[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 09:19

Wij wensen jullie allemaal een geweldig 2010 en vooral zonder hoefbevangenheid. Dat onze paardjes maar gezond 2010 in gaan en doorkomen.
Heel erg bedankt voor de wijze lessen, het helpen de puzzelstukjes in elkaar te leggen, jullie steun in dit topic.

Afbeelding

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:50

En van hetzelfde!! Afbeelding

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:56

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:23

Ik sluit me graag aan bij Janouks wens voor 2010! Dat we hier nog maar veel elkaar mogen leren zodat we onze paarden veilig en goed door 2019 kunnen loodsen!
Afbeelding
Heb met de stalhouder overlegd, en hij wil voor een maatje voor Vash een extra paddock pensionplek aanbieden voor de weideperiode. Misschien een win-win-win situatie! Wie weet bevalt het goed en kan hij/zij blijven. Heb ook al een lief aanbod om een shetje te mogen lenen, helemaal goed.

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 00:20

O Paars.. je plaatje doet vervelend :roll:

Een shetje lenen.. dat is super zeg!! Zal me een mooie combi zijn.. 'de grote en de kleine' :=

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 00:43

Dat lijkt me ook erg leuk! Volgens mij vind Vash dat helemaal geweldig namelijk :-)

Jammer van het kerstplaatje, het was een héééle mooie :D (:)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 11:29

Een kleine update wat betreft Spot. De situatie is nog steeds hetzelfde. Bijna niet kunnen bewegen, veel liggen... Haar voorbenen zijn dik geworden. DA is tot nu toe elke dag geweest om pijnstillers e.d. te spuiten. Nu al 8 dagen lang. Verbetering zie ik niet. Ze heeft zoveel pijn. Ik vraag me af hoe de prognose voor zo'n pony is.
Foto's aan huis nemen wordt moelijk. Ik heb Klijndijk gebeld, maar die machine moet op vlakke grond staan (lees: beton) en ook het paard moet op een vlakke bodem staan. Ik zie daar nu geen mogelijkheid toe, nu ze bijna niet kan bewegen.
Hoe hebben jullie dat laten doen? Foto's nemen bedoel ik?

Weet eigenlijk niet goed wat te doen. Wil haar een kans geven, maar ze lijdt zo'n pijn. Zelfs met de pijnstilling. Vraag me af hoe lang je dit vol moet houden?

Iemand advies?

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 11:59

Hoi Nadita,

je moet je afvragen of het in deze situatie zinvol is om foto's te laten maken. Natuurlijk weet je dan waar je aan toe bent, maar eigenlijk weet je dat nu ook, toch? Eigenlijk is het prima dat Spot veel ligt. Zo is de druk van de zool af. Als er teveel druk op de zool is (door het zakkende en kantelende hoefbeen), raakt het weefsel tussen het hoefbeen en de zool bekneld en wordt necrotisch (dood). Dit proces doet vreselijk pijn. Zwaartekracht en druk veroorzaakt de pijn en verergert de situatie en Spot heeft dat óók door! Het is dus heef fijn dat Spot zoveel ligt op dit moment. Het voorkomt ook dat het hoefbeen (bij een sincker) door de zool wordt gedrukt.
Als je pony op een geschikt dieet staat (enkel gespoeld of suikerarm hooi) is de genezing intussen al in volle gang. Al zie je het niet.

Je kan een hoefsmid laten komen om een mechaniek te laten plaatsen om de druk van de zolen af te houden als ze staat. Wellicht is dit in de vorm van een ijzer. Ik weet niet of Spot op dit moment al ijzers heeft? Als er een speciaal breakover hoefbeslag geplaatst moet worden kan dat niet zonder foto's. Heb je al een smid benaderd? Wat vind je DA dat er nog meer moet/kan gebeuren?

Wanneer heeft een paard genoeg geleden? Dat is een vraag die enkel door jou zelf in te vullen is. Praat erover met je DA en een goede hoefsmid voor je een beslissing neemt. Zíj hebben Spot gezien, zij kunnen beoordelen. Wij niet.
Heel veel sterkte! :(:)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:01

@Nadita...wat erg dat ze zo'n pijn heeft. Wat spuit de DA dagelijks in, weet je dat? Er zijn pasta's die je bijvoorbeeld zelf 2 keer per dag in de mond kan spuiten en medicatie kan ook door het voer of ergens in oplossen en dan in de mond spuiten. Is er nog een andere reden dat je DA dagelijks komt? Op zich is veel liggen niet erg, ze ontlasten daarmee hun voeten, waaraan zie je dat ze veel pijn heeft? Kan je iets meer over Spot vertellen? Hoe oud ze is, ze is te dik schreef je eerder, wat voer je haar nu? Na 8 dagen zou je toch wel verbetering moeten zien... Hoe snel na het bekappen is ze bevangen geworden?
In ieder geval sterkte! Moeilijk om dat zo op afstand te bekijken. Wat vind je DA er verder van? Heeft hij vaker hoefbevangen paarden behandeld, wat is zijn idee erover?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:30

Nadita: Het is afschuwelijk om te zien dat je paard zoveel pijn heeft. Ik weet dit ook uit ervaring.
Indiana heeft destijds een fikse pijnstilling van de dierenarts gekregen en zo is ze de trailer opgegaan naar de kliniek. Daar heeft ze 2 weken gestaan.
Theoretisch had ik thuis de behandeling die ze in de kliniek heeft gehad kunnen doen, maar op dat moment trok ik dat echt niet meer. Ik had hier ook nog een boxer die aan haar knie geopereerd was en een labrador die aan beide ellebogen geopereerd was.
Indiana lag trouwens niet veel en stond ook niet in de hoefbevangen stand, ze stond eigenlijk alleen maar te hupsen van het ene been op het andere.
In de periode dat Indiana hoefbevangen was (2005) is het allerduurste paard ter wereld, de merrie Poetin, ingeslapen omdat ze hoefbevangen was. Ik heb me toen gerealiseerd dat Indiana en ik wel veel geluk hebben gehad. En nog steeds gaat Indiana heel erg goed, al 4,5 jaar.
Probeer moed te houden en als het niet meer gaat, dan is misschien de tijd gekomen om haar los te laten.
Heel heel heel veel sterkte.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:44

Wat een ellende, Nadita..
Wat is wijsheid? Ik heb mijn paard naar Kliniek Visdonk gebracht en dat heeft goed resultaat gehad. Voor jou misschien ver weg - je zou ook kunnen denken aan de kliniek in Emmeloord, de smid daar is Hans van Maurik en men heeft daar ook veel expertise in huis wat betreft hoefbevangenheid.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 13:17

Nadita,
Als je je paard nog in een kliniek kunt krijgen dan zou ik dat zeker doen. Daar kunnen ze toch meer dan thuis.
Mijn friese merrie werd van de zomer bevangen door een cortisonen injectie en het leek eerst niet zo slecht. Maar later kreeg ze een terugval en kon ze ook bijna niet meer staan en lopen zeker niet. Het lukte ook niet meer om er een ijzer onder te doen omdat ze niet lang genoeg op 3 benen kon staan. Wij hebben toen besloten om haar te laten inslapen. We konden ook wel zien dat de hoefbenen gekanteld waren en tegen de zolen aandrukten. Volgens de DA was er geen redding meer mogelijk.
Ik hoop voor je dat het met jou paardje goed komt! Je zou ook nog een goede hoefsmid kunnen raadplegen, wellicht dat die er nog iets aan kan doen.
Heel veel sterkte! Duim voor je!!

KootMiraDrum

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:13

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of Spot met hoefschoenen aan wel kan staan.... Sterkte met haar!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:18

KootMiraDrum schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of Spot met hoefschoenen aan wel kan staan.... Sterkte met haar!

Spot kan helemaal niet meer staan.

Haar situatie is vandaag ernstig verslechterd. DA is vanmiddag nog geweest. Hij heeft Metacam, Finidine en morfine gespoten. De laatste week kreeg ze al elke dag metacam en finidine gespoten.
Helaas is ze RV al aan het ontschoenen. Hele kroonrand is kapot. De DA ziet geen hoop meer voor een redelijk herstel, en in overleg met hem is besloten om Spot morgen uit haar lijden te verlossen.

Ik vind het vreselijk. Hoe kon dat zo snel gaan. Binnen een week.
Mijn vierde paard in vijf jaar wat het leven laat. Hoe hard kan het leven zijn...

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:22

Wat erg Nadita ;( ......ik leef heel erg met je mee, mijn paardje is er nu 7 weken niet meer en ik ben er nog steeds stuk van. Het is zo erg om je paard zo te zien lijden, je voelt je zo machteloos. En de 4e al, meid wat vreselijk... Ben er stil van.
Heel veel sterkte morgen!!!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:29

aisie schreef:
Wat erg Nadita ;( ......ik leef heel erg met je mee, mijn paardje is er nu 7 weken niet meer en ik ben er nog steeds stuk van. Het is zo erg om je paard zo te zien lijden, je voelt je zo machteloos. En de 4e al, meid wat vreselijk... Ben er stil van.
Heel veel sterkte morgen!!!

Dank je Aisie. Ik zal het nodig hebben.
Ben morgen alleen... Zie er zo tegenop... Ook het ophalen.
Gelukkig komt er iemand die erbij is als ze haar laatste spuit krijgt. Misschien laf van me, maar ik kan het echt niet.
Ben er helemaal kapot van.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:35

Ik weet wat je doormaakt. Dat ophalen......vreselijk ik droom er snachts nog van. Heel veel sterkte!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:43

Och Nadita wat vreselijk.
Je neemt een dappere beslissing, als het niet meer gaat dan moet je loslaten.
Mijn ervaring met het ophalen is heel positief, voor mij was het ook heel goed om te zien, om af te sluiten.
Ze hebben mijn paardje heel respectvol opgetild en voorzichtig in de vrachtauto gelegd.
Ik hoop dat het morgen verloopt op een manier dat jij er ook vrede mee hebt.
Heel veel sterkte.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:56

Wat verschrikkelijk.... ik wens je heel veel sterkte..

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:03

nadita schreef:
KootMiraDrum schreef:

Spot kan helemaal niet meer staan.

Haar situatie is vandaag ernstig verslechterd. DA is vanmiddag nog geweest. Hij heeft Metacam, Finidine en morfine gespoten. De laatste week kreeg ze al elke dag metacam en finidine gespoten.
Helaas is ze RV al aan het ontschoenen. Hele kroonrand is kapot. De DA ziet geen hoop meer voor een redelijk herstel, en in overleg met hem is besloten om Spot morgen uit haar lijden te verlossen.

Ik vind het vreselijk. Hoe kon dat zo snel gaan. Binnen een week.
Mijn vierde paard in vijf jaar wat het leven laat. Hoe hard kan het leven zijn...

Heel erg veel sterkte morgen, ik vind het een erg dappere beslissing die je gemaakt heb. Hoefbevangenheid is en blijft gewoon SLOPEND. Heel erg veel sterkte en ik hoop dat je het met een goed gevoel af kan sluiten.

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:07

Wat een verschrikkelijke beslissing heb je moeten maken...

nadita schreef:
Allemaal aan hoefbevangenheid?

Heel veel sterkte.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:09

Och Nadita....wat een moeilijke beslissing voor je, maar als je je paard zo'n pijn ziet hebben, dan kán je soms niet anders. Erg moedig dat je deze stap dan ook durft te zetten, je bespaart haar daarmee veel pijn, hoe moeilijk het ook is. Toen mijn merrie vorig jaar was ingeslapen (niet door HB) was ik er wel bij, ik vond het heel fijn om te zien hoe ze na de eerste spuit geen pijn meer voelde en begon te ontspannen. We kregen alle tijd. Er was niks engs aan eigenlijk, het was "mooi" om dat voor haar te mogen doen. Ophalen ben ik niet bij geweest, dat heeft de stalhouder voor me geregeld.
Heel veel sterkte vannacht en morgen en daarna.....Tsjonge wat kan het toch snel gaan met deze rottige aandoening....

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 23:27

nadita schreef:
Helaas is ze RV al aan het ontschoenen. Hele kroonrand is kapot.

Weet de dierenarts zeker dat het ontschoening is en geen doorkomen van een ernstige hoefzweer?
Ik vraag dit omdat dit nl. in 2007 bij Isabella ook aan het gebeuren was en ik ook zeer bang was voor ontschoening. De benen waren tot de knieën opgelopen (dierenarts dacht aan zeer ernstige peesontsteking), en de kroonrand was van toon tot hoefbal opgezwollen tot zachte soppige rand, met een soort gat of zo (lastig te omschrijven, dus hier 2 foto's (edit):).

Afbeelding

Afbeelding

Geen normale kroonrand dus en het leek er zeer op dat dit een begin van ontschoening. Ik zag het toen ook niet meer zitten en was bang dat het het einde zou zijn, ook omdat de dierenarts mij geen hoop meer gaf (mede vanwege de dikke benen en gekanteld hoefbeen). Isabella was in die periode ook ingespoten met diverse (zwaardere) pijnstillers, naast de dubbele portie bute. Ik wilde toen na het weekend afwachten en maar goed ook, want de dag erop kwam er enorm veel pus uit de kroonrand en had ze wel een groot gat aldaar, maar dus geen volledige ontschoening. Benen werden rap dunner en het lopen ging na een paar dagen ook een stuk beter.

Ik schrijf dit niet om je 'om te praten' en het nog even aan te zien hoor, maar wilde het toch even laten weten dat het dus nog altijd mogelijk is dat je paard 2 enorme hoefzweren heeft.
Iets waar dierenartsen niet aan denken, omdat het zelden voorkomt.
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 14-12-09 00:09, in het totaal 2 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 23:33

Isapaardje schreef:
nadita schreef:
Helaas is ze RV al aan het ontschoenen. Hele kroonrand is kapot.

Weet de dierenarts zeker dat het ontschoening is en geen doorkomen van een ernstige hoefzweer?
Ik vraag dit omdat dit nl. in 2007 bij Isabella ook aan het gebeuren was en ik ook zeer bang was voor ontschoening. De benen waren tot de knieën opgelopen (dierenarts dacht aan zeer ernstige peesontsteking), en de kroonrand was van toon tot hoefbal opgezwollen tot zachte soppige rand, met een soort gat of zo (lastig te omschrijven, heb wel foto's als je interesse hebt).
Leek er zeer op dat dit los ging laten. Dus ontschoening. Ik zag het toen ook niet meer zitten en was bang dat het het einde zou zijn, ook omdat de dierenarts mij geen hoop meer gaf. Ik wilde toen na het weekend afwachten en maar goed ook, want de dag erop kwam er enorm veel pus uit de kroonrand en had ze wel een groot gat aldaar, maar dus geen volledige ontschoening. Benen werden rap dunner en het lopen ging na een paar dagen ook een stuk beter.

Ik schrijf dit niet om je 'om te praten' en het nog even aan te zien hoor, maar wilde het toch even laten weten dat het dus nog altijd mogelijk is dat je paard 2 enorme hoefzweren heeft.
Iets waar dierenartsen niet aan denken, omdat het zelden voorkomt.

dat zou wel verklaren waarom de benen dik zijn...of komt dat vaker voor bij hoefbevangenheid?
Ik had er nog nooit van gehoord tenminste...

Veel sterkte Nadita!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 23:37

Veel sterkte! Idd een moedige beslissing.
Ik zat ook vaker op dit topic maar nu eigenlijk niet meer aangezien ik ook mijn hoefbevangen shet augustus dit jaar had moeten laten inslapen.
Dus ik weet wat je meemaakt!