Paard kan been niet belasten na hoevenkrabben??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kath_

Paard kan been niet belasten na hoevenkrabben??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 21:06

Vanzelfsprekend weer zo'n duidelijke titel Clown

Mijn 15-jarige merrie heeft een tussenpeesblessure aan der linkervoorbeen. Hiervoor staat ze op rust.
's ochtends staat ze 4 uurtjes op een heel klein afgezet stukje land.
's middags stap ik een half uur met der, zowel op harde bodem als op zachte.

Nu dacht ik 2 weken geleden al iets te zien na het hoevenkrabben. Ze stapte nogal onhandig opzij toen ik der 'om' zette.
Maarja, na veel blessure's ga je dingen zien die er niet zijn dus ik liet het voor wat het was.

Nou was ik gisteren weer aan het hoevenkrabben, linksachter, ze trok het been erg hoog in, iets wat ze normaal niet doet, maar ach dat kan een keer. Toen ik het been los liet zette ze hem op rust. Ik zette der om zodat ze het been moest belasten.
Dit ging echter totaal niet, ze stompelde echt, wou er geen gewicht op zetten. Na 3 passen was het weer goed.
Ik het nog een keer ''geprobeert'' weer hetzelfde. Misschien stijvigheid, dus ik ben eerst een half uur gaan stappen met der om het daarna weer te proberen. Echter kon ze er weer niet op staan. Absoluut niet goed dus.

Vanochtend heb ik Emmeloord gebeld, omdat ze al op rust staat kan ik niet veel meer doen. Wanneer het erger wordt of wanneer ik het niet vertrouw kan ik een vervroegde afspraak maken.

Verder stapt ze niet kreupel, er is niets dik, warm of gevoelig.
Het been schiet niet vast, tenminste ze houdt het been niet gestrekt (want dat is als de knie vast schiet toch?).
Het is eerder alsof ze er doorheen zakt, kan dit door kramp komen van het been zo hoog optillen?

Iemand hier ervaringen mee? Wat was de diagnose?

opala

Re: Paard kan been niet belasten na hoevenkrabben??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 09:01

Mijn paard mankeert niets, maar af en toe lijkt het ook of de kramp in haar been schiet. Zodra ik haar voet van de grond haal, trekt ze het heel hoog op. Aangezien het weinig voorkomt, maak ik mij er geen zorgen om.

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:17

hoi, ik herken dit. mijn paard staat nu met peesblessure in de wei. en had oook dat probleem. er niet kunnen of willen opsteunen na het optillen van het been. Mss moet je eens gaan zien of er geen peesblessure boven op is gekomen. Maar wat dat optrekken betreft van het been , raar om zeggen maar mijn paard heeft er ook last van . ze moest gisteren op controle en bij het proberen van de buigproef sloeg ze echt naar de DA omdat die haar been vroeg :s weet echt niet hoe dit komt DA wist het zelf ook niet.

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 16:47

Mijn paard trekt hem alleen in, slaat absoluut niet.

De peesblessure is aan een ander been.

Vanaf de beginpost heeft ze dit ''gedrag'' niet meer vertoont..

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:27

ik herken dit. mijn merrie heeft dit ook weleens gehad. ze geeft haar achtervoeten niet graag en als ik haar been dan iets te stevig vasthoud trekt ze het helemaal op, onder haar buik, en het lijkt of ze het helemaal verkrampt en niet meer kan laten zakken. ze plaatst dan ook geen gewicht op dat been.

achteruitzetten en een paar rondjes stappen hielp.