Werking Hyaluronzuur en Adequan

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Adin

Werking Hyaluronzuur en Adequan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 13:23

Mijn paard is 3,5 week geleden ingespoten met bovenstaande middelen. (in beide knieen achter)
Op advies van de dierenarts ben ik ondertussen aan het longeren.
We zijn nu 3,5 week verder en hij loopt nog helemaal niet beter.

Ik heb wel het e.e.a. gelezen en krijg de indruk dat ik toch al enig resultaat had moeten zien.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Nouvel

Re: Werking Hyaluronzuur en Adequan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:15

Mijn paard is van de zomer 2x ingespoten met hyaluronzuur + een ontstekingsremmer in de kogel en bij de 2e keer ook Adequan in een halsspier.
Tussen beide keren inspuiten zat 3 weken.
Ik moest haar toen 6 weken op rust zetten met alleen 2x per dag 15 min. stappen, meer mocht ze echt niet doen, vanwege het inspuiten in het gewricht.

Daarna ben ik volgens schema van de veearts gaan opbouwen, longeren mag ik nog steeds niet...

Mijn paard was alleen onregelmatig op de harde volte, ik heb dus nog geen vergelijkingsmateriaal voor en na het inspuiten.
Wel is haar kogel vorige week iets op gaan lopen.
Ze heeft toen opnieuw een injectie Adequan in de hals gehad en ik moest het werk verminderen.
Nu het met minder werk ook niet weg gaat ga ik de komende dagen weer over op stappen aan de hand...

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 13:02

Ik heb vandaag ook weer gebeld. Ik moet nog maar 3 weken doorgaan met longeren en dan als het niet beter is weer bellen.
Schiet niet op dus.

Verder niemand ervaring hiermee?

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 13:19

Jep, mijn paard heeft ongeveer dezelfde behandeling gehad als die van Nouvel, in het linker voorhoefgewricht. Hij liep na de eerste 3 weken al zuiver aan de hand (maar niet gelongeerd), maar toen de tweede injectie werd gegeven in het gewricht (dus de hyaluronzuur) was de gewrichtsvloeistof nog steeds even waterig als de keer ervoor.

Na nogmaals 3 weken wandelen het werk weer langzaam opgebouwd. Uiteindelijk weer wat meer aan het dressuurwerk gezet maar daar kregen we 4 weken geleden wel even een dip, toch weer wat onzuivere passen. Op dat moment besloten om voorlopig alleen maar recht-toe-recht-aan door het bos te rijden en dat gaat nu wel goed, stappen, draven en galopperen.

Maar we zijn nog niet terug de bak in gegaan.

De Adequan moet dus ook 2 keer per jaar in de halsspier worden gespoten, in december krijgt mijn paard de volgende.

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 13:26

Toen mijn merrie ingespoten is geweest met Hyaluronzuur heb ik een heel opbouwschema meegekregen. De eerste dag (of 2 dagen) boxrust. Daarna stappen, na een week opbouwen met draven en pas na een week of 3 longeren en daarna pas in het land oid.

Dit met het oog op herstel van het gewricht (je zit toch met een naald in het gewricht... Bloos ) en herstel/aanmaak gewrichtsvloeistof.
Mijn merrie is er destijds goed van opgeknapt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:05

Crosskip schreef:
Toen mijn merrie ingespoten is geweest met Hyaluronzuur heb ik een heel opbouwschema meegekregen. De eerste dag (of 2 dagen) boxrust. Daarna stappen, na een week opbouwen met draven en pas na een week of 3 longeren en daarna pas in het land oid.

Dit met het oog op herstel van het gewricht (je zit toch met een naald in het gewricht... Bloos ) en herstel/aanmaak gewrichtsvloeistof.
Mijn merrie is er destijds goed van opgeknapt.

Ik heb inderdaad ook zo'n heel opbouwschema mee gekregen.
In totaal, met 2x inspuiten, 6 weken rust met 2x per dag stappen aan de hand.
Daarna 4 dagen rechtuit stappen, dan 5 dagen rechtuit stappen en kleine rechte stukje draven, en daarna in de bak opbouwen met elke week 5 min. erbij in de draf.
Alles ging prima, been mooi dun, niet gevoelig, tot ik vorige week op de 3e dag 15 min draven zat, toen begon de kogel ineens op te lopen...

Ze staat nu dus weer op rust met alleen stappen aan de hand, hoop dat de kogel snel weer dun is...

Mijn paard heeft trouwens in plaats van de hele dag op stal steeds overdags, als de andere paarden in het land stonden, op een klein afgezet stukje buiten gestaan (apart), zodat ze niet alleen binnen hoefde te blijven.