[beweging]ondertredend achterblijvend?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

[beweging]ondertredend achterblijvend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 08:19

ik zat op hyves even foto`s te ordenen en kwam verschillende foto`s van indi tegen. (uiteraard Knipoog ). nu zag ik op veel foto`s t zelfde. een achterbeen dat erg ver naar achteren strekt, en een achterbeen dat netjes op de plek wordt neergezet waar haar voorbeen stond.

zie foto`s:

Afbeelding
http://94.100.113.110/361450001-3615000 ... _6hoU.jpeg
http://94.100.113.233/361450001-3615000 ... _BxNm.jpeg

wie kan mij goed uitleggen wanneer iets nou goed ondertredend is, en wanneer niet? en waar dat andere achterbeen moet blijven? is dat juist goed of niet goed als die zo ver achter blijft? ik heb alleen foto`s van indi, maar julie foto`s zijn welkom (in linkjes) om uitleg te geven. wie weet leer ik er nog wat van Knipoog

en dan natuurlijk t liefst: wat is nou echt goed, en wat is dus echt niet goed?

Arabesk

Re: [beweging]ondertredend achterblijvend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 09:15

hmm ook wel iets voor een volgend project met de highspeed camera Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 18:34

haha, maar je kunt zo mij niet uitleggen? als er iemand is die t weet ben jij t vast Knipoog

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 23:48

Ben zelf absolute beginner, maar bezig met het rechtrichten. Daar geleerd dat het paard 1 stuwend achterbeen heeft en 1 dragend achterbeen heeft. Het stuwende achterbeen is het been wat het meeste achterblijft en eigenlijk het hele lichaam naar voren stuwd. In de rechtricht wereld(vergeef en corrigeer me aub als ik fout ben Duivel ) leren wij het paard op beide achterbenen te gymnastiseren, zodat allebei de benen evenveel gaan dragen en ondertreden.

Je ziet op de volte dat het stuwende been buiten de massa treed. Dus een beetje naar buiten word gezet. Bij een goed ondertredend paard; zet hij zijn binnenachterbeen onder zijn lichaam. Dus niet in de sporen van zijn voorbenen, maar echt midden onder zijn lichaam, dit gezien op de volte, he!!

Misschien heb je hier iets aan Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 07:45

ja wel natuurlijk, aan elke uitleg heb ik wat. al ga je me zeggen hoe ik de lekkerste taart kan bakken heb ik er nog steeds iets aan Knipoog

maar t is mij nog niet helemaal duidelijk waar dat achterbeen hoort te staan... mag dat zo ver naar achteren? of is dat juist goed? en wat zegt dat over t gebruik van benen en evt rest van het paardenlichaam?

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 12:33

ikenindi schreef:
ik zat op hyves even foto`s te ordenen en kwam verschillende foto`s van indi tegen. (uiteraard Knipoog ). nu zag ik op veel foto`s t zelfde. een achterbeen dat erg ver naar achteren strekt, en een achterbeen dat netjes op de plek wordt neergezet waar haar voorbeen stond.

zie foto`s:

Afbeelding
http://94.100.113.110/361450001-3615000 ... _6hoU.jpeg
http://94.100.113.233/361450001-3615000 ... _BxNm.jpeg

wie kan mij goed uitleggen wanneer iets nou goed ondertredend is, en wanneer niet? en waar dat andere achterbeen moet blijven? is dat juist goed of niet goed als die zo ver achter blijft? ik heb alleen foto`s van indi, maar julie foto`s zijn welkom (in linkjes) om uitleg te geven. wie weet leer ik er nog wat van Knipoog

en dan natuurlijk t liefst: wat is nou echt goed, en wat is dus echt niet goed?

Indi is volgens mij naar buiten gebogen (dat zegt niets, want paarden zijn nu eenmaal naar een bepaalde kant gebogen). Maar het lijkt wel of het bekken gekanteld wordt in de beweging.
Ik heb een paar foto's opgesnord met daarop een dravend paard:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Vergelijk deze eens.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 12:37

Interessant topic, ben benieuwd Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 12:40

oei, daar ben ik nie goed in... ik zie als ik langer kijk overal t zelfde? alleen die ene natuurlijk niet omdat ie de andere kant op is... Tong uitsteken

alleen die onderste heeft t achterste been niet zover naar achter, maar die vind ik er juist niet prettig uit zien. maar komt denk ik ook omdat ik wordt afgeleid door de voorkant die ik alles behalve prettig vind...

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 14:00

Een draf die rechtgericht is, hoort, naar mijns inzien, het achtebeen neer te komen op de afduk van het voorste been aan dezelfde kant.
Je ziet bij Indi, dat het binnen achtebeen erg onder het lichaam geplaatsts wordt. Op de foto's van de andere paarden, zowel on- als belast, zie je dat de benen het spoort wel volgen, behalve de onbelaste donkere, die is wat gebogen in zijn lijf.
Jij kijkt naar het gestrekte achterbeen, ik naar het gebogen been.
Mss is het achter been exta gestrekt door compensatie van het onder het lichaam-geplaatste achterbeen. Ik zie duidelijk dat Indi haar bekken naar binnen toe kantelt. Het kan namelijk zijn dat zij last heeft van haar rug of dat zij een scheef bekken heeft van zichzelf. Ik weet niet of dit waar is, maar ik geef aan wat ik zie.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 20:22

Het been dat naar achteren gestrekt is moet wel naar achter bewegen om vooruit te komen. Het hoort dus gewoon bij de draf.

Ik zal het even proberen uit te leggen.
Het been dat op de foto's naar voren is en wil landen op de plek van de voorhoef wordt straks neergezet. Blijft staan op de grond om het paard te dragen (samen met andere voorbeen) en vooruit te bewegen (stuwen).
Zodra die pas af is gemaakt, en het paard dus naar voren is geduwd, wordt het achterbeen weer opgetild en is het dus achter je paard. Het andere achterbeen is inmiddels naar voren gekomen om hetzelfde te komen doen.
Je zou kunnen zeggen dat hoe grotere passen je paard maakt, hoe verder de benen naar voren en achter gaan.

Maar dan, wat is goed ondertredend? Als het goed is treed een paard goed onder als ze het achterbeen onder hun eigen zwaartepunt neerzetten. In de praktijk kijk je dan vaak of de achterhoef in of over de afdruk van de voorhoef heen stapt.
Niet zozeer ondertreden, maar dragend is als het paard 'gaat zitten' ofwel 'het bekken kantelt'. Dan zie je dat de achterbenen meer buigen en de hoek achterbeen lijf zegmaar kleiner wordt. Het paard gaat meer gewicht dragen met de achterhand. Je ziet dat het paard dan meer draagt dan stuwt en dus ook minder vooruit komt.
Ik zal eens kijken of ik een filmpje kan vinden waarin overgangen in draf te zien zijn van verzameld naar uitgestrekt, dan zie je denk ik wel verschil in grote van de passen (dus ook naar achter toe Knipoog ) en dan zie je ook het 'zitten' in het verzamelen.

Er valt trouwens een hoop te discusiëren over het onderwerp dragen/ondertreden van het achterbeen.

Wat wel wenselijk is een gelijke beweging van voor en achter. Op de eerste foto van Indi, zie je dat het gestrekte achterbeen al de hoef optilt, maar dat het voorbeen nog op de grond staat. Ze gaan dus niet helemaal gelijk, en eigenlijk draagt op dit (korte) moment het voorbeen meer gewicht dan het achterbeen - dat de hoef al op aan het tillen is-. Het is beter als ze het samen doen Knipoog

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 20:34

Vind het moeilijk om het ook uit te leggen (heb ook nog niet zolang les in rechtrichten) maar waar ik gelijk aan moest denken is wat Kelly_Ann ook zegt
Citaat:
Je zou kunnen zeggen dat hoe grotere passen je paard maakt, hoe verder de benen naar voren en achter gaan.

Stukje gekopieert:

Een correcte achterhand beweegt altijd in alle 4 de gangmaten in een 50-50 houding. Dat wil zeggen even ver voor als achter de loodlijn. Je kunt dit vergelijken met de slinger van een klok. Die beweegt ook vanaf een verticale lijn gezien, even ver naar links als naar rechts.
De werking in alle 4 de gangmaten dient als volgt te zijn:
Verzameld 40-40
Arbeid 50-50
Midden 60-60
Uitgestrekt 70-70
Dus altijd even ver voor de loodlijn als erachter!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 20:52

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 05:39

Kelly_ann schreef:
Het been dat naar achteren gestrekt is moet wel naar achter bewegen om vooruit te komen. Het hoort dus gewoon bij de draf.

Ik zal het even proberen uit te leggen.
Het been dat op de foto's naar voren is en wil landen op de plek van de voorhoef wordt straks neergezet. Blijft staan op de grond om het paard te dragen (samen met andere voorbeen) en vooruit te bewegen (stuwen).
Zodra die pas af is gemaakt, en het paard dus naar voren is geduwd, wordt het achterbeen weer opgetild en is het dus achter je paard. Het andere achterbeen is inmiddels naar voren gekomen om hetzelfde te komen doen.

Maar dan, wat is goed ondertredend? Als het goed is treed een paard goed onder als ze het achterbeen onder hun eigen zwaartepunt neerzetten. In de praktijk kijk je dan vaak of de achterhoef in of over de afdruk van de voorhoef heen stapt.
Niet zozeer ondertreden, maar dragend is als het paard 'gaat zitten' ofwel 'het bekken kantelt'. Dan zie je dat de achterbenen meer buigen en de hoek achterbeen lijf zegmaar kleiner wordt. Het paard gaat meer gewicht dragen met de achterhand. Je ziet dat het paard dan meer draagt dan stuwt en dus ook minder vooruit komt.
Ik zal eens kijken of ik een filmpje kan vinden waarin overgangen in draf te zien zijn van verzameld naar uitgestrekt, dan zie je denk ik wel verschil in grote van de passen (dus ook naar achter toe Knipoog ) en dan zie je ook het 'zitten' in het verzamelen.

Er valt trouwens een hoop te discusiëren over het onderwerp dragen/ondertreden van het achterbeen.

Wat wel wenselijk is een gelijke beweging van voor en achter. Op de eerste foto van Indi, zie je dat het gestrekte achterbeen al de hoef optilt, maar dat het voorbeen nog op de grond staat. Ze gaan dus niet helemaal gelijk, en eigenlijk draagt op dit (korte) moment het voorbeen meer gewicht dan het achterbeen - dat de hoef al op aan het tillen is-. Het is beter als ze het samen doen ;)

hihi, vertel jij het haar Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 05:42

Kelly_ann schreef:

omaas schreef:
Ik zie duidelijk dat Indi haar bekken naar binnen toe kantelt. Het kan namelijk zijn dat zij last heeft van haar rug of dat zij een scheef bekken heeft van zichzelf. Ik weet niet of dit waar is, maar ik geef aan wat ik zie.

is t nu wel of niet goed als ze het bekken kantelt? of is het goed als ze het doet, maar ze doet het op de verkeerde manier? want t kan goed dat ze op de foto`s last heeft van een vaste rug en bekken. daar is ze daarna ook voor in behandeling geweest bij osteopaat...

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:31

Het veschil met Indi en de andere foto's is dat bij Indi, niet alleen het bekken kantelt, maar haar rug ook tordeert. De andere paarden houden hun rug recht. Lijkt mij dan toch een probleem in de rug(?)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:45

Ik bedoel bekken kantelen positief, de hoek benen lichaam wordt kleiner en het paard gaat als het ware zitten om meer gewicht op de achterhand te kunnen dragen. voorbeeldje

Zoals ze daar draaft is er op die manier niet echt sprake van bekken kantelen, behalve dat het bekken mee beweegt om het been naar voren te kunnen zetten.

Vanaf een foto kan ik echt niet zien of ze last heeft van de rug of een scheef bekken, lijkt me bijna niet mogelijk of juist heel knap als je dat kan.
Omaas, wat bedoel je met tordeert?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 22:23

Als ik het goed gelezen heb, hebben omaas en Kelly-ann een miscommunicatie Tong uitsteken. Omaas bedoeld iets anders met gekantelde bekken geloof ik.

In het algemeen wordt met gekantelde bekken het plaatje dat Kelly-ann laat zien bedoelt en wordt het juist als positief ervaren.

Interessant topic. Ik zal even proberen een bijdrage te leveren, eerst even mijn woorden vinden en goed doorlezen voor ik in herhaling ga vallen Clown .

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 08:07

Wordt hier nu niet vergeten dat Indi een 4 of 5 jarige Tinker is, die nog niet goed doorgetraind is?
Ik zie een paard wat gewoon op de voorhand loopt, wat volgens mij vrij normaal is voor een jong, ongetraind paard.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 08:11

Kelly_ann schreef:
Ik bedoel bekken kantelen positief, de hoek benen lichaam wordt kleiner en het paard gaat als het ware zitten om meer gewicht op de achterhand te kunnen dragen. voorbeeldje

Zoals ze daar draaft is er op die manier niet echt sprake van bekken kantelen, behalve dat het bekken mee beweegt om het been naar voren te kunnen zetten.

Vanaf een foto kan ik echt niet zien of ze last heeft van de rug of een scheef bekken, lijkt me bijna niet mogelijk of juist heel knap als je dat kan.
Omaas, wat bedoel je met tordeert?

Torderen is draaien.
Mss moet ik het anders uitleggen (althans, ik hoop dat dit lukt):
Denk even aan Hoela-dansen (Hawaï):
Wanneer jouw (onder) rug soepel is, kan jij je heupen geheel in het rond draaien met als midden-as jouw onderrug.
Is jouw onderrug stroef, zal je met die draaiïng, jouw rug of gehele lichaam meebewegen.
Indi loopt op een rechte lijn, maar het lijkt alsof zij op een volte loopt.
Afbeelding
Hier zie ja het achterbeen niet volgt in het spoor van het voorbeen. Dit paard is wel op de volte.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 08:25

romeorowan schreef:
Wordt hier nu niet vergeten dat Indi een 4 of 5 jarige Tinker is, die nog niet goed doorgetraind is?
Ik zie een paard wat gewoon op de voorhand loopt, wat volgens mij vrij normaal is voor een jong, ongetraind paard.

op die foto`s is ze pas 2 en 3 zelfs Knipoog maar mijn foto`s diende als openingsvraag. ik zou t mooi vinden als jullie andere duidelijke foto`s laten zien van wat juist wel en niet goed is Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 08:27

omaas schreef:
Indi loopt op een rechte lijn, maar het lijkt alsof zij op een volte loopt.
Afbeelding
Hier zie ja het achterbeen niet volgt in het spoor van het voorbeen. Dit paard is wel op de volte.

op alle 3 de foto`s loopt ze wel een volte hoor Knipoog

de laatste aan de longe, de andere 2 in een longeercirkel...

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:40

Ik zie het probleem niet zo, Indi loopt daar vrij rond.. voor hetzelfde geldt zag ze net iets en loopt ze daardoor niet kaarsrecht. En nogmaals vanaf een losse foto lijkt het me zowat onmogelijk om rugproblemen te zien.

Dani, denk dat de miscommunicatie meevalt hoor, we bedoelen allebei wat anders.

romeorowan schreef:

Ieder paard loopt op de voorhand, helemaal normaal dus, ook een 12 jarige zal los in de baan niet veel anders lopen denk ik *LOL*
Wat ik vertel heeft dan ook meer met rijden te maken, het is met jou op zń rug wenselijk dat je werkt aan balans en dus gelijke beweging voor en achter en proberen het evenwicht iets meer naar de achterhand te verplaatsen.