ijzers die er steeds afliggen ---> erg korte hoeven...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RockyLover

ijzers die er steeds afliggen ---> erg korte hoeven...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 19:48

Hoi!

Mijn paardje van 23 liep een half jaar terug steeds kreupel nadat hij naar de hoefsmid was geweest. Er is mij toen verteld dat hij last krijgt van zijn gewrichten omdat door het bekappen zijn houding zich weer moet aanpassen aan het iets lager staan. Daarom heeft hij nu siliconen tussen zijn hoef en zijn ijzers. Dit gaat heel goed. Alleen raakt mijn paard regelmatig 1 van zijn ijzers kwijt, echt om de 4 weken ongeveer! Op de wei of tijdens een buitenrit. Steeds moeten zijn hoeven dan weer bekapt worden voordat zijn ijzers erop kunnen. Het gevolg hiervan is dat hij hele korte hoeven heeft. Een maandje terug had hij zelfs hoefzweer!

Wat lijkt jullie een oplossing? Hij draagt al springschoenen. Hebben jullie hier ervaring mee? Misschien juist even ijzerloos + hoefschoenen om zijn hoeven wat tot rust te laten komen? Graag jullie reacties Lachen Als hij zijn ijzer mist loopt hij trouwens ook meteen kreupel...

Arabesk

Re: ijzers die er steeds afliggen ---> erg korte hoeven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:56

ijzerloos + hoefschoenen Ja lijkt mij de beste optie

Koop goede hoefschoenen, het is wel even een investering, maar het betaalt zich uiteindelijk dik terug. De prijs van goede hoefschoenen (easyboot bare of epic) ligt op ongeveer 4x rondom beslaan, maar gaan veel langer mee dan 4x 8 weken (32 weken). Hoefschoenen gaan minimaal twee jaar mee of langer (+/- 1000 km), 2 jaar = 104 weken.

Uitgaande van 80 euro voor rondom beslaan en easyboot epic, 80 euro per stuk, om de acht weken, ben je na twee jaar 1040 euro verder.
Na twee jaar heb je voor de 320 euro nog steeds je hoefschoenen, onderdelen die kapot gaan zijn los te koop ook nog.

Geld, geld!

Een besparing van zo'n 720 euro

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 21:28

(Ik heb met mijn paard precies hetzelfde gehad, de laatste keer stond hij ook op ijzers, leertje en siliconen. Ik had hem altijd springschoenen om, ook elke dag in de wei, maar hij trapte zijn ijzers alsnog af tijdens het rijden. )

Ik zou je adviseren om te kijken hoe lang de hoeven nu zijn, zijn ze een klein beetje aan de maat (dus een paar mm reserve). Dan zou ik de ijzers eronder weg laten halen. gewoon weg, dan de smid het iets bij laten vijlen/kappen, dat er niet te veel af gaat, en dan een tijdje asvalt vermijden. Langzaam weer opbouwen.

Mijn paard was de laatste tijd erg gevoelig na het beslaan, door ook die korte voetjes, maar ik heb hem toen nog 1x laten beslaan om het iets te laten groeien, en daarna zonder, geen centje pijn. Terwijl hij daarvoor na elke beslagbeurt 1-2 weken gevoelig was. Ik ben niet gaan klooien met hoefschoenen, lekker blootvoets en veel over het zachte in het begin.

_Judje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:36

Niet iedere keer opnieuwbekappen voor het ijzer er weer onder gaat. Mijn pony trapte in 8 weken 5x zijn ijzer eraf. Hij had een scheur in zijn hoef, en het ijzer was dus wel nodig, aangezien ik over straat moet om bij de bak te komen. Maar als hij iedere keer opnieuw bekapt zou zijn, had hij geen hoeven meer over gehad, dat is ook echt niet nodig!

Ik laat hem nu echt nooit zijn stal uit zonder springschoenen, en die sneuvelen ook wel met een zekere regelmaat, maar de ijzers blijven er wel netjes onder nu. Ook is zijn hoef inmiddels zo netjes bijgegroeid, bekapt en beslagen dat alles wat slecht, scheur of rafelig was er inmiddels wel af is. Dus ga overleggen met de smid. Hoop dat dit zijn laatste ijzers zijn, zodat hij weer lekker zonder die spingschoenen kan.(echt op de wei, longeren, losgooien, rijden, alles buiten de stal met springschoenen!)

Daarbij vind ik het wel een 'raar' verhaal dattie kreupel was als de smid geweest was. Ik weet ook wel een oude pony die dat ook had, en dat was gewoon omdat zijn hoeven te kort gehaald werden. Als je niet overdreven veel op asfalt/ stenen loopt, en zijn hoeven niet onwijs afslijten, en hij netjes op tijd bekapt wordt, zodat er nooit teveel in een keer af hoeft, moet dat volgens mij echt niet nodig zijn. Misschien een keer een andere smid proberen?

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:53

Inderdaad is het vreemd dat je iedere keer je paard weer opnieuw moet laten bekappen.. Ziet de hoefsmid zelf niet dat de hoeven te kort worden? Als hij toch wil blijven bekappen zou ik ook voor hoefschoenen gaan. Maar neem niet de goedkoopste, die zijn binnen 3 weken weer kapot..

marjan2507

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:08

Mijn paard stond tot 2 weken geleden ook op ijzers. Ik heb ze er af laten halen omdat de hoeven steeds meer begonnen in te scheuren waar de nagels hadden gezeten. Omdat ik toch heel graag in het bos rijdt, mijn paardje toch wel erg gevoelig op de straal is, en ze nu hele korte hoeven heeft heb ik daarom easyboots aangeschaft. Ideaal !!!vooral voor mijn paardje. Met de buitenritten de easyboots aan, en verder kan ze lekker blootvoets rondhuppelen, en ik...Ik heb geen ergenissen meer over ijzers die naar een paar weken al los gaan zitten en waar nagels uitvliegen enzo Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:20

heb je easyboots met of zonder sok?

marjan2507

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 19:34

Ik heb de easyboots met sok. Ze hebben al een goede test doorstaan. Zondag met dat slechte weer ben ik ook nog naar het bos gegaan. Daar door flinke plassen water en modder gereden. De easybootjes bleven perfect zitten.

Westenwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 19:50

Zijn aluminium plakijzers niets?

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 08:54

Westenwind schreef:

Kun je daar misschien wat meer over vertellen? Kunnen daar ook leren zooltjes/siliconen tussen? Ik zal binnenkort even met mijn hoefsmid overleggen over hoefschoenen. Zijn ijzer zit er nu gelukkig weer netjes onder, hij heeft 2 dagen zonder gelopen en als hij dan alleen maar op het land staat en wat wandelt gaat hij niet kreupel lopen gelukkig.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 18:48

marjan2507 schreef:
Mijn paard stond tot 2 weken geleden ook op ijzers. Ik heb ze er af laten halen omdat de hoeven steeds meer begonnen in te scheuren waar de nagels hadden gezeten. Omdat ik toch heel graag in het bos rijdt, mijn paardje toch wel erg gevoelig op de straal is, en ze nu hele korte hoeven heeft heb ik daarom easyboots aangeschaft. Ideaal !!!vooral voor mijn paardje. Met de buitenritten de easyboots aan, en verder kan ze lekker blootvoets rondhuppelen, en ik...Ik heb geen ergenissen meer over ijzers die naar een paar weken al los gaan zitten en waar nagels uitvliegen enzo Haha!

Hier hetzelfde! Mijn vos sloeg met haar lompe gedrag elke paar weken de ijzers eraf. Het liefst dan zo dat er een stukje hoef mee ging. En als ik het geluk had dat ze ze niet onderuit sloeg, moest ze alsnog om de 5 a 6 weken weer rondom beslagen worden omdat ze gingen rammelen... Gevolg; nagelgaten die elkaar enorm dicht opvolgden, inscheurde, ijzers weer eerder los etc etc. visuele cirkel dus waar we niet uitkwamen. En dan ook nog in haar afstrappen zichzelf meerdere malen verwond, was voor mij de maat vol: ijzers eraf!!

Echt de beste keuze ooit. Mevrouw had wel enorm korte voorvoetjes omdat haar hoeven de eerste weken zonder ijzers tot de laatste nagelgaten afbrokkelde en ze was enorm gevoelig op steentjes. Dus al snel waren er daar de hoefschoenen, ook omdat we alleen maar buiten over de weg rijden. En dat gaat echt prima!! Ben echt heel blij met deze oplossing. Ik heb oveirgens easyboots zonder sok, wat prima gaat. Binnekort komen achter ook hoefschoeenn.

Mijn merrie heeft een licht afwijkende stand, waardoor ze dus regelematig moet worden gecontroleerd. Maar ook dat gaat boven verwachting, ze is al een hele lange tijd niet meer bekapt, alleen gecontroleerd en lichtjes bijgevijld. Scheelt oko enorm in kosten moet ik zeggen als je om de 5 weken rondom beslaan bent gewend Clown

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 18:55

Arabesk schreef:
ijzerloos + hoefschoenen Ja lijkt mij de beste optie

Koop goede hoefschoenen, het is wel even een investering, maar het betaalt zich uiteindelijk dik terug. De prijs van goede hoefschoenen (easyboot bare of epic) ligt op ongeveer 4x rondom beslaan, maar gaan veel langer mee dan 4x 8 weken (32 weken). Hoefschoenen gaan minimaal twee jaar mee of langer (+/- 1000 km), 2 jaar = 104 weken.

Uitgaande van 80 euro voor rondom beslaan en easyboot epic, 80 euro per stuk, om de acht weken, ben je na twee jaar 1040 euro verder.
Na twee jaar heb je voor de 320 euro nog steeds je hoefschoenen, onderdelen die kapot gaan zijn los te koop ook nog.

Geld, geld!

Een besparing van zo'n 720 euro

Arabest misschien een beetje off-topic maar ik snap je berekening niet. 1000 km in 2 jaar, betekent 500 km per jaar. Dit is nog niet eens tien km per week. Ik ga er toch vanuit dat de meeste recreatieve ruiters iig wel meer dan 10 km per week rijden. Een gemiddelde buitenrit is algauw 10 km en dan rijden de meesten ook nog meerdere malen per week. Lijkt mij dat die hoefschoenen dan toch minder lang mee gaan dan jij beweert.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 18:58

Misschien heb ik eroverhee gelezen, maar wat zegt je smid ervan?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:46

Berekening van Arabesk is vanwege eigen ervaring neem ik aan. En ik denk dat je idd veel bespaard met ijzerloos. Inmiddels heb ik al heel wat bespaard momenteel (moet het eens gaan narekenen) en mijn paard staat sinds ongeveer mei geloof ik zonder ijzers. Heb 2 hoefschoenen (oke, wel tweedehands). Maar het scheelt zo van regelmatig (om 5 a 6 weken) rondom beslaan (85 euro elke keer), naar blootvoets. Ik heb 1x schoenen aangeschaft; 2 voor 60 (nieuw 60 per stuk geloof ik), en bekappen ben ik in het half jaar in totaal rond de 30 kwijt omdat hij steed niet hoefte te doen. Dat scheelt een hoop volgens mij Tong uitsteken

Westenwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 21:14

RockyLover schreef:
Westenwind schreef:

Kun je daar misschien wat meer over vertellen? Kunnen daar ook leren zooltjes/siliconen tussen? Ik zal binnenkort even met mijn hoefsmid overleggen over hoefschoenen. Zijn ijzer zit er nu gelukkig weer netjes onder, hij heeft 2 dagen zonder gelopen en als hij dan alleen maar op het land staat en wat wandelt gaat hij niet kreupel lopen gelukkig.

Ik zou niet weten of daar zooltjes of siliconen tussen kunnen, dat zou je aan je hoefsmid moeten vragen.
Vorig jaar hebben we een paard op stal gehad dat constant zijn ijzers eraf trapte. Op een geven moment konden er geen ijzers meer onder geslagen worden omdat de hoeven te kort waren. We zijn toen over gegaan op plakijzers, dat bleef wat beter zitten en als ze er wel afgetrapt werden was dat geen probleem omdat de hoeven daar niet van afbrokkelden.

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 18:30

Ik denk dat die berekening op het buitenrijden slaat.
In principe hoef je in de bak geen hoefschoenen om te doen.
Op een zachte ondergrond hebben ze nergens last van. Dus ik denk dat het gebasseerd is op het buitenrijden.

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 18:32

lin_ schreef:
Ik denk dat die berekening op het buitenrijden slaat.
In principe hoef je in de bak geen hoefschoenen om te doen.
Op een zachte ondergrond hebben ze nergens last van. Dus ik denk dat het gebasseerd is op het buitenrijden.

Maar dan vind ik 10 km per week nog niet veel. Ik rijd vrijwel alleen buiten, maar rijd toch echt wel meer dan 10 km per week. Een rondje dat ik maak is snel al 10 km, dat zo ongeveer 3-4 keer per week. Dan lijkt mij dat die hoefschoenen toch een stuk minder lang mee gaan en daardoor duurder worden dan dat Arabesk hier aangeeft.

enjoyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:19

Laat gewoon op blote voeten staan. Vooral nu het winter word. Kunt kijken naar natuurlijk bekappen, dat is niet zo ingrijpend als steeds bekappen. Je kunt de hoef gewoon afharden en dan heb je geen ijzers meer nodig als ze voor slijtage gebruikt worden, als je ze hebt om in het zomerseizoen kakoenen in te draaien dan gaat dat natuurlijk niet. Probeer gewoon eerst blote voeten, gaat dat goed dan scheelt het een hoop geld, gaat het niet dan kun je altijd nog iets anders proberen.
Succes ermee