Paard plotseling op drie benen.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bo_Y

Paard plotseling op drie benen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 20:18

Ik heb vorige week zaterdag ochtend een relaxt buitenritje gemaakt met mijn merrie en daarna in het land gezet. Tegen vier uur werd ik gebeld dat ze mijn merrie net op drie benen het land uit hadden gesleept. Ik natuurlijk meteen naar stal. Staleigenaar zie "meestal als ze zo acuut kreupel zijn is het een hoezweer". Dus meteen mijn hoefsmid gebeld. Die kon geen zweer vinden. Toen meteen maar mijn dierenarts gebeld. Die kon eerst niets vinden. Been was niet dik, warm of iets dergelijks. Hij mocht ook alles doen, knijpen, buigen op alle mogelijke manieren, paard reageerde nergens op. Ze bleef alleen wel op drie benen staan en lopen deed ze niet. Hij heeft toen besloten haar een pijnstillen in de spuiten en de volgende ochtend terug te komen.

Die zondag stond ze wel op het been en liep ook veel beter, eigenlijk alleen nog een beetje onregelmatig. Dierenarts zag nog niets. Hij heeft haar toch nog een pijnstiller ingespoten en voor drie dagen metacom meegegeven. Hij zou vrijdag weer komen, Tot die tijd boxrust. Alleen aan de hand 15 minuten stappen en af spuiten.

In de loop van deweek werd haar sprong steeds dikker, maar ze ging voor mijn gevoel niet echt slechter lopen. Woensdag voor het laatste de metacom gegeven en vrijdag kwam de dierenarts weer en vond het been ook dik (zit een ei op de buitenkant) en ze liep volgens hem ook weer slechter. Zijn advies foto's maken. Dat gaan we dus maar doen.

Ze heeft met dit been al een flinke geschiedenis (zie profiel), dus ik hoop dat het goed komt. Paard kan niet op de trailer, dus ik ben nu op zoek naar iemand die rontgenfoto's aan huis komen maken en die ik vervolgens dan aan mijn eigen dierenarts kan laten zien en beoordelen. (dus wie nog iemand weet).

ellepel

Re: Paard plotseling op drie benen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:20

stuur Bren79 hier op bokt even een berichtje,zij hebben een tijdje geleden iemand uit Duitsland laten komen voor rontgenfoto's
zij kan je helpen met een adres

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:36

Ellen tipte mij over jou topic Knipoog

maar is het been ook al verdoofd geweest?en wat vermoedt je DA zelf?
Wij hebben dit jaar DR Berger uit duitsland met zijn rotgenapparatuur bij ons gehad omdat onze hengst op 3 bene liep en er een vermoeden bestond van een DA dat zijn bekken gebroken zou zijn, en hierdoor mocht hij absoluut niet vervoerd worden. hij adviseerde ons eerst klijdijk te laten komen met hun apparatuur, maar deze heeft het grandioos laten afweten en door dit heb ik geen goed woord meer voor ze over, ze probeerden zich er nogal makkelijk vanaf te maken.
toen dus naar duitsland gebelt deze maakten geen problemen(echter zeiden ze omdat ze het heel druk hadden dat het misschien savonds laat nog kon worden eer ze er zouden zijn) echter stonden ze na anderhalf uur na gebelt te hebben al op de stoep(niet dokter Berger zelf maar de nederlands sprekende DA bij hun van de kliniek) deze is ruim 2 uur bezig geweest met onderzoeken en uiteindelijk foto´s gelukkig was het geen breuk maar ook hun nazorg was zeer netjes geweest
En woon redelijk bij je in de omgeving dus ze zullen zeker ook jou kant op willen komen, ze hebben veel meer nederlandse patienten Knipoog

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 21:16

De dierenarts vermoed dat het in het sprongewricht zit, omdat deze dik geworden is. Ze reageert inmiddels ook slecht op de buigbroef waar ze het spronggewricht buigen. Ze staat er inmiddels al op, maar is niet rad. Ze heeft natuurlijk ook een geschiedenis met dat been. Ik heb van een andere bokker via PB een telefoonnummer gekregen van dierenarts die thuis foto's thuis komen maken.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 08:28

Nou volgende week worden de fot's gemaakt. DA had het erg druk. Gelukkig gaat het inmiddels beter. Been is minder dik en niet warm meer. Ze loopt ook al iets beter.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 15:12

de DA is geweest en er zijn foto's gemaakt. De botwoekering is weer gaan woekeren. Ze krijgt cortison ingespoten om dit proces te stoppen en verder zal ze helaas wel pensioen moeten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:15

he bah,wat een naar nieuws..dit valt niet operatief te verwijderen?

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 15:15

Nee, dat is helaas geen mogelijkheid.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:18

heel erg jammer, nou goh...sneu nieuws zo Ach gut

toucher

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:40

woow jeetje.. dat is idd heel erg slecht nieuws.. en zo maar van de 1 op de andere dag dat is idd wel heel raar..

mijn merrie is ook ooit zo kreupel geweest dat ze niet meer kon lopen,, maar na 1 jaar box rust was ze de oude weer... er was een splinter van het bot afgekomen,, maar dat was door de rust ingekapseld.. en nu loopt zo nooit meer kreupel.. terwijl dat de dierenarts haar al had afgeschreven..

hiermee wil ik zeggen dat et meestal wel goed komt..

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:04

Heb je de dierenarts uit Noordwolde laten komen die ik je geadviseerd had?

Helaas heb je geen fijne diagnose gekregen. Mag ze helemaal niets meer doen?

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 08:40

Ja de dierenarts uit noordwolde is geweest. Ze wordt nog ingespoten met Cortison en dan gaat ze het land in. Met een beetje mazzel kan ik nog met haar gaan buiten rijden.

Amandaa_Ted

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:28

Wat lijkt me dat erg, als je hoort dat je paard met 3 benen uit het land is gehaalt!!!

HEEEEEEEEL VEEEEEEEEEEL su6!!!

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 14:12

Ja, dat was wel schrikken. Ze is vanmorgen ingespoten met cortison. ZE zit nu van haar heup tot haar hoef in het verband. Ik zal vanavond foto's plaatsen. Ze moet nog een week op stal bijven en dan mag ze weer naar buiten. De DA hoopt dat ze door de inspuiting weer goed gaat lopen. Ze liep ook al beter dan tien dagen geleden, de laatste keer dat hij haar heeft gezien.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 14:37

het verband is gister avond afgehaald. Been was gelukkkig mooi dun geworden. Ze liep wel heel stijf omdat dat been zo ingepakt heeft gezeten. Hij komt vanavond nog even kijken.

Weet iemand nog een middel mijn merrie rustig te houden op stal. Ze breekt de boel nu af.