Schrapen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pieder

Schrapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 13:21

Hoi,

Mijn paard schraapt nogal als ze op stal staat, voor al om indruk te maken op haar buurman. Hierdoor slijten de hoeven (mn links voor) schaaf af. Als de smid is geweest om het bij te werken zijn er aan de voorzijde (op haar teen zeg maar) rode plekken te zien. Ze lijkt hier verder geen last van te hebben, merk niets in het rijden en ook op de tang doet ze niets uit als ze net bekapt is (ik vraag 'm altijd om dit te checken). Wat zouden jullie adviseren?

Shyla25

Re: Schrapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 13:24

rubbere matten op de plek leggen waar er geschaapt wordt.

Beautifulyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:44

Ja dat is inderdaat het enigen, verder kan je niet veel doen behalve dat als je er bij bent afstraffen.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 21:57

Klinkt als een goed idee. Hebben jullie enig idee waar ik deze matten kan krijgen?
Alvast bedankt !

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 06:08

Pieder schreef:
Mijn paard schraapt nogal als ze op stal staat, voor al om indruk te maken op haar buurman.

Ze schraapt omdat ze liever niet op stal staat en graag heeft dat iemand haar eruit haalt of omdat ze eten wil.

Paarden schrapen niet om indruk op elkaar te maken, daar hebben ze ander gedrag voor. Schrapen is vaak uit een uiting van frustratie. Het schrapen komt nog uit hun instinct, waarbij wilde paarden in de winter moeten schrapen in de bodem om nog aan eetbare plantenwortels te komen.

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 06:14

rubber matten of tapijt ook op de deur

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 06:16

Als je paard weeft op stal, neem je een weefrek
Als je paard schraapt, leg je gewoon een rubberen mat neer
Als je paard luchtzuigt, doe je een band om

...

No Cheer

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 08:14

Ik kan me haast niet voorstellen dat ze schraapt uit verveling. Ze staan van 7.00 tot de schemering op de (grote) wei en gaan dus alleen voor de nacht op stal. Verder rijden we zo'n vijf dagen per week, beetje dressuren, springen, bosritten, grondwerk...Haar gedrag qua schrapen is m.n. erg als ze hengstig is en richt zich echt op haar buurman. Ze heeft erg veel last van voedernijd en het komt echt op mij over als intimidatie richting buur.
Heb vandaag een oude koeienmat kunnen regelen bij een trailerboer in de buurt, ga het iig proberen.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 08:19

Ze krijgen overigens hooi naar behoefte op stal (oftewel, er ligt altijd wat te knabbelen) dus dat kan het probleem ook niet zijn. Beetje raar om van jezelf te zeggen maar ik ben ervan overtuigd dat mijn paard (zeker gezien de huidige manier van paardenhouderij en omgang) heel blij mag zijn met haar situatie. Bloos

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 08:22

Mijn merrie schaapt ook als ze bv vast staat, puur aandacht vragen.
Ze heeft nu zelfs iets nieuws ontdekt, met de ijzers tegen een ijzeren paal tikken geeft een heel leuk geluid Clown
Ze geeft gewoon aan "kom nou" op stal doet ze het weer niet maar tijdens het rijden en dus stilstaan weer wel.
Idd een uiting van frustratie wat ook wel een gewoonte kan worden Pling

Succes met de matten Knipoog