Stalbenen wat er tegen te doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marjor

Stalbenen wat er tegen te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 20:25

Mijn New Forrest pony van 19 heeft 's winters vaak stalbenen. Ze staat ook dan overdag buiten (van 8:00 tot 15:00 uur). Meestal dan zo'n 7 uur. Als ze dan naar binnen gaat zijn d'r benen nog normaal, maar als ik om 19:00 uur kom om d'r te rijden, heeft ze al flinke stalbenen. Zodra we gereden hebben zijn ze weer normaal.

Ze heeft iedere dag dus voldoende beweging en krijgt d'r eten over meerdere porties per dag verspreid. Sommige mensen raden aan om bleekselderij te voeren; dat schijnt vochtafdrijvend te werken. Andere zeggen dat ik d'r kleefkruid moet geven en op de website van de Paardendrogist raden ze aan om Easy Action of D-tox bij het krachtvoer te geven.

Wie o wie kan ons helpen?!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Stalbenen wat er tegen te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:27

Bier. Gewoon elke avond een half flesje over het voer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:28

Bij een ouder dier kun je er vaak weinig aan doen. Het is raadzaam om het dier elke dag voldoende beweging te geven en het voer nog eens goed onder de loep te nemen.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:32

Ja, d-tox kan idd wel werken. Voeding dat rijk is aan anti oxidanten. Deze helpen met de afvoer van de lichaamelijke afvalstoffen en beschermen het een en ander. Een vriendin van mij heeft ijslandszeewier gebruikt(op aan raden van de paardendrogist) wat wel geod hielp.
Meestal zijn alleen de achterbenen van paarden met stalbenen gezwollen. ALs het toch alle vier de benen zijn bij jou zou ik wel even een DA raadplegen. Het KAN zijn dat het dan iets met het circulatiesysteem aan de hand is.
succes

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:12

In het Grootmoeders Kastje-topic ( [HK] Grootmoeders Kastje !!!!!!! ) staan de volgende tips, misschien heb je er iets aan Lachen

Citaat:
* STALBENEN/DIKKE BENEN
~ (bruin) bier; elke dag een half blikje bier helpt stalbenen te voorkomen, zorgt voor een glanzende vacht en reinigt de nieren.
~ komkommer; elke dag een in kleine stukjes gesneden komkommer door het eten helpt stalbenen te voorkomen.
~ bleekselderij; een in stukjes gesneden stengel bleekselderij helpt het vocht afdrijven.
~ azijn; een onderlap doordrenken met azijn, dit om de benen doen en daarna met bandages erom een nacht laten staan.
~ kamferspiritus; de benen eerst insmeren met kamferspiritus en vervolgens inpakken met vette watten en stalbandages eromheen doen.

amigamia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:20

ik deed bij mijn vorige paard een onderlap in azijn drenken echt goed nat van de azijn en dan een stalbandage erover heen en dan de hele nacht om laten en de volgende dag was het bij mij oude paard altijd weg . Haha! Haha!
Laatst bijgewerkt door amigamia op 20-10-08 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:20

Het is een manier, Amigamia, maar het komt dan wel elke keer terug.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:21

ik geef mijn paard E plus van pavo.
het werkt echt perfect..... zelfs als wij te suikerijk
kuil hebben, behoud ze mooie dunne benen.

amigamia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:22

ja dat was waar maar het was altijd maar een been bij hem . Aan dat been heeft hij ook eens een peesblessure gehad .misschien dat dat er ook mee te maken heeft gehad dat dat been altijd wat dikker was .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:25

Stalbenen worden veroorzaakt door dat de vochthuishouding in de benen niet meer goed functioneert, en het komt eigenlijk hoofdzakelijk voor bij oudere dieren. Je kunt er niet veel tegen doen, behalve zorgen dat het dier voldoende beweging krijgt.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:28

interressant topic, mijn 3,5 jarige merrie heeft ook stalbenen, overdag staan ze in de weide, 's nachts binnen in een erg grote box...
ik heb niet het idee dat het na de hele dag weide helemaal wegtrekt, na een half uurtje werken is het wel weg....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:31

bij zo'n jong dier is vaak geen sprake van stalbenen, maar duidt het op zwakte, wat zich uit in voos beenwerk (d.w.z. dat het beenwerk niet "droog" is)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 06:32

Ik denk dat alleen beweging de juiste oplossing is, want in verhouding staat je paardje toch lang op stal van 15.00 tot smorgens 8.00, dat zijn 17 uur die ze achter elkaar binnen staat.
Ik zou haar langer buiten laten zodat ze zowiezo nog langer beweging heeft, ik ben tegen dat gedoe met bandages erom heen.
Hierdoor krijg je overhitte pezen tevens omdat de zwelling er evengoed is maar die duw je weg met die bandage, met het gevolg dat ze gaan knellen.
Mijn pony heeft ook stalbenen en ik doe er niks aan, zoals je zelf al zegt is het na even buiten lopen weer weg, dus geef je het antwoord zelf eigenlijk al: Beweging.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 06:37

Mijn paard heeft het altijd in de overgang periode van land naar stal. Ik geef ze iig altijd bleekselderij en stap voor ik wat ga doen zeker 15 tot 20 minuten op het harde en na de arbeid idem dito

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:13

suleilitha schreef:
bij zo'n jong dier is vaak geen sprake van stalbenen, maar duidt het op zwakte, wat zich uit in voos beenwerk (d.w.z. dat het beenwerk niet "droog" is)

zou dit zich dan niet uiten in kreupelheid of andere problemen? mijn smid zegt altijd dat ze zulke geweldige benen heeft, nooit een stap verkeerd en prima hoeven?

de VA komt van de week enten, die zal ik ook eens laten kijken.... ze is er niet kreupel onder, maar ik wil toch graag weten waar het van komt

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:19

Een te strak gezet beslag wil de bloedsomloop nog wel eens hinderen.Misschien eens met de hoefsmid overleggen(of de ijzers eraf?)

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:26

geen ijzers hier

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:29

jesito schreef:
Ik denk dat alleen beweging de juiste oplossing is, want in verhouding staat je paardje toch lang op stal van 15.00 tot smorgens 8.00, dat zijn 17 uur die ze achter elkaar binnen staat.
Ik zou haar langer buiten laten zodat ze zowiezo nog langer beweging heeft, ik ben tegen dat gedoe met bandages erom heen.
Hierdoor krijg je overhitte pezen tevens omdat de zwelling er evengoed is maar die duw je weg met die bandage, met het gevolg dat ze gaan knellen.
Mijn pony heeft ook stalbenen en ik doe er niks aan, zoals je zelf al zegt is het na even buiten lopen weer weg, dus geef je het antwoord zelf eigenlijk al: Beweging.

Toch nog iemand die met een oplossing aankomt die de oorzaak aanpakt en niet de gevolgen alleen maar bestrijdt met allerlei lapmiddelen. Go jij! Go jij!

Een paard is niet gemaakt om lang stil te staan, dit heeft dan ook gevolgen voor de gezondheid van het paard.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:26

Natuurlijk kan je een simpel antwoord geven. Geen stal, geen slatbenen! Maar ja, je hebt het niet altijd voor het kiezen, tenzij je je eigen plekje hebt met voldoende land. Je kan natuurlijk ook kijken waar in de buurt een uitloopstal te huur is.
Zo niet, zo weinig mogelijk op stal zetten en eventueel Solidago druppels geven, niet veel koolhydraten geven.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:44

Ze vraagt naar een oplossing voor het probleem en dat is in mijn ogen beweging, bandageren of allerlei poeders geven vind ik wegstoppen van de gevolgen.
Want uiteindelijk ben je een gevolg aan het bestrijden terwijl het probleem oplossen hier van belang is en niet eens zo moeilijk oplosbaar.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:47

Ook ik vind dat 7 uur eruit niet l'lang genoeg' is zoals je in je eigen stukje tekst wel zet. Liefste er dus veel lager uit.
Maar goed, als je daar niet de mogelijkheid toe hebt kan je naar verschillende dingen kijken. Hier in het topic staan al goede tips.
Mijn paard had ook altijd ontzettend dikke benen. Sinds we deze bekapper hebben en haar stand langzaamaan veranderd heeft ze iedere winter veel minder dikke benen. Kijk dus eens kritisch naar haar stand. Mijne stond heel ver met haar achterbenen onder het lichaam (na verlamming in het verleden).
Als je stal dermate groot is kan je ook gaan kijken naar iets waardoor ze meer gaat bewegen op stal. Misschien zo'n bal waar eten uitval als die rolt?

Succes

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:40

Mijn paard heeft een chronisch dik been door einschuss (feb 2007).
Hij heeft toen een tijd elke nacht met stalbandages gestaan.

Ook als hij de hele dag in het land staat (zomers) blijft zijn been dik. Na een rit van ongeveer 3 uur is het been dun, naar zodra hij een half uurtje in de paddock/in het land/op stal staat is zn been weer dik.

Er is niks blijvends om dat dikker weg te houden. Het enige dat bij ons werkt is een bandage om, en dan het liefste dag en nacht. In de paddock en op het land is dat niet haalbaar, en hij heeft geen last van zn dikke been dus laten we het zoals het is.
Als hij om een of andere reden kreupel is krijgt hij wel nog een bandage om ter ondersteuning. Verder laat ik het zoals het is

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:44

ik hoor net dat het natte gras ook kan bijdragen aan stalbenen, zou in mijn geval erg logisch zijn, aangezien ze van 24/7 naar 12 uur p/d weidegang is gegaan, in het eerste geval met graaskorf, nu zonder...
dus we gaan eens kijken of het met graaskorf verbeterd....

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:50

ma_rie_tje schreef:
Mijn paard heeft een chronisch dik been door einschuss (feb 2007).
Hij heeft toen een tijd elke nacht met stalbandages gestaan.

Ook als hij de hele dag in het land staat (zomers) blijft zijn been dik. Na een rit van ongeveer 3 uur is het been dun, naar zodra hij een half uurtje in de paddock/in het land/op stal staat is zn been weer dik.

Er is niks blijvends om dat dikker weg te houden. Het enige dat bij ons werkt is een bandage om, en dan het liefste dag en nacht. In de paddock en op het land is dat niet haalbaar, en hij heeft geen last van zn dikke been dus laten we het zoals het is.
Als hij om een of andere reden kreupel is krijgt hij wel nog een bandage om ter ondersteuning. Verder laat ik het zoals het is

Door er dag en nacht een bandage omheen te doen raakt het been ook nog eens enorm warm wat ook niet goed is voor eventueel herstel en zeker ook niet voor de pezen.
Als hij er geen last van heeft is het niet mooi voor het oog maar is dat zo belangrijk?
Zoals je het doet is het prima, alleen in uitzonderlijke gevallen een bandage gebruiken al moet je wel op letten dat hij hier steun door krijgt door die bandage.
Mocht je na lange tijd met bandage weer zonder willen heb je vaak juist weer kans op kwetsuur omdat de spieren minder zijn geworden in dat been.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:04

Jesito; ik vraag me af of je weet wat einschuss inhoudt Nagelbijten / Gniffelen
Daarnaast lopen er heel weinig spieren in het gebied wat je bandageert. Hitte in de pezen krijg je echt niet op stal dus ik kan me alles voorstellen bij de keuze van ma_rie_tje.