gaatje bij de straal

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anita26

gaatje bij de straal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 20:29

hoi,

ik heb een vraag. Misschien weet iemand wat het is.
Vanavond ging ik de hoeven van mijn paard uitkrabben en zag ik bij haar straal bij haar voorhoef iets.
Het leek op een klein gaatje of in ieder geval dat daar een stukje weg was. Ik heb echt geen idee wat het is.
De straal is voelde daar ook een beetje zacht.
Ze had er geen pijn aan. Ik kon er gewoon op drukken en ze liep ook niet kreupel.
Heeft iemand enig idee wat dit is.

Groetjes Anita

Arlette1991

Re: gaatje bij de straal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:32

Ik denk dat dit rotstraal is.
Je kan dit voorkomen door de stal goed droog te houden en af en toe te teren. Als de hoefsmid komt even vragen of hij/zij weet wat het is en wat je ertegen kan doen.

Groetjes,
arlette

anita26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 20:34

ik dacht zelf ook aan rotstraal. Ik heb hier alleen van gehoord maar nog nooit gezien.
Het rare is wel dat haar stal altijd heel droog is. Elke dag haal ik de natte plekken eruit.
Kan het ook doordat ze de hele dag in het weiland staat??

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:37

Ja daardoor kan het ook komen, als er modder of plassen in de wei liggen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:00

Ik denk inderdaad dat het rotstraal is (stinkt het?), maar het kan ook gewoon een velletje van de oude straal zijn. De straal is namelijk gewoon een soort eelt, die vernieuwt zich af en toe, en het bovenste laagje laat dan vanzelf los.
Bij rotstraal moet je zeker niet gaan teren, dan sluit je de bacterie namelijk op en wordt het alleen maar erger. Je kan beter een middeltje zoeken als hoofsolution van kevin bacons of hoof&sool
Rotstraal komt bijna altijd door mest of urine. Als je paard 's avonds in een schone stal komt, en een uur later toch een mesthoop neerlegt en daar kan in gaat staan, dan blijft dat toch de hele nacht onder de hoef zitten, en dat gaat dan inbijten in de straal.
Modder is normaal niet zo erg, maar wel als er nog mest in de hoeven zit, die bacterie houdt namelijk wel van vochtige, warme plekjes..
Zorg dat je 's morgens de hoeven goed schoon en droog maakt. Smeer er dan wat hoofsolution op, laat dat even goed drogen, en dan lekker de wei op. Als je dat een weekje lang volhoudt dan is het snel weg Lachen

Janneke148

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 14:10

Als het rotstraal is weet je het wel!
Dat stinkt heel erg.

Zo niet, dan zou ik me daar niet te druk om maken als ik jouw was. Doe je dat wel, is het verstandig om even iemand te vragen die meer verstand heeft van de hoeven (bijvoorbeeld je hoefsmid).