Toch maar laten rontgenen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RoosvanBlue

Toch maar laten rontgenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 19:38

Ik zit nu toch een beetje te tobben...Ik heb sinds een half jaar een draver, een fantastisch paard. Hij is erg lief in de omgang en met rijden maar de laatste tijd gaat het steeds minder. Hij liep natuurlijk al niet helemaal in balans, hij was toen ik hem kreeg immers net 5 en had er al 2 koersjaren opzitten. Hij heeft zijn eerste koers gelopen toen hij nog geen 3 jaar was, en is daarvoor dus al flink getraind. Toen ik hem kreeg had hij 2 weken daarvoor nog gekoersd. Toen ik alleen met hem stapte en draafde ging het prima, maar nu ik meer van hem ga vragen gaat het gewoon slechter. Hij wil niet meer lopen en wordt vaak echt boos en gaat bokken. Dit is vooral met het aandraven en doordraven en als ik de galop wil oefenen met hem. Hij wil alleen maar kleine rondjes maken, waarin hij eigenlijk constant zichzelf aan het opvangen is lijkt het wel. Ik merk dat hij echt zijn best doet en gefrustreerd raakt dat het niet lukt. Buiten rijden gaat prima! Ik reed eerst met een boomloos westernzadel en nu met de veelzijdigheidsversie daarvan. Hierin zit een VPS systeem (vertebrae protection system) wat de druk goed verdeelt en zorgt dat de ruggengraat vrijblijft (ook zonder speciale pads).

Dit alles is voor mij extra lastig omdat mijn rug niet stabiel is. Mijn wervels blijken niet goed bij elkaar gehouden te worden waardoor ik heel vaak vast kom te zitten of spierspanning opbouw ter compensatie.

Nu denk ik eigenlijk aan om voordat ik andere stappen ga ondernemen om de rug, hals en misschien de benen van mijn paard te laten rontgenen om zeker te weten dat daar niets verkeerd zit. Wat vinden jullie daarvan? En kan iemand mij vertellen wat de kosten daarvan zijn en of dat in de buurt van nootdorp (delft) kan?

RoosvanBlue

Re: Toch maar laten rontgenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 19:58

Ik zal even melden dat de osteopaat er wel al een keer bij is geweest. Hij zit wel vast in zijn spieren aan één kant en zij heeft hem toen wat losser gemaakt en oefeningen meegegeven. Vooral met buigen, ook onder het zadel. Maar verder heeft ze niets specifieks aangewezen waar echt een probleem zit. Nu is het bij mijn lichaam het geval dat mijn spieren een probleem van mijn botten opvangen. Nu is een paard natuurlijk geen mens maar het zal toch ongeveer hetzelfde in elkaar moeten zitten wat betreft spieren en botten. Doordat hij zó boos wordt tijdens het rijden, ben ik gewoon bang dat hij pijn heeft ergens

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:00

Hoe zit het met les?
Een goede instructeur zal ook wel een idee hebben neem ik aan.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 20:09

We hebben les gehad van degene waar ik al zo'n 2 jaar 3 keer per week les bij heb gevolgd. Zij weet dus hoe ik rijd en hoe mijn houding is. Dat vond ze bij mijn eigen paard dus ook goed gaan. Want ik heb hier juist nog extra om gevraagd. Ik sta nu met hem op een stal waar ik geen eigen instructrice mag laten komen. En wat ze daar hebben is allemaal echt dressuur. Dan hoef je al niet eens aan te komen met bitloos en boomloos... Huilen Want dan is dát meteen het probleem.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:19

In de bak lopen is zo moeilijk voor een paard dat altijd op lange rechte lijnen is getraind.
Dat ie boos wordt, komt denk ik omdat hij het simpelweg fysiek (bijna) niet kan... dat rondjes in de bak lopen.
BTW, mijn draver kan het ook (nog) niet hoor, rondjes lopen in de bak. Maar hij is nog jong en daarom kan ie het nog niet. Dravers zijn vaak ook wat langer in de rug en wat "zwakker" op de achterknie-tjes.

Voordat je foto's gaat maken... 4 pootjes is al 500 euro....laat staan dat je nog meer op de foto laat zetten... probeer hem eerst buiten wat meer dressuurtechnisch op te pakken op rechte lijnen i.p.v. te trainen in een bak.
Volgens mij hebben heel veel dravers fysiek wat meer moeite met rondjes in een bak dan een KWPN-er. Wilt niet zeggen dat ze wat mankeren.

Ennuh.... je kan toch ook elders les nemen van iemand die je wel bevalt, als je dravertje strakjes wat beter in balans is geworden tijdens vele buitenritten op rechte lijnen Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:22

Misschien dan toch een lesje pakken en met de trailer naar haar toe. Misschien kan zij zien waar het probleem oongeveer kan zitten, zodat je gerichter te werk kan gaan met bijv foto's, training of andere "arts".

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 20:34

Ik heb geen trailer, en geen auto die een trailer kan trekken.

@ Scoxx: Jeetje ik wist niet dat het zó duur was! Je hebt verder wel gelijk inderdaad, hij vindt het zó moeilijk...

Wat ik wel kan doen is proberen met een boomzadel hoe hij daarop reageert. En dan les nemen. Of een instructrice nu dressuur of western lesgeeft, een probleem zal in beide gevallen dezelfde oorzaak hebben.

Alleen mijn rug joh...bah. Kan het niet gewoon allemaal in één keer goed gaan? Dat is toch veel makkelijker? Bloos

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 08:05

Je kunt toch ook gewoon je oude instructrice uitnodigen zonder les, maar zij kan wel bekijken waar het probleem ongeveer ligt.
- Mocht hij wel pijn hebben, dan lijkt me dat belangrijk om te weten en daar wat aan te doen.
Je zegt dat het minder gaat als in het begin en daarom lijkt het mij érg belangrijk om de oorzaak te gaan zoeken. Het zou namelijk steeds beter moeten gaan als je een beetje aan het trainen bent.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:10

Gewoon lekker buiten rijden. Wat meer nageeflijk proberen te krijgen op rechte lijnen. Veel overgangen langzaam-ietsjes harder in dezelfde gang, maar ook overgangen stap-draf stap-galop etc.
Heuveltjes trainen geeft zo'n dier ook wat sneller balans.
Buiten een travers-je of zoiets oefenen en indien slecht weer, gewoon wat grondwerk. Zijgangen en dergelijke gewoon in het grondwerk oefenen in een langzame stap.

Over een jaartje zal je zien dat zo'n dravertje wat makkelijker op een volte/rondje zal gaan draven/galopperen.

Je kan gewoon onder de man naar een andere locatie stappen, alwaar je wellicht les kan krijgen die je wel bevalt (zo deed ik dat vroeger altijd). En kwaliteit bak is dan heel belangrijk. Dit soort dieren hebben het al zo moeilijk met kleine rondjes lopen.

Boomloos? Kan. Maar volgens mij kan je beter je dravertje gewoon anders trainen dan dressuur-KWPNers getraind worden.
Ik train mijn (halve) draver ook volledig anders (zoals ik al beschreven heb).
En inmiddels presteert hij naar volle tevredenheid. Ik train hem dus enkel buiten op rechte lijnen en zijgangetjes oefenen in het grondwerk.
En inmiddels kan hij op een klein rondje al galopperen Haha! Heeft me anderhalf jaar gekost.

Oh ja, en de foto van mij en deze halve draver in mijn profiel. Dan zie je wel een longe-foto met mij erop zal maar zeggen.
Maar het inrijden (voor het allereerst op zijn rug zitten).... vond ik een beetje te gevaarlijk om dat buiten te doen haha.
Maar het draven en galopperen leer ik hem wel buiten.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 18:57

Goede tips, bedankt!

Ik ga denk ik wel een zadelpasser laten komen en een keer rijden met een dressuur zadel. Puur om te kijken wat dat met mij doet. Want als ik zelf stabiliteit heb kan ik natuurlijk ook veel beter met hem oefenen.

Gezien de reacties is het dus wel een typisch draversprobleem. De frustratie dat iets niet lukt kan hem natuurlijk ook heel boos maken...