beenprobleem!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxmyrtheexx

beenprobleem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 17:18

mijn paardje (die redelijk op leeftijd is.. 19 jaar) is een ontzettende luie donder.. hij is ook altijd te lui om zijn hoeven op te tillen.. ook als je actief rijd.. iemand tips zodat ik hem kan trainen dat hij zijn benen beter optild.. ik zat zelf te denken haar over balkjes heen te laten lopen.. maar misschien hebben jullie nog meer tips..

verder is mijn paard nu het wat koude weer is.. 's ochtends ontzettend stijf.. naa een half uurtje in de wei gaat het wel weer goed, maar uit de stal komen gaat moeizaam.. hij heeft 's nachts al stalbandages om aangezien hij ook last heeft van stalbenen.. maar misschien hebben jullie nog tips hoe ik dit een beetje kan verkomen / verhelpen.

groetjes myrthe

Allejandro

Re: beenprobleem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 17:20

De dierenarts kan je vast verder helpen. Maar 's ochtends stijf uit de stal = geen goed teken!

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 17:41

Klinkt als artrose.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 10:47

@omaas.. zou kunnen dat het artrose is.
Het is een dressuurpaard geweest.

Iemand nog meer ideeen?

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 11:48

mijn 19 jarige komt nu ook smorgens stijf uit de stal, maar die heeft het dan gewoon koud gekregen hoef er hier maar een extra deken op te leggen en het luikje dicht te doen

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 19:58

dat doe ik nu ook, en ik moet zeggen dat het wel iets beter gaat..

cara_mimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:55

Heeeej ;
ik weet niet zeker als mijn vraag hierbij past .
ik heb een paardje op proeg maar die heeft 9maanden niet meer gereden.
nu moet ik hem los rijden .
moet ik dan gewoon rijden ?
of moet ik iets speciaals doen ?
x

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 10:11

@ cara_mimi

ik zou als ik jou was eerst rustig beginnen met longeren, daarna gewoon een keer een half uurtje lekker stappen, de dag erna met draf erbij.. als dat ook goed kan je met galop beginnen.. oftewel gewoon stapje voor stapje beginnen

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:46

Wanneer je zeker weet dat je paard niets onder de leden verder heeft, zal ze inderdaad wel last hebben van wat slijtage en opstartproblemen. Misschien doe je het al, rij je paard lekker buiten in plaats van dressuurkunstjes. Lekker ontspannen en verandering van omgeving. Persoonlijk zou ik nooit bandages gebruiken, beweging is het toverwoord voor stalbenen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:38

Als hij last heeft van opstart problemen smorgens en zijn benen niet zo goed optilt onder zadel denk ik dat dat geen luiheid is maar meer slijtage.
Veel rustige beweging is daar heel goed voor en het helpt ook nog tegen de stalbenen.
Natuurlijk kun je lekker wat balkjes lopen en wat(schijn)overgangen maken om hem actiever te krijgen maar houd in je achterhoofd dat het lijf niet zo makkelijk meer wil.
Hij wordt gewoon een dagje ouder ben ik bang.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 19:04

jah.. ik weet dat hij niet meer de jongste is.. en ik denk ook dat het slijtage is, maar het is soms wel lastig dat hij niet zijn benen op tild want ik vloog vorige week ook bijna samen met hem over de kop.. dus dat is niet erg prettig.. het is nu buiten een beetje een zooi, omdat de aannemer buiten bezig is geweest om een fatsoenlijk pad te maken naar de wei enzo. Aangezien dat moerasgrond was en de paarden daar wegzakten. Maar ik denk dat dat volgende week wel klaar is en dan ga ik hem eens even over balkjes heen laten lopen.

(voor diegene die het even leuk vinden om te weten, we hebben vandaag een nieuw pensionpaard gekregen. Een 26-jarige ruin. Een mooie witte shagya arabier. Leuk stel die van mij en die nieuwe.. zwart en wit. Ziet er grappig uit.)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:58

Je kunt je smid eens vragen of hij je kan helpen.
Soms struikelen paarden ook omdat ze hun benen niet snel(makkelijk) genoeg kunnen weg zetten.
Als hij zorgt dat je paard makkelijker kan afwikkelen wordt het struikelen ook vaak minder.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 18:40

kzal het de volgende keer eens overleggen als de hoefsmid er is.. misschien dat het dat is.. ik hoop wel dat hij er wat tegen kan doen, want het is wel lastig. Hij heeft eerst wel hoefijzers gehad, maar die hebben wij eraf laten halen, nouja hij is er zelf 3 verloren en de hoefsmid heeft de laatste eraf gehaald, want hij verloor ze bij ons in het weiland omdat een stukje van het weiland beetje moerassig is. Zou het ook daardoor kunnen komen?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 09:42

Ja natuurlijk kan dat.
Ik weet niet of het struikelen erger geworden is na dat je paard zonder ijzers staan.
Als je hoefsmid de toon wat ronder maakt helpt hem dat altijd wat. Het kan natuurlijk ook dat hij wat gevoelig lopen(en daardoor struikelen) doordat hij nog wat moet wennen aan het op blote voeten lopen.
Succes met je paard.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 10:12

is een beetje moeilijk om te zeggen want de ijzers zijn er in de eerste week al afgehaald. Toen had ik nog niet op hem gereden omdat ik nog geen zadel had. Ik zal de volgende keer wel overleggen met de hoefsmid. Die komt half oktober als het goed is weer.

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:31

komt de stijfheid niet uit zijn rug?
struikelen komt ook vaak daar vandaan.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 09:50

weet ik niet..
volgende week komt de hoefsmid.
ik zal eens met hem overleggen
maar het zou kunnen