Het been dat naar achteren gestrekt is moet wel naar achter bewegen om vooruit te komen. Het hoort dus gewoon bij de draf.
Ik zal het even proberen uit te leggen.
Het been dat op de foto's naar voren is en wil landen op de plek van de voorhoef wordt straks neergezet. Blijft staan op de grond om het paard te dragen (samen met andere voorbeen) en vooruit te bewegen (stuwen).
Zodra die pas af is gemaakt, en het paard dus naar voren is geduwd, wordt het achterbeen weer opgetild en is het dus achter je paard. Het andere achterbeen is inmiddels naar voren gekomen om hetzelfde te komen doen.
Je zou kunnen zeggen dat hoe grotere passen je paard maakt, hoe verder de benen naar voren en achter gaan.
Maar dan, wat is goed ondertredend? Als het goed is treed een paard goed onder als ze het achterbeen onder hun eigen zwaartepunt neerzetten. In de praktijk kijk je dan vaak of de achterhoef in of over de afdruk van de voorhoef heen stapt.
Niet zozeer ondertreden, maar dragend is als het paard 'gaat zitten' ofwel 'het bekken kantelt'. Dan zie je dat de achterbenen meer buigen en de hoek achterbeen lijf zegmaar kleiner wordt. Het paard gaat meer gewicht dragen met de achterhand. Je ziet dat het paard dan meer draagt dan stuwt en dus ook minder vooruit komt.
Ik zal eens kijken of ik een filmpje kan vinden waarin overgangen in draf te zien zijn van verzameld naar uitgestrekt, dan zie je denk ik wel verschil in grote van de passen (dus ook naar achter toe

) en dan zie je ook het 'zitten' in het verzamelen.
Er valt trouwens een hoop te discusiëren over het onderwerp dragen/ondertreden van het achterbeen.
Wat wel wenselijk is een gelijke beweging van voor en achter.
Op de eerste foto van Indi, zie je dat het gestrekte achterbeen al de hoef optilt, maar dat het voorbeen nog op de grond staat. Ze gaan dus niet helemaal gelijk, en eigenlijk draagt op dit (korte) moment het voorbeen meer gewicht dan het achterbeen - dat de hoef al op aan het tillen is-. Het is beter als ze het samen doen ;)