[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 11:15

EstherHegt schreef:
EstherHegt schreef:
Ik heb inmiddels de vraag gesteld aan een van de auteurs, het lijkt er op dat Europa niet op de blog meer kan komen, er wordt naar gekeken.

Ik quote even mezelf, ik kreeg een mail van Dr Walsh de website doet het weer http://www.ahf-laminitis.org/ er waren inderdaad afgelopen week problemen.

Interessante link, goed om te hebben. Heb je al antwoord gekregen op de vraag die je hen wilde stellen?
Volg jij hen ook via twitter of facebook? Ik kan niet zien of ze ook een forum hebben - neem dus aan dat evt. vragen va 'contact us' moeten lopen?
Ik heb uit een artikel dat op deze site geplaatst is al een heel handig schema gevonden om de training te hernemen ( staat in een door Elsevier gepubliceerd onderzoek van Pollitt) dat ga ik meteen toepassen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 11:23

Dank voor de verwijzing mbt lucerne hooi, LC. Ik heb ooit 's een adres (internet) gehad waar ze die grote balen verkopen, kan dat nu niet meer vinden.. Her en der nog 's wat lezend over lucerne hooi zie ik dat het net als graszaadhooi als 'pensprik' gebruikt wordt voor kalveren en koeien. Ik vraag me af wat de invloed is van dat hoge eiwit gehalte en de scheve mineralenverhouding. Mijn indruk is wel dat lucerne lager in suiker en zetmeel is. In mijn ongoing speurtochten las ik overigens ook ergens dat suiker|zetmeel in graszaadhooi in alle soorten ongeveer gelijk is, nauelijks verschillen in die percentages. Wat gzh betreft is dan wellicht alleen de structuur ( harder|zachter|fijner) van belang?

geerke

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:40

ik weet het niet meer...de ene keer lees ik onderzoeken waarin ze zeggen dat juist lucerne goed is voor IR paarden en de andere keer is het vooral niet goed.
Wat moet ik nu geloven?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:42

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 11:58

Ik denk dat Lucernehooi in NL niet als enig voer gebruikt wordt, het wordt toegevoegd. Is dat dan werkelijk zoveel duurder in vergelijking met gewoon gzh? Ga zo meteen het artikel lezen.

Pfff... af en toe krijg ik wel een gevoel van informatie overload - er is zoveel te weten en zoals Geerke ook zegt de bronnen spreken elkaar ook heel vaak tegen. Vond het wel opmerkelijk dat ook Donald Walsh het gegeven noemt van die hoeveelheid informatie, internetguru's, forums, en niet te vergeten de commerciëlen die allemaal mooie teksten maken om hun waar te slijten. Met name in de US wordt er veel promotie gedaan voor zgn 'low carb' voer wat dan bij nadere analyse helemaal niet low carb blijkt te zijn maar qua percentages dik boven de norm zit. Zo had ik recentelijk ook een kort gesprekje met iemand van Cavalor die onlangs een "zeer geschikt voer voor HB gevoelige paarden" op de makrt heeft gebracht: Cavalor sensitive.. nou tel de percentages maar even op! Volgens die dame was dit het veiligste voer in Nederland en België - hallooooo....(of ik ben gek)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:15

Pensprik wordt bij koeien altijd gebruikt als extra. Het vaak zachte kuilvoer geeft te weinig structuur.
Mijn broer's paarden in Canada eten dus alleen alfalfa hooi. Als er niks anders is, dan moet je wel.

Weer een leuke site gevonden: geeft de marktprijzen weer van ruwvoer! Nuttig! Klik op "detail" en zie over welke datum het gaat.
http://www.productschapakkerbouw.nl/teelt/marktprijzen/5

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 12:47

... ook nuttig! De prijzen van hooi en stro ontlopen elkaar niet veel...
Is er overigens al nieuw GZH ??

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 13:19

Zometeen komt de smid.. ben benieuwd of hij nog wat toe te voegen heeft aan de info over Pauli. Ik zit nu trouwens dubbel in de prut want ook Jilske loopt nu kreupel.. ik denk niet vanwege HB maar iets anders ( de dames zijn erg boos omdat ze niet op de wei mogen - ik vermoed dat ze een fikse schop van Pauli heeft gehad). Tsss.....

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:23

Volgens dat lijstje in sommige gebieden wel. Bij het Rietzwenk uit Goes staat: nieuwe oogst. Ik herken dat GZH niet op een akker :o? . Heb het dus met mijn eigen ogen niet zien oogsten. Maar vanwege het goede voorjaar kan ik me voorstellen dat de zaden al eerder gevormd zijn. Ze moeten het oogsten voordat dat er spontaan uitvalt. Las ergens bij de graszaadproductie 90% van de inkomsten van de oogst komen van de verkoop van het graszaad. Het hooi is dus echt een bijproduct en de focus ligt op het winnen van het zaad. Hoe dat gaat weet ik ook niet, of ze met één machine tegelijk kunnen dorsen en het in de balen kunnen persen, of dat voor het balen een tweede ronde op de trekker nodig is. Met dit weer zullen ze al blij zijn als ze het zaad binnen hebben....

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:25

@JP..... :(:) Hoe gaat het met Pauli nu?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:36

Zijn meerdere bedrijven, die luzerne drogen. Oldambt doet dat ook, dus zullen vast meer bedrijven zijn, die dat doen en dus ook leveren aan met name boeren. Hartog is echt op de paardenbranche ingesprongen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 15:46

Nou... gelukkig liep Jilske nu weer goed en heeft de smid niks kunnen ontdekken aan hoef- of beenwerk. Bij Pauli zit RV een nieuwe kneuzing ( wat bloed in de witte lijn) in de teen en is ze wat gevoelig op de zool - hij kan geen direct oordeel uitspreken of ze nu wel of niet tegen de Hb aan zit en gaat vanavond in overleg met onze arts die hij ook heel goed kent ( hij beslaat|bekapt ook zijn paarden). De kneuzing kan ook komen door een harde steen o.i.d. - hij is er bijna zeker van dat het geen hoefzweer is - ze staat sinds gisterochtend niet meer op medicijnen en toont nu totaal geen pijn. Zou het uiteindelijk toch een zweer zijn, dan moet dat door verslechtering in het lopen en het feit dat ze nu geen medicatie meer krijgt, in de komende 2, 3 dagen duidelijk moeten worden. Vooralsnog is zijn advies om in ieder geval haar van de wei af te houden en nog even aan te zien. Op zachte ondergrond loopt ze redelijk, zolang ze niet gaat draven. De hals is al wat soepeler en de ogen zijn heel goed nu.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:00

Gelukkig JP en het kan maar zo van een zoolkneuzing komen hoor, dat ze kreupel is. Zelf ook eens meegemaakt met een paard. Dus hopelijk is het dat...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:55

@ jp :(:) echte rollercoaster rit voor jou deze week.

Image is vanmiddag heen en weer naar Oud Gastel geweest en heeft van Van Nassau weer nieuwe schoenen gekregen. Altijd weer fijn als ze weer veilig thuis in de box staat.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:44

Ik kom hier even invallen met een acute vraag over het bloedonderzoek waarvan ik net vandaag de uitslag binnen heb en zaterdag is nou niet een dag om daarover te bellen met de dierenarts... Zal hem ook plaatsen bij het topic over insulineresistentie:

Bij mijn nu in korte tijd voor de 2e keer hoefbevangen KWPN merrie (1e keer hersteld ze met 5 dagen metacam, daarna 2 weken asperine, en heeft 5 weken goed "pijnvrij" gelopen dat ze zelf ging draven en galoperen, op dieet, vrije beweging in bak met grofstengelig natuurhooi en maximaal 2x per dag even in de wei met graaskorf),) toen ze ineens binnen 24 uur opnieuw ernstig kreupel werd en waarschijnlijk opnieuw hoefbevangen heb ik haar voor onderzoek in de kliniek achtergelaten. Er is in de kliniek 3x op 1 dag bloedafname gedaan om te testen op insulineresistentie/stofwisselingsproblemen en ochtend urine opgevangen. Ze heeft er 2 nachten geslapen, maar heb haar in afwachting van bloed- en urine-uitslagen en speciaal beslag mee naar huis genomen. Ze staat in natte verbanden, moest stalrust, maar is rustiger met de anderen, dus staat ze nu bij of vlakbij de andere paarden in (loop)stal en paddock.
Dinsdagmiddag hebben we een controleafspraak met dierenarts en de hoefsmid voor speciaal beslag.

De uitslag van het Insuline Chemoluminisentie onderzoek:
001: 41,3 002: 36,5 003 105,0 Referentiewaarde/Eenheid: kleiner dan 10,0mU/L

Kan iemand mij uitleg geven over deze waarden en evt. consequenties daarbij?
Zoals ik het lees liggen de waardes te hoog en de laatste waarde echt ontzettend veel hoger dan de referentiewaarde.

reactie mag ook per pb

Alvast bedankt.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 14:22

Deze waarden lijken idd hoog zeg! Maar:
Weet je ook de glucosewaarde (insuline en glucose worden meestal samen getest)?
Was ze nuchter bij de eerste test, wat heeft ze verder die dag aan voeding gekregen?
Op zich moet een nuchtere meting al voldoende info geven, waarom hebben ze haar 3 x getest op een dag? Waar dachten de DA's aan qua diagnose?
Wat was de reden van de 1e aanval van HB, heb je daar een idee over? Als je paard te dik is (je schrijft dat ze op dieet is, was dat daarom?), en pijn heeft (stress), dan kan dat de uitslag sterk beïnvloeden.
Bij te dikke paarden die HB worden is het devies; eerst afvallen, dan testen. Als ze is afgevallen kunnen de waarden weer normaliseren, vandaar de vraag.
Zijn er foto's van de hoeven gemaakt om te kijken of er sprake is van kanteling?
Hoeveel grofstengelig natuurhooi kreeg ze? Wat krijgt ze nog meer (naast ruwvoer)?
Hoe ziet je wei eruit waar ze 2 x per dag "even" in mocht (wat is "even")

Kortom; meer info graag, en als je een foto hebt?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:40

Ik wil Joyce graag helpen, kunnen we haar verdere info/tips geven puur m.b.t. de waardes? Ter vergelijking. De vragen van Paars zijn natuurlijk belangrijk v.w.b. de omstandigheden maar ik weet zeker dat er hier meer mensen zijn met testresultaten. Ik weet zeker dat Joyce haar hoofd nu even overloopt....

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 21:32

Sorry, maar nee. Bij zo'n test in de acute situatie kunnen sowieso hoge waarden gevonden worden. Naast de insulinewaarde heb je de glucosewaarde ook nodig. Deze waardes zijn te hoog, onder de 10 is normaal, zoals de ref.waarde aangeeft.
Vandaar mijn vragen, dat kan helpen een en ander in perspectief te zetten, maar nog geen antwoord. Het verrgelijken met testen van anderen heeft geen meerwaarde voor dit paard. Het is nu te hoog. Veel te hoog. Maar er zijn nog teveel vragen om er meteen conclusies aan te verbinden, snap?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 21:51

paars schreef:
Deze waarden lijken idd hoog zeg! Maar:
Weet je ook de glucosewaarde (insuline en glucose worden meestal samen getest)?
Nee, misschien dat de kliniek die zelf had getest, dit is alleen de uitslag van de Gezondheidsdienst.

Was ze nuchter bij de eerste test, wat heeft ze verder die dag aan voeding gekregen?
Ik denk dat ze bij de eerste test nuchter was, maar weet dat niet zeker. Ze voeren daar 2x per dag, 's ochtends en einde van de middag rond half 5. Ze was er de dag voor de bloed- en urinetesten al rond half elf 's ochtends.

Op zich moet een nuchtere meting al voldoende info geven, waarom hebben ze haar 3 x getest op een dag? Waar dachten de DA's aan qua diagnose?
Dierenartsen dachten aan stofwisselingsprobleem omdat ze eerder al bevangen was geweest na een nacht in de wei in regenperiode en ik daarna haar grotendeels uit het gras had gehaald en op beperkt ruwvoer had gezet. Ze zouden testen op equine metabole syndrome/insulineresistentie en cushing.

Wat was de reden van de 1e aanval van HB, heb je daar een idee over?
Vanwege verbouwing had ik ze al een paar weken overdag in de wei en 's nachts in de bak en met strookje kort gras waar ik het hooi op bijvoerde. Toen ze een nacht niet in de bak konden vanwege omheining en ze al hele dagen gewend waren op het land heb ik ze de nacht het land er bij gegeven. Het gras stond ongeveer tussen de 5 en 10 cm hoog. Ze heeft lopen rennen en dus hele nacht gras kunnen eten en de volgende dag liep ze heel raar met haar achterbenen. Dag later zakte ze ineens af en toe door haar achterhand en heb ik dierenarts gebeld, die constateerde waarschijnlijk spierbevangenheid en hoefbevangenheid. Bloed afgenomen voor onderzoek en beiden bleek te kloppen, ontstekingremmers/bloedverdunners/pijnstillers gespoten en metacam meegegeven voor kuur van 5 dagen vanaf de volgende dag.
's avonds stond ze vervolgens af en toe met haar benen naar voren in de typische houding. Ze liep nog wel wat rond, maar erg gevoelig, veel ontlasten van haar voorbenen om en om optillen en wiebelen, regelmatig achterover hangen.

Als je paard te dik is (je schrijft dat ze op dieet is, was dat daarom?), en pijn heeft (stress), dan kan dat de uitslag sterk beïnvloeden.
Paard is te dik, maar niet verschrikkelijk te dik. Bulten bij staartaanzet en vetlaagje van een centimeter over het achterste deel van de ribben, ruwvoerbuik die flink opblaast na een dagdeel in de wei. In de kliniek was ze na 30 uur met maar 2x per dag beperkt voordroog die hele buik kwijt en leek ze weer model sportpaard.
Wel opgezette manenkam, ene keer dikker dan andere keer, vooral vetbult op 1e deel van de hals boven de schoft (merrie met hengstenhals)

Bij te dikke paarden die HB worden is het devies; eerst afvallen, dan testen. Als ze is afgevallen kunnen de waarden weer normaliseren, vandaar de vraag.

Zijn er foto's van de hoeven gemaakt om te kijken of er sprake is van kanteling?
Ze heeft al 1,5 jaar weinig kunnen doen vanwege verschillende peesblessures en heeft lang kreupel gelopen in draf. Stappen ging wel goed, wel met perioden gevoelig op harde bodem maar dat heeft ze altijd gehad sinds ze van de ijzers af is gehaald enkele jaren geleden. Bij langere voeten was ze minder gevoelig, maar ze lopen hier veel op bestrating, dus die slijten toch wel vlot kort.
Ze is voor ze hoefbevangen was al eerder gevoelig geweest waarna ik haar ook had laten onderzoeken op de kliniek omdat ik bang was voor hoefbevangenheid en toen kwam daar uit dat ze dunne zolen had/gevoelige voeten en dat ze in het verleden wel hoefbevangen is geweest in haar rechter steile voetje omdat daar op de foto een lichte hoefbeenkanteling te zien was. Links was toen nog goed.
Na de eerste aanval is ze niet op de foto geweest, ik wilde haar niet vervoeren en ze herstelde heel goed. Na 3 weken begon ze zelf weer te draven en 2 dagen later ook weer te galopperen, heb haar gelijk van de pijnstillers (asperine) gehaald en ze bleef goed lopen.Ze is nu net weer op de foto geweest en nu op beide foto's een kanteling te zien. rechtsvoor ernstig, ook iets verzakt, linksvoor minder ernstig, maar wel verslechtert ten opzichte van vorige foto's waarbij het nog netjes er uit zag.

Hoeveel grofstengelig natuurhooi kreeg ze? Wat krijgt ze nog meer (naast ruwvoer)?
Ze kreeg geen krachtvoer omdat ze al te dik was en bijna niets deed. Hoogstens af en toe een klein handje luzerne of muesli uit de hand.
Het grofstengelige hooi kreeg ze toen ze hoefbevangen was geworden. Daarvoor voordroogkuil 1e snee, licht bemest van 2010. Mooi droog spul.
In de acute fase mocht ze 2x per dag 1 uur op de wei met graasmasker en tussendoor 2x 1 dikke plak geweekt hooi in plukjes verspreid over de bak, die ze vaak moest delen met 1 of 2 van de 2 andere pony's, 's avonds at ze met de anderen mee ieder een hooinet (ongeveer 4 kg?) voordroog.

Hoe ziet je wei eruit waar ze 2 x per dag "even" in mocht (wat is "even")
Bij de eerste aanval dus ongeveer tussen de 5 en 10 cm gras. 2x per dag 1 ( uurtje.

Toen ze nergens meer last van had, maar nog wel op dieet stond:
korte wei met elke dag een strookje langer gras er bij (zowel uitgegroeid/stengelig en wat korter groener gras)
en net de laatste weekuitgebouwd eerst naar 3x per dag een uurtje met graasmasker en dan tussendoor 2x plak hooi te delen met minimaal 1 van de andere 2.
Toen het weer mis ging was het weer regenachtig weer en had ze een paar keer wat langer in de wei gelopen (ongeveer 1,5 uur per keer), waarvan 2 keer een poosje zonder graasmasker. Ik vermoed dat dat te veel was.
Verder bleek ze bij de kliniek een flinke zoolkneuzing te hebben aan het been waar ze erg kreupel aan was.

Kortom; meer info graag, en als je een foto hebt?

foto moet ik maken en uploaden, hoop dat ik morgen tijd heb.
Maar het gaat me vooral over dat onderzoek, al begrijp ik aan de vragen die gesteld worden dat dit onderzoek van de GD niet compleet is en ik in elk geval de glucosewaarden nodig heb en evt. nog wat andere stoffen moet laten testen, evt. op gebrek aan bepaalde mineralen.

Ik heb het idee dat de kliniek nogal ouderwets is op dit gebied aangezien de laatste dierenarts natte verbanden en stalrust heeft voorgeschreven, maar ik wel onbeperkt ruwvoer mag geven... Dat is strijdig met het eerdere advies wat ik kreeg van zoveel mogelijk laten bewegen, en op dieet. Van het gras af was logisch.

Heb haar nu niet echt op absolute stalrust omdat ik haar geregeld vrije keus laat om in stal op op de paddock te staan. Ze ligt namelijk liever in het zand bij de andere paarden dan alleen in de box. Dan leek me dat een beter vorm van "rust" ze stapt zeer moeizaam op het moment en kon haar rechtervoet niet het verband verwisselen omdat ze niet met haar gewicht op haar linkervoorbeen kon steunen zonder bijna in elkaar te storten...

Moet nu de fenylbutazone verdubbelen van half zakje 2x per dag, naar heel zakje 2x per dag.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:28

als ik je beschrijving hoor is ze gewoon insuline resistent

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 00:32

Dank voor je uitgebreide antwoord, dat geeft veel meer een totaalplaatje. Dit is dus de 3e keer dat ze HB is, gezien de eerste foto's? Heeft de DA ahv een bloedtest de 2e aanval gediagnosticeerd? Daarvoor heb je naast het klinisch beeld een foto van de hoef nodig. Voor de spierbevangenheid ligt dat anders. Er zitten 5 weken tussen die 2e aanval en nu, die 2e en 3e horen bij elkaar, in 5weken is een paard nooit van HB af helaas. Enige wat ik mis hoeveel tijd er zit tussen de 1e en 5 weken geleden? Als het allemaal qua tijd bij elkaar hoort, dan heeft ze dus steeds verslechtering opgelopen omdat je wellicht dacht dat het over was. ze is nog te dik, dan kan het een voorloper zijn van IR; kan dan ook nog EMS zijn, mogelijk zelfs reversibel.
Waarom heeft de smid niet meteen iets gedaan aan de voetjes? Dat kan erger voorkomen?
Nog een vraag: leeftijd, stokmaat en ras van je paard graag ;-) !
Iig veel sterkte met haar, ze houdt je zo al met al al een hele tijd druk!

Geerke, vanwaar ben je zo stellig?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 08:06

paars schreef:
Sorry, maar nee. Bij zo'n test in de acute situatie kunnen sowieso hoge waarden gevonden worden. Naast de insulinewaarde heb je de glucosewaarde ook nodig. Deze waardes zijn te hoog, onder de 10 is normaal, zoals de ref.waarde aangeeft.
Vandaar mijn vragen, dat kan helpen een en ander in perspectief te zetten, maar nog geen antwoord. Het verrgelijken met testen van anderen heeft geen meerwaarde voor dit paard. Het is nu te hoog. Veel te hoog. Maar er zijn nog teveel vragen om er meteen conclusies aan te verbinden, snap?

yep

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 08:31

paars@
Omdat ik denk dat heel veel paarden IR zijn na een hoefbevangenheid.
Maar dat is wat ik denk...dat hoeft nog niet zo te zijn natuurlijk.
En de uiterlijke kenmerken.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:16

Ze zijn dan misschien direct na een aanval IR, omdat de hele stofwisseling een optater heeft gekregen. Flavio vertoonde ook alle klasieke kenmerken ervan en meerdere mensen, onder wie ikzelf, waren er van overtuigd dat hij IR was, maar de testresultaten gaven aan dat alles heel goed was. Wat ik dus fijn vond, daardoor wist ik dat het de goede kant opging.

Ik denk ook niet dat het nu heel zinvol is voor Joyce om te testen, zolang het paard nog pijn heeft zijn de waarden niet betrouwbaar. Verder ben ik het met Paars eens, dat de laatste 2x bij elkaar horen, dus eerder een terugval dan echt een nieuwe aanval. Van wat ik lees kwa voer en weidegang ben je goed bezig Joyce, ga zo door en heel veel sterkte :(:) Om even wat beter antwoord te geven op je vraag, aan deze waarden heb je nog niet zo heel veel, een combinatietest biedt meer duidelijkheid, wel is de voorwaarde dat je paard pijnvrij moet zijn en de test nuchter gedaan moet worden.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 11:17

Ik meld me hier ook even.
Afgelopen vrijdag haalde ik mijn shetlander ruintje (23) uit de wei, en toen viel mij
op hoe slecht hij liep.
Op de harde ondergrond wilde hij helemaal niet lopen, in de bak wel maar ook dat ging niet van harte.
Dus gelijk de dierenarts gebeld en die constateerde hoefbevangenheid, hij was heel gevoeling op zijn hoeven en zijn
hoeven waren warm.
Ook voelde ze de polsslag heel erg bij zijn kogel.
Hij staat nu op stal op nat zand, krijgt alleen hooi en staat op de metacam.

We hebben er echt alles aan gedaan om dit te voorkomen bij de shetlanders, ze staan altijd buiten maar op een stuk
waar haast helemaal geen gras staat en ze dus hooi bij gevoerd krijgen.
Mijn shetlander was vorig jaar echt veel te dik, maar is nu juist heel veel afgevallen.
Zelfs de dierenarts zei dat hij nu niet meer te dik was.
Kan iemand mij een tip geven hoe we dit kunnen voorkomen want we weten het niet meer.