Preventief tegen mok?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

assie

Preventief tegen mok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 18:46

Even een vraagje; Zijn er nog preventieve huis, tuin en keukenmiddeltjes tegen mok?
Anita, mijn ezel, staat momenteel in een vrij modderige paddock. Ze kan zich op ieder moment terugtrekken in de lekkere droge stal, (iets wat ze veelvuldig doet), dus dat zit wel goed.
Maar ik ben toch een beetje huiverig voor mok. Is er iets dat ik preventief kan geven/voeren/smeren?

Alvast bedankt.
Groetjes, Assie en Anita

miszlisanne

Re: Preventief tegen mok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:47

sudocrem is mijn wondermiddel! als ik het een poos niet smeer barst het weer open maar smeer ik een paar weken sudocrem op de mok dan is het ook weer weg!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:48

Betadine shampoo,
helpt echt heel goed Knipoog

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:48

Als de huid goed gaaf is, kan je er vaseline opsmeren. Dat zorgt dat vocht niet teveel inwerkt op de huid.

Voor mok gebruik ik overigens Efratha mokzalf. Dit mag ook preventief gebruikt worden. Superspul op natuurlijke basis.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 09:05

Wat ik sinds dit jaar doe, is elke dag de kootholte van mijn paardje helemaal drogen.
Voorgaande 2 jaren deed ik dit niet en toen had hij rond deze tijd erg veel last van mok.
En tot nu toe heeft hij nog helemaal niks gehad. Dus ik denk dat het drogen zeker preventief werkt.

Mirie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 09:09

Het klinkt misschien gek, maar droogzetters (wat eigenlijk voor koeien is) helpen heel goed!
Mijn paardje had het een aantal jaar geleden heel erg! en toen zei een oude boer dat je er droogzetters op moest smeren(me moeder en ik vonden het ook gek!) maar binnen een paar dagen was het helemaal weg!!

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 09:15

droogmaken en schoonmaken (als het nat of vies geworden is door de modder), en dan iets vettigs erop
Bijvoorbeeld kootholtezalf (op basis van vet met kruiden extracten enzo Vork
maar kan ook gewoon vaseline en zinkzalf zijn!
Smeer ik ook altijd even op de kootholtes als het weiland modderig is.
Laatst bijgewerkt door _Jennifer_ op 16-11-08 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 09:19

Wat zijn dat, droogzetters?

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 09:20

toen mijn paardje in de zomermaanden voor het eerst mok had, smeerde ik er gelijk mokcreme op. Maar het ging maar niet over. En ik maar smeren, smeren en smeren. Totdat iemand mij de tip gaf dat je het eerst even moest wassen met betadine shampoo. Dan doodt het namelijk de bacterien. Na het wassen met betadine en daarna goed drogen en vervolgens mokcreme erop smeren was het binnen enkele dagen weg!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 09:22

Misschien moeten vele het topic even goed lezen Knipoog

Jullie noemen allemaal middeltjes om op mok te smeren, maar het ezeltje van de TS heeft helemaal nog geen mok.
Ze vraagt preventie Knipoog

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 09:25

oh Bloos , dan heb ik als tip om altijd even goed te laten drogen en dan er vaseline op te smeren, werkt super goed!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 11:40

Ik heb wel wat aan de tips hoor, als ze het dan krijgt, weet ik tenminste ook wat ik moet doen Knipoog .

Dus hartstikke bedankt allemaal voor de tips.
Ik denk dat ik maar eens met vaseline in de weer ga. Ik zou het sneu vinden als ze mok opliep.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 11:46

kijk uit met vettigheid als het nog niet helemaal droog is. dan kan het vocht niet weg en wordt de huid week en dan...

preventief zeg ik: zorg gewoon voor een goede verzorging, goede conditie, goede voeding... goede weerstand. mok komt niet alleen van nattigheid, maar komt pas als de weerstand minder is... ik blijf van mening dat mok van binnenuit komt. met als druppel het vochtige klimaat buiten misschien.

barrelracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:16

als mijn pony in de wei gaat en het is modder dan doe ik van te voren babypoeder en vaseline op haar kootholtes

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:35

Mok komt inderdaad niet alleen van buitenaf, maar vooral voeding is een oorzaak van mok. In de winter (vorst met zon) moet je bijvoorbeeld erg oppassen met gras, dat zit dan boordevol fructaan, en dat is niet alleen gevaarlijk voor paarden die snel hoefbevangen worden, maar de suikers zorgen ook voor huidproblemen waaronder mok. Je moet dus goed oppassen met voeren; zo weinig mogelijk suikers, dus geen brok met veel melasse/zetmeel/suiker, niet te veel wortels, geen jong of gestrest gras..

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:26

je eigen ochtend urine werkt erg goed..
gewoon erop smeren..
heeft bij ons op stal altijd veel geholpen..ookal klinkt het erg smerig;)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:29

Mirie schreef:
Het klinkt misschien gek, maar droogzetters (wat eigenlijk voor koeien is) helpen heel goed!
Mijn paardje had het een aantal jaar geleden heel erg! en toen zei een oude boer dat je er droogzetters op moest smeren(me moeder en ik vonden het ook gek!) maar binnen een paar dagen was het helemaal weg!!

Ben inmiddels al ruim 3 weken aan het smeren met droogzetters en het helpt bij mijn paard dus echt niet...

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:32

Ik zelf zou er geen vaseline op smeren, vaseline maakt huid weker dus daarmee heb je een grotere kans op mok. Als je dan iets preventiefs erop wil smeren doe dan sudocreme, sudocreme houd vochtigheid tegen maar maakt de huid niet week. Sudocreme wordt ook bij baby en mensen die incontinent zijn gebruikt om de huid tegen de vochtigheid te beschermen.

Staat je ezel altijd buiten? Bij ons op stal ( staan veel friezen ) doen ze de benen 2 x per week wassen met badedas, dit maakt in iedergeval schoon voor bacterien. Dat schijnt te helpen.

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:38

Mijn paard had in 't voorjaar in de kootholtes mok gehad. Sindsdien smeren we er sudocréme op. Werkt erg goed Lachen Nu heeft ze dus geen mok in de kootholtes maar op de voorkant van der been zeg maar.. Scheve mond Dus ook daar goed controleren mocht ie 't ooit krijgen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 07:51

nikkigioa schreef:
Wat zijn dat, droogzetters?

Droogzetters zijn kleine injectoren (zonder naald) waar een witte vettige zalf in zit die ze bij koeien gebruiken als deze in een uier een ontsteking hebben. Bij de koeien worden ze ineens leeg gespoten in een uier maar voor de paarden kan je ook een klein beetje zalf eruit duwen en weer afsluiten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:07