losse wand

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mirei

losse wand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 07:14

Hoi Allemaal,

Na vorig jaar erachter zijn gekomen dat mijn haffie Gandalf verbening van het hoefkraakbeen had en verzakte zool, ging hij supergoed lopen met speciaal beslag.
In augustus verloor hij helaas 2x zijn rechterijzer, smid er telkens bij en ineens kreeg ik te horen....losse wand.
In mijn vakantie terug gekomen om met mn maatje naar de veearts te gaan en foto's gemaakt. Verbening was stabiel, was goed en de verzakte zool was herstel Lachen
Alleen inderdaad losse wand. Wij werden doorverwezen naar de heer Bloem en daargekomen schrok hij toch wel hoe ver het los was. Alles wat los zat aan de rechtervoet eraf gehaald en nu de 15e moet ik terug komen voor zijn linkervoet. Die is minder erg maar moet er toch ook aan geloven.

Helaas voor gandalf moet hij op stal blijven staan, nu heeft hij wel een extra grote stal (2 aan elkaar vast) want het risico is veel te groot dat hij met draven/galoperen/of lekker rollen zijn ijzer eraf trapt en dan is het einde verhaal. Elke avond ga ik met hem wandelen en kan die langs de berm grazen.

Weten jullie wat ik nog meer met hem kan doen want hij voelt zich nu mede door de pijnstillers supergoed en maakt zich sterk tijdens het wandelen zodat er bijna een worsteling ontstaat....
Ik kom elke avond om zijn hoef te verzorgen en lekker te borstelen, maar nu met die regen wil ik ook wat anders.

En kent iemand de pijnstiller Equipalazone?? Hiervan moet ik 2 zakjes per dag geven tot de 15e...dan gaat de heer Bloem kijken of zijn rechtervoet goed eruit ziet, en aan zijn linkervoet beginnen. Nu hoor ik allemaal wilde verhalen over equipalazone maar wat is waar???

Sorry voor het lange verhaal maar moest het echt even kwijt..voel me zo hulpeloos..

Arabesk

Re: losse wand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:39

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:50

Mijn paard heeft ook een losse wand gehad. Het begon ongeveer 13 maanden geleden en nu eindelijk is het bijna over. Bereidt je dus alvast maar voor op een lange herstelperiode.
De hoefsmid van de kliniek in Emmeloord heeft Blue behandeld. Hij heeft de losse wand helemaal weg gehaald en de bacterie/schimmel eruit gesneden. Zijn hoef lag open tot bijna op de kroonrand.
Ik mocht hem niet meer rijden en los mocht hij ook niet meer. Ze waren bang dat alsnog het hoefbeen zou gaan kantelen. Gelukkig hadden ze op mijn toenmalige pensionstalling een stapmolen waar hij twee maal daags aan liep. Zo kreeg hij toch wat beweging, maar kon hij zichzelf niet overbelasten. Dit hebben we ruim een half jaar volgehouden, tot Blue zichtbaar achteruit ging in conditie.
Van de hoefsmid mocht ik toen heel voorzichtig weer gaan rijden en dan alleen in stap en een klein voorzichtig drafje. Vanuit daar ben ik het gaan opbouwen en nu na een jaar heeft hij voor het eerst weer normale ijzers onder en train ik weer volop. Er zitten nog twee kleine inkepingen in zijn hoef, maar hij heeft er helemaal geen last meer van.
In het begin heeft hij flink last gehad van een warm been, en na het bekappen/beslaan was hij flink kreupel. Hij kreeg op dat moment dan onstekingsremmers voor een aantal dagen.

Wees dus flink voorzichtig, houdt het goed schoon, ontsmet het elke dag en geef zo min mogelijk pijnstillers. Anders voelen ze de pijn niet meer en gaan ze dus ruzie maken om weg te kunnen.
Geef je paardje ook de tijd, dat heeft hij zeker nodig ivm het alsnog kantelen van het hoefbeen.

Ik heb wel foto's als je die wilt zien. Stuur me dan maar een pb-tje.

Succes!

Edit: spelfout
Laatst bijgewerkt door roosje78 op 02-10-08 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:51

Bute is een heftig middel dat bij langdurig gebruik wel veel bijwerkingen heeft.
Je mag er niet mee wedstrijden staren, maar dat doe je toch niet nu.
Heel veel sterkte met je paardje ik kan me voorstellen dat je je ernstige zorgen maakt.
En Arabesk heeft gelijk, vaak komt een losse wand door een schimmel in de witte lijn.Kun je de pijnstilling niet iets verlagen zodat hij wat hanteerbaarder wordt.
Ik zou even advies vragen aan je arts. Als hij door zijn drukke gedoe aan je touwtje zijn ijzer eronder uit trapt heb je ook een probleem.Heel veel beterschap.

Mirei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 12:25

Gandalf zijn hoef is op twee vingers na ook open gemaakt tot aan de kroonrand. Ik heb spul gekregen om het schoonte maken en daarna special vet ook tegen bacterie. Het is inderdaad door een schimmel/bacterie gekomen.
Helaas hebben wij geen stapmolen en ik ga inderdaad VA bellen of ik de pijnstiller kan verlagen...goede tip

@roosje87 je hebt pm

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:27

Ik zal hem vanavond thuis lezen!

Ik kreeg trouwens Dactarin voor het vrij houden van schimmels en dan in de nagellak vorm. Is gewoon te krijgen bij de drogisterij. Wordt nl ook gebruikt voor menselijke nagelschimmels, hihihi.

Edit: heb hem net gelezen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:36

In principe is een losse wand heel goed te behandelen zonder ijzer.

http://www.hoeftotaal.nl/index.php?opti ... &Itemid=34

van de site van www.paardenschoenen.nl

Citaat:
Losse hoefwand (zie witte lijn)
Een losse wand is een slechte verbinding van de hoefwand en het hoefbeen. De verbindingslamellen zijn dan zover uit elkaar getrokken dat er eigenlijk geen verbinding in het onderste gedeelte van de hoef overblijft. Vanaf de kroonrand wordt de verbinding dan weer hersteld. De pijn die ontstaat door de uit elkaar getrokken verbindingslamellen is te vergelijken met een ingescheurde vingernagel. Zeker als de nagel ook nog eens te lang is, zul je pijn voelen bij elke aanraking. Wij mensen knippen dan de nagel zo kort mogelijk af om de gevoeligheid of pijn te beperken. Hetzelfde geldt voor de hoefwand van het paard. Je moet hier wekelijks aandacht aan besteden.

Hoefschoenen verdelen de krachten die ontstaan bij het neerzetten van de hoef over een groter oppervlak en zorgen er dus voor dat de druk op de hoefwand vermindert. Het is heel belangrijk om de oorzaak van de losse wand te vinden.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:45

Mirei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 12:59

De heer bloem heeft een speciaal ijzer met dwarsbalk er onder gezet. Het zit voornamelijk rechts van zijn hoef en lijkt ook dieper als op bovenstaande foto...ik zal kijken of ik een foto kan plaatsen vanavond

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 11:29

Craignethan schreef:
Ik zie op hun site toch duidelijk een hoef met ijzer:

Afbeelding

Oeps slordig foutje van die site.
Ik ben ook van mening dat je er soms niet onderuit komt om een paard (tijdelijk) op ijzers te zetten.
Mirei ik hoop dat het snel de goede kant opgaat met je paard

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 11:36

iemand de pijnstiller Equipalazone?? Hiervan moet ik 2 zakjes per dag geven tot de 15e...

is buut.. fenylbutazon
Pijnstiller, waar je zeker niet zelf aan moe gaan proeven Haha!
Is voor ons namelijk bijzonder ongezond.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:23

cabcalor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 18:04

Craignethan schreef:
Ik zie op hun site toch duidelijk een hoef met ijzer:
Afbeelding

Dat is een foto eigendom van O'Grady...
Heb trouwens in het verleden ook al op die website foto's gezien van de Van Nassau's, maar die lijken ondertussen wel weggehaald te zijn.

Lijkt me niet zo netjes om foto's te plaatsen zonder correcte bronvermelding.

Fred.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:13

Hier vind je het verhaal van mijn paard met losse hoefwanden, met daarbij hoefbeenkanteling.
Oorzaak, een verkeerde krachtenwerking en verkeerd hoefbeslag.
[BEH] Losse hoefwand met hoefkanteling
Het heeft alles bij elkaar ruim een jaar geduurd, hij mocht een half jaar lang zelfs helemaal zijn stal niet uit. Dramatisch natuurlijk!
Ik zou bij jouw paard zelf direct stoppen met de pijnstillers. Laat hem maar een beetje pijn hebben, dan houdt hij zich rustiger. Tenzij hij natuurlijk veel pijn heeft, maar meestal valt het wel mee.

Bij mijn paard is alles trouwens goed gekomen. Ik spring, dressuur, cross en rij endurance. Maar iedere 6 weken ga ik nog met hem naar de smid in Emmeloord, er is geen andere smid die nog aan mijn paard mag komen.
Sterkte met je paard!

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:54

Die van mij had het ook door hoefschimmel.
Mijn smid zegt ook dat tegenwoordig meer dan 50% van de paarden toch wel deze schimmel heeft.
Bij die van mij is het er helemaal uitgesneden.
Er konden wel ijzers onder, dit geeft juist meer steun.
Nu is de hoef weer helemaal aangegroeid.
Ik heb wel mogen rijden en alles mogen doen.
Ook hier is belangrijk dat ze wel blijven bewegen, dat is het beste voor de voet.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:11

@heleenxx: Dan ga je zeker naar Hans van Maurik?

Hij heeft die van mij ook behandelt en voordat ik naar het zuiden verhuisde was hij mijn vaste smid. Met de losse hoefwand ben ik weer terug gegaan naar hem en nadat het ergste was geweest (na ruim 9 maanden) wordt hij weer hier door een super smid gedaan. Maar Hans was de enige voor mij die ik vertrouwde in die periode.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:46

Afbeelding

Alhier een foto van denk vorige week? Of 2 wkn geleden.
En ja, aan deze voet hangt een paard, maar aangezien het op de foto niet te zien was als
madam d'r voet op de grond had staan, emmertje eronder gezet. (dit is de binnenzijde van haar been)

Stom losse wand verhaal.
In het voorjaar, nieuwe ijzers, normaal kan je dan met dit paard zo hupla de weg op geen probleem.
Toen 's avonds gaan rijden en ze liep niet lekker, met geen van de 2 voorvoeten.
Dus afgestapt voeten nagevoeld en gaan wandelen. En uiteraard voeten gekoeld.
Smid gebeld, die zei ach, zolang ze niet op 3 benen staat.
Dag later nog pet (liep niet kreupel, dag ervoor ook niet, maar wel erg kort)
Dus een week gewandeld, toen gekeken of ze weer goed liep, JA (joepie) Dus weer gaan rijden.

Normaal doen we asociaal lang met onze ijzers (9 wkn tot 12 wkn gaat zelfs! zonder dat het er
raar uitziet of problemen geeft.
Nu na 4 1/2 week en wat extra nagels, stuk wand wat afbrak en ijzer los.
Dus smid erbij! Nog gezegd, alles wegsnijden wat los zit.
Weer ijzers eronder.
En ole! 4 1/2 week later vielen ze er weer onderuit, zelfde probleem, wand brak af.

Toen was ik ondertussen ijzers en smid zat, en riep, dan wil ik nu geen! ijzers.
Dus hij ijzers eronder uit gehaald, en bekapt.
Helaas had hij haast die dag (vermoed ik, aangezien ik diezelfde dag nog zelf heb lopen bijvijlen)
Ik heb toen ook doodleuk op de rekening gezet: had je haast?
(Hij doet altijd de paarden gewoon als we er niet bij zijn, ging al 6 jaar goed)

Dus vanaf 25 juli (weet datum omdat ik dat weekeind heb gecrosst!) geen ijzers.
Nou bleef het probleem met die wand, dus ik bleef vijlen.
Kwam er laatst een andere smid op stal, dus die lief aangekeken (4 wkn terug) en die mijn
pony laten bekappen, met de mededeling, wegsnijden wat los zit.
(Deze smid werkt ook op een grote kliniek, dus ik kon het niet laten, hem te vragen mijn
pony te doen. )

Op de foto zie je hoe de voeten er na deze behandeling uitzagen.
Hij zie ook nog doodleuk, nou ze moet flink kreupel geweest zijn. Ik toen uitgelegd, wat het verhaal ervoor was.
En hij zei, hmmm, zal dit probleem zijn geweest (qua tijdslijn klopt het namelijk)

Achteraf baal ik ontzettend, 1 van mezelf, denk ik gossie arm dier Boos! ! ik gewoon gereden na 1 week.
(tja, fjorden, zijn nog al eens hard voor zichzelf) en 2 van de andere smid, die ik steeds op het probleem
wees en die niet genoeg heeft weggesneden.

Vanochtend was die smid er, hem de pony laten zien en probleem voorgelegd, en ik geloof dat ook
hij nu baalde. Foutje is menselijk, maar vind het wel erg sneu voor mijn pony dier!

Overigens is mijn pony dus 1 week uit de running geweest in verband met dit verhaal! In het voorjaar dus,
met net nieuwe ijzers.

Voordat iemand het heeft over de rare lijnen in de hoeven, de pony heeft op zware medicijnen gestaan.
Dit is het gevolg. (medicatie voor wat anders dan losse wand)

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:13

bedankt Sjolvir voor je heldere uitleg
Ik zit in hetzelfde schuitje en heb toevallig ook een fjord.
Alle losse delen zijn nog niet verwijderd omdat we hopen het nog te redden. Alle nieuwe stukken hoef zijn nl beter van kwaliteit dan het oude maar het blijft lastig

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 07:49

Als ik het goed zie, is het bij jouw fjord aan de zijkant/achterkant? Bij Blue was het dus aan de voorkant, en daarom waren ze bang dat het hoefbeen alsnog zou gaan kantelen. Daarom mocht hij niet meer los (gekke bokkesprongen) en niet meer worden gereden (belasting op het been/hoef). Gelukkig hadden ze een stapmolen op mijn toenmalige pensionstal waar hij wel aan mocht. Hij kwam dus in ieder geval twee maal per dag ruim een uur aan de molen.
Hieronder een foto van de allereerste keer:

Afbeelding

Afbeelding