kruisbandletsel

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bellasdodo

kruisbandletsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 14:10

Hoi Allemaal,

Ik heb een pony met een kruisbandletsel in het achterbeen.. dit is door een dierenarts geconstateerd. Hij geeft aan dat mijn pony niet meer bereden kan worden.. opzich heb ik geen reden om aan zijn oordeel te twijfelen behalve natuurlijk de hoop ooit weer te kunnen rijden met haar..

volgens de dierenarts heeft dit probleem al langer in de knie gezeten, echter na een blessure waren zoveel spieren weg dat de knie instabiel is geworden.. proberen de spieren weer op de bouwen zorgt ervoor dat ze om de instabiliteit weg te halen andere delen van het been gaat overbelasten wat dan weer een andere blessure geeft.

heeft iemand ervaring met een paard met kruisbandletsel en tips om misschien toch verder onderzoek te doen.. zijn er bv fysiotherapeuten die hier iets mee kunnen..

Katja

Re: kruisbandletsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:28

Zou zwemmen of aquatrainer geen optie kunnen zijn?

Bellasdodo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 12:08

ja, idd ook nog wel een goede mogelijkheid.. mijn eigen mensenfysio verteld dat ook haar laten trainen met gewichten wel een goede optie is. dus bv voor de kar zetten.. maar de vrag is nu nog een beetje, wat is dan het probleem in de kruisbanden, is het de aanhechting of zijn ze idd instabiel.. hiervoor maar weer ff contact opnemen met de DA. Heb je wel eens gehoord van shockwave therapie??

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:02

MD-->BEH

konientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 13:11

wat waren de symptomen bij jouw paard? Ik denk namelijk dat mijn paard het zelfde heeft dus ben benieuwd naar jouw verhaal. En hoe heeft de arts het gevonden, via mri ofzo?

gr nienke

Bellasdodo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 14:22

nou, ik reed wedstrijden met mijn tinker, op een dag haalde ik haar uit de stal en was ze stokkreupel, ik dacht dat ze wellicht een peesje had verdraaid met springen de vorige dag en heb haar 2 weken op de rust gezet. na 2 weken waren de klachten niet minder geworden en ben ik bij de dierenarts geweest. kreupelheidsonderzoek gedaan, foto's gemaakt en de conclusie was een losse hoefwand en hoefzweer.. hieraan is ze behandeld en idd na een aantal weken ging het beter.. weer een aantal weken later was het weer mis, weer naar de dierenarts en de hoef was geen probleem meer, wel liep ze wat te schommelen in de achterhand.. training rustig opbouwen en uitbreiden.
aantal maanden later was ze weer kreupel en nu was het erger.. weer naar de dierenarts geweest en foto's gemaakt van de knie adv buigproeven op kogel en sprong die goed waren. op de foto's kon de dierenarts een chronisch kruisbandletsel zien, dit heeft hij laten controleren door een DA in utrecht. het letsel was ouder dan 3 maanden en de prognose slecht. dus paard 3 maanden op rust gehad en hierna is het nooit weer beter geweest. wel nog lessen bij antoine de bodt geprobeert en dan liep het wel ff beter maar echt goed werd het niet, geprobeerd met cytek ijzers maar werd het ook niet beter van.

ikzelf denk dat je met het opbouwen van spieren de knie weer stabiel kunt krijgen, immers met het op rust zetten is het alleen maar erger geworden.. volgens mij eigen mensen fysio kun je kruisband letsel niet op foto's zien.. maar wel adviseerd hij mensen met een dergelijk letsel om op langzaam tempo bv stap, met gewichten, bv een kar trekken, weer op krachten te krijgen. dit kan alleen als de kruisbanden zijn uitgerekt, als iets echt kapot is dan kan het niet gemaakt worden..

Ik ben ook erg benieuwd naar het verhaal van jou paard.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 14:30

Kruisbandletsel zie je niet op foto's, alleen de gevolgen ervan: arthrose wel natuurlijk. Idd is aqua training niet wat? Kun je spier opbouwen zonder belasting van het been.

Bellasdodo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 14:33

fannetje schreef:
Kruisbandletsel zie je niet op foto's, alleen de gevolgen ervan: arthrose wel natuurlijk. Idd is aqua training niet wat? Kun je spier opbouwen zonder belasting van het been.

hoe bedoel je de gevolgen ervan ?? zie je die wel op foto's? artrose zat niet op de foto's. we hebben ook foto's gemaakt van de sprong en de kogel en die zagen er gewoon super uit..

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 01:51

Kruisbandletsel kan je inderdaad niet op foto zien tenzij er een verkalking van de banden is in dat geval is het wel te zien. Is er ooit gesproken geweest over inspuiten van de banden? Dit wordt gedaan met n iriterend middel waardoor de banden strakker worden en de instabiliteit van de knie verminderd. De mogelijkheid voor deze behandeling hangt echter wel af van de mate van het probleem. Als er inderdaad verkalking is opgetreden is het een heel ander verhaal.

MVG

Bellasdodo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 22:15

oke, mijn dierenarts zegt dat de kruisbanden zijn ingescheurd maar dit is dus gebasseerd op de foto's..
als ik denk aan verkalking kun je dan wat met shockwave therapie??

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 16:39

Dat kan niet dat ie dat op basis van rontgenfoto´s kan zien daarvoor moet toch echt een echo gemaakt worden.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 11:13

mijn paard heeft ook mogelijk kruisband letsel, op de echo was dit niet direct te zien maar die geeft dan ook maar 50% van het kniegewricht weer. Een kijkoperatie is het enige dat uit kan wijzen hoe ernstig het letsel is.

joeyenboey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 13:21

Hoi,
Ik heb net even dit onderwerp gelezen. Ik heb een aantal jaren geleden in emmeloord een kijkoperatie laten doen , om te ontdekken of het meniscus/kruisbanden was bij mijn paard.
Het was dus kruisbanden,er zat een scheurtje in een van de kr.b. Ik moest hem eerst boxrust geven (nav. de operatie), toen langzaam opbouwen, met eerst 3x per dag 10 minuten stappen aan de hand en zo uitbreiden, tot 3x een half uur ofzo. Toen ik na een tijd weer ook met rijden op mocht gaan bouwen, duurde het niet lang voor hij weer slechter liep. De DA heeft mij toen aangeraden alleen nog stapritten met hem te doen, zijn vermoeden was dat de banden toch waren opgerekt en daardoor de knie instabiel was geworden.Ik zou evt. nog wel met hem kunnen draven/galopperen, maar de kans dat hij dan vaker en steeds meer last zou krijgen was dan groot. Ik heb besloten dit risico niet te willen nemen, ben intussen al een jaartje of 6 aan het stappen met hem, ik wissel de stapritjes af met wandelen en zo hebben we het nog erg leuk samen. Hij kan wel zelf helemaal soms uit zn dak gaan in de bak of op het land, maar lijkt dan nergens last van te hebben.
Volgens mij heeft hij ook absoluut geen pijn of last en kan zich prima redden zelf. Maar met rijden doe ik dus alleen stappen.
Hoop dat je wat hebt aan dit hele verhaal.

joeyenboey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:42

p.s. ik bedenk nog wat - er werd mij destijds aangeraden om veel lange rechte stukken te rijden met hem, dus weinig voltes / bak etc. Ik rij vooral buiten met hem, dus dat is voor ons geen probleem. Ik kan me wel voorstellen dat het anders erg belastend zou zijn voor zijn knie, met korte draaien e.d. Desondanks hebben we de afgelopen jaren nog gewoon lekker in het bos en zelfs ook stukjes duin kunnen rijden, zonder problemen.
Het zou natuurlijk best kunnen dat jouw paard zich hersteld en je nog weer alles zou kunnen doen, dat idd de spieren het deels kunnen overnemen en de knie weer wat stabieler wordt.
In elk geval heel veel succes ermee.
Laatst bijgewerkt door joeyenboey op 15-12-08 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

joeyenboey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:49

oja, nog een p.s. (sorry, ik bedenk steeds weer wat... ) Bij mijn paard was het hoogstwaarschijnlijk (ook) een oude blessure, hij heeft als jong paardje voor een marathonkarretje gelopen (kampioen van Limburg, jawel!!!maar nog geen 6 jaar oud..) en er toen ws. al last van gekregen. Bij de vorige eigenaar reed hij spring- en dressuurwedstrijden (bijna M dressuur, vrij hoog ook met springen, voor een Haflinger in elk geval) en toen kreeg hij er (weer) last van. Zij heeft het toen ook laten inspuiten, hij knapte weer op , maar ze verkocht hem omdat ze toch graag wedstrijden wilde doen en dat kon niet goed meer met hem. Toen heeft hij nog wel een aantal jaren goed gelopen en toen ik hem ongeveer 2 jaar had kreeg hij weer last. Ik heb begrepen dat het inspuiten vaak bij dravers ook gebeurt, maar dit werkt maar tijdelijk en na zoveel keer dit doen schijnt het er ook niet echt beter op te worden. Verder is het geloof ik erg duur en zou het om de zoveel maanden moeten...Ik weet dit niet zeker, heb het ook maar gehoord, maargoed.Wel even goed eerst informeren dus, voor je er aan begint.