Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 17:43

Dood materiaal (zoals de hoefwand) gaat niet ineens die schimmels afbreken. Ofwel moet de hoefwand echt sneller groeien dan de schimmel, en dat is vaak niet zo, en al helemaal niet als die goed diep zit.
Het paard van op de foto's is juist wat te dik, verder is die normaal :p Er zijn grenzen aan 'enkel goed bekappen' en 'het komt van binnenuit'. Soms is wat hulp van buitenaf ook leuk ! Idem bij rotstraal, of dat nu van binnen komt of niet, van buiten mag er ook geholpen worden.

edit: oh en ook nog, als je het dan uitsnijdt, doe dan gewoon echt alles weg en laat niet de helft (of meer) zitten, dan heb je helemaal voor niks een gat gemaakt...

tomatenplant

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 18:24

Met andere woorden: om de schimmel er goed uit te krijgen moet deze nog veel meer worden blootgelegd?
Als ik dat al aan zou durven weet ik niet wie dit zou kunnen doen. De bekapper die ik had staat goed bekend en is een bekendere naam. Mijn huidige smid zegt dat de scheur een onderbreking van de witte lijn is en dat het niet minder of erger wordt. De scheur is op dit moment minimaal, dus toen heb ik hem foto's laten zien van hoe de scheur eerder was. Daar reageerde hij niet echt op:p
Zijn er zo veel bekappers/smeden die er geen verstand van hebben?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 18:27

Niet veel bekappers durven het aan om de boel echt goed bloot te leggen en ook zou ik dat niet adviseren zonder goede medische begeleiding zodat je paard niet teveel pijn heeft en er geen ontsteking bij kan komen.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 19:28

Medische behandeling. Normaal gezien hoeft hij niet te bloeden hoor hierbij, en dan zou het ook niet gaan ontsteken. Als het een groot stuk is kan ie wel gevoelig gaan lopen. Paard op foto's sleet zijn teen trouwens elke keer kort af (staat op paddock + beton) en het enige wat er verder aan gedaan moest worden was een halve centimeter hiel, kwartier en wat steunsel eraf. Dus te lang waren zijn voeten ook niet.
Met een kleine freesje is het misschien veiliger dan met je messen beginnen snijden, dan ga je minder snel te diep zitten en is het gat minder groot. Als je voorlopig niemand kan vinden probeer het dan te weken in chloordioxide (white lightning, cleantrax, sanogene) misschien helpt dat wel voldoende, maar dan gaat het sws ook een paar maand duren voor dat uitgroeit he, die hoefwand gaat niet meer dicht gaan plakken.
Ik vind die scheur niet 'een onderbreking in de witte lijn', zou niet goed weten wat hij daarmee bedoeld? Heel de hoefwand staat toch ook mee open? :p

edit: rare zinsconstructies en woorden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 20:36

Gewone bleekwater 10% verdund zal het ook wel doen mits er nog levende bacterieën/organismen in zitten en het niet alleen oude abcesvloeistof is.

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 15:37

Ik ben benieuwd wat jullie van de hoeven van mijn paard vinden. Ik heb haar sinds 2 maanden. Ze loopt al jaren blootsvoets. De bekapper is twee of drie weken geleden geweest.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto's rechtsachter vergeten maar die is volgens mij niet heel anders.

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 15:58

Hmm, ik heb geloof ik de onderaanzichten van rechtsvoor en linksachter verwisseld }:0 :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 18:02

@PeelSlowly: ik vind de stralen aan de achterkant van de hoeven wat te hoog doorlopen. Die van mij krijgen dit als ze te lang in de nattigheid staan.
Verder bij linksvoor op de 4e foto is de straal erg afgeknepen door de wand van de hoef.
Linksachter heb je een wat te brede witte lijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 18:07

De zijaanzicht foto's zijn lastig te beoordelen, door de prut. Beter is om een vlakke ondergrond te nemen :j. Dan vervolgens de lengte van een hoefmes of hoevenkrabber als afstand tot de camera nemen, dan heb je altijd dezelfde afstand.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 18:08

Achter ziet er top uit.
Groeit wel snel? Mogen wel keertje afgerond worden en voorhoeven gaan snel flaren aan de teen precies. Als je het zelf zou bijhouden zou dat al minder zijn. Verder zit alles wel op zijn plek, geen steunsels die raar doen ofzo. Ben er ook vrij zeker van de je de zoolfoto's van achter en RV idd gewisseld hebt :P De voorhoeven hebben wat hogere en smallere hielen dan gewenst maar zien er verder gezond uit (wel opletten met die middelste straalgroeve daar dat er geen rotstraal in komt, misschien zelfs al zo, check het eens, of die gevoelig reageert, of dat je hoevenkrabber tussen de hoefballen verdwijnt is ook niet goed :p )

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 18:32

Bedankt alvast voor de opmerkingen :) erg boeiend. Ik zal haar eens op asfalt zetten. Dit was na het rijden weer in de zandpaddock dus inderdaad niet zo'n mooie ondergrond...

Ik had aan de bekapper gevraagd wat ik zelf aan onderhoud kon/moest doen maar hij zei dat ik vooral veel op asfalt moest draven in de juiste takt, en dat op die manier de hoeven ook het mooist zouden slijten. Ik mocht wel de randjes vijlen als ik dat graag wilde maar hij vond dat eigenlijk niet zo nodig. Ik durf verder ook niet zoveel omdat ik niet meer weet dan wat ik op het internet gelezen heb. Afronden kan ik sowieso wel doen.

In de blubber staat ze niet (behalve tijdens het rijden in het bos, haha) want ze staat op een zandpaddock (paradise) bovenaan een heuvel dus er staan eigenlijk nooit plassen. Maar dat zand is deze weken natuurlijk wel heel vaak en lang vochtig. Ze reageert niet gevoelig op de middelste straalgroeve maar deze is inderdaad wel vrij diep in de voorhoeven.

Van de vorige eigenaresse begreep ik dat ze altijd voor al wel een beetje van die samengeknepen stralen heeft gehad. Ik weet niet hoe veel daaraan te doen is?

De vreemd afgesleten teen is volgens de bekapper een blokhoef doordat ze te veel op de voorhand loopt als ik het goed begrijp :o dus daar werk ik rijtechnisch aan.

De bekapper geeft ook een cursus dus ik ben nu aan het overwegen daar heen te gaan, dan kom ik wat beter beslagen ten ijs (pun intended) :D

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 18:46

Nu word ik wel benieuwd wie dat is :p
Cursus is altijd interessant om te doen. Je kan weinig verkeerd doen met afronden. Als haar tenen vierkant afslijten zou dat in theorie zijn omdat ze eigenlijk te lang zijn (of omdat ze een lichamelijk probleem heeft) echt blokhoeven zie ik er nu niet in op de foto's :p

Tja samen geknepen stralen.. Veel bewegen, zorgen dat er geen rotstraal in komt en goed & regelmatig bekappen. Veel meer kan je niet doen denk ik :p Vooral het gedeelte beweging wordt soms onderschat :p Och ja en voeding :p 24/7 buiten in de wei is voor sommige paarden jammer genoeg niet voldoende. Heb ook eentje met wat smallere hielen.. Verder gezond en altijd buiten om te bewegen, maar in de winter zie ik het zo terug krimpen :')

Weet niet of alleen vlak asfalt genoeg is om de hoeven mooi te vormen, zou liever veel rotsen in de wei hebben haha

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 18:52

Weet niet of het een bekende naam is maar Marco Krul is de bekapper :)

Ik heb het idee dat ze in de zomer inderdaad als kudde meer rondlopen in hun PP. Ze eten nu de slowfeeders (verspreid) leeg en wachten dan op de volgende voerbeurt, haha. In de zomer zijn ze toch meer aan het rondscharrelen of ergens een randje gras is aangegroeid. Beweging moet dus ook vanuit mij komen en dat probeer ik wel wat op te voeren.

Dank je voor je tips!

edit ter verduidelijking, ze is pas 2 maanden van mij maar ik reed haar al 2,5 jaar bij. Aan het management heb ik tot nu toe weinig veranderd behalve dat ik meer ben gaan rijden. Ze staat dus al jaren op deze plek en wordt volgens mij dus ook al jaren op deze manier verzorgd.

En als het lijkt alsof de bekapper onzin spreekt was dat allicht mijn verkeerde interpretatie :Y)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 19:13

Marco Krul draait al heeeel wat jaartjes mee :j

Elke GOEDE natuurlijk bekapper, raadt de klant aan om zélf de hoeven te leren onderhouden. Natuurlijk bekappen valt of staat met de frequentie van het onderhoud. Eens in de acht weken is echt te weinig! Natuurlijk bekappen is het nabootsen van natuurlijke slijtage. Dat is niet eens in de acht weken een stuk eraf. Bovendien steunsels slijten niet op asfalt maar zijn wel heel nadelig voor een hoef. Ze veroorzaken HKO in veel gevallen.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 19:53

Als je een PP vol stenen hebt dan mag het wel wat minder maar die heb ik niet, net zoals vele mensen :P
Oh was ook niet mijn bedoeling om te zeggen dat het bullshit is. Alles wat een beetje slijt en tegen druk geeft kan voor gezonde pootjes niet slecht zijn. Hoe meer asfalt hoe minder vijlwerk :p Alleen steunsels slijten dan idd niet mee. Hou wel de hoefjes in de gaten bij extreem veel asfalt als ze dat anders niet gewoon zijn he, straks slijten ze keer echt te kort af en heb ik het gedaan fzo :')

Kwist niet dat hij een cursus gaf!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 19:56

Arabesk schreef:
Marco Krul draait al heeeel wat jaartjes mee :j

Elke GOEDE natuurlijk bekapper, raadt de klant aan om zélf de hoeven te leren onderhouden. Natuurlijk bekappen valt of staat met de frequentie van het onderhoud. Eens in de acht weken is echt te weinig! Natuurlijk bekappen is het nabootsen van natuurlijke slijtage. Dat is niet eens in de acht weken een stuk eraf. Bovendien steunsels slijten niet op asfalt maar zijn wel heel nadelig voor een hoef. Ze veroorzaken HKO in veel gevallen.

Ja...helaas heb ik met hem niet zo'n goede ervaring. Mijn 2 paarden konden bijna niet meer lopen na zijn werk terwijl ik daar nooit problemen mee had.
Ik denk dat hij ze in 1x anders heeft gezet...niet handig. Hij heeft mij toen ook niet geadviseerd om het zelf te gaan doen. Het is dat geintresseerd bleef achter het idee (wat in mijn ogen ook erg logisch is) NB dat ik toch de cursus ben gaan doen anders stond paard nu op 4 ijzers denk ik :D

Gelukkig gaat het nu alweer een paar jaar goed en ik kan de NB cursus zeker aanraden.

Ik heb sinds kort een klein stukje wat betegeld is in mijn indoor paddock 'paradise' en ik merk al verschil.

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 20:39

GaelleS schreef:
Als je een PP vol stenen hebt dan mag het wel wat minder maar die heb ik niet, net zoals vele mensen :P
Oh was ook niet mijn bedoeling om te zeggen dat het bullshit is. Alles wat een beetje slijt en tegen druk geeft kan voor gezonde pootjes niet slecht zijn. Hoe meer asfalt hoe minder vijlwerk :p Alleen steunsels slijten dan idd niet mee. Hou wel de hoefjes in de gaten bij extreem veel asfalt als ze dat anders niet gewoon zijn he, straks slijten ze keer echt te kort af en heb ik het gedaan fzo :')

Kwist niet dat hij een cursus gaf!

Ik weet ook niet precies of het echt een cursus of wat anders was, zal het volgende keer eens vragen.

In het zand liggen wel wat kiezels maar niets echt indrukwekkends.

Ik ben wel tevreden over zijn werk want Gula heeft voor zover ik weet eigenlijk nooit hoefproblemen en loopt goed op alle ondergronden. Nou ja, scherpe steentjes vermijdt ze liever. Ik weet er verder niet genoeg van om iets te zeggen over de kwaliteit van zijn werk maar het paard doet het goed.

Goed om te weten dat de steunsels dus niet meeslijten! Ik heb wel weidegenoten met meer ervaring met bekappen. Misschien willen zij wel eens meekijken wat ze aan Gula's hoeven kunnen doen.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 21:23

Misschien dat ik m'n vraag wel hier kwijt kan, iemand een goede tip om een lusmes te slijpen? Mijn merrie heeft zelfs met dit natte weer nog ontzettend harde hoeven dus kom er niet zo goed meer door met mijn mes.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 21:28

Een beetje afhankelijk welke maat loopknife je hebt, maar een niet te kleine kun je met een diamant vijl doen
zoek eens op naaldvijl

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 21:38

Zou die slijper van paardnatuurlijk passen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 21:52

Heb je een linkje ?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 21:56

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 22:15

Och geen idee welke maat, heb hem van m'n vorige bekapper gekocht.
Naaldvijl lijkt me dan het beste geschikt inderdaad.. Ga even kijken waar ik zoiets betaalbaar kan vinden.
Afbeelding

Afbeelding

Ik ga denk ik voor deze, dank voor de hulp :D https://www.bushcraftshop.nl/blade-tech ... ijper.html

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 10:24

Ik vind dat klöte mesjes :+, te klein snijvlak. Doe mij maar twee aparte mesjes een linker en een rechter. Ook niet zo'n twee in één, want die zijn ook waardelóós.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 10:28

Ik kan met die gewone messen helemaal niet om gaan, deze lukt nog het beste.