knie uit de kom, hoe voorkomen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

floorsil

knie uit de kom, hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 19:52

Ik heb een vraagje ik speel vaak met een shetlander.
Deze is rond de 6 jaar en is wel wat dik.
Nu heeft die al van af kleins af aan een knie die af en toe ontwricht.

Nu ging het een hele tijd weer goed is nu ook ingerden
maar afgelopen vrijdag was ik hem aan het poetsen en in eens viel die half om dus ik dacht eerst even dat hij weer druk en aan het etteren was maar hij schrok er ook zelf van dus dacht kijk maar even aan hij zal wel even onhandig hebben gedaan dat die omviel.
Nu gebeurde dat later nog 2x tijdens het poetsen.
Ik wou weer even gaan longeren. Tijdens het longeren gebeurden het weer, gelukkig ging er nu wel een lichtje branden dat zijn knie nog wel eens ontwricht. Longeren maar laten zitten en maar wat vd gedaan en vooral veel achteruit gelopen.
Dacht misschien kan ik ook zijn been even optillen en zijn knie buigen dat die er nu weer inschiet (hij houd zijn been dan ook helemaal stijf) voelde de knie er inschieten (heel eng gevoel) maar schoot er gelijk weer uit dus nog een keer, ging nu wel goed.

Heb hem maar even los laten lopen. maar durf het nu niet echt aan het werk te zetten.
Wat is nou goed om de spieren sterker te maken en dit weer een beetje te voorkomen. of is dit gewoon een fase waar die weer in zit.
en hebben meer mensen hier last van bij hun paard?

Marije_jiplover

Re: knie uit de kom, hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 09:11

MD-->BEH

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 09:18

de kniebanden zijn dan te slap, wat je kunt proberen op te vangen door voldoende bespiering.

mijn pony heeft het ook (of in elk geval, net zoiets), en voor haar kreeg ik het advies om te longeren, over de rug te laten lopen (dus met touwtjes), en mennen zou ook heel goed zijn, om de achterhand sterker te maken.

het schijnt dat de knie weer goed gaat zitten als je de pony achterwaarts laat gaan,
weet het niet zeker, zelf nog niet meegemaakt dat het echt helemaal verkeerd schoot, bij mijn pony lijkt het meer alsof het de ene keer gewoon goed, en de andere keer niet helemaal lekker zit, maar omvallen heb ik nog niet gezien.
wel soms een kort stapje tussendoor, waar ze dan zelf ook van schrikt, dus dan zal de knie wel verschieten lijkt me.

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:23

een goed smid zet het paardje in een adere stand en dan zie je vaak de klachten al flink terug lopen.
als dit zo is kun je rustig gaan trainen met je paardje.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:25

Je kan inderdaad aan je smid vragen of hij je pony achter een beetje binnendoor zet, dat scheelt vaak in de klachten.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:55

dat doet de smid bij mijn pony ook, maar ze slijt het zo weer in haar oude verkeerde stand af..
de buitenkant van de achterhoeven slijt harder, en hoefsmid haalt juist aan de binnenkant extra er af.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:05

Mijn shetje stond toendertijd te steil op zn achterbenen door het groeien en daarom knakte de boel nogal.
Kreeg toen het advies om op harde ondergrond recht door te stappen en ook heuveltje op en af.
Daar zouden de spieren sterker van moeten worden.
Bij mn shetje toen is het overgegaan maar kan ook zijn doordat hij minder steil kwam te staan :p
Maar miss een idee om te proberen gewoon aan de hand stappen en draven maar dan rechtdoor en heuveltje op en af.

baloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:07

Mijn pony had dat ook en die heeft gewoon een spuit van de dierenarts gehad en toen was het weer over Knipoog

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 21:46

vandaag was er ook niks meer aan de hand. het is een shet van een vriendin die een manege heeft. ik speel meestal 1x soms 2x per week met hem. nu had hij dit vroeger heel erg en laatste tijd was het goed en ik schrok dat het nu miss weer terug had. gelukkig vandaag ging het goed. zal haar ook eens vragen hoe het met zijn hoeven zit (zij is ook hoefsmid) en of het nodig is om hem anders op zijn voetjes neer te zetten. hopelijk blijft het zo maar ga eens goed in overleg. thax voor julie tips met de hoefjes. ik ga miss ook wel weer het mennen oppakken.