[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:00

Gelukkig nieuwjaar aan iedereen

Mistral gaat al stukken beter! Dierenarts vrijdag geweest die was ook positief verrast!

capopjekop

Berichten: 30709
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:46

Ik kan me hier helaas ook weer melden. Grietje heeft het 8 jaar goed gedaan en is in die tijd niet meer bevangen geweest. Nu is het weer huilen met de pet op dus we gaan vanmiddag naar de kliniek in Lienden. Hopelijk kunnen ze wat voor haar doen. Ik ben behoorlijk ongerust.

Manadeluca

Berichten: 1128
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:47

Veel sterkte en hopelijk snel stabiliteit voor Grietje

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 14:50

2018 begint hier ook slecht. Ondanks een streng dieet, hier ook weer bevangen. Het was steeds een wisselend beeld van goed lopen en dan weer stram. De DA vond hem ook niet typisch bevangen. Geen pulsatie, geen harde manenkam, geen pijn met kloppen op de hoef, geen pijn bij visiteren maar wel een super stram loopje en wat warme hoefjes. Dus toch maar gestart met behandelen voor HB.

Hij staat sinds dinsdag op de Ascal, metacam en de tranquigel, maar nog geen verbetering te zien. Wat is HB toch ook een k.ziekte.
Ik ben ook behoorlijk ongerust.

Manadeluca

Berichten: 1128
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 16:40

En precies dat er maar weinig over geweten is…

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 17:44

Mijn paard liep vandaag ook weer bar slecht. We gooien het op winterbevangen. Gezien zelfde strenge dieet en andere symptomen zoals de dikke benen. Zit nu een kleine week wel aan de podocomp en ik heb vandaag maar deze jongens besteld:
https://www.equinemagnetix.com/product/ ... kle-boots/

Mijn paard is inmiddels in behandeling bij Laarakker. Ik heb hem jaren lang als IR behandeld, weinig gras, laag in suikers/zetmeel. Maar helaas een jaar geleden voor het eerst hoefbevangen doordat hij op de wei was gezet met de sneeuw. In juli opnieuw hoefbevangen en ditmaal op vier benen doordat hij een nacht op gras heeft gestaan nadat iemand het draad was vergeten dicht te doen na het mesten. Tussendoor de nodige hoefzweren, vage kreupelheden en de laatste weken een opgeblazen buik.. ik wilde een second opinion.
Inmiddels heb ik die en is het gevolg van dit allemaal: chronisch ontstoken blinde darm + schimmel + bacterie. Inmiddels is dit zelfs in zijn dikke en dunne darm, milt en lever gaan zitten. Hierdoor neemt hij vitamine/mineralen niet op en verteerd hij zn eten slecht. Alle goedbedoelde voer/supplementen (vitalbix, koolstof etc) werken averecht en moet ik gelijk mee stoppen. Zolang eerder genoemde niet opgelost is, zal hij kreupel blijven (overcompensatie) en gevoelig blijven voor hb.
Kan vanaf morgen met medicatie starten en hoop het binnen 3 a 4 maanden onder controle te hebben. En hopelijk dan eindelijk weer zelf onbevangen van mijn gezonde paard kunnen genieten.

Wat ik hiermee wil zeggen: in ons geval is de hb een gevolg van een veel groter probleem. Waar ik al jaren onbewust mee bezig ben om controle op te krijgen (suikers). Maar met alleen letten op de suikers en zetmeel waren wij er dus niet. Super rot en hopelijk met deze duidelijkheid goed onder controle te krijgen.

capopjekop

Berichten: 30709
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 18:50

Is hij ook op cushing getest? Ik ben benieuwd hoe hij het gaat doen.

Wij zijn op weg naar huis. Op de foto's waren kantelingen te zien. Volgens de arts is het vrij ernstig maar hij had wel goede hoop dat de behandeling aan gaat slaan.

Ze is bekapt en heeft straalfoam onder geplakt gekregen. Dat moet 2 weken blijven zitten. Ze liep gelijk al een stuk beter toen dat erop zat.

En bloed afgenomen voor de cushing. Wellicht heeft ze toch een hogere dosering prascend nodig. Nu is het afwachten.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 19:10

Ik hoop dat je nu de oorzaak te pakken hebt Jotoma en dat het voor jullie nu ook definitief herstel in mag luiden, want jullie zijn nu ook al zo lang aan het tobben.

Jotoma schreef:
Inmiddels heb ik die en is het gevolg van dit allemaal: chronisch ontstoken blinde darm + schimmel + bacterie. Inmiddels is dit zelfs in zijn dikke en dunne darm, milt en lever gaan zitten.


Hoe hebben ze dit gediagnosticeerd?

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 21:19

@capopjekop: yep, was negatief bij zowel mijn eigen da als laarakker. Jij ook sterkte.

@gdg: ja, ik hoop t ook. Maar met alle puzzelstukjes die nu op de plek vallen heb ik het idee dat we nu wel het juiste pad bewandelen :)

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 21:31

Sterkte voor alle nieuwe gevallen :(:) :(:) :(:) . Hier gaat het met mijn pony de laatste week eindelijk wat beter *\o/* . Ik heb hem 21 okt bevangen van het land gehaald. Hij loopt op het zand nu weer keurig en hij stapt ook weer redelijk dapper op de bestrating. Hij heeft vanmorgen voor het laatst een kwart zakje buut gehad en ik wil hem morgen helemaal niets geven.

Even aankijken hoe dat gaat.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 12:18

Beterschap allemaal.
Hoe doen jullie het, paarden met speciale zorgen en dan op een pensionstal?

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 15:06

Ik heb het getroffen met een fantastische pensionhoudster die 2x daags medicatie geeft als nodig :j

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 16:00

Ik kom ook weer even binnenvallen,
Niet heel leuk nieuws.
Zaterdag kwam ik op stal paard had 2 dikke achterbenen en een pijnlijk rechter voorvoetje en iets verhoging (38.4)
Zondag ochtend kwam ik weer en toen dat ze 4 dikke benen en 38.8 temperatuur,
Dierenarts gebeld en koortsverlager en antibiotica gehad,
Zondag avond had ze netjes 37.4 nog wel dikke benen,
Maandag ochtend weer heen en ze had 39.4 verhoging weer veearts gebeld en weer van alles ingespoten,
Koorts zakte netjes en dinsdag ochtend moest ik met de smid kijken naar haar voorvoetje.
Die zette dinsdag de tang er op en ze vloog meteen omhoog ,
Moest met spoed van hem naar de kliniek.
Om kwart voor 5 waren we daar en ze werd meteen rondom op de foto gezet.
Achter had ze een lichte kanteling maar niets zorgwekkends.
Linksvoor al een flinke verzakking en rechtsvoor was kansloos,
Een sincker en een flinke kanteling met een zool van 8 mm dik,
Wat op het punt van doorbreken stond.
Kans dat het met behandeling goed zou komen was 20%
En als ze dat zou redden mocht ze niets meer geen weide, niet meer rijden etc.
Ze had een simpel griepvirus wat een bloedvat ontstekingen in haar benen heeft gegeven en dat voor hoefbevangenheid.
Tot de Laatste uren in de kliniek heeft ze geen warme voeten gehad,
Geen polsslag in haar koten niks.
Ze was 2 jaar terug licht bevangen geweest en sindsdien heel secuur met haar voer ,
Ze was niet dik en liep 6 dagen per week intensief , daarnaast stond ze in een uitloopstal 24/7 buiten.
Stal met betonplaat en een stuk zand.
De artsen in Utrecht, mijn veearts thuis en hoefsmid staan er nog versteld van en zien dit zelden,
We hebben haar dinsdag avond laten inslapen .
Wie heeft dit wel eens eerder gehoord?

paleoceen

Berichten: 502
Geregistreerd: 02-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:23

Jotoma schreef:
Inmiddels heb ik die en is het gevolg van dit allemaal: chronisch ontstoken blinde darm + schimmel + bacterie. Inmiddels is dit zelfs in zijn dikke en dunne darm, milt en lever gaan zitten.


Hoe zijn ze daar achter gekomen?

nicolanca
Berichten: 945
Geregistreerd: 20-07-07

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 20:35

Heel veel sterkte Marjolein!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 21:33

marjoleinft schreef:
Ik kom ook weer even binnenvallen,
Niet heel leuk nieuws.
Zaterdag kwam ik op stal paard had 2 dikke achterbenen en een pijnlijk rechter voorvoetje en iets verhoging (38.4)
Zondag ochtend kwam ik weer en toen dat ze 4 dikke benen en 38.8 temperatuur,
Dierenarts gebeld en koortsverlager en antibiotica gehad,
Zondag avond had ze netjes 37.4 nog wel dikke benen,
Maandag ochtend weer heen en ze had 39.4 verhoging weer veearts gebeld en weer van alles ingespoten,
Koorts zakte netjes en dinsdag ochtend moest ik met de smid kijken naar haar voorvoetje.
Die zette dinsdag de tang er op en ze vloog meteen omhoog ,
Moest met spoed van hem naar de kliniek.
Om kwart voor 5 waren we daar en ze werd meteen rondom op de foto gezet.
Achter had ze een lichte kanteling maar niets zorgwekkends.
Linksvoor al een flinke verzakking en rechtsvoor was kansloos,
Een sincker en een flinke kanteling met een zool van 8 mm dik,
Wat op het punt van doorbreken stond.
Kans dat het met behandeling goed zou komen was 20%
En als ze dat zou redden mocht ze niets meer geen weide, niet meer rijden etc.
Ze had een simpel griepvirus wat een bloedvat ontstekingen in haar benen heeft gegeven en dat voor hoefbevangenheid.
Tot de Laatste uren in de kliniek heeft ze geen warme voeten gehad,
Geen polsslag in haar koten niks.
Ze was 2 jaar terug licht bevangen geweest en sindsdien heel secuur met haar voer ,
Ze was niet dik en liep 6 dagen per week intensief , daarnaast stond ze in een uitloopstal 24/7 buiten.
Stal met betonplaat en een stuk zand.
De artsen in Utrecht, mijn veearts thuis en hoefsmid staan er nog versteld van en zien dit zelden,
We hebben haar dinsdag avond laten inslapen .
Wie heeft dit wel eens eerder gehoord?

Bah wat een naar verhaal.
Ik heb er nog niet eerder van gehoord. Misschien gewoon domme pech?
Veel sterkte :(:)

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 21:55

Ja dat was ook zo volgens de veearts,
Ook omdat we zo onwijs secuur waren met voeren en beweging.
Ze had net zo goed een snotneus kunnen hebben en dan was het met 10 dagen antibiotica opgelost.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 22:15

Heb dit ook nog nooit eerder gehoord, maar als ik erover nadenk; bij hoefbevangen paardjes gaat het vaak om het niet kwijt kunnen van afval/gifstoffen. Als jouw paard ontstekingen had en dat niet kwijt kon en op de hoeven geslagen is? ..

Ik weet het ook niet, wens je erg veel sterkte.. verschrikkelijk!

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 23:15

Heftig!! Serkte!

Ik heb er zelf nog nooit van gehoord. Maar wat Nandos ook zegt, als een paard gifstoffen of afvalstoffen niet kwijt kan, kunnen ze ook HB worden. Mijn vorige paard stond na een koliekoperatie de volgende dag op 4 benen bevangen. Dat kwam door de gifstoffen uit de darmen.
Ik ben nu dan ook totaal niet gerust over mijn kleine ventje. Hij krijgt sinds dinsdag medicatie (metacam, ascal en tranquigel) maar ik zie nog geen enkele verbetering. Terwijl ik 4 jaar geleden na een paar dagen al een flinke verbetering zag. Hij stompelt nog steeds stapje voor stapje, voorbeentjes helemaal naar voren. Hij heeft ook geen pulsatie, geen harde manenkam, niet gevoelig met kloppen op de hoef of visiteren.
Ik ga maandag bellen voor een afspraak om aan huis foto's van zijn voetjes te maken.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 01:54

Wat vreselijk marjoleinft, sterkte.

capopjekop

Berichten: 30709
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 11:36

:(:) Sterkte

Dennis

Berichten: 31492
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 12:21

Heel veel sterkte marjoleinft.
Ik had er nog niet van gehoord, maar het klinkt niet onlogisch. Hoefbevangenheid is vaak niet perce een probleem in de voeten, maar een probleem elders wat in de voeten tot uiting komt.

Roos was afgelopen weekeind slecht. Vanmiddag naar de kliniek voor foto's, ben heel benieuwd.... Vrees het ergste.

mysa

Berichten: 10597
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 12:42

Wat erg, Marjoleinft, het komt inderdaad vaker voor dat een ontsteking of infectie leidt tot bevangenheid. Maar in jullie geval was het wel heel extreem. Veel sterkte, wat is dat naar, zo onverwacht en plotseling. (Ik ben er zelf ook eentje verloren door een 'simpel' virusje, dat is bij haar op het hart geslagen...)

Dennis

Berichten: 31492
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 15:53

Roos mag nog even blijven :D .
Foto's ietsje slechter dan eind oktober, maar het verschil is zo klein. Vermoeden is dat de kou (winter-bevangen) over haar 'gewone' cushing-bevangen heen haar nu zo slecht maakt.

Dus even paar dagen 's nachts op stal, weer hoger in de buut. Eind van de maand weer beslaan, maar heel veel corrigeren kan op dit moment (nog) niet.

capopjekop

Berichten: 30709
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 18:22

Dat is toch redelijk goed nieuws.

Grietje gaat naar omstandigheden goed. Ze accepteert de spuit met bute steeds beter en het verband blijft tot op heden goed zitten. Ze is het niet gewend om op stal te staan maar dat moet ivm haar ingetapte voetjes. Ze kan alleen niet over de deur kijken en met de deur dicht is het vrij warm. Dus ik ben maar even aan het klussen gegaan


Afbeelding


Afbeelding
En haar voetjes