Mijn paard staat al zolang ik hem heb(2,5 jaar) buiten en s'nachts in de stal. Hij kan van ong.7-8 uur tot 17-18 uur buiten vrij rondlopen met mijn andere pony's. In de weimaanden krijgen ze s'avonds paar uurtjes gras. Nu al een hele tijd niet meer. Er is in voer en stal niets verrandert. Vrijdag heeft hij los gesprongen, niks overdreven. Zaterdag rustdagje... Zondag wilde ik gaan rijden smorgens en zag dat zn rechterachterbeen dik was. Echt heel dik, maar alleen vanaf de hoef, kogel en halverwege het pijpbeen. Ik dacht eerst dat hij zich flink gestoten had, afgekoeld met water... Volgende dag, savonds werd linksachter ook dik, een beetje Dinsdag haal ik hem smorgens uit zijn stal en zijn beide achterbenen enorm dik, maar alleen tot halverwege t pijpbeen. Dus geen idee wat het is... Het gaat niet weg, ook al staat hij buiten. Hij heeft geen koorts en het is niet overdreven warm. Hij loopt wat moeilijker/stijf maar niet kreupel. De dierenarts is dinsdag middag geweest. Hij denkt evt. ook gestoten en door het been te ontlasten het andere been overbelast. Maar hij is niet echt kreupel geweest en heeft zijn been niet opvallend ontlast. Op advies van de dierenarts 2x per dag 10 min afspuiten, moet donderdag of vrijdag overzijn Sinds dien ook niet meer gereden, ook op advies van dierenarts, rust. Zoniet wil hij het behandelen met spuiten. Vandaag na het afspuiten heb ik met hem 10-15 min gestapt... Het was niet weg, na 15 min ong. ging ik kijken en was het rechts wat minder, niet weg en links beetje minder.. Zouden dit stalbenen kunnen zijn??? Of iemand een ander idee??? aub. geen onzin over beweging enzo...dat is bekend.. Verder krijgt hij hooi(3xp/d), brok(3x 2/3 kilo), muslie zonder haver(3x 3/4 kilo) Ik kan hem wel wat minder voer geven, maar heb al zolang ik hem heb moeite hem dikker te krijgen.
je kan ook een bandage proberen maar 'k weet niet of het aan te raden is een stalbeen is ook niet echt heel veel warmer dan een ander been. als je hem een halfuurtje aan de longe zet, is het dan noeg niet weg/minder?
hoi toevallig heb ik het ook gehad van de week met mijn paard. die had 4 dikke benen loopt ook de hele dag buiten en niks geks meegedaan. ik ben ook gewoon gaan stappen en gaan rijden ze was niet kreupel daarna afspuiten later nog een keer stappen afspuiten en aan t eind als ze naar binnen gaat goed dik coolings gel er op smeren misschien dat dat bij die van jou ook werkt normaal heeft mijn merrie 1 dag stalbenen en dan alleen achter nu heeft het 4 dagen geduurt voor dat ze weer normaal zijn dus misschien kan je t ook zo oplossen????
Hij heeft geen mok. Ik heb hem na vrijdag niet meer gereden of gelongeerd. Zal morgen eens kijken aan de longe hoe hij doet. Bandages wil ik zomaar nog niet aan beginnen... Iemand ook enig idee of dit verder voor springen invloed heeft? En eventing?...
die van mij heeft ook stalbenen, doe er niets aan, het is vorige week begonen (1 november was weideseizoen afgelopen) na 5 minuutjes rijden zijn ze weg..
het is fijn als ik wist dat het inderdaad stalbenen zijn... maar dat is nu juist waar ik zo over twijfel zijn benen worden niet zo snel weer dun met bewegen... nog 1 dingetje... als ik hem morgen ga longeren met zulke dikke benen zit ik met zn peesbeschermers.. zonder laat ik hem niet lopen, trapt ie zn benen open, en hij moet schroeven in op de longeercirkel.. het is te nat/glad nu... wat is verstandig??
Momenteel heerst er een virusje wat dikke benen veroorzaakt. Verder niets.. geen hogere temperatuur, geen snotneus, geen hoesten.. niets. Na enkele dagen zijn de benen weer dun.. Wel gewoon laten bewegen, vocht moet afgevoerd worden..
je kan ook in het begin de peesbeschermers losser laten, en als de benen dun zijn de beschermers goed doen, maar wel zorgen dat ze niet storen voor het paard
de dierenarts is al geweest... maar kan iemand mij meer vertellen over dat virus? wat voor virus, is ertegen te vaccineren? is er iets voor... of gaat het vanzelf weg zonder overblijfselen te houden? hoelang ong. duurt het...paar dagen..3? 6? 10? vast bedankt voor alle reacties...
Ja klopt ja. Mijn verzorgpaard heeft dit ook gehad, dikke benen maar verder geen ziekte verschijnselen, met een paar dagen was het weg. Dus ook dat virusje.
oke bedankt. ik ga dalijk met hem wandelen, vind longeren nog niet zo verstandig nu. heb vanmmorgen nog met de dierenarts contact gehad, hem lijkt het ook beter om te bewegen, wandelen als het morgenvroeg niet weg is wil hij hem een spuit komen geven zal dan eerst ook nog vragen evt. wat het kan zijn en bloedonderzoek laten doen. als het een virus is kan het wellicht aangetoont worden in zijn bloed. als iemand nog meer kan vertellen over het virus hoor ik het graag. ook andere gedachtes zijn welkom...