Na opensnijden hoefzweer nog kreupel

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ellentje0

Na opensnijden hoefzweer nog kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 19:48

Heey,

Mijn paard ik vorige week dinsdag naar de hoefsmid geweest. Deze ontdekte een hoefzweer in het voorste gedeelte van zijn hoef. Een bacteriele hoefzweer. Nadat hij deze had uitgsneden liep hij op 3 benen. Hij heeft 4 dagen zonder ijzer gestaan en heeft deze sinds vrijdag er weer onder. Het is nu zondag en hij loopt wel een stuk minder maar nog steeds kreupel.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Is het wel normaal dat hij nog steeds kreupel loopt??

ALvast bedankt voor jullie reacties.

lin_

Re: Na opensnijden hoefzweer nog kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:57

Is de hoefzweer er wel helemaal uit.
Heb je hem in de biotex gezet toen de hoefzweer er uit was gesneden.
Het kan ook nog zijn dat de hoefzweer er dus nog wel in zit, en er niet uit kan.
Ik zou er toch nog een keer naar laten kijken.
Ik heb jammer genoeg hier erg veel ervaring mee Boos!

ellentje0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 20:38

bedankt voor je berichtje, ik heb hem inderdaad 3 dagen in de zout oplossing gezet dat was volgens mij hoefsmid beter dan biotex en hij heeft er 2 keer na gekeken. Hij loopt ook wel wat beter dan in het begin maar ik vin dat het zo lang duurdt.

ellentje0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 21:18

heeft niemand hier ervaring mee??

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:20

De voet in de badedas zetten kan misschien ook helpen..

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:22

Ik zou er ook nog een keer de smid naar laten kijken. Misschien is toch nog niet alles weg. Dat was bij mijn paard ook. De hoefsmid heeft bij mij drie keer terug moeten komen en steeds iets dieper en verder weg moeten snijden. Maar uiteindelijk was het wel goed weg en liep ze gelijk eigenlijk stukken beter.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:23

hoi afgelopen mei hebben ze bij mijn shetlander ook een hoefzweer er uit geneden en hij heeft na het uitsnijden zo'n 1a2 dagen na gekreupeld daarna liep hij weer super ik denk dat hij niet helemaal goed is weggesneden.

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:24

Ik denk dat ik in jouw geval de hoefsmid nog even liet komen, misschien zit er nog iets niet helemaal goed in die hoef.
Toen bij mijn pony een zweer (een flinke, en hij zat ook erg diep) weggesneden was, liep ze ook nog een tijdje niet helemaal zuiver, tot ze weer goed liep heb ik de voet dagelijks in warm sodawater gehad, heeft in mijn geval erg goed geholpen.
Sterkte met je paardje, hopelijk is het snel weer goed!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:31

Mijn paard had dat ook, de dierenarts had een klein sneetje gemaakt en gelijk ging de pus eruit en was het gelijk goed, gelukkig wel.

daarna nog in de biotex weken 3 x per dag met zo'n hoefzak, daarna ging ik over met betadinescrub in de hoefzak om het te weken, ipv de biotex, want dat beet ook in de huid en raakt de huid er schraal van, en dus deed ik dat met de betadinescrub.

Lekker warm water in de hoefzak en die betadinescrub dr in spuiten, wel afspoelen daarna, zodat het helemaal schoon is na het weken, en verder schoon en droog houden, binnen 5 dagen kon ik al rijden, op advies van de hoefsmid, omdat hij helemaal geen pijn meer had en het er goed uitzag.

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 05:51

het ene paard heeft ook een veel hogere pijngrens dan de ander,onze pony heeft er 1 en halve week van kreupel gelopen ,nadat de hoefzweer was weggesneden

ellentje0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 08:35

Bedankt voor jullie reacties hier kan ik zeker wat mee. Haha!

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:28

Paarden kunnen erg lang last hebben van een hoefzweer.
Het ligt er maar net aan hoe groot het ding was en waar hij zat. En hoeveel materiaal er uit de hoef weggenomen moet worden om de druk weg te krijgen.
Is er veel materiaal weg(groot gat) dan kan het herstel wel een paar weken duren,ook omdat er een prolaps van de hoeflederhuid kan ontstaan.
In dat geval moet er een tegendruk verband aangelegd worden,dwz een watten prop met betadine in het gat proppen,een bedje van Camgeeverband eronder en om de hoef verband,wat je weer inpakt met vetwrap.
eventueel daar weer ducktape omheen om het verband te beschermen. Hoefzak erom ,en je paard kan naar buiten,beweging is nl goed voor het herstel,ivm de doorbloeding. Het zorgt er tevens voor dat achtergebleven ontstekingsmateriaal eruit geperst word.
Dagelijks vernieuwen en veel betadine gebruiken.succes!

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:35

Misschien dat enkele dagen ontstekingsremmers helpt vermite het een bacteriële hoefzweer is?
Anders eens raad vragen aan je veearts.

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 08:43

CherokeeChum schreef:
Paarden kunnen erg lang last hebben van een hoefzweer.
Het ligt er maar net aan hoe groot het ding was en waar hij zat. En hoeveel materiaal er uit de hoef weggenomen moet worden om de druk weg te krijgen.
Is er veel materiaal weg(groot gat) dan kan het herstel wel een paar weken duren,ook omdat er een prolaps van de hoeflederhuid kan ontstaan.
In dat geval moet er een tegendruk verband aangelegd worden,dwz een watten prop met betadine in het gat proppen,een bedje van Camgeeverband eronder en om de hoef verband,wat je weer inpakt met vetwrap.
eventueel daar weer ducktape omheen om het verband te beschermen. Hoefzak erom ,en je paard kan naar buiten,beweging is nl goed voor het herstel,ivm de doorbloeding. Het zorgt er tevens voor dat achtergebleven ontstekingsmateriaal eruit geperst word.
Dagelijks vernieuwen en veel betadine gebruiken.succes!

Tja, hier heb ik niets meer aan toe te voegen........... Bloos