2-jarige met overgewicht, is dit slecht voor de benen ????

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lolokanarie

2-jarige met overgewicht, is dit slecht voor de benen ????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 20:30

Zoals de titel al zegt, ik heb een tweejarige die tamelijk vet staat. Nu ben ik denk ik dat dit jammergenoeg nadelig zou kunnen zijn voor haar fijne beentjes. Ze is zowat 80 kilo te dik schat ik, wat ook meer kan zijn.

Wie van jullie denken er ook zo over?

siskeh

Re: 2-jarige met overgewicht, is dit slecht voor de benen ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:32

jahh ik denk wel dat dit nadelig is en niet alleen voor de benen!
wat ik ook wel gelezen heb is dat als een paard in zijn jonge jaren overgewicht heeft hij ook op latere leeftijd meer last van zou hebben

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:33

Je hebt in ieder geval meer kans op ocd's...

Maar het lijkt me in z'n algemeenheid fijner voor een paard om gewoon op gewicht te zijn, al helemaal voor een veulen. Aan de sonja bakker dus Haha!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:02

net als bij de mens kan er op latere leeftijd last komen van de gewrichten. Bij dikke mensen is het vaak de knie die best wat te lijden heeft onder overgewicht. TE zwaar is gewoon niet goed, een paard kan eigenlijk beter wat te schraal zijn dan te dik maar dat ligt natuurijk helemaal aan de omstandigheden waarin het paard gehouden wordt en waar je hem voor gebruikt of gaat gebruiken. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ie er helemaal geen last van krijgt nu niet en nooit niet.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 08:29

Je paardje op dieet zetten. Voor niks en niemand is het goed om te zwaar te zijn. Overbelasting van alles en nog wat. Jong of oud.

lgg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:03

mijn paard is te dun. hij is hengst en super druk,
ik wou hem graag wat dikker hebben, maar de vee arts zegt dat dit wel goed is..

te dik is niet goed,, het lijkt wel lekker en verzrogt, maar lichaamlijk is het slecht!

op dieet

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:24

Volgens mij is het ook niet al te best. Zoals al is gezegd; Het is slecht voor de benen en zo kan hij verkeerd 'groeien' (hoe moet ik het anders zeggen?) Ik denk dat je met hem het beste op dieet kan zetten, en veel dingen met hem doen; veel wandelen, enz. alles wat met beweging te maken heeft :p

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:20

Niet echt wetenschappelijk bewezen.... maar... indien te veel voer, te snelle groei en te dik, te snelle groei = groter risico tot zwak botstelsel en zwakke gewrichten.
Aldus de paarden(op)fokkers en VA's die ik ken Knipoog... deze mensen zien liever een wat slanker (jong) paard, dan een te dik.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 10:40

precies, dat is ook wat ik altijd heb meegekregen. bij een tweejarige is het ook niet erg om heel pietsje ribbetjes te zien. te dik zou ik wél erg vinden, 80 kilo extra, dat is gelijk aan een forse ruiter maar dan niet alleen op de rug... de benen zijn niet gemaakt om in de groei een dergelijke extra belasting aan te kunnen. gewoon dieten dus.