[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:44

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:50

EstherHegt schreef:
Heeft er ooit iemand al uitgezocht of glucobalance een geregistreerd geneesmiddel is? Is er ergens bekend dat het echt werkzaam is? Ik heb gezocht bij http://www.cbg-meb.nl/cbg/nl en kan geen registratie vinden.

waarom moet het een geregistreerd geneesmiddel zijn?
Het is een natuurlijk supplement, dat valt niet onder de chemische geneesmiddelen.
hieronder een omschrijving van wat er in gluco balance zit.
http://www.nmlhealth.com/c,,58,1397/Glu ... wacht.aspx

Probleem is alleen dat de verzekeringsmaatschappijen dit niet altijd willen dekken in de kosten.
maar goed...dat is al algemeen bekend.

Isapaardje

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:23

Grappig, de meeste van de genoemde kruiden en/of groenten geef ik Isa nu ook bij (maar dan op eigen gevoel). Een aantal die er tussen staan, had ik overigens ook in huis, maar werden met biosensor negatief getest voor mijn paardje.
Wel vreemd dat er ook zoveel aan mineralen e.d. in zit.
Juist daar wil je ook niet te veel van het een of het ander geven, zeker niet als je al specifieke aanvulling geeft. Maar mogelijk mag je het ook niet tegelijk met andere supplementen of mineraalvoer geven.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:40

Het geldt voor alle suplementen in het algemeen, dat het niet op het individuele paard van toepassing hoeft te zijn. Niet elk HB paard hoeft tekorten te hebben op een specifiek gebied, geen enkel paard is een gemiddelde.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:02

Ik kom hier ook even binnen vallen als jullie het goed vinden...

Heb veel info uit de beginpost gehaald, super zeg! +:)+
nadat mijn merrie al een paar weken heel licht onregelmatig liep en dit vooral op harde bodem steeds erger werd is vorige week bij haar licht hoefbevangenheid geconstateerd helaas... -O-

Hoefbeen is minimaal gekanteld, maar voeten zijn erg gevoelig en vooral dus op harde ondergrond, op zand zie er nauwelijks iets van, hooguit in de korte wendingen...

Ze staat nu in het zand met 3x per dag flink geweekt hooi, en 's morgens en 's avonds een heel klein handje lucerne en een bodempje voerschep vito voor het idee dat ze ook iets in haar voerbak krijgt als de rest eten krijgt.
Omdat ze vrij schraal is en snel afvalt geef ik elke dag een heel klein beetje slobber van zemelen en Subli SP (van beide 2 hele kleine handjes) met een scheutje olie erdoorheen.

Als supplement krijgt ze 3/4 schepje Marstall force en en Marstall Huf Regulator en een schepje Equilin.

Medicatie heeft ze alleen salicylzuur (??) aspirine in ieder geval, als bloedverdunner...

Ik heb geen idee hoe lang het gaat duren met HB voor je verbetering ziet en of het in dit stadium nog helemaal over kan gaan, daarom lees ik graag even mee met jullie ervaringen!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:21

Nouvel schreef:
Ik kom hier ook even binnen vallen als jullie het goed vinden...

Heb veel info uit de beginpost gehaald, super zeg! +:)+
nadat mijn merrie al een paar weken heel licht onregelmatig liep en dit vooral op harde bodem steeds erger werd is vorige week bij haar licht hoefbevangenheid geconstateerd helaas... -O-

Hoefbeen is minimaal gekanteld, maar voeten zijn erg gevoelig en vooral dus op harde ondergrond, op zand zie er nauwelijks iets van, hooguit in de korte wendingen...

Ze staat nu in het zand met 3x per dag flink geweekt hooi, en 's morgens en 's avonds een heel klein handje lucerne en een bodempje voerschep vito voor het idee dat ze ook iets in haar voerbak krijgt als de rest eten krijgt.
Omdat ze vrij schraal is en snel afvalt geef ik elke dag een heel klein beetje slobber van zemelen en Subli SP (van beide 2 hele kleine handjes) met een scheutje olie erdoorheen.

Als supplement krijgt ze 3/4 schepje Marstall force en en Marstall Huf Regulator en een schepje Equilin.

Medicatie heeft ze alleen salicylzuur (??) aspirine in ieder geval, als bloedverdunner...

Ik heb geen idee hoe lang het gaat duren met HB voor je verbetering ziet en of het in dit stadium nog helemaal over kan gaan, daarom lees ik graag even mee met jullie ervaringen!

Hoi! Welkom! Tja, aan mij heb je niet zo heel erg veel want ik zit nog (netzo als jij) in de 'informatievergaarfase'. Ik zit nu bv op bladzijde 100 van dit topic. Als je tijd hebt moet je gewoon beginnen en blz voor blz doorlezen (+ de links); er komt veel interessante informatie (niet altijd leesbaar gezien het technische engels) voorbij, soms wat lol (equipes, vloeren, mest, schuilstallen), leuke foto's en filmpjes van blije paarden/paardjes en eigenaren (soms helaas verwijderd) en natuurlijk foto's waar je echt wat aan hebt (zeker de voor/na foto's)!
Wat ik mij afvraag, maar dat is wellicht zo te beantwoorden door de experts, is of de Force op dit moment wel geschikt is qua samenstelling.
Verder is het mijn ervaring dat je (als je streng bent) wel vrij snel verbetering ziet maar dat het opbouwen al snel te snel gaat. Ieder sprietje is er (kennelijk) 1.....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:30

Bedankt voor je reaktie!

de veearts gaf aan dat ik hooi met vitaminekoeken moest voeren...
nou zijn hier alleen Pavo koeken te krijgen die bevatten veel suikers, en force bevat weinig suikers, dus dat leek me beter...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:29

@Nouvel, een hele keuken in je stal zo met al die potjes! Heb je al eens overwogen Formula4Feet te geven? Alles in één supplement voor paarden met hoefbevangenheid? Ik zou het eng vinden om zoveel verschillende dingen te voeren. Dan raak ik het boekje zoek.
Sterkte! Hopelijk ben je er idd snel bij!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:34

nombrado schreef:
Het is een natuurlijk supplement, dat valt niet onder de chemische geneesmiddelen.

Het is dus geen geneesmiddel, dat is het punt wat ik maak. Aan supplementen mogen geen medische claims hangen. Ik weet wat er in glucobalance zit, neem bijv de monnikspeper
(Vitex) dat mag je niet gebruiken bij een paard dat pergolide neemt, het werkt de pergolide tegen. De andereplanten heb ik niet opgezocht, maar ik vind het belangrijk dat de werkzaamheid bewezen is en de veiligheid bewezen is.
Chemische geneesmiddelen zoals je wilt zijn ontstaan uit planten, de samenstelling is altijd gelijk qua werkzame stoffen. Bij planten is dat niet zo, dat kan per seizoen groeistadium verschillen. Het punt is dus dat er een medische claim aan glucobalance hangt zonder dat er betrouwbaar wetenschappelijk onderzoek is of het veilig is voor paarden, eventuele bijwerkingen zijn niet beschreven, zelfs de werkzaamheid is niet via wetenschappelijk onderzoek beschreven.
We hebben hier met patiënten te maken, eigenaren willen allemaal het beste voor het paard, een medische claim moet in mijn visie wel onderbouwd worden, gokken is nu eenmaal niet mijn ding.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:38

het is voor mij nog even niet van toepassing, maar hoe voeren jullie die suplementen ... denk niet dat het niet door het voer kan aangezien brokjes en of muesli niet goed is of afhankelijk van behandeling kan je na verloop van tijd bepaalde voersoorten wel geven?
Laatst bijgewerkt door MiniLoe op 26-07-11 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:44

Formula 4 Feet is geperst in een soort bixbrokje :)* dat is dus handig. Rammelt net zo in de voerbak als de bix van zijn gezonde buurpaarden ;-) .

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:47

hey das handig haha, ja ik gaf ze altijd een handje pavo natures best in de zomer bij het binnen gaan, zodat ze toch een reden hebben om binnen te komen en omdat de rest ook krijgt, met klein handje pavo daily plus zodat ze er langer op kauwen en twee a drie keer per week een kwart pavokoekje voor de vitaminen.....

in de winter verving ik de natures best door smorgens een kwart grasbrok van healty herbs... heb dat merk wel hier ergens voorbij zien komen maar de pavo producten niet maar hoor nu best dat pavo veel suikers bevat dus dat merk schrap ik van mn lijst, de drie kwart gevulde voerton met natures best gaat naar een stal verderop van een vriendin van mij, de daily plus weet ik niet of dat slecht is

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:56

MiniLoe schreef:
de daily plus weet ik niet of dat slecht is

Is ook een en al suiker. ;)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:03

jah stom he, mn voerleverancier zei dat dit juist voor sobere rassen was, zo ook de natures best...
beiden gaan eruit dus :)

vandaag ben ik geopereerd aan een kieste bij mn borst, meer klachten na de operatie dan verwacht, ook flauw gevallen erna, gelukkig is de zorg voor vandaag overgenomen voor mamaloe. ze kan alleen weer niet op een voorbeen leunen, mn vriendin wou ff mest onder dr voetjes vandaan halen maar dat ging niet... afgelopen dagen wel.

morgen dus ff zien hoe we doen met de smit, misschien een hooibaal onder dr schuiven, vriendin komt ook dus kunnen haar met zn twee zo goed mogelijk ondersteunen

ze had het natte zand in de stal al ontdekt volgens stalgenootje, heb het ook zo neergelegt dat ze erin staat als ze hooi gaat eten en in dr favo hoekje

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:12

EstherHegt schreef:
nombrado schreef:

Het is dus geen geneesmiddel, dat is het punt wat ik maak. Aan supplementen mogen geen medische claims hangen. Ik weet wat er in glucobalance zit, neem bijv de monnikspeper
(Vitex) dat mag je niet gebruiken bij een paard dat pergolide neemt, het werkt de pergolide tegen. De andereplanten heb ik niet opgezocht, maar ik vind het belangrijk dat de werkzaamheid bewezen is en de veiligheid bewezen is.
Chemische geneesmiddelen zoals je wilt zijn ontstaan uit planten, de samenstelling is altijd gelijk qua werkzame stoffen. Bij planten is dat niet zo, dat kan per seizoen groeistadium verschillen. Het punt is dus dat er een medische claim aan glucobalance hangt zonder dat er betrouwbaar wetenschappelijk onderzoek is of het veilig is voor paarden, eventuele bijwerkingen zijn niet beschreven, zelfs de werkzaamheid is niet via wetenschappelijk onderzoek beschreven.
We hebben hier met patiënten te maken, eigenaren willen allemaal het beste voor het paard, een medische claim moet in mijn visie wel onderbouwd worden, gokken is nu eenmaal niet mijn ding.

Mijn ervaring is dat er in de huidige geneesmiddelen meer bijverschijnselen zijn dan in de of homeopathische of andere natuurlijke middelen.
Ik heb van alle middelen die bv de groene os heeft, nog nooit enig bijverschijnsel zien ontstaan bij het gebruik van deze middelen.
wel is het belangrijk de dosering af te stemmen op het dier.
Als het bij mij op een natuurlijke manier kan, met natuurlijke middelen, doe ik dat liever dan de chemische (vermoedelijk wel ontstaan uit natuurlijk, maar nauwelijks iets van terug te vinden en vele heftige reacties)
Neem het middel pretnisolon. Wordt te pas en te onpas gegeven aan paarden nu ook....
gevolg? extreem hoog aantal HB paarden door gebruik van dit medicijn.
Ik begrijp alleen niet wat Perglide zou moeten toevoegen bij een HB paard.
http://www.apotheek.nl/Medische_informa ... 4&rId=1729

Agnus castus (Monnikspeper) heeft een regulerende invloed op de hypofyse.
Laatst bijgewerkt door nombrado op 26-07-11 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:13

Oke, dus nu voor een ieder in de 'aanbieding' (MiniLoe wil het niet hebben): een halve zak F4F op te halen in Arnhem of Didam (gratis). De eerste die pb-ed heeft het.
Maar wat kan ik nu gaan proberen, iets smakelijks voor mijn paardje maar voldoende aanvulling op beperkt S&S + grotendeels geweekt voordroog??

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:16

wuswa had me vanwegen de operatie vanmiddag nog niet goed in het product verdiept, net de site willen lezen maar met de engelse taal kom ik er nog niet goed uit waarvoor dit gevoerd word. als ik goed begrijp waarom dit gevoerd word en of hier voor in het vervolg goed aan te komen is en niemand is me voor heb ik wellicht intresse

waarom eet je paardje het niet?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:18

ho nu ben ik in de war met sites die ik gelezen heb haha, kon jouw product niet zo snel vinden op de site dat was hem, zal zo ff op de latop uitgebreid zoeken, makkelijker dan op de mobiel

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:26

nombrado schreef:
Ik begrijp alleen niet wat Perglide zou moeten toevoegen bij een HB paard.
http://www.apotheek.nl/Medische_informa ... 4&rId=1729

Agnus castus (Monnikspeper) heeft een regulerende invloed op de hypofyse.

Wel eens van PPID gehoord?
Juist met natuurlijke middelen kunnen ongelukken gebeuren, mijn punt met glucobalance heb ik gemaakt. HB paarden hebben wel eens PPID snappie.
Mij gaat het niet om jouw ervaringen, ik ben wat meer van de evidence based medicatie. Je hoeft me dus ook niet te overtuigen. Ik houd het graag bij bewezen werkzaamheid, daar kunnen in sommige gevallen ook best planten bij horen. Vitex is gewoon een NO go bij paarden die PPID hebben en pergolide gebruiken.
Hiermee sluit ik de discussie af met je.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:16

Kruiden en homeopathie kunnen net zo goed bijwerkingen hebben, zeker als je het 'op eigen houtje' gaat gebruiken. Veel kruiden kun je ook niet zomaar bij elkaar geven, werken elkaar tegen, of werken zelfs een medicijn tegen. Pepermunt bijvoorbeeld verminderd het effect van homeopatische middelen.
Of neem broccoli ... een groente die onschuldig lijkt, echter het mag niet gegeven worden bij een paard met verminderde schildklierwerking.
Veel reinigende kruiden heb ik zelf ook nare ervaringen mee omdat die juist hoefzweren in de hand gingen werken omdat de afvalstoffen verkeerd afgevoerd werden in Isa's geval.
Monnikspeper mag bij humaangebruik niet gebruikt worden bij zwangerschap. Hoe het met drachtige merries zit weet ik niet, maar alles bij elkaar wil ik dus ook maar zeggen dat het niet zo is dat alle kruiden en homeopatie bij voorbaat onschuldig zijn, omdat het stempel 'natuurlijk' erop staat.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:55

paardnatuurlijk is een fijne website!
nu heb ik ook een beeld van hoe mn pony morgen behandeld zal moeten worden bij de smid.

Wuswa: ik heb op die site ook gelezen over magnesium dat het herstel bevorderd, zit dit ook in die F4F of is dit iets wat er nog apart bijgegeven moet worden? en is er goed aan die F4F te komen?

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:00

Ik moet me helaas weer eens inlezen in dit topic.
Pony is 9 jaar geleden voor het laatst hoefbevangen geweest en nu is het ineens weer raak.
Ben er gelukkig op tijd bij, hoefsmid kon gisteren zelfs nog niks zien.
DA is vandaag geweest en heb bloedverdunners en pijnstillers gehad (pony liep al 2 dagen bijna helemaal niet meer, maar ik dacht dat het aan z'n hoeven lag). Achteraf bedenk ik me dat ik hem al de hele week 'niet zo enthousiast' vond.

Ik vind het vooral moeilijk om hierna ervoor te zorgen dat het niet meer terugkomt.
Merk nu wel dat ze echt gevoelig blijven als ze eenmaal ooit hoefbevangen zijn geweest, het weidemaatje van m'n pony is heel vet en er wordt niet mee gewerkt en die heeft niks. Ik blijf het bizar vinden. :=

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:08

ik ben ook zo iemand, mn andere shet die dikker is heeft niets.. mn merrie die ook wel overgewicht heeft maar minder heeft het wel gekregen. Maar zoals ik de sites allemaal lees enzo zijn er zoveel factoren mogelijk.... veearts denkt door fructaan die die dag aanwezig is geweest in het land...broeierig weer... wel vochtig

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:20

Maar als de andere pony onder precies dezelfde omstandigheden op het land staat blijft het toch vreemd dat de 1 wel hoefbevangen wordt en de ander niet? Maar hier dus precies hetzelfde ja, de DA vond mijn pony mooi op gewicht en noemde de andere pony 'moddervet'. Hij vond het dus ook erg apart.

Ben in ieder geval heel blij dat ik er zo vroeg bij ben en hoop dat het dus ook snel weer weg is. Daarna is het dan de kunst om ervoor te zorgen dat het niet weer gebeurd. Dat vind ik het moeilijkste nu het na 9 jaar ineens weer opduikt..

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:26

Ja ik kan er ook geen logische verklaring voor geven maar ik kom er nog maar net bij kijken.
Beide ponys worden hetzelfde gehouden alleen mn ruin staat sinds drie weken in training en mn merrie is nog onbeleerd dus die heeft niets gedaan maar wel zelfde aantal uren weide

Denk gewoon de een gevoeliger ervoor is dan de ander, zoals je broer en zus kunt zijn maar de een wel pollenallergie heeft en de ander niet? Correct me if im wrong.

Zal morgen btw voor de smit aan de gang gaat fotos maken van haar hoeven.
Denk voor mezelf wel intressant om verschillende stadias bij te houden