kan een paard te oud/slecht zijn voor buitenrijden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

danneke80

kan een paard te oud/slecht zijn voor buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 16:19

Mijn merrie is momenteel herstellende van een blessure aan haar been.
Ze kwam na een buitenrit terug met een warm dik been, en bleek (acuut) erg veel vocht in haar peesschede te hebben. De DA heeft mij aangeraden om haar 6 weken boxrust te geven en daarna weer te beginnen met rijden. Inmiddels hebben we er 4 weken op zitten, en ze is al erg opgeknapt, het vocht is al bijna helemaal weg.
Wat mij opvalt is dat er veel mensen in mijn omgeving denken/ vinden dat mijn paard overbelast is geweest terwijl het volgens de DA gewoon domme pech was. (verstapt oid)
Ik zou nu toch maar rekening moeten gaan houden met haar leeftijd (20 jaar) en stoppen met springen en lange buitenritten. En vooral niet meer galopperen buiten. Ik ben dit eigenlijk niet van plan. springen doen we zelden tot nooit, maar buitenritten vrij regelmatig. We vinden allebei in de bak rijden niet zo leuk, en mijn paard is lekker enthousiast buiten. Dit kan toch niet slecht zijn voor dr? Ik vind die reacties eerlijk gezegd erg overdreven.
Wat vinden jullie?

celticpony

Re: kan een paard te oud/slecht zijn voor buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:28

is boxrust sowieso niet een beetje achterhaalde methode (denk ik serieus en is niet vervelend bedoeld!!???) ik ben geen da hoor,dus mijn (eigen) wijsheid graag met een korreltje zout. Maar logisch vind ik het niet,een keer verstappen=geen buitenritten meer. Ik kan me voorstellen dat rengaloppen en springen misschien niet meer hoeven. Maar kan me niet voorstellen dat rustige lange stukken slechter zijn dan alle wendingen in een bak. Er zijn meer dan genoeg paarden boven de 20 die nog heerlijk buiten meedraaien. En je psychische welzijn van je paardje lijkt me toch echt heel wat waard, samen genieten en dat je wat voorzichter aandoet lijkt me wel logisch. En anders een second opinion??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:30

Welnee Lachen Lachen 20 jaar is niet oud Lachen echt Lachen

straks als je pony beter is kan je prima buitenritten blijven rijden Lachen

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:32

Eigenaar van de stal waar ik st, die zijn paard is geloof ik 35/36 geworden en reed er ook nog mee buiten.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:34

Precies, met 20 jaar kan je nog een hoop dingen doen hoor! Je merkt het vanzelf wel als je paardje het niet trekt. Je kan echt nog wel een sprongetje maken of lekker het bos in, maar begin gewoon rustig aan. Er zijn paarden die met 16 bijv. al oud zijn, maar ook paarden die op hun 25ste nog heel levenslustig zijn. Jij kent je paard het beste en jij hebt echt wel door wanneer iets niet meer kan.

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:39

Het belangrijkste vind ik dat je paard geniet! Zoals al gezegd ken jij je paard het beste en merkt wanneer het goed of slecht met hem/haar gaat.

Wegens gezondheid van mijn paard zou ik eigenlijk alleen nog buitenritjes mogen stappen, maar hij kan zo genieten van een lekkere galop...waarom dan tegenhouden? Ze kunnen zelf goed aangeven hoe het gaat en als ruiter moet jij daar op inspelen.
Zo merk ik bijvoorbeeld soms dat hij een mindere dag heeft en dan blijft het ook alleen bij stappen, of sla ik een weekje over. En als het goed gaat mag hij wat meer...

Ik heb ook reacties gehad dat het echt niet goed voor hem kon zijn, maar ik heb liever een paar korter maar vrolijk en blij meegaan, dan een aantal jaar langer maar zonder leuke dingen en een chagerijnig paard.
Laatst bijgewerkt door Michelle_88 op 29-10-08 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:40

Mijn pony had op haar 28 een peesblessure.
Moest haar 6 maanden op de wei zetten van de DA.
Daarna is het weer redelijk goed gekomen.
Ik mag nooit meer in een bak rijden,of longeren.
Ben dus aangewezen op buiten rijden maar dat vind ik helemaal niet erg.

Mijn pony is inmiddels 30 maar ondanks hobbel ik nog wel regenmatig lekker buiten en dat gaat prima!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:43

Mies_Apollo schreef:
Het belangrijkste vind ik dat je paard geniet! Zoals al gezegd ken jij je paard het beste en merkt wanneer het goed of slecht met hem/haar gaat.

Wegens gezondheid van mijn paard zou ik eigenlijk alleen nog buitenritjes mogen stappen, maar hij kan zo genieten van een lekkere galop...waarom dan tegenhouden? Ze kunnen zelf goed aangeven hoe het gaat en als ruiter moet jij daar op inspelen.
Zo merk ik bijvoorbeeld soms dat hij een mindere dag heeft en dan blijft het ook alleen bij stappen, of sla ik een weekje over. En als het goed gaat mag hij wat meer...

Ik heb ook reacties gehad dat het echt niet goed voor hem kon zijn, maar ik heb liever een paar korter maar vrolijk en blij meegaan, dan een aantal jaar langer maar zonder leuke dingen en een chagerijnig paard.

Ik persoonlijk vind dit de enige instelling die je kan hebben als paardeneigenaar! Ik zie het trouwens voor mensen ook zo hoor!

Beter een kort goed leven, dan een lang ongelukkig leven zonder leuke momenten!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:47

Heb met mijn 23 jarige nog een gezellige trektocht door drente gemaakt. En we hebben heerlijk gegallopeerd. Rijd hem nog steeds heerlijk buiten en hij gaat mee op groepsritten. Een paard is een loop dier en daar doe je hem het meeste plezier mee. Hij kan zich op de wei verstappen, nou dat kan ie dan beter doen op een mooie buitenrit. Laatst kreeg ie een trap tegen zijn borstkast met een buitenrit. We hoorden het kraken. Ik dacht dit was het. Maar hij had helemaal niets.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:29

Ik heb een nrps merrie van 27 en die maakt nog heerlijke duinritjes.
Gewoon blijven doen dus en je niets aantrekken van anderen.
Verstappen kan ook bij een 5 jarige gebeuren.
Als je haar stil zet of flink verminderd in het 'werk' wordt ze er echt niet beter van.Dus gewoon samen met je paard genieten van de buitenritten.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 18:19

gelukkig zijn er meer mensen die dit hebben/vinden.
Ze is gewoon een stuk vrolijker buiten, en wil dan echt graag een galopje maken. Ik denk dat als we dat niet meer kunnen, ik haar net zo goed weg kan brengen.
Gelukkig mag ik over 2 weken weer beginnen met haar.
Haar pezen zijn volgens de DA trouwens helemaal goed. (er was een echo gemaakt)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:43

Zie je, DA is positief, er zijn geen rare dingen te vinden, dus gewoon lekker doorgaan zoals je al met haar bezig was!

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 20:15

zal ik zeker doen!
vind het alleen erg vervelend dat ik altijd van die vage reacties krijg, alleen omdat ze wat ouder is.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 20:29

Tja, een paard kan weldegelijk te oud zijn voor een buitenrit.
Alleen.......
de ene is met 15 al te versleten en de andere scheurt op zijn 30ste nog vrolijk in rengalop over het strand, zonder daar last van te hebben.
Vroeger heb ik nog eens een slipjacht mee gereden op een 24-jarige.
Op het eind van de dag kon je mij opvegen, het paard had nog wel een rondje gekund.
Ik bedoel maar, jaren zeggen weinig.
Als je paard straks weer fit is, rustig opbouwen en lekker genieten.
Jij kent je paard het beste en laat de rest maar praten.
Veel succes en nog lang plezier van en met je paard toegewenst.

Eline_Fergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 20:47

Mijn paard is 31 jaar. Ze heeft een paar maanden geleden ook een beenblessure gehad. In de tijd dat we niet konden rijden, ging ze hard achteruit. Ze vond er niks aan om te moeten stappen. Rijden doet haar juist goed. Ze is nu weer volledig hersteld en we maken regelmatig een buitenrit. En dan ook flink draven en galopperen. Dat vinden we allebei heerlijk. OK dan! Gewoon verder gaan met rijden dus. Wel goed op je paard letten en kijken wat hij aangeeft. Zolang jullie er beide lol in hebben moet je vooral niet stoppen met buitenritten. Geniet lekker van elkaar en let vooral niet teveel op wat andere mensen vinden, jij kent je paard het beste. Lachen

Veel plezier!

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 21:16

het gekke is dus dat die van mij erg uitkijkt naar het stappen. (waarschijnlijk omdat ze niks anders mag)
voorheen kreeg ik dr in haar eentje amper het erf af, nu moet ik flink doorlopen om haar bij te houden. Het doet haar gewoon erg goed om lekker wat te doen.
Als ik hier de leeftijden van anderen voorbij zie komen valt 20 erg mee. Ik hoop dat wij met 31 ook nog lekker buitenrijden.

priekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:29

De DA weet echt wel wat 'ie zegt, en van anderen trek je je maar gewoon niks aan Knipoog
Enne.. als je pony het leuk vindt, en jij ook, dan kan het toch nog?
Knipoog

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:32

Mijn paardje is 23 en kon tot deze zomer ook atijd nog lekker mee buiten en was dan ook altijd erg fanatiek (lees haantje de voorste en crossen maar!!) maar helaas heeft die nu een botwoekering in haar voorbeen, dus zal het voor haar echt niet meer kunnen. In zo'n geval is het heel duidelijk. Maar het lijkt me dat als je je paardje na 6 weken rust weer voorzichtig aan oppakt, dat dat alleen maar gezond en leuk voor jullie samen is!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:34

natuurlijk kan een paard te oud of te slecht zijn voor een buitenrit, maar de vraag is of dat voor jouw paard geldt. En dat kan je alleen zelf beoordelen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:49

Als een paard te oud is voor een buitenrit is hij te oud om een ruiter te dragen. In een bak rijden is altijd zwaarder met alle bochten.

Ken er ook 1 van 32? inmidddels loopt ook nog lekker buitenritjes. Tot 2/3 jaar geleden ook flinke ritten van 3 uur en meer. Die ging met oortjes erop in draf het erf af en ook in stap had die er aardig tempo in zitten.

toucher

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:02

gewoon doen,, als je paardje daar echt enthousiast van word dan moet je dat gewoon doen,,, lkkr genieten van zijn ouwe dagje,, je houd een paard gezonder met regelmatig beweging,,