bak met zwaar zand , gevolgen paardenbenen ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_fann

bak met zwaar zand , gevolgen paardenbenen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 17:29

hallo ,

op de pensionstal waar ik sta, hebben we sinds een tijdje een rijbak .
het is een hele mooie bak , de dreinage werkt prima , alleen er ligt heel zwaar zand in .
ik rijd er zelf niet in , vind dit niet fijn . het voelt echt alsof me paard aan het ploegen is ,
na 5 minuten rijden ben ik en me paard verrot . dus rijd er nooit meer in .
op stal rijden sommige mensen er wel in en zeggen dat het goed is voor de pezen en benen van de paarden ,
andere mensen zeggen weer dat het juist onwijs schadelijk kan zijn op langere termijn .
weten jullie het ? ik vind het in ieder geval niet lekker rijden & mijn pony vind het ook niet prettig .

lovelanga

Re: bak met zwaar zand , gevolgen paardenbenen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 17:33

hallo,
ik rijd sinds ongeveer 3 jaar met mijn eigen paard ook in een bak met zwaar zand. het springen gaat lastiger, maar voor de rest... ik kan niks merken aan haar benen ofzo ik denk niet dat het kwaad kan

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 17:35

Je kan de pezen kapot rijden.

_Aletta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 17:39

Ik sta ook op een stal waar vroeger heel zwaar zand ik lag
en dat plus nog een aantal dingen ( zoals strand&springen )
is het peesweefsel van me haflinger gescheurd!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 17:49

Het is over het algemeen slecht voor de benen, want de pezen worden zwaar belast.

Nrps ruin van een stalgenoot, die 19 was en was nog helemaal klokgaaf maar sinds ze rijdt in de bak met zwaar zand, is hij sterk achteruit gegaan, door de overbelasting van de pees, is bevestigd door de veearts, en na sukkelen en proberen, t ging niet meer, nu is hij met pensioen, op 21ste leeftijd.

Een ander stalgenoot, die reed nrps merrie, is ook verpest, door zware zand, wisselend kreupel, en toen mocht ze van de veearts niet meer op zwaar zand rijden, maar op normale bodem, dat ging goed maar toen ze toch met deze merrie weer in deze zware bak ging rijden, is ze weer kreupel geraakt, en dus nu chronisch kreupel, en toen verkocht aan een handelaar.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 17:54

Een zware bak is uitermate slecht voor de pezen en spieren, dus niet in rijden! Een bak kan beter wat te hard zijn dan te zwaar.
Verreking van spieren en overbelasting van pezen is zeker niet ondenkbaar, buiten het feit dat je paard ook echt niet "lekker" kan lopen of zijn werk kan doen.
Lijkt me dat de eigenaar van de stal zal moeten proberen om de bak beter begaanbaar te maken door er bijv. Megatop op te gooien; dat is betaalbaar en werkt prima. Wij hebben het ook in onze te zware zandbak gegooid en die is nu prima te rijden.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 17:55

lovelanga schreef:
hallo,
ik rijd sinds ongeveer 3 jaar met mijn eigen paard ook in een bak met zwaar zand. het springen gaat lastiger, maar voor de rest... ik kan niks merken aan haar benen ofzo ik denk niet dat het kwaad kan

Het probleem is dat als je het gaat merken het vaak al te laat is!

_horselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 18:01

Ik heb er nog niet bij stilgestaan maar wat is dan wel goed? Schelpjeszand?

francaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 18:03

volgens mij is het slecht voor de benen hoor!
ze kunnen een blessure oplopen door overbelasting enz.

x_fann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 18:57

okee bedankt voor de reacties allemaal .
ik ga vragen of er ander zand bijkan zodat het beter wordt , dit is niet leuk .

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:00

x_fann schreef:
okee bedankt voor de reacties allemaal .
ik ga vragen of er ander zand bijkan zodat het beter wordt , dit is niet leuk .

Ik zou er liever geen zand bijgooien maar iets wat de bak stabieler maakt, waardoor de paarden minder ver wegzakken. Dit hebben wij en dat bevalt erg goed! http://www.manegebodem.com/index_follow.php

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 22:05

[PP] > [VSW]

XxXchaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 22:10

Die van mij heb vorig jaar een blessure gehad, en ik mog niet in een zware bak rijden ik doe het toch omdat die moet lopen ik krijg binnekort wel een minder zware bak maar ik merk wel als ik op wedstrijd ben dat die veeeel en veeeel fijner loop en goed zijn benen op tilt ik kijk ook heel erg uit ben bang op nog een blessure ik probeer niet zoveel zwaar werk te verrichten.

AnoukB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 22:12

Op een iets 'hardere/vastere' ondergrond stimuleer je de botprikkels bij een paard.
De botprikkels zorgen ervoor dat de botten harder en steviger worden.
Zowiezo is een vastere ondergrond beter voor de pezen en spieren van je paard omdat het gewoon stabieler is, dus minder kans op blessures!

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 22:13

Kan erg gevaarlijk zijn, pezen van je paard kunnen kapot gaan..

Ben het verder helemaal eens met AnoukB

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 22:15

@XxXchaXxX is er dan echt geen mogelijkheid ergens anders te gaan rijden? Zo vraag je echt wel veel voor je paard hoor... Ik ken meerdere ruiters met het gedacht van 'het kan geen kwaad'. Bij eentje is het zelfs zo erg dat hij om de vijf botten kreupel staat nu.

Die van ons ligt momenteel echt heel zwaar, die ligt zeiknat en daar zakt het paard dus tot halverwege de hoeven goed in en moet best wat kracht zetten om dan de hoeven er terug uit te krijgen, gevolgd door zo'n sopgeluidje Clown

Als hij droog ligt ligt de piste meestal vrij hard. Maar liever hard en verend dan zwaar en overbelastend.

XxXchaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 22:18

Ik zou heel graag ergens anders in willen rijden ik rij er nu half jaar in van de zomer zo veel mogelijk in de wei maar die is daar nu veelste nat voor. En in de winter is mijn ´zware´bak wel te doen met de regen/sneeuw in Maart ligt mijn nieuwe bak voornamelijk ook omdat ik niet mijn 3 jarige in een zware bak wil inrijden. En ik woon hier nog niet zo lang net geen jaar ik zou graag willen dat die er zo snel mogelijk lig mijn vader heb het druk maar is een beetje aan het rond neuzen Lachen

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 22:20

Een zware bodem is funest voor de pezen, jaren terug vroeg ik aan mijn dierenarts wat voor invloed een zware bodem op de benen had (dit vroeg ik omdat de bodem van die stal waar ik toen stond erg zwaar was), hij zei dat het net zo slecht was als met je paard in galop over de zandverstuiving te gaan, dan is je paard zo naar de knoppen. Ik vroeg het bewust waar de staleigenaar bij stond want die ging altijd met jonge paarden over de zandverstuiving scheuren om ze rustig te krijgen. Toen ik een keer tegen hem zei dat het mij niet echt bevoordelijk leek voor de pezen werd hij boos en wat wist ik ervan. (Ach, ik had toen slechts 18 jaar ervaring met eigen paarden).
Na die opmerking van de DA werd hij knalrood en droop meteen af.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 22:39

Precies om deze redenen zijn wij vorig jaar van stal verhuisd, bak veels te zwaar en dat is vragen om problemen zeker omdat ons paard al bekend was met peesblessures in het verleden. Daarnaast heeft hij ook kissing spines. Sinds we wel de beschikking over een goede bak hebben en we dagelijks kunnen rijden is hij ontzettend vooruit gegaan en heeft geen dag kreupel meer gelopen.

x_fann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 22:09

SusanH schreef:
Precies om deze redenen zijn wij vorig jaar van stal verhuisd, bak veels te zwaar en dat is vragen om problemen zeker omdat ons paard al bekend was met peesblessures in het verleden. Daarnaast heeft hij ook kissing spines. Sinds we wel de beschikking over een goede bak hebben en we dagelijks kunnen rijden is hij ontzettend vooruit gegaan en heeft geen dag kreupel meer gelopen.

dit klinkt wel bekend . meisje dat bij ons staat , elke dag in de bak rijd . haar paardje is ook vaak kreupel , zou dat iets met de zware bak te maken kunnen hebben ? .
veel mensen op stal zeggen dat ik me aanstel en niet moet zeuren , blij moet zijn met onze nieuwe rijbak .
maar ik rijd er echt niet in , ik draaf nog liever op het asfalt als in onze zand bak .

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 23:42

Op asfalt draven is natuurlijk weer iets teveel van het goede, want er is totaal geen schokdemping. Maar ik snap dat je niet in een te zware bak gaat rijden, vooral als er nu door een DA ook bevestigd is dat het niet goed is voor je paard.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:10

VSW-->BEH

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:14

Wij hadden op m'n vorige stalling dit ook (zware bak)
Me paard kreeg er dikke warme benen van. Echt niet leuk meer . en dat binnen 15 min (longeren-> nog niet zadelmak)
Nu sta ik op een andere stal. daar heeft ze totaal geen last. Lachen dus ja. het is schadelijk Ja

_Aletta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 11:38

mijn haflinger was dus ook steeds wel, steeds niet kreupel
elke keer als ik ergens hard voor aan het trainen was in de
binnenbak, 2 dagen daarna, was ze kreupel..

Uiteindelijk werd het niet beter en hebben we er toch een
dierenarts bijgehaald, ( dr peesweefsel is kapot ) nu staat ze al 4 maanden stil,
en ze moet nog 2 maanden, een HALF jaar dus.. alleen voor zn stomme binnenbak!

30 januari gaan we weer een echo laten maken, en als het het goed is
mogen we weer rustig opbouwen, maar níet in een te zware binnen/buitenbak..
we gaan dat eerst afwachten en daarna moet ik kijken of ik ergens anders
ga staan, of alleen nog maar buiten rij en in de buitenbak ( maar dat kan ook alleen szomers )

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 13:13

Dit vind ik wel erg interessant..
Ik sta op een geweldig leuke stal, maar de nieuwe buitenbak ligt ook heel zwaar.. mijn paardje gaat momenten bijna niet meer vooruit en heeft ook al 2 x mank gestaan. Hij heeft vroeger nog nooit mank gestaan..
Misschien heeft het er inderdaad wel mee te maken.
Jammer, want het is daar echt wel ideaal voor ons en ik wil er niet weg.