peesblessure nagenoeg genezen, paard gaat slechter lopen...?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

peesblessure nagenoeg genezen, paard gaat slechter lopen...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 18:53

Na ongeveer drie jaar tobben met een peesblessure bij mijn paard heb ik in overleg met mijn DA besloten om het toch weer te proberen. De allereerste keer dat ik mocht draven voelde uitstekend. Net als voor de blessure eigenlijk, dus dat gaf goede hoop! Echter...na enkele dagen ging het draven weer wat moeizamer, moeite met wegdraven en het kostte mij moeite om hem enkele minuutjes in draf te houden. Daarom toch maar besloten om weer een scan te laten maken: pees volledig genezen (wel wat littekenweefsel) en nog een heel klein aanhechtingsprobleempje op de mediale schenkel (het ging om een blessure volledige introsseus linksachter). Dit zou beter moeten worden door gecontroleerde beweging en hiervoor ook een trainingsschema gekregen. En omdat een paard na drie jaar nietsdoen (lees: grasmaaien) ook wel eens wat stijfjes zou kunnen zijn, eveneens een fysiotherapeute laten komen. Zij heeft 'm links en rechts ingebogen en iets met de spieren langs de ruggegraat en billen gedaan (zodat-ie z'n rug hol en bol trekt). Na deze behandelingen heb ik helaas het gevoel gekregen dat-ie nu nog slechter en moeilijker is geworden en het lijkt of hij last heeft van z'n schouder....kan hij last hebben van de behandeling, is het wel verstandig om hiermee door te gaan? Tips en (andere) ideeën van harte welkom!

nexthorse

Re: peesblessure nagenoeg genezen, paard gaat slechter lopen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 11:32

Hoe lang is het nu geleden dat de fysio bij jouw paard was?
heb je nog (trainings)adviezen mee gekregen van de fysio?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 14:57

Afgelopen dinsdag fysio gehad. Geen trainingsadviezen, wel oefeningen meegekregen: inbuigen naar links, rechts en beneden en langs de ruggegraat en billen 'refexen opwekken'. Met de oefeningen van de fysio ben ik gestopt en het trainingsschema van de DA heb ik maar weer op een later pitje gezet. Eerst weten wat er aan de hand is...

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 15:02

Heeft hij niet gewoon spierpijn?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 15:40

Heb ik ook al aan zitten denken, vandaar dat ik alle oefeningen maar even laat voor wat ze zijn. En verder ook eventjes niet meer draven, alleen nog maar stappen.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 15:46

Het is denk ik wel belangrijk dat je je paard wel in beweging houd.
desnoods alleen stappen op het harde.
ik zou hem dan wel door laten stappen en in stap wat oefeningetjes (buiging) te doen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 16:59

Idd. Anders heeft ie dadelijk weer opnieuw spierpijn als hij weer iets moet doen.
Loopt hij echt op 1 been kreupel, of is het meer stijfheid?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 17:37

Probleem is dat ik ALLES voel...'t is vermoedelijk toch meer stijfheid dan kreupelheid (gelukkig), vandaag even weggedraafd en dat voelde weer wat beter dan gisteren, iig veel regelmatiger.

Edit: met alles bedoel ik dat ik overal bij denk 'ojee, hij loopt toch wel goed??'

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:49

Dat je zo overbezorgd ben herken ik hoor Knipoog
Nadat mijn ene paard twee peesblessures na elkaar kreeg bleef ik ook lang bang dat ik wat voelde onder zadel.
Zelfs nadat hij in de kliniek voor 100% genezen is verklaard blijft die angst een beetje.
Moet gewoon slijten denk ik.
Het kan idd. heel goed zijn dat je paard last van spierpijn heeft.
Desnoods neem je even contact op met die fysiotherapeut die je erbij gehad hebt.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 07:17

Ik begin ook te geloven dat het 'gewoon' spierpijn is (wat niet wegneemt dat ik daar ook niet zo blij mee ben). Hij liep gisteren eigenlijk alweer helemaal goed (die minuut dat we gedraafd hebben dan Knipoog )

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:06

dorothea schreef:
Probleem is dat ik ALLES voel...'t is vermoedelijk toch meer stijfheid dan kreupelheid (gelukkig), vandaag even weggedraafd en dat voelde weer wat beter dan gisteren, iig veel regelmatiger.

Edit: met alles bedoel ik dat ik overal bij denk 'ojee, hij loopt toch wel goed??'

wees blij dat je alles voelt menig ruiter weet niet eens dat zijn paard niet goed loopt. awt ook mogelijk is. is dat je paard lasst van iets anders heeft en daardoor iets in zijn lijf is gaan vast zetten. compensatie. Doordat je paard zijn lijf weer los is gaat het dadwerkelijke probleem weer opspelen. Dit kan een mogelijkheid zijn en heb dit al vaker gezien

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:00

MD-->BEH