[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:49

Nog winterplaatje van hier vanmiddag:
Afbeelding

Ze wil zo graag weer wat gaan rennen, maar het lukt echt niet in de sneeuw. Hij is te diep (ploeteren voor die kleine van mij) en het sneeuwt hier ondertussen al weer.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 00:43

Filmpje van Vash, onbewerkt helaas, dus let niet op de geluiden die ik maak ;-) ...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 01:00

Hij loopt goed hoor!
Leuk die interactie tussen de paarden!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 01:22

Dank! Vind zelf ook dat hij best weer pittig durft te draven. De longeerpaddock was eergisteren wel besneeuwd, maar gewoon rul (nu helaas ook niet meer). Anders had ik het zéker niet gedaan. De paddock waar hij overdag in staat was toen al wel hard, het was dus fijn dat hij even zijn benen echt kon strekken. Nu met het laagje extra sneeuw loopt het wel weer wat makkelijker gelukkig over de bevroren grond.

Jammer genoeg doet mijn beeldschermstuuradapter raar. Soms al bij het kijken naar een fimpje, maar bij het bewerken gaat het zéker mis. Dat realiseer ik me helaas niet tijdens het filmen... De mooie loop momenten zitten aan het begin en in de laatste minuut ongeveer, in het midden zitten leuke snuffelstukjes ;-) . Ach ja....ik zit er natuurlijk bij te kwijlen, mijn hart gaat ervan open hoor, er is hoop :D !

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:45

Arme Image

Die ijsblokken maken buiten lopen voor haar moeilijk. En voor haar 'gouden' hoefje heb ik natuurlijk alle zorg.

Dus nieuw experiment: hoef gevuld met vlas en daaroverheen een skisok van mijn man. :D :(:)
Arme Image: wat doen ze met je?
Afbeelding

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:54

Ook zonder ijzers heb je ijsklonten en ik merk aan Isabella dat ze toch moeilijker begint te lopen. Het zit misschien niet eens in de hoef, maar elders in het lichaam. Ook niet zo vreemd; 3 maanden geleden liep ze nog erg moeilijk. Spieren/pezen en gewrichten, alles krijgt nu op 'zijn donder'.
Dus ik heb hier wat geknutseld met de materialen van Easyboot. Gaiter van de glove op een gewone schoen en ze heeft dus ipv Epics, nu Glopics aan:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AYDAD4H3.jpg

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:58

goede oplossing toch?
Als het maar werkt!
Hier is alle sneeuw weg...gelukkig..
Mijn vriend vindt het jammer...zooo mooi!
Die zit vanachter het raam de sneeuw te bekijken,dan heb je er toch een andere beleving bij...

Gisteren nog -8 nu 10 graden boven nul.
Ik ben van 300gram deken naar 0 gram regendeken gegaan!

Geerke had inderdaad ook ijs in zijn hoeven,en dat zonder ijzers....ik denk als het maar koud genoeg is de hoef ook gewoon ijskoud wordt...
Arme isa....ze wil bewegen maar kan niet door de sneeuw....zou ze gewoon stijf worden doordat ze niet kan rennen en bokken?
Hopelijk smelt het snel bij jullie!
Dan hebben we gelukkig de foto's nog......

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:03

Oh maar ze kan wel bewegen hoor. Ze blijft rond sjokken. Ik had liever gehad dat ze dat eens even niet deed.
Gister vond madame dat de kortste weg van waar ze stond naar de plek waar ik hooi legde toch echt die was, dwars door een berg sneeuw van 80 cm hoogte. Je wist niet wat je zag. Ze had er ook gewoon om heen kunnen lopen.
Maar dit soort fratsen, te samen met het voortdurend anders op de gewrichten staan, is vermoeiend en begint wat op te breken bij haar. En gaan wandelen durf ik niet, want de straten zijn hier door de dooi en het vele zout, 1 grote blub.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:14

Haha, wat een creatief idee zo'n sok! Is voor Pauli ook wel een idee, ware het niet dat niemand bij ons zulke grote voeten heeft ( ijzermaatje 4!) - ik moet nu telkens met een hakbijltje de ijsklompen onder de hoeven wegbikken.
Ingrid, kun je haar geen hoefschoentjes aandoen?

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:50

Ik heb een vraagje:
Mijn shet heb ik nu 10 jaar 'hoefbevangenvrij' Daarvoor (bij de vorige eigenaar) was ze het 2 x per jaar!!
Het blijft in de gaten houden, veel bewegen en uit proberen wat wel en niet kan met voeren. Maar het gaat heel goed.
Nu loopt ze de afgelopen dagen heel stijf en voorzichtig door de wei. In het begin dacht ik dat het door de ijsklompen kwam die door de sneeuw steeds onder haar hoeven komen.. Maar vandaag dooit het redelijk en zat er ook niks meer onder. Ze loopt echter steeds stijver en voorzichtiger.. Kan het zijn dat ze nu bevangen word in de winter...? Ik ben er bang voor want kan haar nu niet laten berijden en bewegen als wandelen, longeren is nu sowieso ff moeilijk met dit weer...
Ze is 21 en het probleem is dat ze wat minder vet krijgt, voel haar ribbetjes.. Heb haar afgelopen dagen naast de half slobber en half meusli die ze normaal krijgt, 's ochtends een klein halfje biks bijgegeven met deze kou...
Ben bang dat dit dan misschien toch te veel is geweest... :\ Wat denken jullie..??
Ze heeft overigens absoluut geen warme hoefjes..
Of is ze gewoon stijf van de kou...? ik weet het ff niet

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:07

Vervelend...
Dat halfje bix is niet nodig denk ik, voegt weinig toe. Zou daar zeker mee stoppen omdat dat iets is wat je hebt toegevoegd en de klachten daarna pas zijn gekomen. Beter dan een plak hooi extra geven. Hoeveel (en wat voor) ruwvoer krijgt ze? Dat hebben ze ook nodig om de kachel te laten branden en kan minder kwaad dan bix. Je kan er een dek op leggen, maar dan wel een gevoerde. Hoeft niet megadik, maar wel wat vulling, omdat de vacht niet zo mooi overal kan opzetten als met dekloos (met name op schouder/boeg en bovenop de kont).

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:08

Jannepauli schreef:
Ingrid, kun je haar geen hoefschoentjes aandoen?

Zie mijn bericht hierboven ;)
Daar had ik alleen een link naar de foto staan.
Maar bij deze de foto op topic ... Isa's 'Glopics'

Afbeelding

@Zwelgje27; wat je omschrijft aan voer is wel erg veel voor een shetlander die al een hoefbevangenheidsgeschiedenis heeft. Op dit moment hebben ze wel voer nodig om warm te blijven, maar niet direct voor het bewegen, waar muesli's e.d. toe dienen (sport). Je kunt dus veel beter wat meer ruwvoer geven (dat geldt sowieso) in de vorm van goed, grof stengelig hooi.
De bodem is nu niet ideaal voor ex bevangen paarden, maar echt stijf horen ze er niet van te worden. Dan is er toch wat meer aan de hand.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:36

@Isapaardje en paars,
Thanks voor jullie reactie.
Het halfje biks stop ik inderdaad sowieso mee. Geef haar vanavond even geen slobber alleen halfje meusli.
Ze krijgt momenteel 2x daags 3 plakken hooi die ze deelt met een ijslander. Het gras in de wei is onder de sneeuw ook nog lang niet op, daar knabbelen ze ook nog steeds aan.

Heb ook zitten denken het deken erop te doen, maar twijfel omdat ze nu beetje nat is van de sneeuw enzo.. Maar het gaat wel weer regenen/sneeuwen vandaag... :\
Heb een regendeken waar ik de fleece onder zou kunnen doen, maar het is niet extreem koud nu... Denk dat dat misschien weer te warm word... hmmm twijfel twijfel altijd..

Morgenochtend ga ik in ieder geval een flink eind wandelen als het hopelijk niet glad is op de weg... Dan kan ik in ieder geval zien of het gewoon stijfheid is wat misschien wegtrekt na een beetje bewegen..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:18

Gras zou ik nu ook niet laten eten. Hoewel het door de pak sneeuw niet veel fructaan zal bevatten, zijn de temperaturen wel laag. Muesli ligt er aan wat je hebt. Meeste muesli's zitten heel hoog in zetmeel gehalte en kun je beter niet geven. Ook geen halve schep.

De "Glopics" bij Isabella blijken dus toch niet zo handig te zijn als madame het op haar heupen krijgt zoals net :

Dan maar zonder schoenen verder rennen :

Niets aan de hand dus met haar. Alleen in de uitloop, waar de sneeuw verre van 'ongerept' te noemen is, loopt ze wat ukkeliger, maar komt ook wel omdat het daar behoorlijk hobbelig, glad en ongelijk aan het worden is denk ik zo.
Maar schoenen durf ik toch onbeheerd niet meer aan te doen.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:38

Afbeelding
Ook de kerstgroetjes van Marco!!

Het gaat wel goed met marco nu, hij komt helaas niet zoveel buiten door de sneeuw. Dus hoe hij op dit moment loopt weet ik niet, dit kan ik in de sneeuw niet goed beoordelen. Hij is wel ontzettend blij en gister was hij heel raar aan het springen en bokken, wel een teken dat hij zich goed voelt!

Ik heb trouwens een nieuwe camera gekocht, canon EOS 1000D, heb er al even wat plaatjes mee gemaakt. Voor de geinteresseerden zijn ze hier te vinden:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AEUJOY8L.jpg

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 23:28

Ah.. wat een geweldige foto!
De link naar je album werkt niet - je krijgt dan alleen de foto die je in het topic geplaatst hebt te zien.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 23:37

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 07:43

Jullie paarden ogen allemaal érg knap in de sneeuw! Ik heb geen sneeuwfoto's gemaakt, Pebbles en Enya zijn gewoon goorbeige met die witte achtergrond. *D
Pebbles heeft wel fijn een paar dagen op de 'wei' kunnen lopen (blootsvoets), dus ik ben de sneeuw erg dankbaar! Vanaf morgen weer 'paddockarrest'. Wel jammer, ze loopt op de pp vele kilometers meer.

Vash is helemaal een held! Wat een mooie bewegingen Paars. Dat moet wel hemels rijden.

Isapaardje; mooi gefröbelt die 'glopics' :D

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 09:17

Wat leuk, al die sneeuwfoto's en goedlopende paardjes. Ik lees hier nog iedere dag mee en leef mee met de goede en slechte dagen van de paarden (en baasjes).

Ingenieuze sokken voor Image :D

En Isa, wat kan die toch gek doen.

Van mij ook even een update.
Nado is nu al 22 maanden niet bevangen geweest, een record voor hem. De hoefsmid is heel tevreden met zijn hoeven en sinds de fysio geweest is (een paar keer) zit hij echt weer lekker in zijn lijf. Hij mocht van de zomer en herfst een paar uurtjes op ons PP met graasmasker en in de late herfst af en toe zelfs zonder. Het blijft supergoed gaan, zijn voer (S&S en onbeperkt graszaadhooi) en supplementen spelen hier zeker een rol in. Dus ook van Nado een paar trotse foto's :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 09:45

Wat fijn én bemoedigend om te lezen dat het zo goed kan gaan, al 22 maanden lang zonder hb troubles! Super! +:)+

@ Janouk: sta jij al min of meer in de startblokken voor morgen? Gelukkig lijken de wegen nu beter berijdbaar.. nou maar hopen dat ze ook dat straatje met al die hobbels voordat je rechtsaf naar Visdonk moet ook schoon gestrooid hebben. Ik duim alvast maar voor goed nieuws!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 10:00

De reis naar Visdonk afgeblazen voor morgen. Er ligt een flink plak sneeuw richting het zuiden en op de kliniek ook. We hebben het een week verschoven. Het lijkt me toch veiliger. Ik weet niet wat voor weer het wordt en ook op de terugweg. We hebben een lange koetsentrailer, dus een heel gevaarte op de weg. En ik kies liever voor veiligheid. Dus nog maar een weekje wachten.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 10:52

Groot gelijk! Het is voor gewoon verkeer al zo link, laat staan met zo'n grote trailer en kostbare lading. Ga je nu op Oudjaarsdag? Wie weet ga je dan met een 'positieve knal' het jaar afsluiten!
Het heeft gisteren hier aardig gedooid, maar vannacht weer gevroren - nu is de sneeuw ook niet zo leuk meer -- de paarden lopen een stuk voorzichtiger.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 13:09

Wat een leuke foto's en filmpjes allemaal hier.. !
Ben vanmorgen een halfuur gaan wandelen met mijn kleine shet, ze oogt wel richting bevangenheid vind ik.. |o
Niet heel extreem, maar weet (zoals ook in dit topic word genoemd) als je 'iets' kan zien het er al zit en je eigenlijk al te laat bent..
Ze liep heel langzaam in het begin, terugweg begon ze wel iets vlotter te lopen..
Een drafje doet ze ook, maar zie aan haar lopen dat het er weer inzit voor...
Heb haar nu op de paddock staan met alleen hooi.. Hopelijk ben ik er op tijd bij.. Ga zoveel mogelijk met haar wandelen en laat haar denk ik maar even alleen op hooi staan..

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 18:23

zwelgje27 schreef:
Ze liep heel langzaam in het begin, terugweg begon ze wel iets vlotter te lopen..

Dat is heel typerend vind ik. Pebbles heeft dat ook altijd gehad tijdens haar 'acute' periode. Daarom heb ik (en mijn DA) het heel lang voor spierproblemen aangezien.

Deze opgevroren papsneeuw is allesbehalve prettig! Sjonge.. zelfs mijn niet-bevangen paard strompelt eroverheen. Pebbles weigerde vanmorgen haar magnesium te komen halen. Normaal staat ze altijd aan het draadje bij het keukenraam te wachten, nu bleef ze aan de ingang van de paddock staan wachten tot ik het haar bracht.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 18:54

Ja hier is het ook niet leuk meer.
De dooi zorgde voor papsneeuw, die niet weg kon door de nog bevroren ondergrond en nu vriest het al weer stevig en vriest alles aan tot of een ijsbaanlaag (waar de boel vastgelopen is), of een kraterveld met ijsbulten. Daar waar de sneeuw nog ligt, kraakt het alleen maar en is wel te lopen, maar dat zijn net de plekken waar Isa eigenlijk niet loopt. En kan ook geen prikpaal in de grond krijgen om deels stukken af te sluiten. Maw ... hopen dat ze verstandig blijft en voorzichtig blijft rondsjokken.