Paard loopt gevoelig op het harde.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jessicauvita

Paard loopt gevoelig op het harde.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 11:48

Mijn fjord loopt erg gevoelig op het harde. Ze staat zonder ijzers. Wat het beste doen, kan het niet veel kwaad of is het beter om op ijzers zetten?

Lous

Re: Paard loopt gevoelig op het harde.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 11:49

Ik zou het even overleggen met je hoefsmit. Die heeft denk ik meer verstand van hoeven dan de gemiddelde bokker Knipoog

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 11:51

Ja dat was ik zoiezo van plan Lachen Maar was ook benieuwd of er hier iemand ervaring mee heeft(gehad)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 11:52

Tja, dat kan aan heel veel dingen liggen. Hoeeft die het pas of al veel langer? Worden z'n hoeven regelmatig bekapt of zijn ze te lang. Rijdt je regelmatig over het harde of zelden?

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 11:54

Ze heeft het al wat langer, gaat optijd naar de hoefsmid. Haar hoeven zijn zeker niet te lang, zelfs wat te kort. Haar hoeven groeien niet zo snel, en denk misschien ook dat het daar aan legt.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 12:26

Als de hoeven te kort zijn kan het best daaraan liggen. Bekijk de straal ook eens goed. Veel losse stukken, is die te lang, misschien ergens wat ontstoken oid.

Verder zou ik mn hoefsmid vragen die kan het namelijk zien Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:20

Gevoelig op het harde kan komen door te lange steunsels en of een te lange hoefwand.

Maar ook artrose kan zo'n beeld van gevoeligheid geven.

Laat evt. de veearts komen die even met z'n vitisteertang aan de gang gaat, dan weet je snel genoeg of het een probleem is dat in de hoeven zit of niet.

Mocht je paard gevoelige hoeven hebben is het een goede optie om hoefschoenen aan te doen op het harde, zodat de hoef kan genezen en weer sterk en gezond kan worden, maar je je paard evengoed kunt gebruiken.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:04

Mijn paard had het ook. Door een peesblessure moeten we veel over de weg stappen en daardoor waren zijn voorhoeven erg gesleten. Mijn eigen smid vond het zonde om er ijzers onder te doen omdat hij zulke goede hoeven heeft (jazeker, ze bestaan, traditionele smeden die afraden ijzers te gebruiken Haha! ) Maar het werd steeds erger en op grof grind kwam hij helemaal niet vooruit. In de bak was er geen enkel probleem.

Bij de laatste controle op de kliniek vonden ze hem ook vrij gevoelig op het harde en hebben we in overleg met de smid daar toch voorijzers laten plaatsen. Met het advies deze zo lang mogelijk te laten zitten en dan er weer af. Na ruim 2.5 maanden zijn ze er nu afgehaald, hij staat nu weer blootvoets en heeft nergens last van.

Mijn paard is overigens 12 en dit waren zijn eerste (en hoogstwaarschijnlijk laatste) ijzers. Het zou een optie kunnen zijn om het eenmalig te proberen.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:23

JessicaChico schreef:
Mijn fjord loopt erg gevoelig op het harde. Ze staat zonder ijzers. Wat het beste doen, kan het niet veel kwaad of is het beter om op ijzers zetten?

JessicaChico,

Lees anders even de publicatie "Gevoelig lopen" op mijn website, misschien heb je hier wat aan.

Succes

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 10:10

als mijn paard spierpijn heeft loopt hij ook gevoeliger op het harde,dus dat zou het ook kunnen zijn....

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:44

Een paard kan ook gevoelig zijn in de hoeven als het te korte hoeven heeft, misschien ligt het daar aan.
Ik zou er iemand naar laten kijken die er verstand van heeft een verder de hoeven met rust laten, ook niet uitkrabben (wel steentjes ed controleren!) Want de pony van een vriendin heeft ook dat als je de hoeven dagelijks uitkrabt ze zacht worden en dat ze er dan juist last van gaat krijgen...

Espoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:04

Hoefsmid of dierenarts erbij halen. Bij zoiets is het zinloos om zelf naar oorzaken te gaan zoeken.

Dearntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:00

mijn paard had het ook ze kreeg ijzers want ze liep op de straal dit omdat in de winter haar hoeven minder groeien...