Mijn merrie is een paar weken geleden behandeld door een osteopaat. Ze bleek een oude blokkade te hebben in de eerste halswervel en in de achterhand was ook het nodige mis. Haar spieren waren daar veel te strak.
Nu is ze behandeld, daarna een week op relatieve rust geweest (wel stappen aan de hand en weidegang).
Mijn merrie wilde wel weer aan de slag, want ze had al met al 3 weken stilgestaan (door heftige schurftmijt en daardoor open plekken op de benen).
De eerste keer heb ik redelijk gereden, de dag daarna heel goed en sindsdien is het mis. In stap loopt mijn paard onregelmatig. In draf en galop is er niets aan de hand. Ik heb haar eerst weer op relatieve rust gezet en contact gehad met de osteopaat.
Zij dacht eerst spierpijn, maar na een paar dagen was het nog niet over. Ze is vorige week weer langs geweest en vond dat mijn paard mooi aan het veranderen was en dat het lijf nog in volle gang was met de verandering.
Ze heeft gekeken naar het lopen van mijn paard en constateerde hetzelfde. Het paard lijkt absoluut geen pijn te hebben, is vrolijk en wil graag aan het werk. ( een paar weken daarvoor door die mijt niet en dan wordt ze echt link.) Maar ze loopt in stap niet goed.
Zij gaf me het advies om de training wel rustig op te pakken en me niet zoveel van de onregelmatigheid aan te trekken.
Haar verklaring was dat die spieren zo lang vast hadden gezeten, dat ze heel lang niet (goed) belast zijn en dat die nu getraind moeten worden.
De achterbenen worden heel stijf naar voren gebracht. Net of het rond de knie allemaal niet zo soepel gaat. Op het harde gaat beter als in de bak. Ze is nergens op dr benen warm/dik of gevoelig. De spieren op de zijkant van haar kont (weet even niet hoe het daar heet), achter haar knie die zijn wel gevoelig als ik er een beetje tegen prik met mijn vingers.
Ze is rond die tijd ook van de ijzers afgekomen. De smid is later nog terug geweest om haar iets binnendoor te zetten. Haar linkerachterbeen zet ze tijdens het poetsen nu iets koehakkig neer, terwijl ze hier niet mee bekend is.
Herkent een van jullie dat? Ik maak me natuurlijk grote zorgen......