De paarden van mijn oom staan sinds kort regelmatig mank. Ze krijgen dan steeds een horizontale verdikking van de de kroonrand die na een tijdje openbarst. Er komt dan een waterachtige vloeistof vrij (geen pus). Zijn merrieveulentje heeft het gehad, zijn hengstenveulentje heeft het gehad en heeft het nu opnieuw en zijn zevenjarige merrie heeft het momenteel aan beide achterbenen. Het lijkt me sterk dat het steeds hoefzweren zijn.. Het komt enkel voor aan de kroonrand en dus vrij frequent op zeer korte tijd. De paarden zijn allemaal onbeslagen en moeten niet werken (de merrie is net zadelmak). Bij het hengstenveulen heeft dit vorige keer een horizontale 'inkeping' in de hoef achtergelaten.
Zijn andere merrie (ook blootsvoets) heeft vorig jaar een verschrikkelijk grote scheur in haar hoef gehad. Die vertrok aan de kroonrand en werd breder (+/- 1cm) naar de onderkant toe. Ze heeft toen een ijzer opgekregen met twee lippen om de hoef bij elkaar te houden en een soort plastic plaatje over de scheur gezet. Deze zomer was deze vrij goed uitgegroeid. Nu beginnen er echter in alle vier haar hoeven vrij snel opnieuw oppervlakkige scheurtjes te ontstaan. Zij heeft minstens 8 maand Biotine Forte bijgekregen, haar hoef is ingestreken met Twydil Hoofcare en met Cornucrescine.
Alle paarden krijgen ook wat krachtvoeder en/of mineralenmengsel bij...
Er zijn met andere woorden regelmatig problemen bij zijn paarden en we vragen ons af er toch geen verband is... Bepaalde planten op de wei? Enkele maanden terug is zijn toendertijd driejarige hengst ingeslapen aan hoefbevangenheid. Een andere merrie van hem is 3 maand geleden met koliekverschijnselen naar de dierenkliniek in Gent vertrokken. Daar dachten ze aan droes maar met heel wat antibiotica en andere medicijnen werd ze maar niet beter en bleef ze koorts maken. Ze is toen heel hard verzwakt en uiteindelijk ingeslapen. Ze hebben hem nooit kunnen vertellen wat nu eigenlijk de oorzaak was.
Het lijkt teveel pech op korte tijd om toevallig te zijn. Hij heeft al jaren paarden en nooit noemenswaardige problemen gehad... En nu het ene na het andere. Nuja, het gaat dus vooral om de hoefproblemen maar ik wou dit er toch even bijhebben als kanttekening.