Ouder paard eerder kreupel?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

myxlea

Ouder paard eerder kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 20:05

Ik wou graag hier jullie mening over weten, vinden jullie ook dat een ouder paard meer kans heeft om kreupel te raken en dan uitzonderingen daar gelaten want natuurlijk kunnen veulens/jonge paarden ook kreupel raken. Jullie mening?

Britt_Sisi

Re: Ouder paard eerder kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:19

volgens mij kan een jongpaard net zo goed kreupel worden als een ouder paard.

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 20:21

Ik vind ook dat een jong paard net zo goed kreupel kan worden als een ouder paard, maar ik vind ook dat een ouder paard er wel meer kans op heeft. En dan heb je natuurlijk de uitzonderingen van paarden die ergens achter blijven haken etc. Lachen

Manonxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 08:11

Ik train bijna elke dag op mn 20 jarige pony. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ze kreupel was, dus ik denk dat het wel een beetje gelijk is.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 09:40

Wij hebben een 27 jarige staan die nog nooit een pas kreupel gelopen heeft.
Ook heb ik bij ons op stal jonge paarden gezien die om de haverklap wat aan de benen hadden.
Je moet een flinke portie geluk hebben en bij het trainen je gezonde verstand gebruiken en het paard niet overbelasten.
Een ouder paard heeft vaak iets langer de tijd nodig om warm te draaien.
Maar helaas moet je vaak gewoon mazzel hebben en zegt leeftijd niet alles.
Jonge paarden genezen vaak alleen iets makkelijker.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 09:46

Mijn 30 jarige heeft in de jaren dat ik hem heb alleen maar een keer kreupel gelopen door een hoefzweer, en hij heeft een tijdje heel gevoelig gelopen op de weg. hoeven zijn toen weer bijgewerkt en nu gaat het weer prima Ja

Dus 2x iets in zo'n 6 jaar vind ik niet vaak

Maar toch denk ik dat oudere paarden wel eerder kreupel worden, alles is toch al een beetje versleten enzo.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 09:49

persoonlijk vind ik dat het er mee heeft te maken met wat er met een ouder paard is gedaan heeft deze op jonge leeftijd hard werk gedaan (hoog in de dressuur en springen) dan kan je meer slijtage verwachten.
anders moet het niet veel uitmaken denk ik

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 09:56

Bij oudere en/of (te) intensief gebruikte paarden worden eerder aanmerkingen gevonden bij een klinische en/of röntgenologische keuring. Of dat betekent dat het paard ook eerder kreupel wordt is afhankelijk van o.a. de verzorging vanaf dat moment en de manier waarop het paard vanaf dat moment gebruikt wordt (vindt "gebruiken" een beetje een naar woord, maar dat drukt wel het beste uit wat ik bedoel).

Conclusie: Een ouder paard hoeft beslist niet per definitie eerder kreupel te worden, maar medische keuringen wijzen uit dat er meestal wel een verhoogd risico is (dat zijn dan met name beginselen van artrose/artritis). Een van de belangrijkste factoren is hoe de eigenaar met het paard omgaat.