Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Aukelizzy schreef:Ik heb er zelf geen ervaring mee maar misschien kun je eens contact opnemen met de smeden van hoofcare (van Nassau). http://www.hoofcare.nl
Op hun site staat ook wat info maar als je een mail stuurt krijg je zeker antwoord.
. De hoefsmid waar we vanavond geweest zijn was er één van deze hoofcare-hoefsmeden. Baal schreef:Morgenochtend staat de operatie gepland, daarna 2 á 3 weken in de kliniek, afhankelijk van hoever ze moeten gaan om het zuiltje weg te snijden.
Spannend, nieuwsgierig en zenuwachtig tegelijk.
Baal schreef:Vanmorgen om 08:30u gebracht naar de kliniek in Reusel, om 10:30u telefoontje gehad: zat vlak onder de kroonrand (en vlak langs het hoefbeen af) een zuiltje van ca. 1cm. Ze hebben 'm helemaal kunnen verwijderen, en alles weggehaald tot er alleen gezond weefsel over was.
Tijdens de operatie hebben ze foto's gemaakt zodat we het strakjes nog eens op 't gemakje kunnen bekijken, ben ik wel benieuwd naar.
Vrijdagmiddag gaan we op bezoek (neem ik lekker bietjes voor 'm mee, was ik vergeten!).
Hij heeft één speciaal ijzertje gekregen en drukverband. Bij de eerste wissel -over ca. 6 á 8 weken- wordt ie vierkant beslagen.
Ze hebben de hoef tot heel ver van boven weg moeten schaven, dus het gaat zeker een flinke tijd duren.
Hopelijk geneest 't allemaal zonder problemen.. dat gaan we nu afwachten.
Hoeftniet schreef:Overigens vraag ik mij af hoe de natuurlijke hoefbekappers met dit soort problemen omgaan. Als de een hoef dermate uit zijn verband gehaald is, is een hoefijzer (met druk verband e.d.) onvermijdbaar, besla je hem niet dan is het een lijdensweg voor het paard en het leed is niet te overzien. Zou een 1 daagse bekapcursus voldoende zijn om een diagnose als deze te kunnen stellen en het paard te kunnen behandelen??
Amarie schreef:We hebben hem van het begin af aan speciale brokken bijgegeven, deze zorgen dat de hoef sneller groeit en wonder boven wonder heeft dat spul goed gewerkt. Het is een Amerikaans product volgens mij en zit in een vierkante emmer. Het is niet goedkoop maar zeker de moeite waard
Baal schreef:Er zijn paarden met hoornzuilen die er geen last van hebben (geen zweren/ontstekingen), ik denk dat je die wel gewoon kunt bekappen totdat die zuil ooit eens verdwijnt.

arans schreef:Voor een goede uitleg kun je eea lezen op hoofcare.com (onder: hoefproblemen -> hoornzuil). Het komt erop neer, dat er vanuit de kiemlaag waar de hoef wordt aangemaakt, een gummie/kraakbeenachtig aangroeisel wordt gemaakt. Dit is een hoornzuil en die kan in het weefsel v/d hoef gaan prikken en hoefzweren veroorzaken, kan zelfs ook het hoefbeen aantasten. Hoornzuilen ontstaan doordat een paard z'n hoef op de kroonrand stoot (hindernisbalk), of klem heeft gezeten, of door een lelijke hoefzweer. Hierdoor wordt de kiemlaag geprikkeld en kan dus zo'n ding gaan aanmaken.Wat is precies een hoornzuil? en hoe is dit zo gekomen? heeft dit ook verband met diehoefzweren?
Amarie schreef:Helaas nog geen tijd gehad om een speciaalzaak op te zoeken, hopelijk dit weekend.Ben je al echter de brokken aan gegaan, ik baal ervan dat ik de naam niet meer weet. Het zit in een vierkante witte emmer en het log is blauw (volgens mij).