Hallo iedereen,
Mijn shetlandpony heeft enorm gevoelige hoeven, de hoefsmid is vaste prik hier elke 2 weken!
Ik weet niet of er een naam bestaat voor het probleem, maar ik zal het zo even uitleggen.
Mijn shetlander heeft bacteriën die invreten op zijn hoeven (zwarte puntjes zijn zichtbaar). Deze kun je laten weghalen door de hoefsmid of je kunt ze laten zitten met het gevolg dat de hoeven ontsteken.
Mijn hoefsmid haalt ze dus elke 2 weken braaf weg (het is gelukkig mijn buurman dus het blijft betaalbaar voor me) en ik blijf de hoeven braaf behandelen. Mijn hoefsmid zei al dat hij eigenlijk nog nooit meegemaakt had dat een pony zo gevoelig was voor die bacteriën. De ene week haalt hij 2 plekjes weg in de hoef, 2 weken later zijn er 2 nieuwe plekjes voor in de plaats.
Dit gaat allemaal zo anderhalf jaar lang al, vrijdag was het weer het tweewekelijkse hoefsmidbezoekje en gistermiddag zat het fout. Mijn shetje mankte vreselijk en wilde geen stap meer verzetten. Bleek inderdaad een behandelde plek ontstoken te zijn! Hoefsmid meteen gebeld en probleem opgelost (of toch bijna, want de etter is weg en de druk is er dus vanaf, maar moet de wond goed ontsmetten uiteraard).
Nu zit het zo: ik behandel de hoeven met speciaal product en ik voeder mineralen bij,
Zijn er nog mensen die dit probleem herkennen? En iemand tips en trucs om dit probleem zoveel mogelijk te minimaliseren?
Groetjes, Jennifer