AstraGirlie schreef:Ik merk dat Rocky, mijn Paint ruin, na een paar dagen rijden lichte verdikkingen krijgt boven zijn kogel aan de achterbenen, als ik erop duw lijkt het wel een gelkussentje, en na een paar dagen rust worden ze terug kleiner. Hij heeft er absoluut geen pijn van, en hij loopt totaal niet mank.
Onze piste bestaat wel uit een redeljk diepe laag zand en schilfers en ik doe veel galopwerk.
We gaan ook veel buiten stappen en draven op het harde, is totaal geen probleem.
Zijn dit gallen?
Lijkt mij een gal. Door overbelasting wordt er gewrichtsvocht (synovia) uit het gewricht geperst. Daarom lijkt het op een gelkussen.
Vocht in benen (oedeem) gaat weg door beweging. Dit komt doordat de doorbloeding verbeterd en het overtollig vocht kan worden afgevoerd. En gal is dus geen vocht, maar synovia uit het gewricht. Je kan het kleiner krijgen door rust, maar meestal blijft het een gevoelige plaats (ze lopen er niet kreupel op). Vaak zie je dit bij wat oudere paarden als het weefsel niet meer zo optimaal is. Jouw paard is jong!! Of je doet te zwaarwerk of de kwalitiet van het kraakbeen is niet goed. Met wat rustiger aan doen (met eventueel een supplement van glucosamine ter ondersteuning). zou, gezien de leeftijd, kans kunnen zijn dat het goed herstelt.