EstherHegt schreef:Hebben jullie gezien dat Minilou die nu met een acuut geval zit hulp zoekt? Help haar alsjeblieft ook even, voor haar is alles nieuw.
Sorry Minilou, had niet gereageerd omdat ik me kon aansluiten bij Esther's antwoord. Sterkte!
joyce B schreef:Ze is voor ze hoefbevangen was al eerder gevoelig geweest waarna ik haar ook had laten onderzoeken op de kliniek omdat ik bang was voor hoefbevangenheid en toen kwam daar uit dat ze dunne zolen had/gevoelige voeten en dat ze in het verleden wel hoefbevangen is geweest in haar rechter steile voetje omdat daar op de foto een lichte hoefbeenkanteling te zien was. Links was toen nog goed.
Na de eerste aanval is ze niet op de foto geweest, ik wilde haar niet vervoeren en ze herstelde heel goed. Na 3 weken begon ze zelf weer te draven en 2 dagen later ook weer te galopperen, heb haar gelijk van de pijnstillers (asperine) gehaald en ze bleef goed lopen.Ze is nu net weer op de foto geweest en nu op beide foto's een kanteling te zien. rechtsvoor ernstig, ook iets verzakt, linksvoor minder ernstig, maar wel verslechtert ten opzichte van vorige foto's waarbij het nog netjes er uit zag.
joyce B schreef:@Paars, is inderdaad dezelfde merrie. Ze was daar inderdaad dikker. Ik probeer al lange tijd haar af te laten slanken, maar dat lukt maar zeer moeizaam omdat ze op rust staat en omdat ze bij te weinig buikvulling bloedje chagrijnig wordt naar de andere paarden en dan enorm voernijd krijgt.
De manenkam, bij de staartaanzet en op de schouder lijkt nog wel wat teveel te zitten idd. Graszaadhooi bijvoeren kan goed werken: ze hebben er een hele kauw aan en het heeft een lage voedingswaarde. Je hebt Gluco Balance besteld, maar je hebt een uitslag waar je nog geen conclusies aan kan/mag verbinden voor de lange termijn in de zin van IR of EMS (eerder uitgelegd)! Wel heb je helaas de zékerheid (volgens de foto) van een flinke verergering van de kanteling rechtsvoor. Die veroorzaakt veel pijn. Alsof je nagel van je teen wordt getrokken. De pijnstillers helpen ongetwijfeld, maar halen de druk niet van de lamellen af. Eerste hulp komt bij hoefbevangenheid eerder van een goede hoefsmid dan van een dierenarts. Ik geef even de link van een pagina op de site van hoofcare.nl, daar staat e.e.a. duidelijk uitgelegd waarom bekappen zo vreselijk belangrijk is http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/Frame%20pagina%20hoefbevangenheid.htm. Ik hamer erop omdat het essentieel is voor herstel. Het probleem bestaat al wat langer, wat heeft je smid een week of 5-6 geleden gedaan toen ze HB werd?
@flavlip, fijn dat het goed gaat!! Rotstraal en HB, tja, er zitten slechte plekken in de hoef, mede door de doorbloedingsproblemen. De hoef is niet in topconditie, bijv. ook bevattelijk voor binnendringen van vuil door de verbrede witte lijn. Maar ook wellicht door de verminderde weerstand voor rotstraal.
@Isapaardje: oooh, dat is een mooi paardje wat je daar hebt! Wel houtrotvrij? Zou idd gaan voor één mét motorrrrr