verkeerde beenstand corrigeren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lynn_Joy

verkeerde beenstand corrigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 22:53

hey,

We hebben een paard met een verkeerde beenstand. Het is moeilijk uit te leggen hoe zijn been precies staat. Maar het bovenbeen lijkt iets naar buiten te wijken en het onderbeen meer naar binnen. Het gaat alleen om het linker been. Eerst leek hij er nog geen last van te hebben maar hij ontlast hem nu iets meer. HIj lijkt er niet echt pijn van te hebben want hij doet er alles mee, maar hij loopt nu wel iets gevoeliger.

Nu is hij nog maar 2 jaar en nu al boven de 1 60 meter. Hij lijkt de laatste tijd behoorlijk gegroeid te zijn waardoor zijn hele lichaam nog niet helemaal klopt. Zijn hoef is ook iets scheef afgesleten. En hij knikt af en toe door zijn kogel heen.
Maar ik hoor verschillende verhalen over het laten corrigeren van de benen/hoeven. De een zegt dat het juist slecht is omdat je hem dus uit die stand haalt en hij dan meer last krijgt. Maar dit zou dan toch tijdelijk moeten zijn. Uiteindelijk zou hij er toch minder last van moeten krijgen. Slijtage zou toch minder moeten worden als de stand beter is. (mijn beenstand was vroeger ook verkeerd en ik ben er zelfs voor geopereerd, om minder slijtage te krijgen voor als ik ouder zou worden.)
Zo ie zo zou de hoef geleidelijk aan moeten worden bijgesteld zodat hij dan toch niet meteen erge last ervan krijgt.

Wat zouden jullie doen, want de been stand valt niet eens zo heel erg op. Ik wou zo ie zo de hoefsmid even langs laten komen kijken wat zij er van zegt. Maar zijn groei gaat alle kanten op en het kan ook zijn dat onze ruin hem een knal heeft gegeven, het paard waar het om gaat is namelijk hengst en heeft af en toe wat bonje gehad. Ze staan namelijk nog niet zo lang samen en laatst was het schrikdraad kapot dus is er een paard tegen aan gekomen.

ellepelJarig

Re: verkeerde beenstand corrigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 22:55

ik denk dat je in dit geval foto's moet laten maken van het betreffende been?
dan kun je samen met hoefsmid en arts beslissen wat het beste is voor het dier

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 23:00

wij hebben een grote behoorlijk snelgegroeide drie jarige staan,
de hoefsmid heeft de hoeven op een bepaalde manier bekapt,
zodat ze stabieler staan voor hun evenwicht etc.

ik zal dus gewoon even overleggen met je hoefsmid !
en als die het niet zou weten, even DA als je het niet vertrouwd?

lynn_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 23:22

De da is al langs geweest voor de inenting en ik had gelijk even gevraagd van het been. Maar ze was net nieuw en deed volgens mij alleen nog de simpele dingen. Ze raadde aan om de hoefsmid te laten kijken en de hoef dan te corrigeren. Ze kon de rest niet echt duidelijk uitleggen ze wist het zelf ook niet zo goed.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 23:30

nou,daar heb je dus wat aan....
not.
neem contact op met een kliniek bij je in de buurt en leg hen de vraag voor,ik heb zo'n idee dat zij je best goed kunnen sdviseren

lynn_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 23:40

Tja zij moet het ook leren en ik had het niet van te voren aangegeven anders hadden ze wel iemand anders gestuurd. Want is op zich een goede da.
Maar foto's maken is wel meteen een van de duurste oplossingen. Als er iets nodig is is geld natuurlijk niet het belangrijkste maar als de hoefsmid zegt dat het met een correctie weer beter komt. Zij zal toch ook veel van verschillende beenstanden weten.
Ik laat haar zo ie zo langs komen om te kijken, maar als zij de hoef wil corrigeren (kan ik altijd nog kijken of er verder onderzoek en behandeling nodig is.) is dat dan verstandig.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 08:48

Wat jij (TS) schrijft over corrigeren daar zit ik ook altijd mee.
Ik heb een paardje wat toontredend staat. Zelf sta ik eigenlijk ook 'toontredend', door de correctie van mijn schoenen zijn mijn enkels veel minder pijnlijk dan wanneer ik geen correctie heb. Dus kortom: ik word ook recht gezet.
Maar bij paarden wordt altijd gezegd dat die niet recht gezet mogen worden als ze ouder dan een bepaalde leeftijd zijn.
Die paarden krijgen dan toch ook last van de banden en de pezen en extra slijtage?

Als ik jou was zou ik een foto laten maken van de voorknie (als ik het verhaal goed heb gelezen), dan kunnen ze zien hoe de groeischijven eruit zien. Volgens mij heeft je paard nu nog de leeftijd dat er wat gedaan kan worden.

lynn_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 21:02

Hij liep vandaag al weer een stuk beter. Beenstand was meteen minder goed te zien, was zo ie zo niet super duidelijk maar hij stond er niet meer zo raar op. Ik heb wat foto's gemaakt van zijn benen misschien dat ik ze er straks op kan zeteen maar ben er niet zo handig in. Dus kijk wel even.

lynn_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 21:46

Afbeelding

Afbeelding
Deze zijn van voor

Afbeelding

Afbeelding
deze zijn van achteren

Ze zijn met mijn telefoon gemaakt dus niet super duidelijk.

En ik hoop dat het me is gelukt ze er goed op te zetten.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:04

Het valt mij 100% mee.
Ik zou hier geen drama van maken en het gewoon bespreken met de hoefsmid, je kunt het ook een keer aan de dierenarts vragen als die toch weer op stal komt.
Voor wat betreft het ontlasten van het been, dat kan groeipijn zijn, maar hij kan zich ook even verstapt hebben o.i.d.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:03

corrigeren is het beste om te doen in de 1e week als het veulen geboren is. nu kan het schadelijk zijn. om dat de botten al deze houding aangenomen hebben...

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:32

Bij de hele jonge veulens is nog niets te corrigeren omdat de hoefjes nog niet hard zijn.
Volgens mij kun je pas stappen gaan ondernemen als ze een maand of 4 zijn.

lynn_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 17:10

Daarom is het voor mij ook niet duidelijk of het nou wel of niet verstnadig is zijn been te corrigeren. Ben zelf geopereerd maar dit moest voor mijn 4de levensjaar anders zou het op een andere manier gemoeten. Denk ik ook in verband met de botgroei net als bij paarden. (ik wil paarden niet te veel vergelijken met mensen hoor Sigaar )

Ik vind het ook heel raar dat je het het ene moment meer ziet dan de andere keer. hij zal toen hij wat last had van het been gewoon anders zijn gaan staan waardoor het meer opviel.

dunja74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:43