Pony met enorm gevoelige hoeven: Tips?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jennifer_S

Pony met enorm gevoelige hoeven: Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 22:23

Hallo iedereen,

Mijn shetlandpony heeft enorm gevoelige hoeven, de hoefsmid is vaste prik hier elke 2 weken!
Ik weet niet of er een naam bestaat voor het probleem, maar ik zal het zo even uitleggen.

Mijn shetlander heeft bacteriën die invreten op zijn hoeven (zwarte puntjes zijn zichtbaar). Deze kun je laten weghalen door de hoefsmid of je kunt ze laten zitten met het gevolg dat de hoeven ontsteken.

Mijn hoefsmid haalt ze dus elke 2 weken braaf weg (het is gelukkig mijn buurman dus het blijft betaalbaar voor me) en ik blijf de hoeven braaf behandelen. Mijn hoefsmid zei al dat hij eigenlijk nog nooit meegemaakt had dat een pony zo gevoelig was voor die bacteriën. De ene week haalt hij 2 plekjes weg in de hoef, 2 weken later zijn er 2 nieuwe plekjes voor in de plaats.

Dit gaat allemaal zo anderhalf jaar lang al, vrijdag was het weer het tweewekelijkse hoefsmidbezoekje en gistermiddag zat het fout. Mijn shetje mankte vreselijk en wilde geen stap meer verzetten. Bleek inderdaad een behandelde plek ontstoken te zijn! Hoefsmid meteen gebeld en probleem opgelost (of toch bijna, want de etter is weg en de druk is er dus vanaf, maar moet de wond goed ontsmetten uiteraard).

Nu zit het zo: ik behandel de hoeven met speciaal product en ik voeder mineralen bij,
Zijn er nog mensen die dit probleem herkennen? En iemand tips en trucs om dit probleem zoveel mogelijk te minimaliseren?

Groetjes, Jennifer

dunja74

Re: Pony met enorm gevoelige hoeven: Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:30

heb je al eens geprobeert om de hoefjes dik in de honing te zetten en dan afdichten met tape .

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 22:37

@ dunja74
Ja dat was ik er vergeten bij te zeggen.
De potten honing worden hier ook behoorlijk versleten!
Ik smeer dus honing en dan 1 of ander speciaal product erop en weken doe ik met Soda.

dunja74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:47

misschien te logisch maar loopt de pony op een ondergrond met harde stukjes (steentjes/hobbels/takken) zal vast niet

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 22:54

Neen de pony loopt op een normale ondergrond (weet niet hoe ik het anders zeggen moet). Geen steentjes, hobbels of takken.

dunja74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:56

verder zou ik zo op de omschrijving niet verder kunnen helpen. misschien een ander nog?
veel succes

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 22:57

@ Dunja74
Toch bedankt voor de moeite Lachen. Ja mijn hoefsmid zegt ook, je doet alles wat je kan doen. Maar ik was vooral benieuwd of er nog mensen zijn die paarden hebben met zo extreem gevoelige hoeven en wie weet welke tips er nog uitkomen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:51

Verplaatst: TAO --> BEH

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:56

Wanneer niets zou helpen, zou ik mijn pony ergens anders neerzetten. Wie weet is de pony gevoelig juist op de ondergrond waarop het nu loopt.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:10

Voor een betere groei en kwaliteit van de hoeven kun je biotine bijvoeren.
Mijn merrie heeft dan wel geen last van bacterien, maar van zwakke hoeven (brokkelen en tergend langzaam groeien, met alle ellende van dien). Sinds ze biotine krijgt zijn de hoeven van veel betere kwaliteit en groeien ze ook beter.

Daarnaast smeer ik 2x/week de kroonrand in met laurierzalf. Dit maakt de hoeven ook "gezonder", en naar mijn idee elastischer.

Met bovenstaande bestrijd je niet direct de bacterien, maar maak je de hoeven wellicht sterker waardoor ze beter bestand zijn tegen invloeden van buitenaf. Het is het proberen waard!

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 22:08

@ Divine
Heel erg bedankt! Ik ga de biotine zeker proberen. De mineralen helpen ook niet rechtstreeks tegen de bacterien, maar inwendige gezondheid is nodig wil alles uitwendig in orde zijn!

Verder zal ik ook eens op zoek gaan naar laurierzalf Lachen

sheraton

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 08:49

Als ik dit zo lees denk ik meer aan een schimmeltje die bezig is. Kijk uit met Honing want er zijn verschillende schimmelsoorten die hier juist op gedijen. Je zou de hoeven een tijdje kunnen behandelen met zink/zwavelpasta van de Groene Os, werkt uitstekend tegen zowel bacterieen als schimmels. Succes
Hans Arendse

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:01

ik zou oppassen met biotine. het paard maakt dit meestal zelf aan en ik heb nog nooit verschil gezien in wel en niet voeren ervan. Zowel mijn hoefsmid als dierenarts als een lerares op de school waar ik heb gezeten raadde het af.