Meert schreef:Ik zie dat ik het er niet bij heb gezet, maar dit zijn maatregelen die je kan nemen. Ik heb zelf gelukkig geen ervaring met winterbevangenheid. Ik denk ook niet dat ik zulk soort maatregelen uit voorzorg zal nemen, maar als je paard er eenmaal last van heeft of heeft gehad dan zijn het goede opties.
Dat begrijp ik, maar dat was niet echt mijn vraag
.
mysa schreef:@GDG, ja deed ik wel. En twee vriendinnen ook. Waarom niet reëel? Die van mij was of bevangen, of bijna bevangen of herstellende van een bevangenheid. Dan doe je wat je maar kunt. Sinds ze aantoonbaar ppid heeft en dus prascend krijgt, gaat ze zo goed dat ik nu niets gedaan heb qua warmhouden.
Misschien ben ik gewoon niet goed op de hoogte hoor, maar zijn er echt beenbeschermers die geschikt zijn om dag in dag uit 24/7 te dragen, buiten (dus ook in regen en tijdens sneeuw)? Ik ken ze niet, maar dat zegt eerlijk gezegd ook niet zoveel omdat ik die ontwikkelingen niet bijhou dus misschien heb ik dat gemist
. Maar daarom vind ik dat dus niet reëel, omdat de beenbeschermers die ik ken daar gewoonweg niet geschikt voor zijn (en de door Meert genoemde bandages/transportbeschermers al helemaal niet natuurlijk, 24/7 buiten).
En hoefschoenen ook dag in dag uit 24/7 om, buiten? Ik denk dat dat bij de meeste paarden ook niet goed gaat, bij de jouwe dus wel?
Maar wat ik al zei, in mijn geval betreft het paarden die nog nooit winterbevangen geweest zijn en daar had ik het over, dus in dat kader vind ik het al helemaal niet reëel. Als je paard/pony vrijwel continu HB of bijna HB is dan ga je natuurlijk verder in je (voorzorgs)maatregelen.
Maar ik zie het nog steeds niet echt voor me, behalve 's nachts op stal zetten en dan overdag buiten met bescherming om bijvoorbeeld.
Jotoma schreef:@gdg: ik loop er nu ook voor het eerst tegen aan en vind het ook erg lastig met een paard die 24/7 buiten staat. Er is zat verharding, dus ik laat hem zelf kiezen waar hij wil staan. Apart vd kudde geeft alleen maar stress.
Ik merk wel dat hij kouder is dan voorgaande jaren, normaliter heb ik hem onder een deken en dat wilde ik dit jaar voor t eerst niet doen. Echter merk ik aan hem dat hij t koud heeft en staan inmiddels onder een 300gr deken.
Ik heb onderstaande besteld en hoop die morgen binnen te krijgen. Viel me op dat mijn paard soort van stalbenen krijgt en dus niet voldoende beweegt. Ik hoop dat die magneten de doorbloeding stimuleren dat het en niet dik wordt en hij wat meer blijft wandelen. Deken en onderstaande zijn dus enige wat 24/7 op blijft.
Ja dat bedoel ik. Deken is zeker een goede maatregel als je ziet dat je paard het koud heeft. Die magneetdingen zien er wel interessant uit, zeker als je merkt dat je paard 'stalbenen' heeft. Ik ben benieuwd of het positief effect heeft
.