Paard loopt koe-hakkig, wat betekent dat?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Irenepene

Paard loopt koe-hakkig, wat betekent dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 18:12

Bij ons op stal loopt een paard iets koe-hakkig, dat zei iemand die bij ons op stal was.

Wat betekent dat precies en zijn de gevolgen hiervan of wat kan er bv met zo'n paard gebeuren als hij springt?

Je ziet als je naar de achterbenen van het paard kijkt dat de benen ietsjes wegdraaien, loopt hetzelfde als een koe.

Ik hoop dat jullie me begrijpen.

Cemlys

Re: Paard loopt koe-hakkig, wat betekent dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:27

een paard wat koehakkige staat, heeft dus een afwijkende beenstand. De sprong staat in plaats van loodrecht, meer naar binnen gedraaid. En de voet dus iets teveel naar buiten. Dit kan op termijn bv slijtage geven. Ook kan hij eventueel bij het lopen zn benen beschadigen. Maar op zich hoeft het niet altijd een probleem te zijn. Hangt een beetje af van de mate van de standafwijking en in hoeverre hij wordt ingezet in sport/rijden.

Jilly__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:32

hmm als ik deze uitleg hoor loopt mijn paard met een van zijn achterbenen zo.
Even een stipje Bloos .

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:34

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 17:50

Ik zal eens proberen een foto te maken, je ziet het voornamelijk als hij loopt dan draaien de achterbenen iets.

nati

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:34

mijnes heeft het ook, als ik denk wat je bedoelt, is hier een naam voor en heet dit: Biljarderen, als je paard loopt, draaithij zijn spronggewricht naar buiten, mijnes is nu 15 jaar, en heeft nog nergens last van, wel heeft hij ijzers onde, want hij heeft het heel erg (dat biljarderen), dus als hij geen ijzers onder heeft houd hij geen voeten over

David86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 13:34

koehakkig is een beenstand , te zien van achter het paard , de spronggewrichten staan dichter bij elkaar als de heup en de voet, het paard is als het ware x benig , het draaien waar je het over hebt is denk ik het biljarderen wat vaak samen gaat met een koehakkige stand

Natural_K
Woonplaats: fryslan boppe.. k voel me nog steeds een drenth!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 11:14

Inderdaat, koehakkig is afgeleid van de beenstand van een koe (duh) kijk maar eens goed hoe een koe staat. een paard hoeft hier geen hinder van te ondervinden, mits je zijn beenstand respecteerd (houd in: niet overmatig corrigeren met bekappen, naar het normale toe bekappen mag wel) er zijn genoeg koehakkige paarden in de sport, ook in de springsport. ja een paard dat koehakkig staat biljardeert vaak (altijd)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 11:19

is dit goed te corrigeren nog bij een jaarling?

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:29

Overleg even met je smid, bij jonge paarden is dit nog wel eens te corrigeren door ze iets 'binnendoor' te bekappen. Bij oudere paarden (de mijne dus Knipoog ) wordt het afgeraden omdat het teveel van de gewrichten vraagt.

David86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:22

bij een jaarling zal dit lastig worden , het is echter vaak alleen een schoonheidsfoutje het paard hoeft hier geen hinder van te ondervinden

Natural_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 10:44

Vaak wordt gezegd dat je beenstanden kunt corrigeren tot het 3e levensjaar.. Boos! dit is alles behalve waar. je kunt een paard (tot bepaalde hoogte) corrigeren tot MAXIMAAL 1,5 jarige leeftijd. dan kun je nog stoeien met de groeischijven. daarna niet meer (zonder evt. gevolgen) maar zoals David86 al zegt, het is een schoonheids foutje. dus waarom zou je er iets aan doen? het paard presteerd er niet minder om. Knipoog

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:45

ok, dat is duidelijk. het gaat me niet om het schoonheids foutje maar hoe het bij onze shet is, lijkt me wel heel extreem. Hij loopt als charly chaplin met zijn voeten volledig naar buiten en zijn hakken haast tegen elkaar. Ik kan me niet voorstellen dat hij hier lichamelijk niets aan over gaat houden, eerder slijtage enz enz.
Vandaar de vraag of het mogelijk was hem iets te corrigeren zodat het voor hem ook wat fijner loopt. ( nu moet ik wel zeggen dat hij in een toestand bij ons is gekomen en hij flink op zijn spieren is weg geteerd. Hij heeft dan dus ook weinig tot geen spieropbouw achter.

Natural_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 15:18

dan rust mij nog 1 ding te zeggen, train die achterhand Knipoog suc6!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:34

helaas is zijn toestand zodanig dat dit geen optie is, maar toch bedankt.
we wachten het geduldig af Knipoog

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 09:38

Bij extreme koehakkigheid vraag ik me toch wel af of het slechts een schoonheidsfoutje is, of dat dit op den duur ook gevolgen kan hebben door verkeerde belasting van de gewrichten?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 18:55

daar doelde ik dus op silfre. en of er een oplossing is (erger) te voorkomen