Paard haalt kroonrand open en trekt stuk hoef mee.. *foto's*

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Patriciavt

Paard haalt kroonrand open en trekt stuk hoef mee.. *foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 01:36

Mijn paard heeft zich in de paddock bezeerd.
Hij heeft zijn kroonrand open gehaald maar daarmee ook een stuk hoef meegetrokken..
In eerste instantie was het de bedoeling dat de smid het stuk hoef weer vast zou zetten, maar dit kon niet meer,
het weefsel zou niet meer hechten. Daarom heeft de smid het stuk hoef verwijderd.
Nu zit er dus een open plek op zijn hoef.

Zo zag het eruit (goed schoongemaakt, daardoor GELUKKIG geen infectie onstaan)
Afbeelding

Afbeelding

En zo zag het eruit toen het stuk hoef verwijderd was. Zoals je ziet komt de lederhuid wat naar boven (de bolling)
Dit is strak vastgemaakt met een flexywrap en watten met betadine. Met een week/anderhalve week zou de
'wond' dicht moeten zijn. Voordat deze beschadiging uit zijn hoef is gegroeid, zijn we dik een jaar verder....
Afbeelding

Afbeelding

Even extra verwennen nu Lovers
Voorlopig blijf ik nog met hem stappen. Zodra ik eraan kan zitten met behoorlijk wat druk, mag hij terug
aan het werk. Inmiddels kan ik er al goed aanzitten, maar bij wat meer druk geeft hij duidelijk pijn aan...
Afbeelding

Inmiddels zijn we 3 dagen verder en de 'wond' is al flink aan het dichtgroeien.
Vooral bij de kroonrand komt het stevige van de hoef terug. Wel is er nog een lichte bolling van de lederhuid,
dit zou na een tijdje weg moeten trekken? Morgen de hoefsmid nog maar eens vragen.

Zijn er meer mensen die dit met hun dier hebben meegemaakt? En hoe is dat gegaan??

lando2

Re: Paard haalt kroonrand open en trekt stuk hoef mee.. *foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 01:46

Ik heb er eentje die dit al een paar keer heeft gedaan, duurt behoorlijk lang eer het uit de hoef gegroeid is, maar geneest wel netjes. (bij de mijne dan)
Ik zet haar nu met springschoenen buiten.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 01:47

Ja die van mij gaat ook NIET meer zonder springschoenen buiten Nagelbijten / Gniffelen

Maar hoelang duurde het voordat bij jouw paard de 'wond' zover dicht was dat ze weer wat mocht doen?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 08:17

Is echt de kroonrand mee beschadigd? Dan heb je kans dat het nooit meer echt goed 'hecht' en er altijd een permanente 'scheur' in de hoef achterblijft.
Paard van een stalgenoot had ook een dergelijke verwonding en de plek is nooit uit de hoef gegroeid, vanuit de kroonrand bleef de scheur intact.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 11:49

Hoesmid en DA zeggen dat het wel weer goedkomt, maar dat het tijd nodig heeft om uit de hoef te groeien. Met een week/anderhalve week zou de 'wond' dicht moeten zijn en dat ie is ook al een heel stuk, vooral boven bij de kroonrand Ja

umiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:59

Op de foto lijkt de kroonrand, mischien licht beschadigd, maar wel nog intact. Waarschijnlijk groeit het dus normaal weer verder. dat "gat" groeit gewoon uit de hoef.

Ik heb zelf iets vergelijkbaars meegemaakt. Bij mijn paard was de kroonrand echt onderbroken. Er zat een 'gat' van 0.5-1 cm in de kroonrand. Daarvan zei de DA: "hier moet de natuur ons helpen, ik kan niks doen. we moeten afwachten..." Erg spannend natuurlijk. De kroonrand is gelukkig heel mooi naar elkaar toe gegroeid en is nu weer mooi intact. De hoef is daar wel iets ruwer geworden omdat de kroonrand niet meer perfect glad is, maar de hoef is gelukkig helemaal in orde.

Overigens, dat stukje kroonrand was in eerste instantie een paar cm boven de hoef verder gegroeid, waardoor daar een klein nageltje groeide. Dat is er vanzelf afgevallen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:01

bij mijn paardje hebben ze het in de kliniek dicht gebrand omdat het niet vanzelf dicht ging.

Eerst hebben we het met een drukverband en 4 weken boxrust geprobeerd, maar dat heeft niet geholpen.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 12:04

Ik heb een foto van eergisteren gemaakt. Daarop is duidelijk dat het echt mega snel al aan het dichtgroeien is!
Gisteren was het toch iets anders, wat wondvocht waardoor het er weer open uitzag. Hij staat nog steeds met verband op stal Lachen
Afbeelding

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 15:06

Ziet er niet verkeerd uit, maar het blijft afwachten denk ik.

Ik heb 2 pony's met lelijke voetjes.
1 met een rand er in op ongeveer een kwart (rechter achter voet, rechter kant) wat niet opvalt.
Die ander heb ik ooit een topic over geopend: [MD] Rare bult op hoefbal
Pony loopt (2,5 jaar later) nog vrolijk rond zonder er ooit een dag last van gehad te hebben.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:26

Mijn paard is ook een keer door een ander in de paddock tegen de wand aan geschopt en had toen op zn achterbeen op de kroonrand een lelijk lapje huid los. Hier kon ook niks aan gedaan worden dan verbinden. Het is uiteindelijk een lelijke bult gebleven! Heb er heel lang mee lopen dokteren omdat het steeds weer open ging. Je schrikt je rot als je paard zo uit de paddock komt! Sterkte ermee

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:57

Mijn bijrijdpaard heeft het al een aantal keren gepresteerd terwijl hij los in de bak stond. Komt overeen met wat jij op de foto's laat zien. In alle gevalen is het snel hersteld, wel goed schoonhouden, zodat er geen infectie ontstaat want dan ben je verder van huis. Ik doe nu altijd springschoenen om.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 00:16

Ik ben nu 1.5 week verder en inmiddels is Val alweer 3x los aan de longe geweest (met halster, zonder bijzet) de eerste twee keren ging hij gigantisch uit zijn dak en vandaag ging het eigenlijk weer als normaal.
Morgen ga ik hem voor het eerst weer bijzetten, wilde dat de eerste paar keer absoluut niet omdat hij zoveel energie had. Ik moet er niet aan denken dat hij onderuit gaat terwijl hij bijgezet staat Bloos

De wond is helemaal dicht en mooi uitgehard. Ik kan er goed op drukken zonder dat hij een pijn reactie geeft. Zaterdag even op het harde gedraaft om te kijken of hij nog gevoelig was, dat was niet het geval en daarom besloten dat ik hem weer licht aan het werk wilde zetten, was Val érg blij mee Haha!

Vrijdag komt de hoefsmid, hij moet ook bekapt worden dus kan hij gelijk even kijken hoe hij vind dat het eruit ziet. Ik ben er érg tevreden over en zoals het er nu uitziet, denk ik dat ik vrijdag (2 weken nadat het gebeurd is) voor het eerst weer op mijn paard stap.

Vet geluk gehad dus Bloos

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:25

Wat een pech, maar gelukkig ziet er verder goed uit.

Mijn bijrijdpaardje heeft zich deze week voor de derde keer in het jaar achterop zijn hoef getrapt. Nu dus alweer een snee in de bal van zijn hoef. We hebben nu besloten om hem voortaan toch maar altijd zijn hoefschoenen om te doen. Vervelend om je paard helemaal in te pakken voor het rijden, maar nog vervelender om steeds stap-vakanties in te lassen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:02

Getsie naar gezicht, zal best even schrikken zijn geweest...

Maar fijn dat het zo snel aan het helen is, dat geeft goede moed!

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 10:15

He bah _Sigrid_ dat is echt naar.. balbetrapping geneest volgens mij een stuk moeilijker dan wat mijn paard had, hopen dat hij snel opknapt Ach gut
Je hebt speciale bescherming voor de hoefballen, welke veel wordt gebruikt bij IJslanders als ik het goed heb.
En gewone springschoenen? Of trapt hij zich daarmee ook open?

Ja was best schrikken Ellis, maar ben blij dat het nu zo goed gaat!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:20

dat groeit uit hoor, geen zorgen. je moet enkel goed in de gaten houden dat er geen infectie of schimmel ofzo op komt. dus regelmatig zn voetje eens in een badje schoonmaken...

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:24

Mijn merrie had dit ook (toen ik haar 1 week had in de proeftijd : Bloos ).
Bij haar was 't iets verder naar achter. Ze heeft 1 maand met haar voet in 't verband gestaan. Ik moest er daarna steeds zinkzalf op smeren. Ik heb ca. 3 maanden gestapt en toen was 't dicht en mocht ze weer aan 't werk.

Het was heel mooi genezen alleen de hoef bleef daar anders qua structuur. Was volgens mij omdat er bepaalde cellen beschadigd waren. Ik heb haar daarna altijd op een ijzer gehad, omdat 't wel een zwakkere plek was. Ze heeft er overigens nooit meer last van gehad.