[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 21:03

Fijn dat het voor jullie voorzichtig positief is en wat staat Grietje er mooi bij zo <3 .

Ik moet nog wel even wennen aan de mogelijkheid van winterbevangenheid (door de kou dus), dat zit nog niet helemaal in mijn systeem. Maar het is ook wel lastig om daar voorzorgsmaatregelen tegen te nemen bij paarden die niet op stal staan?

In elk geval mbt tot de 'gewone'/metabole HB sinds gisterochtend de wei afgesloten ivm zonnig weer en de vorst. Pony gaat nog steeds goed, nu ruim anderhalf jaar sinds het herstel van de laatste HB-aanval.

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 21:08

Mijn merrie verslechtert nu ook door de kou. Het ging vorige week zo goed. Veel gewandeld en nu weer zo stijf. Winterbevangenheid lijkt heel waarschijnlijk. Maar nu de oplossing nog. :(

mysa
correspondent/vertaler

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 21:14

Beenbeschermers en hoefschoenen heb ik wel gedaan, tegen winterbevangenheid. En uit de sneeuw houden.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 21:20

GDG schreef:
Fijn dat het voor jullie voorzichtig positief is en wat staat Grietje er mooi bij zo <3 .

Ik moet nog wel even wennen aan de mogelijkheid van winterbevangenheid (door de kou dus), dat zit nog niet helemaal in mijn systeem. Maar het is ook wel lastig om daar voorzorgsmaatregelen tegen te nemen bij paarden die niet op stal staan?

Een warm deken, hoefschoenen (met pads), bandages/transportbeschermers, niet in bagger staan, goede schuilmogelijkheden met een dikke laag bodembedekking enz. Daarnaast zijn er kruiden die kunnen helpen, als je wilt weten welke kan je het beste op google zoeken naar "winter laminitis adaptogens".

Hier staan allerlei tips en ook voorbeelden van beenwarmers:
http://forageplustalk.co.uk/winter-laminitis/

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 21:35

mysa schreef:
Beenbeschermers en hoefschoenen heb ik wel gedaan, tegen winterbevangenheid. En uit de sneeuw houden.

Meert schreef:
Een warm deken, hoefschoenen (met pads), bandages/transportbeschermers, niet in bagger staan, goede schuilmogelijkheden met een dikke laag bodembedekking enz. Daarnaast zijn er kruiden die kunnen helpen, als je wilt weten welke kan je het beste op google zoeken naar "winter laminitis adaptogens".

Hier staan allerlei tips en ook voorbeelden van beenwarmers:
http://forageplustalk.co.uk/winter-laminitis/

Bagger heb ik niet gelukkig, verder heb ik een goede schuilstal met bodembedekking dus dat zit goed. Kruiden kan ik ook nog wel inkomen als goede preventieve maatregel, maar de rest?

Doen jullie dan serieus 24/7 beenbeschermers/beenwarmers/transportbeschermers om (dat is toch niet reëel?) en hoefschoenen met pads aan bij een dier dat gezond is/nog geen klachten heeft? Bij een dier dat nog nooit door de kou hoefbevangen geworden is? En een warme deken op bij een paard/pony die normaal gesproken gewoon in zijn eigen teddyvacht staat? En vanaf welke temperaturen doe je dat dan? En zolang er sneeuw ligt niet in de paddock of wei (dat kan soms wel weken duren)...?

Ik vind het nogal wat moet ik zeggen, ik zie het ook echt nog niet voor me.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 21:48

Ik zie dat ik het er niet bij heb gezet, maar dit zijn maatregelen die je kan nemen. Ik heb zelf gelukkig geen ervaring met winterbevangenheid. Ik denk ook niet dat ik zulk soort maatregelen uit voorzorg zal nemen, maar als je paard er eenmaal last van heeft of heeft gehad dan zijn het goede opties.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 22:31

@gdg: ik loop er nu ook voor het eerst tegen aan en vind het ook erg lastig met een paard die 24/7 buiten staat. Er is zat verharding, dus ik laat hem zelf kiezen waar hij wil staan. Apart vd kudde geeft alleen maar stress.
Ik merk wel dat hij kouder is dan voorgaande jaren, normaliter heb ik hem onder een deken en dat wilde ik dit jaar voor t eerst niet doen. Echter merk ik aan hem dat hij t koud heeft en staan inmiddels onder een 300gr deken.
Ik heb onderstaande besteld en hoop die morgen binnen te krijgen. Viel me op dat mijn paard soort van stalbenen krijgt en dus niet voldoende beweegt. Ik hoop dat die magneten de doorbloeding stimuleren dat het en niet dik wordt en hij wat meer blijft wandelen. Deken en onderstaande zijn dus enige wat 24/7 op blijft.

Afbeelding

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 22:39

@GDG, ja deed ik wel. En twee vriendinnen ook. Waarom niet reëel? Die van mij was of bevangen, of bijna bevangen of herstellende van een bevangenheid. Dan doe je wat je maar kunt. Sinds ze aantoonbaar ppid heeft en dus prascend krijgt, gaat ze zo goed dat ik nu niets gedaan heb qua warmhouden.

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 23:36

mysa schreef:

Ik heb ze idd in de dekens gezet, twee afgeknipte maillots als beenwarmers en Ze draagt voor hoefschoenen.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:01

Mijn pony was vorig jaar hoefbevangen geraakt in de winter, dus dat van winter bevangenheid zou best eens kunnen. Nu staat ze er weer helemaal goed voor en onder een dekentje op een droog zand stukje en in de nacht op stal, maar zouden beenbeschermers dus echt helpen? En dan alleen als ze buitenstaat of 24/7 en wat voor soort dan?

Heb van alles liggen dus opzich is het mogelijk.
Over kruiden en supplementen gesproken, ben ik er nog steeds niet helemaal uit. Wat voor kruiden zijn handig? En voegt vital bix/metazoa/magnesium/gluco balance echt iets toe?
Het blijft lastig aangezien je nooit zal weten of het echt iets voorkomen heeft als we dit jaar 'safe' blijven.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:55

Jeetje marjoleinft sterkte net het verlies❤️

Dennis wat goed dat jullie nog een beetje positief door kunnen!

Zijn jullie bekend met procaval struktur van marstall? Ik wil het graag naast het ruwvoer bij gaan voeren..

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 21:46

Meert schreef:
Ik zie dat ik het er niet bij heb gezet, maar dit zijn maatregelen die je kan nemen. Ik heb zelf gelukkig geen ervaring met winterbevangenheid. Ik denk ook niet dat ik zulk soort maatregelen uit voorzorg zal nemen, maar als je paard er eenmaal last van heeft of heeft gehad dan zijn het goede opties.

Dat begrijp ik, maar dat was niet echt mijn vraag ;) .

mysa schreef:
@GDG, ja deed ik wel. En twee vriendinnen ook. Waarom niet reëel? Die van mij was of bevangen, of bijna bevangen of herstellende van een bevangenheid. Dan doe je wat je maar kunt. Sinds ze aantoonbaar ppid heeft en dus prascend krijgt, gaat ze zo goed dat ik nu niets gedaan heb qua warmhouden.

Misschien ben ik gewoon niet goed op de hoogte hoor, maar zijn er echt beenbeschermers die geschikt zijn om dag in dag uit 24/7 te dragen, buiten (dus ook in regen en tijdens sneeuw)? Ik ken ze niet, maar dat zegt eerlijk gezegd ook niet zoveel omdat ik die ontwikkelingen niet bijhou dus misschien heb ik dat gemist :o . Maar daarom vind ik dat dus niet reëel, omdat de beenbeschermers die ik ken daar gewoonweg niet geschikt voor zijn (en de door Meert genoemde bandages/transportbeschermers al helemaal niet natuurlijk, 24/7 buiten).
En hoefschoenen ook dag in dag uit 24/7 om, buiten? Ik denk dat dat bij de meeste paarden ook niet goed gaat, bij de jouwe dus wel?

Maar wat ik al zei, in mijn geval betreft het paarden die nog nooit winterbevangen geweest zijn en daar had ik het over, dus in dat kader vind ik het al helemaal niet reëel. Als je paard/pony vrijwel continu HB of bijna HB is dan ga je natuurlijk verder in je (voorzorgs)maatregelen.
Maar ik zie het nog steeds niet echt voor me, behalve 's nachts op stal zetten en dan overdag buiten met bescherming om bijvoorbeeld.

Jotoma schreef:
@gdg: ik loop er nu ook voor het eerst tegen aan en vind het ook erg lastig met een paard die 24/7 buiten staat. Er is zat verharding, dus ik laat hem zelf kiezen waar hij wil staan. Apart vd kudde geeft alleen maar stress.
Ik merk wel dat hij kouder is dan voorgaande jaren, normaliter heb ik hem onder een deken en dat wilde ik dit jaar voor t eerst niet doen. Echter merk ik aan hem dat hij t koud heeft en staan inmiddels onder een 300gr deken.
Ik heb onderstaande besteld en hoop die morgen binnen te krijgen. Viel me op dat mijn paard soort van stalbenen krijgt en dus niet voldoende beweegt. Ik hoop dat die magneten de doorbloeding stimuleren dat het en niet dik wordt en hij wat meer blijft wandelen. Deken en onderstaande zijn dus enige wat 24/7 op blijft.

Ja dat bedoel ik. Deken is zeker een goede maatregel als je ziet dat je paard het koud heeft. Die magneetdingen zien er wel interessant uit, zeker als je merkt dat je paard 'stalbenen' heeft. Ik ben benieuwd of het positief effect heeft +:)+ .

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 21:53

@gdg: mijn ervaring met infrarood/magneetdekens/beschermers zijn erg positief. Maar, net als hoefschoenen, voor 24/7 niet inzetbaar (behalve therapiedekens die als onderdekens kunnen). Ik heb toevallig ook zo'n magneet voor mezelf besteld en positief verrast. Dus ik duim heel hard voor mijn paard. Voelt voor mij niet fijn om 24/7 op te doen, maar dat kan wel met die dingen staat erbij en voor zover het nat wordt valt het ook wel mee denk ik.. of ik doe het met regen gewoon af. Ik ben in elk geval elk benieuwd.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:30

mijn shetje is waarschijnlijk toch hoefbevangen door de cushing. Er staan volgens mijn DA meer paarden momenteel zonder aantoonbare reden (voeding) bevangen). Het vermoeden bestaat dat de season rise, door de klimaatveranderingen, aan het verschuiven is. Mijn shet zat eind oktober op een kwartje prascend op 28. We gaan hem voor drie weken de prascend naar een half verhogen en dan 1 week terug naar 1/4 en dan bloed afnemen.

Hoeveel bute krijgt grietje? Ik dacht de bute vanmorgen door de slobber te doen, maar daar trapte meneer niet in.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:40

Hoi, mijn ppid-er van 29 had vorige week dikke achterbenen. Na een kort kuurtje buut was het weg maar langzamerhand weer terug gekomen. Ik denk nu ook aan winterbevangenheid. Heeft het nu nog zin om stalbeschermers van bot om te doen? Het voelt een beetje raar om om warme benen beschermers te doen.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 08:23

Ik ben sinds gisteren weer wat minder gerust over mistral.. ze begint met rechtsvoor toch weer te kreupelen. Nu maar weer meer stalrust alleen als ze er echt even uit wil mag dat van mij. En verder koelen.. but krijgt ze nog! Komt zo een wisselend beeld jullie bekend voor?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 08:45

Volgens mij DA staan er momenteel heel veel paarden (overklaarbaar) bevangen. Welke ook een heel wisselend beeld geven. De ene dag lopen ze goed om vervolgens de dag erna slecht te lopen. Wat er aan de hand is weten ze niet. Ik had die van mij ook een dagje op stal moeten laten omdat de bodem van de paddock bevroren was. Maar verder laat ik hem zo veel mogelijk buiten in het zand staan.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 09:27

Daphne1988 schreef:
Ik ben sinds gisteren weer wat minder gerust over mistral.. ze begint met rechtsvoor toch weer te kreupelen. Nu maar weer meer stalrust alleen als ze er echt even uit wil mag dat van mij. En verder koelen.. but krijgt ze nog! Komt zo een wisselend beeld jullie bekend voor?

Is vrij normaal in het genezingsproces om goede en slechte dagen te hebben. Als het alleen rechtsvoor is kan het misschien ook een zweer zijn. Dat hoort ook bij het proces van genezing helaas..

Beterschap!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 10:23

@Damian23: Welke dierenarts heb jij?

Roos word weer blij, op 2 zakjes buut. Ik wil HEEL voorzichtig afbouwen, dus denk er aan om eerst naar 1x 1 en 1x 3kwart te gaan. Daarna naar 2x 3kwart. En vanuit daar weer met inimini stapjes verder.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 12:01

Nandos schreef:
Daphne1988 schreef:

Is vrij normaal in het genezingsproces om goede en slechte dagen te hebben. Als het alleen rechtsvoor is kan het misschien ook een zweer zijn. Dat hoort ook bij het proces van genezing helaas..

Beterschap!

Het begon een aantal weken geleden ook al met rechtsvoor, de laatste keer dat ze op de foto werd gezet zat er ook een zweer die kwam er in de kroonrand uit.. al die medicijnen onderdrukken zo een zweer ook geloof ik toch? Ze is bij de bal van de hoef rechts wel warmer als op de rest vd hoef.. vind het zo zielig dat ze er dan weer niet uit kan.. bedankt voor je reactie!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 12:14

Wisselend beeld, een hoefzweer, ups en downs.. ik denk dat iedereen met een bevangen paard zich hier wel in herkent.
Wel vroeg ik me af: kan die winterbevangenheid elk jaar terug komen? Of komt dit vaak voor als ze juist net bevangen zijn geweest?

Ik ben voorzichtig blij met deze jongens:Afbeelding

Mijn paard liep vandaag voor het eerst sinds een hele tijd weer gelijk én vlot met me mee *\o/*
Wat een opluchting was dat. Ik laat ze alleen niet langer dan 24 uur om en daarna weer minimaal 24 zonder, maar dan is het effect ook weg. Al denk ik dat dit op de lange termijn ook effectief zal zijn.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 13:22

Jotoma schreef:
Wisselend beeld, een hoefzweer, ups en downs.. ik denk dat iedereen met een bevangen paard zich hier wel in herkent.
Wel vroeg ik me af: kan die winterbevangenheid elk jaar terug komen? Of komt dit vaak voor als ze juist net bevangen zijn geweest?

Ik ben voorzichtig blij met deze jongens:[ [url=m/FM6qyG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn paard liep vandaag voor het eerst sinds een hele tijd weer gelijk én vlot met me mee *\o/*
Wat een opluchting was dat. Ik laat ze alleen niet langer dan 24 uur om en daarna weer minimaal 24 zonder, maar dan is het effect ook weg. Al denk ik dat dit op de lange termijn ook effectief zal zijn.

De ups en downs zijn zeker herkenbaar ja, frustrerend maar herkenbaar.

Voor zover ik de theorie ken denk ik dat winterHB inderdaad elk jaar gewoon kan optreden, daarnaast kan ik me voorstellen dat de hoeven gevoeliger zijn voor de winterHB als ze niet in topconditie zijn/schade hebben (door een nog niet compleet herstelde HB).

Wat fijn dat die dingen positief effect lijken te hebben, ik ben benieuwd of het inderdaad op langere termijn duidelijk effect geeft. Zou mooi zijn.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 19:56

@ Daphne1988 ; ja zeker onderdrukken die dat!! Is ontstekendremmend he.. Ja is heel vervelend voor je paardje en voelt heel tegenstrijdig voor jou natuurlijk... Wij hebben ook heel veel slechte en goede dagen gehad, geef het de tijd. En soda en zuurkool (vooral zuurkool!!). Beterschap!

@Jotoma, ja winterbevangenheid komt heel vaak voor en kan altijd komen/terugkomen. Als ze HB zijn geweest is de hoef al aangetast dus extra gevoelig ervoor..

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 20:19

Nandos schreef:
@ Daphne1988 ; ja zeker onderdrukken die dat!! Is ontstekendremmend he.. Ja is heel vervelend voor je paardje en voelt heel tegenstrijdig voor jou natuurlijk... Wij hebben ook heel veel slechte en goede dagen gehad, geef het de tijd. En soda en zuurkool (vooral zuurkool!!). Beterschap!

@Jotoma, ja winterbevangenheid komt heel vaak voor en kan altijd komen/terugkomen. Als ze HB zijn geweest is de hoef al aangetast dus extra gevoelig ervoor..

Ja dat voelt tegenstrijdig maar ik weet dat ze de pijnstilling nodig heeft! Maare zuurkool?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 13:13

Een zucht van opluchting, mijn paard liep vandaag over stenen en grind alsof er niets aan de hand was <3
Ik had verwacht dat hij door de kou juist slecht zou lopen.

Ook lijkt de behandeling van Laarakker aan te slaan. Een veel minder gezwollen buik en mn paard stond er heel fris en opgewekt bij. Pfoe wat fijn!