Wie heeft ervaring met de magnetische chaps bij artrosepaard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wie heeft ervaring met de magnetische chaps bij artrosepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:28

Ik heb een paard met artrose aan het voorbeen. Nu ze na de vrieskou naar buiten gaat loopt ze met dat been erg stijf en soms gewoonweg kreupel. In de zomer niet en als het vriest ook niet.
Nu zag ik iets over magnetische chaps die je tijdens de staluren om komt doen, is dit iets en helpt het iets om alles wat warmer te houden?

paardfysio

Re: Wie heeft ervaring met de magnetische chaps bij artrosepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:44

is dat met magneetveld of met magneten.

magneetveld wordt ter stimulatie van de doorbleoding wel gebruikt, maar magneten daar zie ik het nut niet van in.

ik denk ook niet dat het een meerwaarde zal hebben op de stijfheid, bewegen daar en tegen wel

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:04

Heb je weleens andere dingen geprobeerd , wat zegt je DA?
Arthrose is pijnlijk staat het besstje op medicijnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:29

http://www.paardendrogist.nl/index.asp?strPageType=productpagina&intHoofdgroepID=156&intSubgroepID=170&intProductID=36219

Het gaat om deze chaps.

De stijfheid is niet zo erg, zodra ze even loopt, is dat wel weer weg.
Afgelopen februari heeft ze kreupel gelopen, waarschijnlijk een verstapping en doordat ze aan dat been ook artrose heeft, kwam ze er niet zo goed boven op. Ze heeft toen een paar spuiten gehad en een week metacam (kan ook tien dagen zijn) door het voer. Verder heeft ze het hele jaar niet meer kreupel gelopen. Tot vorige week, maar dat bleek een verstapping te zijn en was na drie dagen weer over.
Het is niet in dusdanige mate dat ze op pijnstillers moet van de DA.
Ze is van 's ochtends 8 tot 17.30 op de wei in de winter en anders in de rijbak (ik ben hiervoor met haar van stal veranderd. In de zomer 24/7 weide. De beweging krijgt ze wel en ook draaft en gallopeert ze er op los. Op stal krijgt ze na een kwartier al stalbenen, heel vreemd, maar na gewenning aan een box, heeft ze dit halverwege het seizoen niet meer en staat ze vanaf december met droge benen op stal.

Het gaat erom dat wanneer het gevroren heeft, ze met dit been gauwer kwetsuren oploopt vanwege de koude op haar benen en gewrichten en ik dacht door het been warm te houden en met een betere doorbloeding dat ze hier minder last van heeft.
Verder krijgt ze glucosaminesulfaat/ foeneknof en appelazijn door haar voer.

Misschien handig te vermelden dat ze 23 is en van haar oude dag staat te genieten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:40

paardfysio schreef:
is dat met magneetveld of met magneten.

magneetveld wordt ter stimulatie van de doorbleoding wel gebruikt, maar magneten daar zie ik het nut niet van in.

ik denk ook niet dat het een meerwaarde zal hebben op de stijfheid, bewegen daar en tegen wel

hoe helpt een magnetisch veld het paard aan een betere doorbloeding?

Het ijzer in het bloed is Fe3+ en is dus niet magnetisch, evenmin blijft bloedworst aan een magneet kleven....

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:48

Het werkt niet op het ijzer maar op de electropotentiaal van een cel.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 00:01

Ik heb zelf de magneet bandages van Armadillo. Als ik die om doe bij mijn paard (herstellende van een peesblessure) en die af haal is het heel even heel warm, maar het koelt ook heel snel weer af.

Ik zie er niet heel erg veel profijt van, hoogstens dat het vocht in de benen wel iets sneller weg is. Dus ik blijf ze ong 1-2x per week een half uur per been gebruiken. (de DA was ook erg tevreden met zijn pees, maar of het komt door de magneten durf ik niet te zeggen Knipoog)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 00:07

Nikka schreef:

onmogelijk daar is het magnetisch veld niet sterk genoeg voor

stél dat het zou werken, zouden alle ionen in een cel meteen één kant uitgaan ófwel naar de magneet toe, ofwel er vanaf.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 14:39

Arabesk schreef:
Nikka schreef:

onmogelijk daar is het magnetisch veld niet sterk genoeg voor

stél dat het zou werken, zouden alle ionen in een cel meteen één kant uitgaan ófwel naar de magneet toe, ofwel er vanaf.

Hoezo is dat magnetisch veld niet sterk genoeg, waar kan je dat vinden? Dat 2e klopt, dus dan moet je sowieso een pulserend veld hebben.

Wodile

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 22:51

bij mijn paarden gebruik ik regelmatig magneet therapie.
en dus niet magneten.
Het apparaat wat ik gebruik is zelfs zo sterk (als je hem op die stand zet) om gaten in pezen te helen en bot aanmaak te stimuleren.
Dit apparaat werkt zelfs 30-50cm diep.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:55

Wodile schreef:
bij mijn paarden gebruik ik regelmatig magneet therapie.
en dus niet magneten.
Het apparaat wat ik gebruik is zelfs zo sterk (als je hem op die stand zet) om gaten in pezen te helen en bot aanmaak te stimuleren.
Dit apparaat werkt zelfs 30-50cm diep.

Waar gebruik jij dat dan voor Wodile ? en....werkt het ?

Wodile

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:02

Ik heb hem gebruikt bij ontstekingen, kreupelheden, spierscheuren, na zware trainingen voor beter herstel, het los maken van spieren voor massage.

En ja het werkt.
Apparaat is van pensionklant, die is alternatief therapeut.
ze zit hier ook op bokt; marielle76.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:20

Ik heb ook spullen van Magnacare 1 totaal systeem deken + 4 spats, 1 deken, een hals en een aparte unit voor om een been te doen. Heb ook het idee dat het werkt.

Wodile

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:43

Die van marielle is van centurion. is een losse katoenen deken met 4 flappen die je in de deken kan doen of om de benen.
bij een van mijn paarden zat de nek vast, dus hebben 2 flappen aan elkaar gedaan en op dr nek gelegd.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:50

Centurion wordt geleverd door Magnacare. Wat jij beschrijft is de deken met de 4 spats. Is wat minder geschikt voor een nerveus paard. Vandaar dat ik er ook een losse deken bij heb die met oplaadbare units werkt, daar heb ik ook een halsstuk van.

Wodile

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 22:04

apparaat heeft ze nog uit het gulden tijdperk, toen was dit de enige versie. heb wel gezien dat die met de oplaad unit niet zo zware behandelingen kan geven dan die met de 4 spats.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:09

Volgens mij is alleen de tijd anders, die is gestandaardiseerd op een half uur bij de deken. Je hebt toch een aantal standaard programma's die je draait en die zitten er wel op. Voordeel is je zet paard op stal met deken en plak hooi erbij en je hebt er geen omkijken meer naar. Magnetische coils zitten in de deken zelf. Vooral voor een nerveus paard is deze veel makkelijker. Heb je een makkelijke knol dan is die met de spats ook super. Ik heb zo'n oude half pittende hengst en die kan ik uren op de poetsplaats laten staan, daar gebruik ik de versie met de spats voor.