[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 12:11

geerke schreef:
paars@
Omdat ik denk dat heel veel paarden IR zijn na een hoefbevangenheid.

Dat is dus maar de vraag... waarschijnlijker is dat de HB een gevolg is van IR (of een andere relevante aandoening) - de wetenschap is er niet uitgesproken duidelijk over.
Het is wel voor de hand liggend dat een paard dat een HB periode doorstaan heeft ( door welke oorzaak dan ook) , daarmee in het lijf een zwakke plek heeft gekregen ( de verstoorde opbouw|groei van de laminae) en dat als er geen maatregelen genomen worden mbt voeding en management ( beweging etc.), de zwakke plek telkens weer eerder in beeld komt.

Testen tijdens een hb-aanval heeft geen zin, dat geeft hoe dan ook een vertekend beeld want stress en pijn zullen altijd vertekende waarden opleveren. Het paard moet eerst door die periode heen dus is het van belang om eerst de hb aan te spreken: röntgenfoto's van de aangetaste hoef of hoeven, en aan de hand van die foto's bepalen wat er gedaan moet worden in de zin van bekappen of beslag. Daarnaast uiteraard pijnstilling|ontstekingsremming ( buut), bloedvaten verwijdering met aspirine (ascal).
Voor zowel HB als IR|PPID paarden een 'nood-dieet' instellen: van het gras af, geen krachtvoer (m.a.w. geen granenproducten), geen suikerrijke producten (appels, wortels etc). Alleen hooi geven verdeeld over kleinere porties per dag en als het enigzins kan, die porties telkens een uur in koud water laten weken om de suikers kwijt te raken.
Daarnaast kun je bietenpulp geven ( ongemelasseerd, goed laten weken en na het weken minstens 3 x spoelen om overdosis ijzer kwijt te raken). Wel oppassen dat als je bietenpulp nog niet eerder gaf dat je dit dan met kleine beetjes introduceert. Bietenpulp is overigens geen noodzaak maar is wel een handige manier om medicatie erin te krijgen. Naast deze zaken ongeveer 20ml vitamine E (Equistro+) geven en een theelepel keukenzout ( met jodium, zoals bv JOZO) per dag. Zorg voor voldoende vers drinkwater.

paars

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 12:31

Ter aanvulling: Hooi weken afhankelijk van de soort. Graszaadhooi hoeft niet geweekt bijvoorbeeld.
waarom advies voor voeding van pulp, vit. e en jozo in de acute fase? Als er geen aanleiding is dat er tekorten zijn het systeem denk ik dat je de boel zo min mogelijk moet belasten anders dan met de acute en noodzakelijk medicatie?

@zorry, haal je je shet regelmatig uit de wei, ik bedoel, hoe zeker weet je dat het vrijdags begonnen is? Het gras na de stortbuien op veel plaatsen in NL en de warme dagen die erop volgden weer als een speer gaan groeien. Mogelijk speelt dat een rol mee. Fructaangehaltes in gras wisselen veel. Bij paarden die hoefbevangen zijn, of zijn geweest en er dus altijd gevoelig voor blijven is de wei iets wat je in mijn ogen pas moet gaan proberen op te bouwen als het paard een half jaar, jaar klachtenvrij is. Het kost de betrokken organen en weefsels lang om te herstellen. Tot die tijd is het paard gebaat bij een constante voeding. Vers gras hoort daar in mijn optiek niet bij. Zie teveel terugvallen bij paarden die weidegang houden.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 12:34

goed dat dit topic er is, maar helaas moet ik mij ook hier melden.
Afgelopen donderdag avond haalde ik mn shetlander merrie die ik nu een weekje of zes heb kreupel uit het land. Op de stenen kwam ze helemaal niet meer vooruit, dr hoeven waren warm en toen ik dr een voetje vroeg te geven zakte ze door dr voorbenen.

Ik heb daarop mn veearts gebeld, symptomen beschreven en hij dacht aan bevangen.
Ik moest dr van het gras afhalen en op zand zetten of op stal met alleen hooi. Ik moest dr benen twintig minuten koelen en ik kon de volgende ochtend bellen voor een afspraak om pijnstillers toe te dienen.
( ik belde donderdag avond half negen toen ik dr zo uit het land haalde )

Mn pony kon amper staan, van ene been op het andere, versnelde ademhaling, warme hoeven en zakte tot twee keer toe door dr benen heen. En mijn veearts wou niet komen, koelen was voldoende en de volgende morgen bellen voor een afspraak.....

helemaal over de zeik omdat mn merrie zoveel pijn had en mn veearts geen hulp wou bieden heb ik stalgenootje opgebeld wat te doen, heb haar dierenarts nummer gekregen en heb de kliniek gebeld.
De dierenarts die dienst had zei dat wel degelijk direct behandelen nodig was en kwam eraan.
Om half tien was hij er want hij kwam van dertig km ver, mn veearts die niet wou komen woont 2 km verderop....

Na een spuit met pijnstillers en ontstekingsremmers rechtstreeks in dr bloedbaan, ontspande ze zich en ging rustiger ademhalen. Heb metacam gekregen en moet nu 5 ochtenden dit geven, gaat het beter dan mag de dossis omlaag voor de volgende dagen en zo verder tot het op is. Woensdag morgen komt de smit om te zien wat hij nog kan doen.

Ik heb met veel intresse het begin topic gelezen en hoop dat ik optijd ben geweest.
staleigenaar melde savonds dat ze smorgens idd niet zuiver liep maar hij erna niets meer raars zag.
mn stalgenootje is smiddags nog geweest en ook toen liep ze gewoon en was er niets te zien, savonds kon ze geen stap meer zetten.....

Ik heb enkele vragen:

-veearts heeft weide bekeken en besloten dat ze daar nu voorlopig maar vier uurtjes per dag op mag op een afgezet stukje...... van andere hoor ik dat ze helemaal geen gras mag..... moet ik advies van veearts volgen of helemaal van het land af houden. ik heb geen bak of paddock en zandstorten mag niet.... als ze dus niet op de wei mag kan ze alleen nog op stal staan

- mn pony heeft overgewicht, het gras is niet al te lang, mag ze straks nog terug op de weide die ik klein voor dr heb afgezet..... zal ze voortaan met graasmasker moeten of kan ze zonder

- ochtenddauw op het gras is volgens de veearts die kwam zeer slecht, ze mag straks als alles beter gaat pas rond twaalf uur naar buiten...... de stal eigenaar zet alles buiten, ik moet ze zelf binnen doen, ivm mn werk kan dat pas rond zes uur.... is dit teveel weide van twaalf tot zes?

- veearts zei dat misschien slim was om fotos te maken van dr hoeven om kantelling uit te sluiten.
Dit is de eerste keer dat ze bevangen is, heeft ze nog nooit gehad ook niet bij vorige eigenaren... is deze fotos maken dan nodig?

- ik heb hier gelezen over hooi weken. Het hooi komt van het land van mn schoonvader en word 1x gehooit, volgens mij als het zaad erin zit of er af is, het staat in iedergeval vrij lang voor het gehooid word, het is bv nu nog niet gehooid. Het hooi dat ik nu voer is dus van vorig jaar wat we binnen hebben gehaald. Ik kan smorgens een kuip water vullen met hooi maar dat er savonds pas weer uithalen en dan voeren, is dit te lang.... en moet het hooi weer droog zijn voor je het voert of voer je het nat....

( ik neem zoizo nog contact op met mn veearts die wel gekomen is over weideopbouw, werk opbouw en voeding, maar ben benieuwd naar de ervaringen hier )

( mn veearts die niet nodig vond te komen is inmiddels mn ex-veearts )

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 13:04

paars schreef:
Ter aanvulling: Hooi weken afhankelijk van de soort. Graszaadhooi hoeft niet geweekt bijvoorbeeld.
waarom advies voor voeding van pulp, vit. e en jozo in de acute fase? Als er geen aanleiding is dat er tekorten zijn het systeem denk ik dat je de boel zo min mogelijk moet belasten anders dan met de acute en noodzakelijk medicatie?

Wel, da's simpel te beantwoorden:

Als een paard uit het normale voedingspatroon gehaald wordt, zal het paard gaan afvallen.
* Vitamine E helpt bij de verwerking van het vetmetabolisme in het bloed en ondersteunt eveneens het bij de afvoer van melkzuur van de spieren. Hoe vaak wordt er niet gemeld dat het paard ook stijf is en dat die stijfheid niet alleen afkomstig is door de pijn maar ook door de verkrampingvan de spieren door in een bepaalde houding te blijven staan of lopen. De hoeveelheid (20ml) is juist genoeg om daarbij te helpen, het is niet bedoeld om een eventueel gebrek bij te spijkeren.
* Jozo: afgezien van het feit dat het paard hoe dan ook zout nodig heeft, geeft een theelepeltje zout ook een prikkel om wat meer te drinken, c.q. om afvoerstoffen af te voeren via urine en mest.
* Bietenpulp: is een veilige vervanger voor krachtvoer en een goed middel om de medicijnen mee naar binnen te krijgen. In ieder geval beter dan een schep muesli of ander krachtvoer.
* Hooi weken: alle gewone hooisoorten uit voorzorg weken om suikers te verlagen. Of graszaadhooi niet geweekt moet worden is de vraag: heb jij je gzh laten testen op suikers?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:50

paars schreef:
Dank voor je uitgebreide antwoord, dat geeft veel meer een totaalplaatje. Dit is dus de 3e keer dat ze HB is, gezien de eerste foto's? Heeft de DA ahv een bloedtest de 2e aanval gediagnosticeerd? Daarvoor heb je naast het klinisch beeld een foto van de hoef nodig. Voor de spierbevangenheid ligt dat anders. Er zitten 5 weken tussen die 2e aanval en nu, die 2e en 3e horen bij elkaar, in 5weken is een paard nooit van HB af helaas. Enige wat ik mis hoeveel tijd er zit tussen de 1e en 5 weken geleden? Als het allemaal qua tijd bij elkaar hoort, dan heeft ze dus steeds verslechtering opgelopen omdat je wellicht dacht dat het over was. ze is nog te dik, dan kan het een voorloper zijn van IR; kan dan ook nog EMS zijn, mogelijk zelfs reversibel.
Waarom heeft de smid niet meteen iets gedaan aan de voetjes? Dat kan erger voorkomen?
Nog een vraag: leeftijd, stokmaat en ras van je paard graag ;-) !
Iig veel sterkte met haar, ze houdt je zo al met al al een hele tijd druk!

Bedankt,

KWPN merrie, 13 jaar, 1,64, geschiedenis van blessures, al vanaf aankoop niet goed op harde volte,
1e verdenking HB; 2 maart bekapt, begin/half maart gevoelig lopen: foto's en onderzoek kliniek, nu niet hoefbevangen, wel in verleden iets gekanteld hoefbeen rechtsvoor. conclusie hoefsmid: dunne zolen, 2 weken 2x per dag aspirine, na 3 weken loopt ze weer goed. Draven en galopperen in wei en paddock. halve tot hele dagen weidegang

1e aanval: 17 mei in de wei overnacht, 20 meidierenarts erbij omdat het te ernstig lijkt; acuut HB en spierbevangen na nacht in wei en rennen in land. bloed afgenomen, ingespoten met medicijnen en pijnstillers, op dieet, 2x per dag 1 uurtje met graasmasker in land met strookbegrazing, beperkt stengelig natuurhooi, regelmatig geweekt. 5 dagen metacam, 14 dagen aspirine, 3e week knapt ze ineens heel snel op en draaft en galoppeert binnen 3 dagen weer met de anderen mee.

2e aanval/terugval: 17 juli, kliniek 19 juli, foto's beide hoefbenen gekanteld, pols en warme hoeven. Moet daar blijven voor onderzoek, in natte verbanden en pijnstillers, stalrust (2x per dag voordroog) en onderzoek naar stofwisselingsziekten "suikerziekte" en Cushing dmv bloed- en urineonderzoek.

donderdagmiddag opgehaald, druk in de stal, loopt minder gevoelig, misschien door adrenaline van stress. Thuis 's avonds al terugslag.
Gaat verder achteruit.

foto's:
Afbeelding
Afbeelding
hals
billen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 20:37

MiniLoe schreef:
Ik heb enkele vragen:

-veearts heeft weide bekeken en besloten dat ze daar nu voorlopig maar vier uurtjes per dag op mag op een afgezet stukje...... van andere hoor ik dat ze helemaal geen gras mag..... moet ik advies van veearts volgen of helemaal van het land af houden. ik heb geen bak of paddock en zandstorten mag niet.... als ze dus niet op de wei mag kan ze alleen nog op stal staan

Nu echt geen gras hoor!! Alleen op stal staan lijkt me ook niet lekker voor het paard, maar gras is nu echt niet goed. Is er een mogelijkheid om een plekje te creëren waar wel zand mag? De oorzaak achterhalen is nu echt het belangrijkste, tot die tijd geen gras geven.

Citaat:
- mn pony heeft overgewicht, het gras is niet al te lang, mag ze straks nog terug op de weide die ik klein voor dr heb afgezet..... zal ze voortaan met graasmasker moeten of kan ze zonder

In de toekomst zou het misschien kunnen maar wel beperkt grazen, afhankelijk van het verloop.

Citaat:
- veearts zei dat misschien slim was om fotos te maken van dr hoeven om kantelling uit te sluiten.
Dit is de eerste keer dat ze bevangen is, heeft ze nog nooit gehad ook niet bij vorige eigenaren... is deze fotos maken dan nodig?

Ik raad het je wel aan, aan de rontgenfoto 's kun je zien hoe de hoef er bij staat.

Citaat:
( mn veearts die niet nodig vond te komen is inmiddels mn ex-veearts )

Daar heb je echt groot gelijk in, je hebt nu heel goed gehandeld!!

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 10:31

Joyce: Je gaat 'even' een heel vervelende periode in, waar je je kiezen stuk gaat bijten. HB is niet in een paar dagen over. Voor je paard weer lekker loopt, ben je weken verder. In die tijd de aanwijzingen volgen die je op pagina 1 van dit topic kunt vinden. En steun en vragen kun je hier altijd vinden en stellen. Mijn ervaring is voor je weer enigzins stabiliteit hebt gevonden qua aanval, je zeker een paar maanden verder bent. En daarna zul je de weg moeten vinden in de voerwijze. Misschien zelfs de beslissing moeten nemen van al dan niet weer op het gras. HB heeft een paard helaas levenslang, je gaat leren je paard te 'lezen', en dan zelfs kan het weer misgaan. Sleutelwoord blijft de rest van haar leven, fructaan, en de juiste vitamines en mineralen, vaak wat hoger gegeven dan bij gezonde paarden, en een hele goede hoefsmid.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:35

Update Flavio : Hij loopt weer beter, dus het werken voorzichtigaan weer opgepakt (nu ongeveer 10 minuutjes los werken in de paddock).

De hoefsmid is vandaag geweest
Afbeelding

Zijn hoeven gaan er steeds beter uitzien, ik sta nog steeds versteld hoe erg het was en hoe snel het eigenlijk gaat. Aan de buitenkant zijn de hoeven nog vrij beurs, maarja, die wand heeft veel te verduren gehad. De zool is wel weer helemaal netjes, helaas geen foto van, maar heb om het hoekje meegekeken, is weer netjes wit, zonder de beurse plekken (waar veel mensen hier van geschrokken waren). Over 7 weken weer een afspraak, dus zal dan eens kijken of ik weer van de onderkant een foto kan maken.

Nog even een vooraanzicht
Afbeelding

Wel 1 probleempje, hij heeft rotstraal, aan 2 hoeven, rechtsvoor en linksachter...Iemand ervaring mee? Flavio heeft dit voor zover ik weer nog nooit gehad, kan dit te maken hebben met de HB?

@ Joyce Hoe gaat het nu?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 16:11

Meiden, ik heb zoveel aan m'n kop dezer dagen, dat ik even jullie hulp in roep: wat was nu ook al weer het graszaadhooi dat het zachtst van structuur was en het beste om te geven: veldbeemd, roodzwenk?
Ik heb de laatste dagen even geëxperimenteerd met Pauli's hooi: minder gzh (engels raai) en meer hooi en ja hoor, prompt werd de mest beter... het gzh wat ik heb is zo keihard en stekeling dat er veel onverteerd in de mest zat én zowel haar mest als die van Jilske waren akelig slap. Met minder engels raai in de mix hebben beiden weer betere, stevige mestballen.
Graag advies!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:43

Weet je wel zeker dat je Engels Raai hebt, JP ? Mijn Engels Raai is juist een stuk zachter dan het andere GZH dat ik gehad heb, dat was ws roodzwenk, maar dat weet ik niet zeker.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:21

Volgens Stouten is veldbeemd fijner en zachter GZH als de andere...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:25

@Joyce, niet bekappen omdat hij pijn heeft is niet verstandig. Overweeg om dit onder sedatie te laten doen (is bij mij ook de eerste keer zo gedaan), voetjes op een zachte rubber mat, of zoals we ook hebben gedaan op het zand. Ideaal de stand bekijken kan dan niet, maar druk wegnemen van de hoefwand kan wel en dat helpt ze vaak zo goed van de pijn af! Daar kan geen bute tegenop.
Hoe gaat het vandaag?
Slakvet lijkt ze niet op de foto, maar heeft wel wat over. Hoe lang heb je haar? Is zij dezelfde als op de foto "april 2010" in je profiel? Daar lijkt ze dikker?

Jannepauli schreef:
Meiden, ik heb zoveel aan m'n kop dezer dagen, dat ik even jullie hulp in roep: wat was nu ook al weer het graszaadhooi dat het zachtst van structuur was en het beste om te geven: veldbeemd, roodzwenk?

Zachtst en fijnst van structuur is Veldbeemd. Roodzwenk geeft voor de koetjes goeie pensprik, is niet héél grof, maar wel stekeliger van structuur. Engels Raai is grover, maar niet zo scherp, en het is nu eenmaal het meest gevraagde graszaad, dus wordt het meest geteelt. Graszaadhooi van Engels Raai is dan ook het best vertegenwoordigd. Dan heb je nog rietzwenk, daar kan je ook je onderarmen aan openhalen.
Van veldbeemd, las ik op de link van het productschap, is in Zeeland al nieuwe oogst aangeboden.

Ik heb mijn GZH nooit doorgemeten, weet de suikerwaarde ervan niet. Maar: het zaad is waar de energie naar toe gaat. En dat is er bij graszaadhooi volledig uit. Omdat het gedorst is. Feit is dat Vash met een dieet dat qua volume wel 1 1/2 keer was wat hij kreeg aan voordroogkuil er enorm van is afgevallen. Gelukkig heeft hij er altijd goeie drollen bij gehad. Misschien dat je met Veldbeemd minder diarree krijgt. Bij het erg grove hooi wordt veel water aan de darm toegevoerd. Gebit van Pauli goed in orde? Fijnmalen van graszaadhooi is een behoorlijke klus. Heb trouwens bij Vash ook veel vezels in de mest. Veel graszaad voeren geeft een behoorlijke toename van de hoeveelheid stront. Ik kan aan de hoeveelheid drollen achteraf ook zien hoeveel weidehooi hij gehad heeft. Daar blijft nl. veel meer van "binnen".

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:17

Ik moet zeggen dat ik met GZH ook veel, maar zeker geen zachte drollen heb...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:12

Over GZH kan ik niet meepraten; voer ik niet.
Ondertussen gaat het hier nog steeds op en af, en had ik het mennen ver uit mijn hoofd gezet, maar net zag ik mogelijk de oplossing ... combinatie 'hobbelpaard' en menkar _/-\o_:

Afbeelding

Nooit last van bevangenheid, geen gedoe meer met het juiste voer, alleen af en toe wat lucht en likje olie :')

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:14

:') _O-

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:15

Geweldig. :')

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:15

:D :D :D

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:19

Whahaha, geweldig...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 19:26

Dat gzh wat ik heb ( volgens de fouragehandelaar Engels Raai van 2010) is kei- en keihard. Het zijn ook vrije lange twijgen - je ziet vaak heel kort gehakseld gzh, da's echt voor de koeienprik. Ik ga het wel op voeren maar maak er toch een ander verhoudingsmengsel van, dat werkt voor de darmen van de dames beter. Tanden van beide paarden zijn prima in orde, onlangs nog gedaan door onze DA die 'tandenpoetsen' als hobby heeft. Hij doet het beter dan de 'tandverzorger met indrukwekkend amerikaans diploma' die ik eerder had!

Isapaardje: geweldig - als we hier zo blijven sukkelen, ruil ik m'n paarden in! Denk wel dat ik dan een extra luxe wil hebben, met een electra-motortje erin. _O-

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:26

ik heb helaas geen verstand van graszaadhooi...

Mijn merrie lijkt stabiel, in de zin van dat het niet nog meer achteruit is gegaan.
Ik heb de verbanden er af gehaald en zoals het nu lijkt loopt ze er niet nog slechter door, maar ze komt moeilijk vooruit. Ze staat nu ook meerdere keren per dag een paar uurtjes in de paddock, die lekker nat is op het moment. aan nat zand geen gebrek op het moment O:)
Net nieuwe buut gehaald bij de dierenarts en moet nog 1 week 2x per dag 1 zakje geven, met "box"rust (of dus kleine zandpaddock) en dan afbouwen met 2x per dag een half zakje en kijken hoe ze dan loopt. Als ze beter loopt en kan steunen op de meest pijnlijke voet kan ze pas bekapt en beslagen worden. Ze zakt nu gewoon in elkaar als ze haar goede voet omhoog moet houden. Hier geen smid die dat bekapt. De hoefsmid van de kliniek niet (zeker niet omdat de dierenarts zegt dat het nu niet kan), degene die haar de laatste tijd bekapt heeft ook niet en de "natuurlijke" bekapper is met vakantie.

verder voedingssupplement (gluco-balans) besteld via een andere dierenarts (de kliniek gelooft daar niet in omdat het niet wetenschappelijk bewezen is) en dat komt een dezer dagen.

@Paars, is inderdaad dezelfde merrie. Ze was daar inderdaad dikker. Ik probeer al lange tijd haar af te laten slanken, maar dat lukt maar zeer moeizaam omdat ze op rust staat en omdat ze bij te weinig buikvulling bloedje chagrijnig wordt naar de andere paarden en dan enorm voernijd krijgt. Weidegang hebben we wel flink teruggeschroefd de afgelopen 2 jaar en ruwvoer in fijnmazige netten in plaats van los in de bakken scheelt ook in hoe lang ze er mee bezig zijn en daardoor minder lang zonder voer en meer tevreden paarden. Ik had al een graasmasker gehaald voordat ze hoefbevangen werd, maar had hem toen alleen nog maar een paar keer even omgehad om te wennen voor een paar minuten. Tussen 20 mei en 17 juli liep ze dus zeer beperkt op de wei en vrijwel altijd met graasmasker. En dan tussendoor overdag paar keer klein beetje hooi/voordroog en 's avonds/'s nachts gewoon mee eten met de andere 2 omdat ze samen in de paddock staan.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:46

Hebben jullie gezien dat Minilou die nu met een acuut geval zit hulp zoekt? Help haar alsjeblieft ook even, voor haar is alles nieuw.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:02

thnx estherhegt voor je antwoorden.
Morgen zitten we aan de vijf dagen en mogen de pijnstillers terug in KG, benieuwd hoe ze daar op reageerd.
Ze is niet meer kreupel en valt niet meer door dr benen, merk wel als ze uit stal komt en op de stenen komt dat het nog gevoelig is, ik mag in iedergeval wel weer voetjes uitkrabben. Draaien of omstappen gaat nog moeizaam, ik zal morgen de kliniek bellen betreft dat weidegang want ben nu echt in de war doordat ik hier lees dat ze dit voorlopig niet mag en de veearts zei vier uurtjes... nu ben ik bang dat ik hem fout begrepen heb dus bel mrgn vroeg meteen.

Ik mocht geen zand storten van de staleigenaar omdat dit de waarde van het land omlaag brengt....
zal ook dat morgen nogmaals opnieuw opperen, desnoods een stukkie achter de containerstalling van de paarden die er ook staan ipv het land maar dan kan ze daar in staan.

ze krijgt nu smorgens dr medicijnen en ik spuit dr voorbenen tien minuten af met koud water, erna krijgt ze een pluk geweekt hooi op stal en dan dus die smiddags vier uurtjes weide en dan voor ze binnen gaat spuit ik dr nogmaals af en in de aaf nog een pluk geweekt hooi, verder niets. Ze kreeg eerders nog een handje muesli of een kwart pavo koekje, maar ben bang dat ze nu te weinig vitaminen krijgen, zal ook mn veearts vragen wat ik kan geven zodat ik cker weet dat ze toch alles binnen krijgt.

in dr stal hangt een hymalaya steen voor het zout, ze drinkt goed want moet steeds dr water emmer bijvullen en zie dr regelmatig plassen. Woensdag morgen komt de smit om te zien wat hij voor haar kan betekenen.
Eigenlijk staat de tandarts voor de aaf gepland... die heeft ze nog nooit gezien dus weet niet hoe ze daar op reageerd, nog nooit behandeld ook... is dit wel slim nu of is deze stressfactoor niet goed...

ik kan je zeggen dat ik me echt bezorgt voel, ze zit heel de dag in mn hoofd en gedachten over hoe verder en alles spookt door mn hoofd, probeer zoveel mogelijk erover te weten te komen maar het is veel info en ook veel verhalen die elkaar tegenspreken.

zo zei mn veearts niet in de ochtend buiten maar pas tegen een uur of twaalf, uiteraard als straks alles weer beetje oke gaat.... nu lees ik op internet weer dat juist in de nacht en vroege morgen de beste weide mogelijkheid is.... de een zegt kort gras met strookbegrazing, de ander zegt gras van twaalf cm lang is pas goed.... zucht

ohjah nat zand op stal is dus goed? is het voldoende als ik een klein stukje waar ze veel met dr voorbenen staat met nat zand maak? of moet ze met heel dr vier benen erop kunnen staan? en hoe dik moet die laag zijn?
Laatst bijgewerkt door MiniLoe op 25-07-11 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:05

Wat die d.a. ook zegt, ik zou het gewoon niet doen, op het gras. Pas als ze weer helemaal o.k. is, en dan liefst met graaskorf. Geef voor de vitaminen anders pavo vital, zit alles in en hoef je maar 50 tot 100 gram van te geven.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:33

@minilou, echt geen gras nu hoor, maak je over de vitamientjes nu maar even geen zorgen, paarden hebben wel een buffer, volgende week kun je wat verder kijken en dan wordt het pas belangrijk. In gras zit bijv vitamine E en als je het paard alleen op hooi zet kan er wel een tekort optreden. Kun je wat Engels lezen?
http://www.ahf-laminitis.org/

Over gras is dit ook een hele goede website http://www.safergrass.org/

Het is niet erg als je geen Engels kunt ( ik ben er zelf soms te makkelijk in) maar je dierenarts die kan wel Engels, geef hem/haar ook deze websites.
Met pijnstilling niet al te snel stoppen, en echt geen gras. Het filmpje uit de eerste link die ik je gaf dat legt uit dat er best meer oorzaken kunnen zijn dan gras alleen. Maar bij HB is er wel vaak een verstoorde darmfunctie. ( kan ook bijv koliek zijn geweest, of medicijnen etc)
Vier uur grazen kan pas als het paard stabiel is en af is gevallen, en dan nog is het per paard verschillend.
Te dik paard is altijd een risico. Blijf in contact met je dierenarts, bombardeer hem met vragen en geef de info die ik je gaf. Het zijn betrouwbare links en je dierenarts kan deze wetenschappers ook benaderen, zij zijn heel toegankelijk.

HB is echt een nare ziekte, vraag de stalbaas maar of er een klein paddockje kan met zand, het stukje hoeft niet groot te zijn maar je zit nu echt wel met een noodgeval. Nood breekt wet.

Over de tandarts, daar heb ik geen antwoord op, mijn gevoel zegt stel maar even uit, maar kan dat echt niet hard maken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 22:36

@ Miniloe: Kennelijk heb je al via pb antwoorden ontvangen, dus op het gevaar af dat e.e.a. dubbel beantwoord wordt:

1. Paard niet meer op het gras, wat je DA ook zegt. Er moet eerst vastgesteld worden waardoor het paard bevangen geraakt is: te veel voeding, overgewicht, te rijk gras of hooi.

2. Gras is het veiligst gedurende de nacht en de hele vroege ochtend - zodra het licht wordt en de zon schijnt komt het proces van suikervorming weer op gang. Maar, of gras nu wel of niet veilig is, is op dit moment je zorg niet. Je moet eerst de oorzaak van de bevangenheid weten en het paard moet uit de acute fase zijn. Hoe en of het paard in de toekomst weer op gras kan, of niet, of met een grasmasker en hoe lang, is van later zorg. Dat geldt ook voor de vraag kort of lang gras - m.i. is dat op dit moment niet aan de orde.

3. Als je geen rijbak of zandpaddock ter beschikking hebt, is zand in de box een idee. In plaats van zand kun je ook een extra dikke laag houtmot op de stalbodem gooien. In ieder geval geen stro- het paard zou op dit moment alleen hooi mogen hebben, het liefst verdeeld in meerdere, kleine porties per dag. Dus, als normaal gesproken drie keer per dag gevoerd wordt, dan die porties nu verdelen in bv zes keer.
Wat is het gewicht van je paard? Is hij te dik? Voor de hoeveelheid hooi die het paard per dag mag hebben, reken je 1,5% van het lichaamsgewicht ( of niet meer dan 2% als het paard niet te dik is).
Verder geen krachtvoer, geen suikerrijke producten als appels en wortels. Als je medicijnen moet geven dan kun je die het beste door bv bietenpulp ( zonder melasse, goed weken en goed spoelen) of eventueel met een handje lucerne geven. Vraag je DA ook om Vitamine E (max 20 ml per dag) om spierstijfheid te voorkomen.

4. Is je hoefsmid erbij geweest? Als de teen van de hoef te lang is, is het voor het paard extra pijnlijk om te lopen. De hoef zodanig (laten) raspen dat hij makkelijker over de teen kan afrollen is belangrijk.

5. Hooi: het is aan te raden om hooi te weken maar je moet het niet eindeloos in een bak water laten staan. Met koud water: één uur weken, met warm water 20-30 minuten. Niet langer.

6. Tandarts: zolang het paard niet in orde is, zou ik dat even uitstellen.