Paard slijt achterhoeven ernstig af aan voorkant

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maras

Paard slijt achterhoeven ernstig af aan voorkant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 22:56

Mijn paard "sleept" enigszins met zijn achterbenen waardoor zijn hoeven niet meer rond zijn maar aan voorkant (van zijn achterhoeven dus) compleet recht afgesleten zijn. Uiteraard probeer ik hem actief op zijn achterhand te rijden, regelmatig oefeningen toe doen onder het rijden waardoor hij zijn benen beter op moet tillen maar het gewenste resultaat blijft uit en hij begint nu toch wel heel serieus zijn hoeven te slijten. Hij loopt op kunststof beslag maar dat slijt net zo hard mee en bovendien zit het beslag niet aan de voorkant van zijn achterhoef juist waar het probleem zit. Kent iemand een soort van beslag of misschien hoefschoenen die bestand zijn tegen dit probleem? Het betreft een Ijslander.

Arabesk

Re: Paard slijt achterhoeven ernstig af aan voorkant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:33

mijn paard heeft het af en toe. Het kan komen door slepen, maar ook door afzetten. Het ziet er heel ernstig uit, maar meestal is de hoefwand juist tot het goede punt afgesleten, alleen de rest van de hoefwand niet, waardoor het er als een 'hap' uitziet.

Als ik de rest van de hoefwand rasp tot de goede lengte is zo'n hap niet meer te zien.

Het is dus geen overmatige slijtage van de voorkant, maar gebrek aan slijtage op de overige delen Knipoog
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 21-11-08 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:37

Helemaal eens met arabesk Ja. Had net ongeveer hetzelfde getypt Haha!

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 12:00

Echt waar? Dat zou een hele opluchting, durf bijna niet meer te rijden en ik ben helemaal geen voorstander van beslag in welke vorm dan ook, kunststof leek me het minst schadelijk maar dat voorkwam het probleem helemaal niet. Zou ik eens een foto naar je mogen mailen Arabesk ter bevestiging want in mijn ogen ziet het er toch wel heel abnormaal uit.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:12

Als je paard sleept met de achterbenen,kan dat duiden op een rugprobleem waardoor het bekken niet voldoende kantelt,cequ niet voldoende onderbrengt.
Ook bij paarden met spat zie je het veel.
Dit bovenstaande zijn mogelijkheden,niet gezegd dat het zo is.
Tevens kan het dier niet goed bekapt zijn,lange tonen bv
wat het probleem veroorzaakt.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 12:27

Tja toen ik hem kocht zei de dierenarts tijdens de keuring wel dat hij "lui"was met zijn achterbenen maar dat het verder geen probleem was, tevens komt de osteopaat jaarlijks en die kan er nooit iets aan vinden terwijl de andere paarden op stal jaarlijks even opnieuw behandeld worden dus ik hoop/denk dat ik rugproblemen kan uitsluiten? Wat betreft niet goed kappen dat kan ik niet beoordelen, sinds hij op kunststof loopt heb ik een andere smid maar bij beide hoefverzorgers had hij het probleem (wat geen probleem is als ik bovenstaande reacties lees Lachen)

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:44

Tja,je bent wat sneller door je ''ijzers''.
Ik heb zelf een oudere quarter die het extreem deed,door een spierscheuring van de achterhand,door hem ander te bekappen en balkjes lopen is het veel beter geworden. Hij slijt nog wel een vierkante toon,maar kan zonder ijzers. Hij zat overigens wel vast in zijn bekken door hetzelfde trauma wat de spierscheuring veroorzaakte. Dit is door de chiro en door massage van mijzelf,en gerichte training,en gericht bekappen door mij,zo'n 75% beter geworden(slepen)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:02

maras schreef:
Echt waar? Dat zou een hele opluchting, durf bijna niet meer te rijden en ik ben helemaal geen voorstander van beslag in welke vorm dan ook, kunststof leek me het minst schadelijk maar dat voorkwam het probleem helemaal niet. Zou ik eens een foto naar je mogen mailen Arabesk ter bevestiging want in mijn ogen ziet het er toch wel heel abnormaal uit.

je kunt de foto hier ook uploaden Knipoog

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:05

Pas inderdaad op dat je dit niet direct voor DE oorzaak aanneemt. Je probeert hem al actief van achter uit te rijden. Werkt dit ook echt (heeft hij zijn achterbeen er echt bij?).

En dan inderdaad rug-, heup - en knieproblemen niet te gauw uitsluiten. Hoewel dat een wat zeldzamere oorzaak van dit soort verschijnselen is. In eerste instantie zou ik persoonlijk aan de post van arabesk denken....

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 20:45

Yinari: ik ben bang dat ik niet goed genoeg kan rijden om hem echt vanuit zijn achterhand te laten lopen, ik ben me vorig jaar bewust geworden van het probleem en let er sindsdien op maar er is dus afgelopen jaar geen verbetering geweest. Tevens ben ik een "gezelligheidsruiter'" : ik rijd altijd met een groepje andere mensen en het is toch wel lastig trainen dan. Paard wordt ongeveer 3x in de week gereden en staat voor de rest in het land met een paar andere paarden. Er is geen binnen of buitenbak aanwezig zodat ook longeren of balkjes laten lopen niet echt te realiseren is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 21:11

balkjes lopen met hem en in het bos door het kreupelhout rijden. Moeten ze toch net even wat hoger hun pootjes optillen Cool

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 17:23

Bijgaand wat foto's die ik vandaag genomen heb:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind het er toch niet helemaal als een "natuurlijke slijtage" uitzien..........................................

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:33

*schrik*
nee dat is wel ff erger dan dat het bij mijn paard wordt Scheve mond

kun je een foto maken van de zijkant genomen?

Hoefschoenen aanschaffen waarvan je onderdelen kunt vervangen is misschien een oplossing. Doe je die aan als de hoeven te ver dreigen te slijten en je laat ze weer uit als ze weer bijgegroeid zijn.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:37

Jeetje, dit is inderdaad heel anders dan ik dacht Bloos! . Dit is verder dan de 'normale' rand. Eerlijk gezegd weet ik niet wat je qua beslag/schoeisel hier aan kunt doen . Wat vind je eigen smid ervan?

Je paard moet wel op een vreemde manier lopen (niet rot bedoeld Haha!) om de hoeven zo af te laten slijten, het lijkt wel alsof ie ze helemaal naar voren kanteld en dán sleept.

Misschien is er iemand anders die het weet, ik helaas niet. Ik blijf het wel volgen want ben wel benieuwd Knipoog

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:38

Arabesk schreef:
*schrik*
nee dat is wel ff erger dan dat het bij mijn paard wordt Scheve mond

kun je een foto maken van de zijkant genomen?

Hoefschoenen aanschaffen waarvan je onderdelen kunt vervangen is misschien een oplossing. Doe je die aan als de hoeven te ver dreigen te slijten en je laat ze weer uit als ze weer bijgegroeid zijn.

Dan kan inderdaad een hulpmiddel zijn om de hoeven weer langer te laten worden. Maar de oorzaak is in dit geval denk ik belangrijker?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:39

Komt me bekend voor dit. Haha!
Mijne stond daarom op ijzers en dan deden we nog een widiapunt voorop het ijzer. Dan bleef de "schade" beperkt.
Bij mijn paard is toevallig pas spat ontdekt. Maar deed dit al daarvoor! Maar natuurlijk kan ik het niet noemen Arabesk. Want als ik er niets aan zou doen sleet ie gewoon z'n halve hoef weg.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:43

Jemig dat ziet er niet goed uit. Ik geloof nooit dat zoiets komt van luiheid, dat kan nooit prettig voelen voor een paard. Ik volg dit even want ik ben ook erg benieuwd naar andere ervaringen aangezien ik nog nooit zoiets gezien heb, ook niet bij ultiem flegmatieke paarden.

edit: Hoe lang doet hij dit al? Ik zie namelijk een enorme jaarring (die twee randjes) in zijn hoef en die krijg je vaak alleen bij een enorme levensverandering (bijv van altijd stal naar veel weidegang) of kreupelheid. Enig idee of er iets drastisch anders is geworden binnen een jaar?
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-11-08 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:44

Ik dacht ff kijken want Jap vna mij 'sleept' ook iets
Die heeft gewoon een afgeslten gedeelte aan zijn tonen van zijn achterhoeven
Dit ziet er echter veel 'erger' uit.
Idd best ver weg gesleten vind ik het

Trouwens ben ik nou gek op de eerste foto lijkt je 'ijzer' links dunner dan rechts?
Heeft dat een rede of slijten ze vanzelf zo?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:47

Jee dat ziet er vreemd uit Nagelbijten / Gniffelen
Weet je niet hoe dat kan komen? Loopt je paard erg te sloffen, of heeft ie misschien jeuk aan de achterbenen waardoor hij loopt te stampen ofzo?

Hoe is je paardje gehuisvest? Misschien moet je hem een tijdje helemaal niet meer op het harde laten komen door de dag.. 24/7 op wei/zandgrond.. Dan kan het in ieder geval bijgroeien.

De oorzaak.. sja, ik hoop dat je er snel achter komt! Misschien eens een fysio laten komen? Misschien zit ie een beetje vast in de rug waardoor ie de achterbenen erg laat hangen..

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 21:46

Knieproblemen achter.... geven meestal een soortgelijk beeld.
Oplossing? Kniebanden sterker trainen.
Hoe? Veel overgangen in dezelfde gang maar ook van gang naar gang.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 00:30

Tja ik had al het vermoeden dat dit geen natuurlijke slijtage kon zijn. De smid weet niet wat hij er mee aan moet, de dierenarts constateerde alleen dat hij sleept en de ostheopaat heeft helemaal niets kunnen vinden dus wat moet ik ermee? Ik heb hem nu 2 jaar en het wordt niet minder of erger maar ik moet nu wel iets anders gaan doen dan het kunststof beslag want dit helpt helemaal niets. Paard staat 24/7 in de wei, wordt 3x in de week gereden in de bossen en meer wordt er niet mee gedaan. Het klopt dat hij het beslag ook nog scheef afslijt.Ik heb les met hem en als je hem zo ziet lopen dan valt er eigenlijk niets vreemds op. Het enige echte vreemde is dat hij niet springt in de galop, hoe hard we ook galopperen, hij blijft achter "lopen".

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 00:37

Needje schreef:
Komt me bekend voor dit. Haha!
Mijne stond daarom op ijzers en dan deden we nog een widiapunt voorop het ijzer. Dan bleef de "schade" beperkt.
Bij mijn paard is toevallig pas spat ontdekt. Maar deed dit al daarvoor! Maar natuurlijk kan ik het niet noemen Arabesk. Want als ik er niets aan zou doen sleet ie gewoon z'n halve hoef weg.

Heb je toevallig een foto van het ijzer wat je dan bij je paard onder sloeg of weet de gemiddelde smid wat een widiapunt is? En kun je het daarmee voorkomen? Zou een smid onder deze hoeven nu nog zo'n soort ijzer kunnen slaan?

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 00:42

onze shetlander heeft het ook, en meestal als we een hele grote buitenrit hebben gemaakt, dan gaan we alleen nog in stap over de straat ( ze doet het alleen in draf) tot het een beetje is bijgegroeid.

Ik dacht dat ijzers hier misschien de oplossing voor konden zijn ( kon het niet meer slijten) maar dat is dus niet zo...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 00:44

Zo he..dat ziet er ook veel erger uit dan ik verwacht had.

Wat voor kunststofbeslag heb je er onder? Dynamix?

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe het eruit ziet als hij net op het beslag staat. Lachen

Dat het wat recht afslijt is normaal niet zo een probleem maar zo ver?

Hoe is zijn beenstand?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 00:53

Lijkt mij gewoon een gevalletje na laten kijken door een goede paarden dierenarts of er niet iets mis is. Verder lijkt mij het een vreemd ijzer, maar ben geen smid en dus geen verstand ervan.