Koud of warm beslaan...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gesina

Koud of warm beslaan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 18:44

Tja ook hier zal ooit wel eens iets over gezegd zijn maar
wat laat jij doen je paard warm of koud beslaan?
Wat is de reden voor je voorkeur of maakt het je niks uit?
Hier lopen de meningen uiteen dus ben benieuwd naar de meningen en
ervaringen hier.

Yinka

Re: Koud of warm beslaan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:48

Mijn fjord wordt normaal warm beslagen, maar de laatste keer is ze koud beslagen. Ze had namelijk een maand zonder ijzers gelopen en stond behoorlijk kort. Met warm beslaan zou het nog iets korter worden. Dus vandaar dat ze koud beslagen werd.

Mij maakt het op zich niet veel uit. Merk qua lopen geen verschil, voor de hoefsmid is het fijner om warm te beslaan, want het ijzer moet veel vervormd worden voor mij mijn paard.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:52

Is inderdaad een redelijk uitgekauwt onderwerp. Ik besla zelf, en koud. Het maakt niets uit voor het beslag, het enige verschil is inderdaad dat je bij koud beslaan harder op je ijzers moet meppen om ze te vervormen. Droom wel eens van een gasoventje, zou praktisch zijn...
Als je paard van warm beslaan "nog iets korter word" betekent dat dat je smid (te) hete ijzers tegen de hoef houdt...

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:58

Kuggur schreef:
Is inderdaad een redelijk uitgekauwt onderwerp. Ik besla zelf, en koud. Het maakt niets uit voor het beslag, het enige verschil is inderdaad dat je bij koud beslaan harder op je ijzers moet meppen om ze te vervormen. Droom wel eens van een gasoventje, zou praktisch zijn...
Als je paard van warm beslaan "nog iets korter word" betekent dat dat je smid (te) hete ijzers tegen de hoef houdt...

Mijn hoefsmid heeft meerdere keren het hete ijzer tegen de hoef aangehouden, omdat het ijzer telkens net niet paste Lachen . Maar het zou ook best kunnen dat de ijzers te heet waren.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:00

Mijn pony heeft altijd op warm beslag gestaan en toen ontzettende brokkelhoeven gehad! Met losse hoefwanden tot het gevolg (mijn mening niet die van mijn oude hoefsmid).

Ik heb toen van andere hoefsmeden te horen gekregen dat het brokkelen ook wel eens door het warme beslag zou kunnen liggen. Ik wilde toen koud beslag proberen tegen de zin van mijn hoefsmid want hij is er van overtuigd dat het brokkelen niet daardoor komt. Helaas beslaat hij niet koud dus ik heb een andere hoefsmid moeten zoeken.

Voordat ik een andere hoefsmid zocht heeft mijn pony door de losse wanden een hele poos zonder beslag op de wei gestaan. Zodat zijn hoeven weer een beetje konden bekomen. Daarna is mijn pony nog 1 keer beslagen maar wel koud. het brokkelde toen veel minder af!
Nu staat hij weer ijzerloos omdat hij vanwege zijn bronchites weer een paar maanden 24 uur p/d buiten moest staan en om de haverklap zijn ijzers er weer aflagen, wat weer niet echt bevoordelijk was voor z'n hoeven.

Zijn hoeven zien er nu ook zonder ijzers super uit! En ik laat hem lekker heel de winter zo staan. In het voorjaar kijken we weer of het nodig is om ijzers er onder te slaan omdat we endurance rijden en mennen en daardoor echt heel veel over de weg gaan.

Dit is natuurlijk wel een uitzonderlijk geval want alle andere paarden die warm beslagen worden staan wel keurig mooi op hun ijzers! Warm beslag is ook makkelijker passend naar de voet te maken. Alleen trekt het iets van vocht uit en schroeid de porien dicht.
Bij allebij dus voor en nadelen, koud beslag is moeilijker passend te maken.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:43

Een goede "koude smid" is beter dan een slechte "warme smid"..... en andersom.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 09:48

Warm beslaan is fijner voor de hoefsmid, zodat deze het ijzer helemaal naar de voet van je paard kan vormen en ze blijven ook langer zitten!! Koud beslag verliezen ze nou eenmaal eerder.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 09:53

Ik ben absoluut geen voorstander van warm beslag. Ik heb mijn paard 1x warm laten beslaan door een andere smid dan die ik normaal heb en dat was geen succes. Mijn paard was 2 weken kreupel en toen heb ik de ijzers eronder weg getrokken. De hoefrand was helemaal zwart en broos. Heel raar. Ik heb hem daarna nog 4 weken zonder ijzers laten lopen voordat hij weer helemaal zuiver was.
Toen maar gewoon weer koud laten beslaan door onze eigen hoefsmid.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 09:57

Ik ben absoluut voor koud beslag.. En ook een goeie hoefsmid, die het ijzer aan past aan die hoef, en niet te hoef naar het ijzer (Die zitten er natuurlijk ook tussen)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:57

liliputter schreef:
Warm beslaan is fijner voor de hoefsmid, zodat deze het ijzer helemaal naar de voet van je paard kan vormen en ze blijven ook langer zitten!! Koud beslag verliezen ze nou eenmaal eerder.

Beide uitspraken kloppen niet. Als je koud beslaat kan (moet!) je het ijzer net zo goed naar de hoef vormen als bij warm beslaan. Zoals eerder opgemerkt kost alleen wat meer kracht. Gezien ik nooit meer dan 1 paard op een dag hoef te beslaan is dat niet zo´n punt.
Er is geen enkele reden waarom warm beslag langer zou blijven zitten dan koud.

Natural_K
Woonplaats: fryslan boppe.. k voel me nog steeds een drenth!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 14:53

liliputter schreef:

Dit is niet waar. Een goede koude smid is net zo goed als een goede warme smid.

Het enige verschil tussen warm en koud is dat bij warm beslag het ijzer makkelijker te vormen is en de hoef vlak gebrand word.

Een koude smid maakt de hoef vlak met een vijl.

Het is dus een fabbeltje dat een paard dat koud beslagen is sneller zijn ijzers verliest.

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 21:14

Die van mij staat ook op koud beslag en gaat altijd goed.
Ja voor de smid is koud het kracht gebruiken maar zowel warm als koud moet naar de hoef gevormd worden
De rest loopt trouwens op blote voeten

vickyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:04

ga volledig met hoeftniet mee!!!!!!!!!!!!!!!

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:30

Mijn eerste paard vond het gesis van zo'n warm ijzer niks (de eerste smid was een ruwe kerel, die vond dat ik haar dan maar moest verdoven =exit smid een), dus ze werd altijd koud beslagen. Ook omdat de (tweede) smid vond dat warm beslaan vocht uit de hoef onttrekt en aangezien mijn paard snel last had van brokkelhoeven deed hij het liever koud, ik vond zijn beredenatie best logisch, maar vond het vooral voor mijn paard prettig dat ze niet angstig hoefde te zijn als de smid kwam. Zodra ze nu de smid zag, trok ze zelf al haar benen op.... Haha! Haha! Volgens mij vond ze het wel leuk, al die aandacht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 11:13

Heb beide gehad voor mijn paard.

Merk geen verschil maar wel in het vakmanschap van de betreffende hoefsmid!
Dit is vele male belangrijker dan hoe een smid beslaat (warm/koud)

Met warm beslag kan je naast dat je het ijzerg makkelijker pas kan maken en goed kan kijken hoe die past ook de laatste kleine oneffenheidjes wegbranden.
Een goede koude smid zal hier ook geen problemen mee hebben!

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 20:39

Pallatin mijn hoefsmid zegt precies hetzelfde.
Ook de merrie van mijn dochter is voorstander van koud beslag,warm is ze bang van
Denk dat ze een minder prettige ervaring heeft gehad

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:42

Doe mij maar warm.........Cisco is geen nerveuze, maar een super brave!
Hij had altijd alleen voor warm beslag, maar omdat ik veel op asfalt moest rijden heb ik ze achter er ook op laten zetten.
Opeens (zonder overleg) had de hoefsmid er 4 koudbeslag opgelegd. Na 5 weken ging 1 ijzer helemaal los zitten.
Dus voor mij geen koud meer!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:57

Natural_K schreef:
liliputter schreef:

Dit is niet waar. Een goede koude smid is net zo goed als een goede warme smid.

Het enige verschil tussen warm en koud is dat bij warm beslag het ijzer makkelijker te vormen is en de hoef vlak gebrand word.

Een koude smid maakt de hoef vlak met een vijl.

Het is dus een fabbeltje dat een paard dat koud beslagen is sneller zijn ijzers verliest.

Ben het volledig eens met Natural K
Er zijn werkelijk PRUTS-HOESMEDEN die een heet ijzer op de hoef leggen om ZO de hoef egaal te krijgen door het langdurig te "smelten". Dat ze het hete ijzer te lang op de hoef houden met als gevolg dat je paard dan (logischerwijs) stok-kreupel wordt.

Ik ben het niet eens dat een koude smid net zo goed is als een warme smid......
Koud beslag is inderdaad zwaarder werk omdat het ijzer niet makkelijk in maat te vormen is.

Het ergste is dat smeden het ijzer te lang op een hoef houden en dat ze daarom vinden dat hij dan niet meer bekapt hoeft te worden. Dat zijn de grootste prutsers (en noemen zich dan hoefsmid) !

Wat vele hoefsmeden ook vergeten is om gewoon naar de VOET-AS te kijken van een paardenbeen. HOE staat een paard op de hoeven en wat zijn de gevolgen van de beenstand als het dier bekapt of beslagen wordt......

Dearntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:56

mijn paard rkijgt ook warm beslag .. ipv koud
en pruts smeden zijn er idd. maar das met alles toch ?