Oorzaken van onregelmatig lopen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amelii

Oorzaken van onregelmatig lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 13:12

Hallo!

Sinds een paar weekjes loopt mijn 4-jarig paardje wat onregelmatig. Hij heeft er geen pijn van, maar een paard dat onregelmatig loopt vind ik maar niks. Knipoog
Mijn instructrice zag het meteen (was 2 weken niet meer gegaan) en ja ik moest dan op een kleine volte enzo zodat ze goed kon zien of het erg was of niet. Maarja zei wist ook niet juist van waar het kwam. Ze dacht misschien van de schouders of heupen. (maandag komt de hoefsmid heeft er mss niets mee te maken maar die komt toch Knipoog en in de loop van de week de dierenarts, maar die kan vlg mij toch niet veel zien als hij niet echt pijn heeft.)
Dat is dus mijn verhaal.

Maar wat zouden zoal oorzaken kunnen zijn voor onregelmatig lopen? Aan de hand van jullie info kom ik misschien wat verder.

Danku!

DL_

Re: Oorzaken van onregelmatig lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 13:15

Het kan ook rijtechnisch zijn, een paard dat niet helemaal recht is en op 2 teugels nageeflijk kan hierdoor soms ook kleine onregelmatige ' huppel ' pasjes maken.

Hannahnas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 13:17

Miss zit hij erg vast in de schouder of ergens anders, ken ook twee paardjes die dit hadden, bij eentje is dit weer opgelost door een fisio.
Heb er verder geen verstand van hoor.
Het is zowiezo moeilijk omdat ik het zelf niet kan zien.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 13:17

een paard wat onregelmatig loopt heeft altijd pijn....... en als het langer speelt dan even naar de dierenarts want het kan 1109 oorzaken hebben.

daarnaast zijn vage kreupelheden vaak veel ernstiger dan duidelijke onregelmatigheid.........

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 13:19

DL_: kan best zijn. Ik probeer hem goed te begrenzen maar hij loopt echt over zijn schouder uit terwijl dat ervoor geen probleem was. Maar het is niet echt klein onregelmatig vind ik. Ook ik wou springen en ik ging naar de sprong maar hij sprong echt scheef.

royal_dutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 13:20

teugels te strak nemen en dan kan die ook wel is kruipel(onregelmatig lopen)

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 13:21

KiWiKo: ja, maar bij mijne kon je niet zien waar de pijn van kwam. En na een tijdje tijdens het rijden werd het onregelmatige iets minder.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 13:21

dan moet je als de sodemieter naar de kliniek Lachen

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 13:22

melloney_: teugelmank dan? Kan ook maar toen ik er zaterdag afkroop deed hij het ook..

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 13:24

Hij is ook voor een jong paard redelijk rustig. En tijdens het rijden kwam hij echt laag met zijn hoofd, wat ik niet zo fel gewoon ben. Maar ik moet ook wel zeggen dat hij de ziekte van lyme heeft en hij heeft in het verleden ook droes gehad..

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 13:26

Misschien dat het paard vast zit in zijn spieren.
Hiervoor kun je iemand van www.spierproblemen.nl laten komen. Succes!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 15:12

Misschien he zadel na laten kijken? Daar kunnen ze ook heftig op reageren als het niet goed past.

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 15:14

Petra_O: het is net een nieuw zadel. Lachen Mijn instructrice heeft er gisteren nog naar gekeken en gevoeld en zei dat er geen probleem mee was. Maar ik ga het voor de zekerheid toch nog eens aan iemand anders vragen. Dankje Lachen

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 15:16

Tuurlijk heeft een paard die onregelmatig loopt pijn. Anders zou hij toch gewoon lopen.

Ilse1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 15:20

Nou als mijn paard onregelmatig loopt dan zou ik als de sodemieter actie ondernemen en niet blijven door rijden. Eerst laten uitsluiten of het iets medisch is en als dat niet zo is dan je zadel laten nakijken door een zadelmaker, of een fysio laten langs komen. En dan kan het rijtechnisch zijn maar dan neem ik aan dat je instructrice daar wel wat over te zeggen heeft.

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 15:23

aira2005: Het paardje heeft zeker ergens last van. Maar echt pijn waardoor het mank loopt is het niet.

Ilse1980: we gaan ook actie ondernemen. Lachen ik ben gaan rijden omdat ik al 2 weken niet meer naar daar geweest was en ik de mening van mijn instructrice wou horen.

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 15:37

Eerst dachten we dat hij pijn had aan zijn rechterpoot, we dachten dat het aan zijn hoefje was met hoefrot(deze was weer opgekomen) maar na een grondige behandeling blijkt het dus niet. Want je kan niet goed zeggen of het nu echt links of rechts is.
Ook was hij door de regen 3 dagen niet buiten geweest en dan verwacht je dat hij als een bom tekeergaat, maar ik vroeg het aan de eigenaar, maar deze zei dat hij eigenlijk nog wel kalm was. Dat vond ik ook raar.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 15:41

amelii............ waarom ga je niet gewoon naar de dierenarts?

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 15:43

de dierenarts komt in de week. Alls paarden moeten hun vaccinaties nog krijgen. Ik laat hem dan onderzoeken.
Maar zo zie je niets aan hem.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 15:44

nee klopt, er moeten foto's gemaakt worden, misschien wel scans....... dus je moet naar de kliniek Lachen

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 15:48

jeetje, wat doe je hier op bokt met dit lastige probleem? Duidelijke kreupelheid is al lastig de oorzaak van te achterhalen zonder het paard te zien... laat staan zo'n vage kreupelheid! En reken maar dat een goede paarden DA kan zien of het links of rechts is... of allebei!
Kreupel/onregelmatig wijst toch over het algemeen op pijn, hoe kom je erbij dat hij geen pijn heeft? hoe weet je dat? Vergeet niet dat paarden keihard zijn, als ze duidelijk pijn laten zien is de pijn ondraaglijk geworden...
Ik zou toch echt als allereerste een DA erbij halen ipv te gaan zitten gissen naar de oorzaak. Ook de (goed bedoelde) adviezen/diagnoses hier is slechts gokken naar de oorzaak. Wil je weten wat er is, dan moet je echt een DA laten komen.
Als de DA toch deze week al koms voor vaccinaties... prima hem dan te laten onderzoeken maar bel je DA daar wel even over op, anders kan het dat hij geen tijd ervoor heeft om rustig te onderzoeken. Dan kan hij daarna wel beslissen of je voor foto's e.d. naar de kliniek moet. Dat jij als eigenaar niks ziet wil niet zeggen dat een DA niks ziet he?

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 15:58

ik verbaas mij altijd over dit soort topics op bokt, oke, iedereen beleeft het op zijn eigen manier, maar een paard wat onregelmatig loopt.......daar laat je toch altijd een dierenarts bij komen. je weet nooit of een paard echt pijn heeft ja of nee. er zijn paarden die snel hun pijn tonen en er zijn paarden die veel pijn hebben en het amper tonen. dus ga mij niet vertellen dat je paard geen pijn heeft. daar weet jij helemaal niks van. een dierenarts kan jou vertellen wat er aan de hand is, en als hij dat niet kan dan ga je naar een kliniek om het te laten onderzoeken eventueel met foto's. en tja daar zijn kosten aan verbonden, en dan is de keuze aan jou als je dat wilt ja of nee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 16:00

Voor kreupelheden biedt Internet geen oplossing helaas, die moet je toch met een dierenarts op zien te lossen en desnoods inderdaad naar de kliniek.
Ik snap uberhaupt niet waarom je door rijdt met een paard wat onregelmatig loopt, zonder dat je weet wat de oorzaak is.
En had je zelf niet door dat het dier onregelmatig was, was de instructrice de eerste die het opmerkte????

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 17:53

Kosten die boeien me niet.
Het is precies alsof ik volgens jullie de dierenarts niet wil laten komen, terwijl ze wel komt. Ze is heel goed bevriend met de eigenaar van het paardje en kent het paard ook heel goed. Tijd maakt ze zeker vrij voor hem.
Mijn instructrice was zeker niet de eerste die het opmerkte. Ik was gegaan voor informatie maar ze zei we gaan kijken waar het hem zit.
Ik ken de grens van mijn paard.
Ik zit ook niet te gissen wat nu juist de oorzaak is, ik wou eigenlijk gewoon wat informatie hebben over wat een paard eigenlijk onregelmatig kan maken.
Hij heeft het licht en begon het na een oefenjumping pas te vertonen.
Ook dachten we eerst dat hij last had van zijn blokvoetje waar hij rotstraal in had. Behandelen deden we al maar nu nog grondiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 17:54

Blokvoetje, rotstraal. blokvoetje, springen????