paars schreef:Deze waarden lijken idd hoog zeg! Maar:
Weet je ook de glucosewaarde (insuline en glucose worden meestal samen getest)?
Nee, misschien dat de kliniek die zelf had getest, dit is alleen de uitslag van de Gezondheidsdienst.
Was ze nuchter bij de eerste test, wat heeft ze verder die dag aan voeding gekregen?
Ik denk dat ze bij de eerste test nuchter was, maar weet dat niet zeker. Ze voeren daar 2x per dag, 's ochtends en einde van de middag rond half 5. Ze was er de dag voor de bloed- en urinetesten al rond half elf 's ochtends.
Op zich moet een nuchtere meting al voldoende info geven, waarom hebben ze haar 3 x getest op een dag? Waar dachten de DA's aan qua diagnose?
Dierenartsen dachten aan stofwisselingsprobleem omdat ze eerder al bevangen was geweest na een nacht in de wei in regenperiode en ik daarna haar grotendeels uit het gras had gehaald en op beperkt ruwvoer had gezet. Ze zouden testen op equine metabole syndrome/insulineresistentie en cushing.
Wat was de reden van de 1e aanval van HB, heb je daar een idee over?
Vanwege verbouwing had ik ze al een paar weken overdag in de wei en 's nachts in de bak en met strookje kort gras waar ik het hooi op bijvoerde. Toen ze een nacht niet in de bak konden vanwege omheining en ze al hele dagen gewend waren op het land heb ik ze de nacht het land er bij gegeven. Het gras stond ongeveer tussen de 5 en 10 cm hoog. Ze heeft lopen rennen en dus hele nacht gras kunnen eten en de volgende dag liep ze heel raar met haar achterbenen. Dag later zakte ze ineens af en toe door haar achterhand en heb ik dierenarts gebeld, die constateerde waarschijnlijk spierbevangenheid en hoefbevangenheid. Bloed afgenomen voor onderzoek en beiden bleek te kloppen, ontstekingremmers/bloedverdunners/pijnstillers gespoten en metacam meegegeven voor kuur van 5 dagen vanaf de volgende dag.
's avonds stond ze vervolgens af en toe met haar benen naar voren in de typische houding. Ze liep nog wel wat rond, maar erg gevoelig, veel ontlasten van haar voorbenen om en om optillen en wiebelen, regelmatig achterover hangen.
Als je paard te dik is (je schrijft dat ze op dieet is, was dat daarom?), en pijn heeft (stress), dan kan dat de uitslag sterk beïnvloeden.
Paard is te dik, maar niet verschrikkelijk te dik. Bulten bij staartaanzet en vetlaagje van een centimeter over het achterste deel van de ribben, ruwvoerbuik die flink opblaast na een dagdeel in de wei. In de kliniek was ze na 30 uur met maar 2x per dag beperkt voordroog die hele buik kwijt en leek ze weer model sportpaard.
Wel opgezette manenkam, ene keer dikker dan andere keer, vooral vetbult op 1e deel van de hals boven de schoft (merrie met hengstenhals)
Bij te dikke paarden die HB worden is het devies; eerst afvallen, dan testen. Als ze is afgevallen kunnen de waarden weer normaliseren, vandaar de vraag.
Zijn er foto's van de hoeven gemaakt om te kijken of er sprake is van kanteling?
Ze heeft al 1,5 jaar weinig kunnen doen vanwege verschillende peesblessures en heeft lang kreupel gelopen in draf. Stappen ging wel goed, wel met perioden gevoelig op harde bodem maar dat heeft ze altijd gehad sinds ze van de ijzers af is gehaald enkele jaren geleden. Bij langere voeten was ze minder gevoelig, maar ze lopen hier veel op bestrating, dus die slijten toch wel vlot kort.
Ze is voor ze hoefbevangen was al eerder gevoelig geweest waarna ik haar ook had laten onderzoeken op de kliniek omdat ik bang was voor hoefbevangenheid en toen kwam daar uit dat ze dunne zolen had/gevoelige voeten en dat ze in het verleden wel hoefbevangen is geweest in haar rechter steile voetje omdat daar op de foto een lichte hoefbeenkanteling te zien was. Links was toen nog goed.
Na de eerste aanval is ze niet op de foto geweest, ik wilde haar niet vervoeren en ze herstelde heel goed. Na 3 weken begon ze zelf weer te draven en 2 dagen later ook weer te galopperen, heb haar gelijk van de pijnstillers (asperine) gehaald en ze bleef goed lopen.Ze is nu net weer op de foto geweest en nu op beide foto's een kanteling te zien. rechtsvoor ernstig, ook iets verzakt, linksvoor minder ernstig, maar wel verslechtert ten opzichte van vorige foto's waarbij het nog netjes er uit zag.
Hoeveel grofstengelig natuurhooi kreeg ze? Wat krijgt ze nog meer (naast ruwvoer)?
Ze kreeg geen krachtvoer omdat ze al te dik was en bijna niets deed. Hoogstens af en toe een klein handje luzerne of muesli uit de hand.
Het grofstengelige hooi kreeg ze toen ze hoefbevangen was geworden. Daarvoor voordroogkuil 1e snee, licht bemest van 2010. Mooi droog spul.
In de acute fase mocht ze 2x per dag 1 uur op de wei met graasmasker en tussendoor 2x 1 dikke plak geweekt hooi in plukjes verspreid over de bak, die ze vaak moest delen met 1 of 2 van de 2 andere pony's, 's avonds at ze met de anderen mee ieder een hooinet (ongeveer 4 kg?) voordroog.
Hoe ziet je wei eruit waar ze 2 x per dag "even" in mocht (wat is "even")
Bij de eerste aanval dus ongeveer tussen de 5 en 10 cm gras. 2x per dag 1 ( uurtje.
Toen ze nergens meer last van had, maar nog wel op dieet stond:
korte wei met elke dag een strookje langer gras er bij (zowel uitgegroeid/stengelig en wat korter groener gras)
en net de laatste weekuitgebouwd eerst naar 3x per dag een uurtje met graasmasker en dan tussendoor 2x plak hooi te delen met minimaal 1 van de andere 2.
Toen het weer mis ging was het weer regenachtig weer en had ze een paar keer wat langer in de wei gelopen (ongeveer 1,5 uur per keer), waarvan 2 keer een poosje zonder graasmasker. Ik vermoed dat dat te veel was.
Verder bleek ze bij de kliniek een flinke zoolkneuzing te hebben aan het been waar ze erg kreupel aan was.
Kortom; meer info graag, en als je een foto hebt?
foto moet ik maken en uploaden, hoop dat ik morgen tijd heb.
Maar het gaat me vooral over dat onderzoek, al begrijp ik aan de vragen die gesteld worden dat dit onderzoek van de GD niet compleet is en ik in elk geval de glucosewaarden nodig heb en evt. nog wat andere stoffen moet laten testen, evt. op gebrek aan bepaalde mineralen.
Ik heb het idee dat de kliniek nogal ouderwets is op dit gebied aangezien de laatste dierenarts natte verbanden en stalrust heeft voorgeschreven, maar ik wel onbeperkt ruwvoer mag geven... Dat is strijdig met het eerdere advies wat ik kreeg van zoveel mogelijk laten bewegen, en op dieet. Van het gras af was logisch.
Heb haar nu niet echt op absolute stalrust omdat ik haar geregeld vrije keus laat om in stal op op de paddock te staan. Ze ligt namelijk liever in het zand bij de andere paarden dan alleen in de box. Dan leek me dat een beter vorm van "rust" ze stapt zeer moeizaam op het moment en kon haar rechtervoet niet het verband verwisselen omdat ze niet met haar gewicht op haar linkervoorbeen kon steunen zonder bijna in elkaar te storten...
Moet nu de fenylbutazone verdubbelen van half zakje 2x per dag, naar heel zakje 2x per dag.