Acuut kreupel door schiefel?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ragne

Acuut kreupel door schiefel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 23:14

Hey allemaal, kan een paard ineens kreupel worden door een schiefel?

Ik leg het even uit, misschien kent iemand de situatie (en ja natuurlijk komt de DA nog langs)...
Ragne is inmiddels 18 jaar en 5 jaar geleden is er al lichte artrose in de linkervoorkogel geconstateerd. Nu liep ze sinds anderhalve week een beetje te kwakkelen. Ik deed dus rustig aan met rijden: weinig wendingen en voltes, alleen rechtuit draven en galopperen en heel veel stappen. Nu ging dat prima en ze liep mooi regelmatig. Totdat ze na 20 minuutjes rijden uit het niets stokkreupel was. Echt hoefzweer achtig. Maar dat is vreemd, want een hoefzweer ontdek je doorgaan direct en niet na 20 minuten rijden. Ook artrose is iets wat je eerder aan het begin van de rit 'voelt' dan na 20 minuten. Nu heb ik eergisteren ontdekt dat ze een schiefel heeft op het linkervoorbeen onder de voorknie, aan de buitenkant van het been. Het zit niet dicht bij de pees, eerder richting de voorzijde. Zou dit de oorzaak kunnen zijn? De schiefel zit en pas 'net'. De dierenarts deed het eerder af met dat ze zich verstapt had, maar het paard loopt de dag erna weer als een zonnetje!

Nu stappen we even alleen aan de hand op het harde, maar ben nu echt nog opzoek naar de oorzaak van deze plotselinge kreupelheid. Iemand dit meegemaakt? suggesties? Ik hoor het graag Lachen

Sosha

Re: Acuut kreupel door schiefel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:55

Miijn pony liep ooit een keer stokkreupel door een schiefeltje. Je moet er naar zoeken wil je hem vinden zo klein, maar ben naar de kliniek geweest en foto's laten maken omdat ie zo kreupel was.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:22

hier nog een paard met schiefel.
maar mijn paard heeft het aan allebei zijn voorbenen, en dan ook aan de buitenkant... maar zit wel bij zijn pezen.
dus ik volg dit eventjes Lachen

twislajl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 23:34

Mijn vorige paard liep ook acuut kreupel omdat hij een schievel had aan zijn voorbeen.
Dit kwam omdat zijn botvlies wat beschadigd was.
toen dat weer rustig was liep ze weer goed omdat de schiefel op de juiste plaats zat en dus geen pees langs liep.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 01:29

Ze kunnen inderdaad acuut kreupel zijn bij t net ontstaan van n schiefel die ontstaat namelijk omdat t botvlies reageert en dat doet pijn wanneer de schiefel niet op n iriterende plaats zit gaat deze kreupelheid vanzelf weg wanneer t botvlies niet meer reageert. Zit de schiefel wel bij de pezen is t wijs om deze operatief te laten verwijderen omdat de schiefel anders meer schade aan kan richten. Er zijn verschillende prodocten op de markt die het botvlies kalmeren waardoor de schiefel (wel n nieuwe) kleiner blijft en de kreupelheid sneller geneest. Met name equiflogyl (spelling?) kan goed effect hebben. Ze kunnen zelfs maanden kreupel zijn, wanneer je niet zeker bent of de schiefel idd de oorzaak is kan de da de ruimte rond de schiefel verdoven zo kan men vrij zeker zeggen dat het inderdaad de schiefel is die de kreupelheid veroorzaakt.

mvg