Kreupel, en nu?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

November

Kreupel, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 11:12

Maandag is mijn paard voor het eerst met de groep de wei op gegaan,
alles ging goed en zo stonden mooi rustig (gehoord van stalbaas die een paard keer is wezen kijken en aan het begin een uur is blijven kijken)

toen ik dus later naar de wei heen liep om te kijken hoe het ging, stond mijn paard en niet meer, hij was naar de wei van een andere boer overgesprongen.om hem weer op stal te krijgen moeten we een heel stuk alleen daar het bos lopen (voor hem de alles eerste keer) en dat deed hij supper braaf!
eenmaal weer op stal benen bekeken, en ja hoor, een paar bloedende wondjes, daar betadine zal op gesmeerd en later even op het harde gelongeerd. hij loopt rechts achter dus kreupel door een trap van een paard en wat kan ik nu het beste doen?

mee stappen? volledige rust?

omdat het naar stal stappen maandag zo goed ging wil ik dit vandaag weer even doen, gewoon lekker aan de hand over de verharde weg door het bos stappen.

dierenarts haal ik er nog niet bij, aangezien hij gisteren alweer beter liep, mocht hij na een week nog steeds erg kreupel zijn, dan haal ik de dierenarts er wel bij.

Marije_jiplover

Re: Kreupel, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:43

MD-->BEH

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:45

Beweging is ALTIJD goed voor een paard!! Als ik jou was zou ik elke dag 2 keer een half uur stappen en elke keer daarna afspuiten!!

IngridMennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 13:40

Beweging is niet altijd goed, bij botsplinters of beschadiging aan de pezen bijvoorbeeld. Dus ik zou voorzichtig zijn met te veel werk. Maar 'n stukje rustig wandelen kan waarschijnlijk weinig kwaad.
& de DA erbij halen als het langer duur lijkt me niet onverstandig ..

Rixt95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:28

Stappen is goed, niet te lang natuurlijk.. Maar na de tijd altijd afspoelen, of koelen.

danciano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 19:23

En niet te vergeten...alleen stappen op harde ondergrond! Erg belangrijk.

tante_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 14:47

lekker afspuiten en wandelen op verharde weg.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:08

max een 15 min wandelen. 2x. Denk dat dat zat is! En goed koelen! Liefst voor het wandelen en na.

Spullentjes op de wond doen is beter van niet, dan bloed het schoon en sluiten er geen bacterien in!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:15

Ligt er ook aan wát er geraakt is, een spier of een pees. Koelen kan zo wie zo geen kwaad, als je paard onrustig is op stal doet het aan de pezen meer kwaad dan goed als ie daar staat te stampen, en beweging doet juist voor spieren weer veel goeds, rust roest in dat geval sneller. Dus is moeilijk eigenlijk, is er een mogelijkheid om een klein stukje wei af te zetten waardoor er wel beweging maar geen plaats voor gekkigheid is?

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:07

op een stukje wei van 4-4 kan een paard ook al gek doen hoor. geloof mij Knipoog

Als je het niet vertrouwd is er maar 1 manier, De DA bellen!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 07:27

MissDonna schreef:
op een stukje wei van 4-4 kan een paard ook al gek doen hoor. geloof mij Knipoog

Als je het niet vertrouwd is er maar 1 manier, De DA bellen!

Ik geloof je! Mijn paard kon debielen op een stukje bijna kleiner dan stal Knipoog . Voor mij de reden om haar (met tussenpeesblessure) een half jaar op wei te zetten icm een opbouwschema. Da was het er ook mee eens, omdraaien, even niet kijken want ze ging compleet uit haar dak en daarna niet meer. Ruimte geeft rust, maar het kan niet met alle blessures helaas.

Alleen, vaak als een paard alleen staat op stal zal het gek doen terwijl als ie zijn maatjes kan zien in de wei het een stuk rustiger zal zijn.