Raadsel: paard kreupel waaraan?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Toekie2

Raadsel: paard kreupel waaraan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 09:42

Ik sta voor een moeilijk raadsel. Mijn paard is aan zijn voorbeen een beetje kreupel als hij uit zijn stal komt, maar na een paar rondjes lopen / rennen wordt hij ernstig kreupel of gaat zelfs op 3 benen lopen. De DA heeft via verdoving vastgesteld dat het in zijn hoef zit. Hij heeft uitgebreid foto's genomen, maar alle botten waren goed (perfect sesambeentje en straalbeen, en rest eromheen ook goed, ook geen artrose of OCD). Hij heeft ook via de foto's en hoefonderzoek een hoefzweer uitgesloten. Hij gaf als enige optie nog een MRI scan. Wie heeft zo'n diagnose ook wel eens gehad of ervan gehoord, en wie heeft ervaring met een MRI-scan?
HELP! Huilen

Liberte

Re: Raadsel: paard kreupel waaraan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:47

Ik zou het niet weten, maar ik volg dit eventjes.
Hopelijk is het niets ernstig!

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 16:19

Lijkt me iets met de pezen. Laat een scan maken, en je weet het.

Toekie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 17:14

Morris schreef:
Lijkt me iets met de pezen. Laat een scan maken, en je weet het.

In de hoef? Daar heb ik nog nooit van gehoord (wat niet wil zeggen dat het niet bestaat natuurlijk). En een MRI scan kost zo 800 euro dus daar hik ik een beetje tegenaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:15

Misschien hoefsmid even bellen?

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:18

Mijn vorig paard had een peesblessure in het hoefkatrolgebied. EEn moeilijk gebied om te scannen, vandaar dat de DA denk ik een MRI heeft voorgesteld.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:22

myn paard had het ook , dierenarts erbij gehaald .. het bleek dat ie TE gevoelige hoeven had , dus hij moest op ijzers met een zooltje en silekonen (alleen voor op ijzers) en dat beviel heel goed liep gelijk niet kreupel oid meer .. nu staat ie alleen nog op ijzers en dat gaat ook goed! hopelijk heb je hier iets aan en is het niets ernstigs !

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:29

Is er ook gekeken naar een losse wand (white line disease)
Als je eigen hoefsmid het niet vind misschien eens een andere hoefsmid laten kijken.
Zodat dit uitgesloten kan worden.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:31

het kunnen idd zijn pezen of banden zijn. die zitten ook in de hoeven, maar dan wel voornamelijk banden geloof ik. het is een lastige plaats om te scannen en volgens mij kan je op sommige gebieden in de hoef gewoon helemaal niet scannen. en waarschijnlijk heeft je da daarom een mri voor gesteld.

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:35

Heb het vaker gehoord.
Waarschijnlijk zit het in de weke delen van zijn voet. Dat kan gekneusd zijn oid. en dat doet erg zeer!

Wat je zou kunnen doen is een paar weken boxrust zodat de voet rust krijgt en kan herstellen. Daarna rustig opbouwen en dan kijken hoe het gaat. Evt. wat homeopatisch geven voor een goede doorbloeding. Regelmatig het been afspuiten om de doorbloeding te stimuleren.

Ik weet niet of ze zo'n kneuzing op een MRI scan kunnen zien.... Bloos

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:37

geen idee eigenlijk. dat zal ze even aan haar da moeten vragen dan. wat zei de da verder eigenlijk nog? voor als je geen mri wil laten doen. en wat moet je nu doen? dus boxrust of niet etc?

Toekie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 17:54

De DA raadde aan om zooltjes eronder te laten zetten. Dat heb ik de dag erna laten doen en ik zie geen verschil in de kreupelheid tot nu toe. Ik heb een hele goede hoefsmid, deze zei wel dat hij gevoelige zolen had maar die heeft hij zijn hele leven al dus daar kan hij niet opeens zo kreupel van lopen. En de DA zag bij het wegsnijden van de binnenkant van de hoef (op zoek naar een beginnende hoefzweer) wel de resten van een oude kneuzing zitten, die was 2 maanden geleden al geconstateerd dus daar heeft 'ie niet nu opeens last van in zo'n heftige mate, lijkt me.

Ik heb voorlopig voor 2 weken Metacam gekregen en verder moet ik maar gewoon per dag zien wat het paard zelf aangeeft. Dus vooral stappen natuurlijk, maar om te voorkomen dat hij weer op 3 benen gaat wil ik niet te lang achter elkaar stappen (Hij komt er wel elke dag uit, dan gaan we grazen of zoiets). En hem erg veel poetsen om z'n bloedsomloop op gang te houden.

Hij heeft wel een steil voetje aan die kant, dus dat is sowieso al een zwakke voet. Na die 2 weken zou mijn vervolgstap de MRI scan moeten zijn als 't dan nog niet over is.

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:58

Een zoolkneuzing is een andere kneuzing dan ik bedoel Toekie2.
Zoolkneuzing kunnen ze inderdaad gevoelig op zijn, maar vaak niet zo heftig kreupel aan. Wat ik bedoel is echt een kneuzing in de voet.

Daar kunnen ze echt veel pijn aan hebben...

Toekie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 17:59

Morris schreef:
Mijn vorig paard had een peesblessure in het hoefkatrolgebied. EEn moeilijk gebied om te scannen, vandaar dat de DA denk ik een MRI heeft voorgesteld.

En hoe is dat verder verlopen?

Toekie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 18:03

Crosskip schreef:
Zoolkneuzing kunnen ze inderdaad gevoelig op zijn, maar vaak niet zo heftig kreupel aan. Wat ik bedoel is echt een kneuzing in de voet.

Daar kunnen ze echt veel pijn aan hebben...

Ja je hebt gelijk, dat zijn idd 2 verschillende dingen. Hopelijk is het een kneuzing; deze gaat met rust vanzelf weer over lijkt me.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 21:42

Is er gekeken naar de toestand van het hoefgewricht?
Teveel of te weinig gewrichtsvocht,gewrichtvocht van slechte kwaliteit of een ontsteking in het gewricht?
Als dat nog niet nagekeken is zou ik dat eens eerst laten doen voor je begint met dure MRI scans en dergelijke...wie weet is het opgelost met een inspuiting in het gewricht en enkele dagen ontstekingsremmers...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 21:49

zoiets heb ik ook megemaakt en ook op de foto's was alles goed. wel zag hij door de foto'op een een of andere vage manier dat misschien de sluimbeurzen in de voeten overvuld waren. Dit was een lichtelijke gok omdat je dat nooit goed op foto's kon zien. dus spuit erin en er kwam troep uit. verbandje en nar een paar dagen liep mevrouw weer. Het was eerst ook afgedaan door een andere DA als een peesblessure.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 01:18

Citaat:

Nou mijn paard liep anders op drie benen van een zool kneuzing???????

-In nov 2007 liep zij ineens stok kreupel. foto's wezen uit, beentjes goed, maar waarschijlnijk ontsteking in straalbeentje . Onderzoeken en behandeling(inspuiten en zooltjes met ijzers en rust) koste 900 euro. Helaas bleven de klachten en na 8 weken weer contact met de da opgenomen. Zijn advies; alle proeven, verdovingen, foto's opnieuw, aangevult met mri scan. Ik heb dit uiteindelijk niet gedaan, aangezien de kosten dan zeker nog eens ruim boven de 1000 euro zouden komen.

-Wel voor andere behandeling gekozen, die me overigens toch nog 1000 euro kosten, maar goed. Maar..............mijn paard kon drie weken redelijk goed lopen en daarna weer erg kreupel voor enkele dagen, dan weer drie weken redelijk goed en dan weer ernstig kreupel.

--Ik weet niet hoelang jij al bezig bent???????? en hoe jou paard dit doet???????

--Tijdens die ander behandeling( methode rechtrichten, laten doen) werd ze weer enorm kreupel, na drie weken. De behandelaar eisde min of meer dierenarts( ik was een beetje scepties, daar ik het gedrag kende, van om de drie weken weer enorm kreupel te zijn). DEze is geweest en constateerde zool kneuzing. Dit is behandeld a 235 euro( en advies was ijzers met zooltjes eronder), maar was na 2 dagen volledig over, net als voorheen. ( Heb toen wel weer zooltjes met ijzers laten aanbrengen, maar Ik twijfel dus nog steeds aan die diagnose, maar goed.)

--Nu bijna jaar verder. BEn nog druk bezig met rechtrichten. Dit met resultaat al enkele maanden niet meer kreupel. Wel bevredigend dus. Maar eigenlijk rijdt ik altijd in het bos met een wekelijks manege lesje en af en toe een ondelinge wedstrijd. Nu ben ik gedoemd tot veel handwerk en veel volte werk in een bak. Achteraf vraag ik me af of ik toch niet die mri had moeten doen????

-succes dus met je keuze Knipoog

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 01:27

Hoewel je zelf aangeeft dat je een (heel) goede hoefsmid hebt, kan het denk ik geen kwaad een tweede erbij te halen.

Wanneer is het kreupelen begonnen? Als het toevallig net na een bezoekje van de smid is geweest, ligt het er heel misschien aan dat hij te kort bekapt is. Het is maar een ideetje hoor Lachen

Of als je paard op ijzers staat, zitten misschien de nagels net ietsjes te ver naar de binnenkant?

Misschien is er iets veranderd in zijn eten oid, en kan het daaraan liggen?

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:22

@ Santos, tuurlijk kan het dat een paard op 3 benen staat van een zoolkneuzing. Maar wat ik tot nu toe ervaren heb, valt het kreupelen meestal mee. Maar goed, dat ligt ook aan de mate van zoolkneuzing. Die van jou heeft dan een zeer heftige kneuzing gehad. Is natuurlijk altijd mogelijk. Bloos

En het is jammer dat een paard niet precies kan aangeven waar de pijn precies zit. Zeker in de voet is toch vaak giswerk... het kunnen de weke delen zijn, het kan de hoef zelf zijn (kneuzing, vernageling oid), het kan met het gewricht te maken hebben (gewrichtssmeer oid), het kapsel kan geirriteerd zijn, enz...

Heel lastig en iedereen deelt hier zijn of haar ervaringen. Het is altijd afwachten wat het is en hoe het verder verloopt, dat zal per paard verschillend zijn.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:32

2 weken metacam klinkt leuk, maar als ik dat zo omreken zijn dat 2,5 a 3 flesjes (mijn paard deed 5 dagen met een flesje, maar kreeg dan ook voor 600 kg...).
Flesje kost 60 euro per stuk... ook wel iets om rekening mee te houden. Een paar weken op metacam kost dus ook flink wat geld. De vraag is of je dan niet beter toch een andere behandeling kan kiezen....

Verder heb ik weinig ervaring met gevallen zoals die van jou.
Mijn paard loopt ook te (*&^%$% met zijn voeten, ik hoop dat et bij jou (snel) opgelost kan worden!

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:21

er zijn een aantal klinieken (bv lingehoeve en bodegraven) die goede dingen kunnen doen met een echo apparaat.
Die kijken dan door de zool van de hoef heen en kunnen dna de weken delen beoordelen.
Een stuk minder prijzig en je paard hoeft niet onder narcose.

Toekie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 08:34

Voorlopig doen we een paar weken rustig aan (tenzij 't erger wordt natuurlijk) daarna zien we wel verder hoe 't zich heeft ontwikkeld. Als 't er dan nog steeds zit zal ik idd naar de Lingehoeve moeten denk ik. Ik ga uit van 't positieve dus ik hoop dat 't zoiets is als een kneuzing die met rust gewoon kan herstellen. Een band beschadigd of verrekt lijkt me erger, dat blijft volgens mij altijd een zwakke plek....

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 08:49

ik heb verder geen idee hoor, maar heb je ook al eens naar zn tanden laten kijken?
Ook door pijn aan het gebit kunnen namelijk kruipelheden ontstaan.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:37

Mijn paard is ook kreupel geweest vanuit zijn hoef. Op foto's was ook helemaal niks afwijkends te bekennen. Toen is er een scintografie gemaakt, en bleek er een ontsteking in het hoefgewricht te zitten. De ontsteking is met succes weggespoten.