verbening hoefbeen, wel of geen ijzers?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tries_en_Faf

verbening hoefbeen, wel of geen ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 10:18

Hoi!

Ik zit met een probleem, wij hebben een tinker op de zorgboerderij met verbening in de hoefkraakbeen. Ze loopt op het zachte niet kreupel, gewoon goed, en op het harde wat stijver, verder zie je eigenlijk niks, het kwam eruit met de klinische keuring.
Omdat ze zich had verstapt, en toen daardoor kreupel liep. Dat is inmiddels over, en je ziet er eigenlijk niets van, behalve dat ze niet graag draaft op het harde, maar als ze draaft loopt ze niet kreupel.

Deze merrie is bij ons op een soort van proef, zodat ze én kon herstellen van haar verstapping, én wij haar goed kunnen leren kennen zo, en ik zeg je: ze is PERFECT alleen jammer van dr benen.

Nu is mijn vraag: ik zoek zoveel mogelijk ervaring, goed maar zeker ook slechte met verbening van het kraakbeen in de hoef, want ik zit in dubio om haar wel of niet te kopen voor onze zorgboerderij.

De belasting voor een paard op een zorgboerderij is ZWAARDER dan normaal omdat er veel verschillende niet alelmaal lichte mensen op rijden die niet allemaal keurig met het paard mee kunnen bewegen en dergelijke. Dus is het wel eerlijk naar haar toe om haar dit werk te laten doen met deze aandoening?

Ze wordt nog bekeken door een andere veearts dan de onze. Onze had het afgeraden om haar te kopen, maar haar dierenarts zegt dat ze prima kan lopen nog zonder problemen. Nu laten we een andere dan onze twee artsen naar haar kijken. Misschien ook een foto maar dat weet ik niet, dat is niet aan mij.

Ik wil graag zoveel mogelijk ervaringen hiermee , zodat ik naar mijn baas toe kan hardmaken om haar, eventueel, toch te kopen, ondanks haar gebrek.
Bedankt alvast!!

CherokeeChum

Re: verbening hoefbeen, wel of geen ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:30

Heeft je dierenarts een blauwe jurk?Byzonder knap dar hij dat kan zien zonder foto's
Wat voor werk moet het dier doen?Veel draven voor de kar op het harde? Of rondjes in de bak op vnl zachte ondergrond? Dat zijn 2 uitersten welke bepalen of het dier bruikbaar blijft.
Persoonlijk zou ik het dier zonder ijzers laten lopen als de voeten dat toelaten,beter voor de doorbloeding en het degeneratie proces. En keuzes maken welke ruiters wel of niet met haar aan het werk mogen,dwz de minder handige haar niet laten overbelasten,daar kan de instructie natuurlijk op letten.
Prijstechnisch kan zo'n dier natuurlijk erg interresant zijn. En op een zorgboerderij hebben een hoop dieren toch vnl en knuffelfunctie?

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:41

verbening van het hoefbeen kun bij sommige gevallen wel aan de buitenkant zien!het is maar net hoe lang de zijtakken(verbening)is,bij mijn vorige paard kon je het ook aan de buitenkant zien,aan de stand en de vorm van zijn voet,ze maaide enorm.ze springt nu 150 in duitsland en gewoon op ijzers,het is bij ieder paard verschillend,maar de meeste paarden,hebben er weinig last van,deze merrie is er 1 keer kreupel aan geweest,ook na dat ze zich had verstapt,toen liep ze in het B springen,en is daarna pas internationaal gaan springen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:43

Ik zou behalve een DA er ook een smid naar laten kijken. En ondanks deze aandoening kan deze merrie nog heel veel voor jullie doen. Zelfs als je een gezond paard koopt kan hij morgen wel dood in zijn box liggen. Zekerheid heb je nooit.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:10

MD-->BEH

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 15:43

CherokeeChum schreef:
Heeft je dierenarts een blauwe jurk?Byzonder knap dar hij dat kan zien zonder foto's
Wat voor werk moet het dier doen?
Prijstechnisch kan zo'n dier natuurlijk erg interresant zijn. En op een zorgboerderij hebben een hoop dieren toch vnl en knuffelfunctie?

JE kan het van buiten duidelijk voelen dat het harder is, dus daar heb je geen blauwe jurk voor nodig.

Het dier hoeft niet iedere dag lang te lopen, maar wel met meerdere mensen op haar rug.

En dat een zorgboerderij paard alleen een knuffelfunctie heeft is een misvatting, JUIST zorgboerderijpaarden worden zwaarder belast.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:29

Ik bekap op 4 zorgboerderijen de paarden en ze hebben een leven als een luis op een zeer hoofd.
De meesten zijn zelfs ruim boven de 18.....
Vreemd dat het bij jullie zo anders is.
Voelen en constateren middels een foto zijn 2 dingen.
Ik prefereer wetenschap boven raden.
Maar als de omstandigheden zo bar zijn als jij omschrijft zou ik het geen paard aan willen doen om daar zorgpaard te zijn. Je doet het voorkomen of zelfs een gezonde bikkel daar op korte termijn een verzorgpaard zou worden.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 07:53

Hoe kom je daar nou in godsnaam bij dat de omstandigeheden zo bar zijn dat je daar geen paard zou willen zetten. ??

Je hoeft echt niet zo te beginnen, ik ben heus niet gek, ik werk al jaren in de zorg en op deze boerderij, we hebben een groninger van 20, die doet het prima en heeft een luizenleven. Hij is ook niet helemaal gebreksvrij, maar hij heeft het heel erg naar zijn zin, en loopt heel braaf zijn rondjes.

IS het nou echt zo vreselijk dat ik wat informatie en ervaringen wil JUIST omdat ik voor het paard het beste wil?? Getuigd dat van een slechte verzorging?

Jij bent echt wel een figuur hoor.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:26

Lezen en interpreteren is waarschijnlijk niet je sterkste kant Doei, doei

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 13:58

die van jou ook niet Doei, doei Doei, doei

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 19:52

Volgende week vrijdag komt er een dierenarts, voor onderzoek, en maakt dan ook foto's.

Ook gaat ze nog naar de osteopaat.

Nou, als het dan niet goed komt, en duidelijk wordt, dan weet ik het niet meer! Haha!

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:23

Goed bezig Cool Sigaar

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 07:54

Mijn haf heeft een vergroeiing van het hoefbeen, hij heeft speciaal beslag gehad maar staat nu sinds 2 jaar op blote voeten, gaat helemaal prima.

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 08:00

ijzer met een zooltje wil ook nog wel verlichting geven