Gallen na werken?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AstraGirlie

Gallen na werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 12:22

Ik merk dat Rocky, mijn Paint ruin, na een paar dagen rijden lichte verdikkingen krijgt boven zijn kogel aan de achterbenen, als ik erop duw lijkt het wel een gelkussentje, en na een paar dagen rust worden ze terug kleiner. Hij heeft er absoluut geen pijn van, en hij loopt totaal niet mank.
Onze piste bestaat wel uit een redeljk diepe laag zand en schilfers en ik doe veel galopwerk.
We gaan ook veel buiten stappen en draven op het harde, is totaal geen probleem.
Zijn dit gallen?

morelia

Re: Gallen na werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:33

Dat kun je het beste aan de dierenarts vragen, maar zoals jij het beschrijft waarschijnlijk wel. Dit komt dan ook hoogstwaarschijnlijk doordat de bodem van de bak/piste te zwaar is.

krassekraats

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:47

Ja idd zoals jij het beschrijft lijken het gallen. Mijn 20 jarige merrie heeft ze ook, volgens de dierenarts komt het door ouderdom en altijd hard gewerkt. Voor dat ik haar kocht was ze op 7 jarige leeftijd al Z2 dressuur en Z springen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:52

Gallen verdwijnen niet als je een paar dagen niet rijd.

Ik denk eerder aan overbelasting, waardoor er teveel vocht in de gewrichten komt, en dit zakt uit naar de plek boven de kogel.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:55

Mijn paard heeft nog nooit "droog" beenwerk gehad. Maar bij ons is het juist zo dat de gallen na het rijden weg zijn. Juist als hij stil staat en vooral op stal komen ze weer terug. Vandaar dus in de zomer 24/7 naar buiten en in de winter overdag de hele dag naar buiten en ik moet zeggen dat dat zijn beenwerk erg goed doet.

Krijgt je paard juist gallen na het werk? Dan denk ik inderdaad aan overbelasting van de gewrichten en zou ik een dierenarts raadplegen. Is er een mogelijkheid om bijvoorbeeld in het land of een andere niet zo zware bak te rijden?

love_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:58

wat lancome net zegt over haar probleem heeft mijn paard ook. Vooor het rijden dikkere benen dan na het werk... Dan zijn ze helemaal droog. Wat is dat?

Ik weet trouwens niet of jou paard gallen heeft. Maar vraag het aan de DA.

krassekraats

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:08

Nee dat is waar gallen gaan niet meer weg, ook niet met rust.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:53

AstraGirlie schreef:
Ik merk dat Rocky, mijn Paint ruin, na een paar dagen rijden lichte verdikkingen krijgt boven zijn kogel aan de achterbenen, als ik erop duw lijkt het wel een gelkussentje, en na een paar dagen rust worden ze terug kleiner. Hij heeft er absoluut geen pijn van, en hij loopt totaal niet mank.
Onze piste bestaat wel uit een redeljk diepe laag zand en schilfers en ik doe veel galopwerk.
We gaan ook veel buiten stappen en draven op het harde, is totaal geen probleem.
Zijn dit gallen?

Lijkt mij een gal. Door overbelasting wordt er gewrichtsvocht (synovia) uit het gewricht geperst. Daarom lijkt het op een gelkussen.
Vocht in benen (oedeem) gaat weg door beweging. Dit komt doordat de doorbloeding verbeterd en het overtollig vocht kan worden afgevoerd. En gal is dus geen vocht, maar synovia uit het gewricht. Je kan het kleiner krijgen door rust, maar meestal blijft het een gevoelige plaats (ze lopen er niet kreupel op). Vaak zie je dit bij wat oudere paarden als het weefsel niet meer zo optimaal is. Jouw paard is jong!! Of je doet te zwaarwerk of de kwalitiet van het kraakbeen is niet goed. Met wat rustiger aan doen (met eventueel een supplement van glucosamine ter ondersteuning). zou, gezien de leeftijd, kans kunnen zijn dat het goed herstelt.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 18:00

Bedankt voor je duidelijke uitleg!
Ik ga het idd wat rustiger aan doen, en eens informeren om glucosamine bij te voeren aan de DA.

Ik maak anders morgen eens een foto en plaats hem hier!

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:06

Ik denk ook dat het galletjes zijn.
Heeft mijn paard ook heel licht. Benen zijn mooi droog ná het werk juist.
Als de bak zwaar ligt en je veel rijdt, zou je eventueel een keer rijden kunnen vervangen door een ronde buiten (polder) over harde ondergrond uurtje stappen.

Succes!

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:11

mijn 10 jarige fjord heeft het ook, had hij al toen ik hem kocht. Hij was 8 toen. Heeft er geen last van, het is gewoon een schoonheidsfoutje.. Om het zo maar te noemen.
Het wordt juist minder ná het werken door goede doorbloeding e.d. Ik dacht juist dat het nooit meer wegging? Zou je me dan op de hoogte willen houden van jouw gesprek met jouw DA?

want jouw geval klinkt ook als gallen inderdaad.

Alvast bedankt! Lachen

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 18:26

Ik heb vandaag 2 uur gaan stappen in het bos, en nu zag ik niets van toename, het blijft stabiel. Ik kan helaas alleen de zondag naar buiten met hem, want tijdens de week passeren hier zware vrachtwagens op de weg en die rijden levensgevaarlijk snel. Huilen

Ik ga deze week eens 2 dagen een halfuurtje stap en drafwerk doen, zonder galop, eens kijken wat dat geeft.

De dierenarts komt toch om te scheren, en ik vraag hem dan om tips! Pling

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 07:58

het klinkt meer als een reactie op je belasting, dan op gallen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 18:00

Overbelasting. Ik persoonlijk zou bij een dergelijke observatie betreffend paardje 2 weken volledige weiderust geven.