Paard heeft last van steentje op de weg. Tips

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tamara27

Paard heeft last van steentje op de weg. Tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 10:28

Hallo,

Ik rij graag buiten. Het paard waar ik op rij lijkt veel last te hebben van losse steentjes op de weg. Nu rij ik natuurlijk zoveel mogelijk in het gras maar helemaal voorkomen kan niet. Elke keer als hij er op 1 stapt struikelt ie bijna.

Iemand hier ervaring mee?

T

koetjeboe

Re: Paard heeft last van steentje op de weg. Tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 10:30

Je paard loopt gevoelig. Is het paard op een bepaalde manier bekapt of staat hij op ijzers. Is hij pas geleden nog bekapt. even wat meer informatie.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 10:34

Wij hebben dat met onze ruin ook gehad een keer na het bekappen. We gingen toen direct naar buiten en over een pad met steentjes (niet goed nagedacht Bloos ) en toen had hij de dagen ern ook heel gevoele zolen. Er waren zelfs klein zoolkneuzinkjes ontstaan (donkere plekjes), maar gelukkig was het na een dag of 3/4 over. We rijden nu na het bekappen de eerste dagen niet buiten, maar alleen in de bak en weidegang/paddock en dan is er geen enkel probleem.

Dus misschien is je paard onlangs bekapt of tekort bekapt?
Het is wel handig om tegen de hoefsmid te vertellen dat je veel buiten rijdt, dan laat hij de hoeven iets langer.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 10:35

Ik had hetzelfde met mijn verzorgpaardje, toen hebben we er twee ijzers aan d voorkant op laten zetten en toen was het over....

Tamara27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 13:00

Bedankt voor alle reactie.

Hij is niet net bekapt en heeft ook geen andere problemen met de hoeven gehad. Hij heeft wel een hele tijd niet buiten gereden. Hij heeft de hele zomer in de wei gestaan en heeft ook wat mok onder zijn kootje wat bijna weg is na behandeling. Zal een teren van de straal helpen? Of zal het aan de zolen liggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 13:03

Ik vind het meer klinken als dat de zool gevoelig cq dun is. Ik zou het even met de smid overleggen. Je zou eventueel aan een constructie ijzertje met zooltje kunnen denken, maar misschien heeft je smid een minder drastische en net zo effectieve oplossing.

danique_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:08

Heej!

Misschien beetje een late reactie Tong uitsteken
Maar mijn pony doet dat ook!
Hij heeft hele goede harde hoeven, overal lopen we gewoon overheen/doorheen.
Totdat we over kleine steentjes lopen, dan gaat hij moeilijk doen Tong uitsteken
Ik weet zelf ook niet echt wat het is, maar hij heeft geen last van ze hoeven, want die zijn goed en hard genoeg.

Zelf vind ik het aanstellerij! hij doet dat namelijk alleen als hij ze ziet:P als ie ergens anders heen kijkt loopt ie er gewoon overheen.

Groetjes!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 20:00

Verward Een paard stelt zich niet aan.
Er zijn veel paarden die gevoelig zijn op steentjes. Die steken toch in de zool, en dat is toch een gevoelige plek voor veel paarden.
Mijn merrie is ook heel gevoelig aan haar voor voeten.

Er zijn niet echt tips, behalve dan niet meer op paden rijden waar steentjes liggen, omdat je je paard dan onnodig kwelt, of hoefshoenen. Dat laatste is voor ons echt DE oplossing geweest.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 20:29

mijn merrie loopt ook erg gevoelig over kleine steentjes ik heb dr voor wel op ijzers staan en nu is het minder maar nu vind ze het geluid alleen al en dus denk dat ze er vroeger wel veel last van gehad heeft

Faxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:58

juist niet ontwijken..

Als jij op je blote voeten aan het begin van de zomer over de steentjes gaat lopen is het ook pijnlijk, terwijl het eind van de zomer merk je het niet eens meer. Je hebt meer eelt gekregen, door het er over heen te lopen past je lichaam zich aan. Zo werkt het ook bij paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:59

BRT --> BEH.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:01

Ik heb een paard, die altijd gevoelig loopt, een ijzer willen we niet, dus we gaan nu op hoefschoenen, je krijgt 2 weken probeer tijd, en ze zijn super!!..
Een vriendin van mij heeft ze ook, totaal geen slijtage, en geen schuurplekken, wij rijden gemiddeld in de weekenden toch wel 3 uur per dag, stap,draf,galop, rengalop, doorwater, of modder geen probleem.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 09:43

Je paard heeft de hele zomer op de wei gestaan, zijn hoeven hebben zich dus aangepast aan díe ondergrond.

Als overgang kan je tijdelijk hoefschoenen gebruiken.

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:47

M'n moeders paard heeft ook enorm gevoelige hoeven, om van haar wei naar haar stal te gaan moet ze over het erf waar er steentjes liggen. Daar heeft ze enorm last en loopt soms ook wat kreupel van de steentjes. Op aanraden van m'n hoefsmid krijgt nu ze sinds een aantal weken Biotine 2000 (zwaartste versie) en ze loopt een heel stuk beter dan voordien. Teren helpt ook Lachen.
We wilden (nog) geen ijzers omdat ze de baan nog niet op gaat en omdat ze te jong is. Ze is nog maar 3.5 jaar en nog niet ingereden.

rosannev

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:43

Hoefschoenen lijkt me de beste (tijdelijke) optie idd!

Boschher1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 16:51

Misschien even na laten kijken door de hoefsmit, die kan er als het nodig speciaal zooltjes in zetten(kit). Ze kosten geloof ik 60 euro.