Hoefzweer->dik been?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LizMD

Hoefzweer->dik been?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 19:56

Mijn paard stond afgelopen maandagavond ineens op 3 benen. Met been nummer 4 was hij de hele tijd aan het trappen, aangezien ik het niet kon plaatsen toch maar de DA erbij. Volgens haar heeft hij een zoolzweer.

Hij staat sinds dinsdagmiddag wel weer op het been. Nou staat hij alleen sinds vanochtend met een onwijs dik been (been met de zweer dus). Kan dit een gevolg zijn van die zweer in z'n voet, of moet ik nu aan heel iets anders gaan denken? Ik maak me toch eigenlijk best wel zorgen.

Uiteraard maak ik morgen een afspraak bij de DA, die weten het (over het algemeen) altijd het beste. Maar ik vroeg me af of iemand dit herkend.

Mist

Re: Hoefzweer->dik been?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 19:29

komt niet zo vaak voor met een hoefzweer (en geloof me....heb er genoeg gezien) maar kan wel hoor ! dan is het een heel gemene ! sterkte ermee !

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 20:00

Dit kan inderdaad als de zweer naar boven toe uitgebroken is. Ik zou gelijk, naast de dierenarts, de hoefsmid er ook bijhalen! Heel veel succes!!

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 20:04

Knipoog Het kan idd dat het been oploopt , als de zweer nog niet is doorgebroken. Een hoefsmit zou je beter kunnen helpen, laat hem de hoefzweer op zoeken en open snijden dan is de druk eraf en loopt het paard gelijk een stuk beter. Daarna 2 maal daags weken in de soda of biotex. Je zult zien dat hij ddan snel opknapt. Vork

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 20:05

Ik heb het ook.!!. dus jawel hooor dat kan heel goed kunnen.
Dan is het gewoon een erg vervelende hoefzweer,, en dat dikke been kan
nog best lang aanhouden. Ik ben nu al 4 weken uit de running.
Nu had ik de pech dat hij ook nog eens een schop tegen dat been kreeg.

Maak je maar niet te druk.. goed weken in de biotex ald die zweer eruit is gesneden.
Sommige zweren zijn zo weg, andere blijven best lang zitten.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 22:49

De DA is vanmidag dus geweest. Hij heeft een ontstekingsremmer gekregen en mag nu weer 2x per dag gaan stappen. Het dikke been was vanavond al zo goed als weg. Of dat nou kwam omdat hij (eindelijk) weer buiten gespeeld had of door de ontstekingsremmer weet ik niet zeker, maar het is wel een pak van m'n hart.

Hij loopt in stap nu niet meer kreupel, in draf een klein beetje. Ze heeft weer met de tang geknepen en getimmerd met het hamertje, maar hij reageert nergens op. Weet niet of dit positief is of niet, aangezien er niks 'geknapt' is, er is ook niks te vinden met het snijden. Nouja, we wachten het af!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:28

Als een paard ineens op 3 benen loopt, dan is het 98% van de tijd een hoefzweer...gebroken hoefbeen kan ook, maar dan knappen ze niet op van eeen ontstekingsremmer met pijnstiller.

Ik neem aan dat je metacam hebt gehad ? dit houdt de ontsteking wel tegen, remt hem af.

Mijn eigen hoefsmid woont hier sinds ik verhuisd ben 1 uur rijden vandaan, door bepaalde reden kon ik niet naar hem toe afgelopen jaar, en heb ik plaatselijke smeden moeten raadplegen (met desastreuze gevolgen Boos! maar da's een ander lang verhaal)

Mijn paard heeft in 21 jaar (en evenveel hoefzweren) nog NOOIT gereageerd op een hoeftang of kloppen, maar mijn eigen hoefsmid heeft altijd de zweer kunnen vinden ! De smeden heir in de buurt niet dus !

gevolg-> ik moest wel metacam gaan geven omdat dit paard meerdere problemen heeft waardoor ze niet stokkreupel mag lopen (overbelasting andere benen) wat ik dan deed was de voet weken in soda en daarna de kroonrand inpakken in in soda gedrenkte watten, kleefverband er omheen (doel: kroonrand week maken zodat de hoefzweer uit kan breken) tot nu toe is dit altijd gelukt, binnen 2-3 dagen brak hij toch altijd door, ondanks de metacam.

misschien een tip.