[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 00:55

Ingrid zou inderdaad gelijk kunnen hebben en daarom zijn/waren foto's van belang. Het loslaten en ontsteken van de kroonrand kan een gevolg zijn van hoefzweren, óf van een sincker. Foto's kunnen uitsluitsel geven.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 08:17

romeorowan schreef:
Och Nadita wat vreselijk.
Je neemt een dappere beslissing, als het niet meer gaat dan moet je loslaten.
Mijn ervaring met het ophalen is heel positief, voor mij was het ook heel goed om te zien, om af te sluiten.
Ze hebben mijn paardje heel respectvol opgetild en voorzichtig in de vrachtauto gelegd.
Ik hoop dat het morgen verloopt op een manier dat jij er ook vrede mee hebt.
Heel veel sterkte.

Net als Romeorowan heb ik dezelfde goede ervaring bij het ophalen. :(:)

Heel veel sterkte en een hele hele hele dikke knuffel. :(:)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 09:56

Dank jullie wel allemaal voor de morele steun.
Het is moeilijk, maar voor Spot is het beter. Ze heeft zoveel pijn, zelfs de morfine hielp niet.
Zo kan het gewoon niet langer. En de DA is zeker dat het geen hoefzweer is. Ga ervan uit dat hij het weet....

Vanmiddag rond 12 uur is het zover. Ben al uren op, kon niet slapen vannacht.
Heb buikpijn en voel me diep ellendig...
Hoop dat mijn Fries niet teveel last heeft van het verlies van zijn vriendinnetje...
Bah, het is zo vreselijk.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 10:06

Zo moeilijk... maar loslaten, verlossen van de pijn is ook een daad van liefde. Héél veel sterkte, ik denk aan je :(:)

Nado

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 10:49

Nadita, heel veel sterkte vandaag :(:)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 11:01

nadita schreef:
Hoop dat mijn Fries niet teveel last heeft van het verlies van zijn vriendinnetje...

Geed hem de tijd om afscheid van haar te nemen als ze is ingeslapen, dat helpt!! Sterkte vandaag.... :(:)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 11:06

paars schreef:
nadita schreef:

Geed hem de tijd om afscheid van haar te nemen als ze is ingeslapen, dat helpt!! Sterkte vandaag.... :(:)

Je bedoelt hem naar haar te laten kijken als ze al dood is??
Ik wou hem eigenlijk laten denken dat ze gewoon weg was gegaan. ;(

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 11:14

Heb er zelf een hele goede ervaring mee met mijn eigen merrie en haar zoon, die altijd samen stonden. Hij heeft haar rustig besnuffeld en in haar neus geblazen....op een afstand heeft hij ook het inslapen gezien. Er stond iemand bij hem die met hem praatte en het leek of hij alles wilde volgen. Het was erg ontroerend om te zien hoe hij daarna afscheid van haar nam. Ze voelen het precies aan allemaal, omdat paarden erg gevoelige dieren zijn. Misschien voelt de fries het vandaag al aan. Je kan hem daar niet mee voor de gek houden vind ik, zeker als ze goede band hadden. Je hebt kans dat je Fries veel langer van slag is als hij denkt dat ze ieder moment kan terugkomen. Door hem te laten snuffelen wéét hij dat ze er niet meer is. Dat zou ik zeker doen. Dood hoort erbij, dieren gaan daar heel anders mee om. Hij is een paar dagen wat sip geweest en at minder. Verdrietig en in zichzelf gekeerd leek het. Daarna was dat over.
Laatst bijgewerkt door paars op 14-12-09 11:17, in het totaal 2 keer bewerkt

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 11:15

Ik heb mijn beide paarden er wel bij gelaten toen Aleida ingeslapen werd en overleden was. Haar moeder snuffelde en duwde met haar neus wat tegen haar aan, maar toen ze niet reageerde was het ook klaar voor haar. Ze heeft ook geen heimwee gehad gelukkig. Mijn ruin, broertje van Aleida keek niet naar haar, en snuffelde ook niet. Maar hij mist haar wel dat kan ik wel aan hem merken maar niet dat hij niet eet ofzo, maar meer dat hij wat minder goed alleen kan zijn nu.

Blijft jou friesje alleen over nu Nadita?
Wat het beste is voor jou paard weet ik niet, ik heb het zo gedaan en dat is heel goed gegaan gelukkig.

Sterkte nog straks, hou je vast aan de gedachte dat dit het beste voor je paardje is. Als ze zo lijden is er maar 1 oplossing en dat vergt ook veel moed. Het is heel zwaar. Denk aan je!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 11:39

aisie schreef:
Ik heb mijn beide paarden er wel bij gelaten toen Aleida ingeslapen werd en overleden was. Haar moeder snuffelde en duwde met haar neus wat tegen haar aan, maar toen ze niet reageerde was het ook klaar voor haar. Ze heeft ook geen heimwee gehad gelukkig. Mijn ruin, broertje van Aleida keek niet naar haar, en snuffelde ook niet. Maar hij mist haar wel dat kan ik wel aan hem merken maar niet dat hij niet eet ofzo, maar meer dat hij wat minder goed alleen kan zijn nu.

Blijft jou friesje alleen over nu Nadita?
Wat het beste is voor jou paard weet ik niet, ik heb het zo gedaan en dat is heel goed gegaan gelukkig.

Sterkte nog straks, hou je vast aan de gedachte dat dit het beste voor je paardje is. Als ze zo lijden is er maar 1 oplossing en dat vergt ook veel moed. Het is heel zwaar. Denk aan je!

Nee, mijn Fries blijft niet alleen over. Ik heb vorige week een paard van een vriendin op stal gekregen. Maar daar kan Meint niet mee... Beide ruin, beide laat gecastreerd en beide macho...
Ik zal Meint afscheid laten nemen van Spot, hoe moeilijk ik dat ook vindt.
Wil niet het risico lopen dat hij van slag raakt, omdat hij denkt dat ze ieder moment terug kan komen, zoals Paars zegt.
Tjee, wat een ruk situatie.

Heb wel al de beslissing genomen om een nieuw vriendje voor Meint te zoeken, zodat hij het sociale contact in het land straks wel weer heeft. Meint en Spot waren de beste vriendjes. Ze is zo'n vriendelijke merrie. Ze waren altijd aan het spelen. Vorige week zaterdag nog waren ze samen aan het rennen en spelen in het land. Zondag liep ze ineens kreupel RV en maandag was het helemaal ernstig.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 11:58

Meint weet dus al een week dat het slecht gaat met Spot, heeft haar de afgelopen dagen nog wel gezien op stal?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 12:05

@Nadita; veel sterkte voor straks.

Misschien niet het juiste tijdstip om te vragen, maar laat je Spot na haar dood nog verder onderzoeken? Kennis van mij heeft zijn pony aan 'de wetenschap' overgedragen en daar kwam toen uit dat ze niet hoefbevangen was, maar een zeer ernstige vorm van aderverkalking had, nl. in het hoofd bij de hersenen. Ze was hoe dan ook dus niet meer te redden geweest. Maar gaf die man wel een bepaalde rust dat te weten, dat het toch niet aan de manier van voeren/onderhouden lag.

'Mijn' dierenarts was afgelopen februari ook heel erg geïnteresseerd in mijn pony's binnenkant, maar ze hebben haar toen nog niet gekregen. Mocht het ooit toch zover komen, dan laat ik dit misschien toch ook wel doen, want vind het zeker wel een belangrijk doel; wellicht dat er dan nieuwe inzichten komen en er andere paarden mee geholpen kunnen worden.

Maar voor nu dus veel sterkte straks.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 12:22

paars schreef:
Meint weet dus al een week dat het slecht gaat met Spot, heeft haar de afgelopen dagen nog wel gezien op stal?

Jazeker, ze staan naast elkaar op stal. En kunnen ook neuzen, dus hebben ook contact.
Zou Meint het voelen?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 12:58

Dat zou heel goed kunnen hoor, zeker omdat ze echte maatjes zijn...dieren voelen vaak goed aan als er een ziek is.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:14

Na slecht nieuws van nadita, goed nieuws van mijn kant :D
Peep is weer goed verklaard, ze heeft nogt go zaterdag medicijnen en dan zijn die ook afgelopen.
Mag weer gaan wandelen en ook korte stapritjes erop maken, ze heeft erg veel looplust dus dat is een goed teken, we gaan alleen niet overhaasten! Nog lekker een flinke tijd stapritjes maken in het bos en dan zien we wel:).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:00

och nadita...sterkte!
Horsii...iedergeval goed nieuws bij jou!

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 09:40

nadita schreef:
paars schreef:

Jazeker, ze staan naast elkaar op stal. En kunnen ook neuzen, dus hebben ook contact.
Zou Meint het voelen?

Is het allemaal een beetje rustig verlopen? En hoe gaat het nu met Meint?

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:29

Meint is rustig. Ook toen Spot weggeleid werd naar de plek waar ze zou worden ingeslapen, gaf Meint geen kik.
Hij keek haar na en ging verder met hooi eten.

Ik denk dat hij wel gevoeld heeft dat ze zo ziek was en dat ze het niet ging redden. Het leek alsof hij al afscheid van haar had genomen.
Hij heeft nog bij Spot gekeken, maar hij had er geen belangstelling meer voor.

Dus wat dat betreft ben ik wel blij. Was heel bang dat Meint onrustig zou worden enzo. Maar hij heeft zich taai gehouden.

Spot wordt vandaag opgehaald...

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:46

Fijn dat het allemaal goed ging Nadita. Hier ging het eigenlijk net zo. Paarden begrijpen soms meer dan je denkt.
Veel sterkte voor straks als ze haar komen ophalen...

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:51

aisie schreef:
Fijn dat het allemaal goed ging Nadita. Hier ging het eigenlijk net zo. Paarden begrijpen soms meer dan je denkt.
Veel sterkte voor straks als ze haar komen ophalen...

Ja, zo leek het echt. Meint riep toch altijd wel naar haar, als we Spot uit de stal haalden en Meint moest binnen blijven. Om te wassen of zo.
Maar nu helemaal niks. Hij keek haar na en ging verder met eten....

Dank je Aisie. Ik ga straks weg. Wil die auto niet zien. Vind ik zo vreselijk.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:37

Je bent er zelf niet bijgebleven? Was het inslapen rustig gegaan allemaal? Was er een bekende bij haar? Fijn dat de fries er rustig onder is. Sterkte hoor....

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:48

@nadita

Heel veel sterkte met de verwerking :(:) Het is zo oneerlijk je prachtige haflinger te verliezen aan zo'n $$##@%$^%&^&(* ziekte.

Hele dikke knuffel van ons.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:14

Fijn dat het in alle rust verlopen is -- maar wat zul je verdrietig zijn.. gelukkig heb je grote stoere Meint om even bij weg te kruipen én heb je de wetenschap dat je Hafke nu geen pijn meer lijdt. Veel sterkte en ook van hier een digitale knuf.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:42

Sterkte, Nadita...

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:50

Heel veel sterkte nadita.

JP hoe gaat het met je paard?

Ik ben zo blij heb nu eindelijk winterstalling gevonden voor dynamiek eindelijk eens een pensionstal die hooi voert ipv KUIL, men dat mag wel in de krant!